handdator

Visa fullständig version : Bra kost? Behöver hjälp.. Vet att ni kan mycket!


babictennis
2012-11-03, 18:02
Hej allihopa! Jag har precis börjat ändra min kost för jag vill gå ner 5,5 kg i fett. INTE MUSKLER! Jag vet att många här har massor av kunskaper när det gäller just kost, så det skulle vara jätte snällt om ni skulle slänga iväg en liten kommentar på om min kost ser bra ut? :)

Jag har precis fyllt 17 år och satsar på tennis.
Jag tränar varje dag, på helgerna kan jag ta lite ledigt om jag inte har tävling.
Jag tränar tennis på morgonen och på eftermiddagen löper jag mycket intervaller och så.

Min kostcirkel(?):
Frukost: 1 dl Havregrynsgröt med lite mjölk (mellan/lättmjölk)
Träning
Mellis: 1 dl Proteinpulver med 2 dl vatten (Whey 100, 83% protein, lågfetthalt)
Lunch: Vegetarisk lunch. (Ska börja med det i skolan för jag vill börja minska på kött rejält, man kan även gå ner i vikt av det)
Mellis: Frukt (banan)
Träning: Fys (oftast löpning)
Mellis: 1 dl proteinpulver med 2 dl vatten
Middag: Vanlig lunch (Husmanskost) ex, bönor och kött och sallad

PS, kalorier är inget jag orkar räkna.. Kanske ungefär men det är verkligen inget jag kommer göra dagligen.. Men vet ni ungefär kalorie mässigt hur mycket jag ligger på om jag äter såhär en dag?

Jeml
2012-11-03, 18:11
hoppas du inte börjar äta vegetariskt för att du tror man går ner i vikt av det???

hur mkt kalorier du äter är omöjligt att säga då 2måltider är totalt odefinierade både vad det är för mat och hur mkt..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

LillisJ
2012-11-03, 18:13
Verkar torrt om protein imo. Hur mycket väger du?

babictennis
2012-11-03, 18:16
Väger 73,3 KG, är 166 cm, tjej :) Vill ner till 68 kg

babictennis
2012-11-03, 18:19
Jo haha.. Vet att man kan gå ner i vikt av vegan kost, därför vill jag byta ut en måltid mot det. En måltid brukar oftast innehålla mycket bönor och sallad (50% av tallriken), kanske 1-2 potatisar och ett kycklingbröst. Blir dock väldigt hungrig 2 timmar snabbt efter det, oavsett hur mkt jag äter, så drf tar jag lite mat till lunch o sen någon timme efter en frukt!

King Grub
2012-11-03, 18:25
Man går ner i vikt av ett kaloriunderskott, inte beroende på om kosten innehåller kött eller inte. Det går utmärkt att äta sig tjockare på en vegankost. Att du snabbt blir hungrig är inte bra tecken om du spontanäter.

Eddie Vedder
2012-11-03, 19:18
Vet att man kan gå ner i vikt av vegan kost, därför vill jag byta ut en måltid mot det.

Då "vet" du helt fel. Syltmackor och chips skulle jag enkelt kunna käka mig smällfet på. Och det är vegankost. Att veganer ofta är smala är snarare en omvänd korrelation.

Jeml
2012-11-03, 19:35
Jo haha.. Vet att man kan gå ner i vikt av vegan kost

hehe läs på lite. finns mkt på detta forumet du kan läsa på och lära dig av.

tex deff guiden.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cero
2012-11-03, 21:48
Du får svar på alla dina frågor om du läser deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Tricket är att styrketräna och äta bra med protein (minst 2g/kg kroppsvikt och dag) samtidigt som man går ned i vikt, för att tappa fett och behålla muskelmassa.

Vet du vad du äter och hur mycket så är det bara att gå in på någon livsmedelsdatabas och söka efter innehåll i olika livsmedel. Men räkna kalorier behöver du inte göra öht.

AEB
2012-11-06, 16:11
En polare som är vegan snackar jämt om att det är optimal att träna som vegan och at många MMA killar börjat käka veganskt på grund av veganismens positiva verkan. Är detta i praktiken sant?

King Grub
2012-11-06, 16:26
Eventuellt skulle man kunna hävda att det finns hälsomässiga fördelar med en välkomponerad vegankost, men knappast träningsmässiga.

AEB
2012-11-07, 14:14
Eventuellt skulle man kunna hävda att det finns hälsomässiga fördelar med en välkomponerad vegankost, men knappast träningsmässiga.
jag tänker lite på det som varit på tal förut här på forumet att tex rött kött kan ha negativ påverkan ifall man äter, tror det var mer än 400 gram rött kött per vecka. Sådant slipper man ju om man är vegan, det kanske är det som min kompis menar med varför det skulle vara med optimal?

Fishtank
2012-11-07, 14:42
jag tänker lite på det som varit på tal förut här på forumet att tex rött kött kan ha negativ påverkan ifall man äter, tror det var mer än 400 gram rött kött per vecka. Sådant slipper man ju om man är vegan, det kanske är det som min kompis menar med varför det skulle vara med optimal?

Rött kött ökar risken för cancer.
Så exakt som Grub skrev så finns det hälsomässiga fördelar men ur ett rent träningsperspektiv finns det inga fördelar eller nackdelar för veganskt jämfört med att äta kött sålänge man får i sig samma mängd energi och näringsämnen.

Här om du är intresserad.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956