handdator

Visa fullständig version : Spolar du?


Eddie Vedder
2012-11-02, 21:28
Nej det här är ingen tråd om toalettbestyr. ;) Anledningen till tråden är en situation, och en diskussion, som dök upp igår. Jag och zeusden1 kom av en slump in på diskussion om låten One med Metallica som, enligt mig (och jag lär knappast vara ensam!), har ett av de mest headbangvänliga sticken i hårdrockshistorien. Alla som hört låten vet vad jag pratar om, "Darkness Darkness imprisoning me, all that I see..." Efter den diskussionen var jag naturligtvis tvungen att lyssna på det underbara sticket men det är för mig ett helgerån att spola till fantastiska partier i låtar. Vi diskuterade detta och även den gode zuesden1 verkar vara av samma åsikt.

Så frågan är om du delar mina tvångstankar eller om du spolar fram till speciella delar av låtar om du vill höra de speciella delarna.

Nils.R
2012-11-02, 21:33
Icke!

Rikard Jansson
2012-11-02, 21:33
Nä, tycker det blir sämre utan delarna jag inte gillar lika mycket. T.ex. Transparent med In Flames, det häftiga med den ösiga delen är inte lika bra utan vägen dit och uppbyggnaden etc

Spartansk
2012-11-02, 21:36
Ja! Jag stänger även av en låt mitt i ibland om jag tycker den är för lång.

andyone
2012-11-02, 21:37
Gettin' the hole package, just as it is.

StarkaUlf
2012-11-02, 21:40
Nej, vill höra hela.
Det vore ju som att spola fram i Iron Maidens "Afraid to shoot strangers". Spolar man fram till just Afraid to shoot strangers delen, så missar man ju uppbyggnaden som gör hela nästa del så jävla bra :) hade inte varit lika bra utan den första delen.

NNIF
2012-11-02, 21:45
beror väl på i vilket syfte?

ibland vill jag höra om något för att se om jag verkligen hörde rätt eller för att "visa" en sak för en kompis när man lyssnar på musik

tex brukar jag spola fram till andra versen i dream Theaters take the time där LaBrie sjunger med extremt högt, extremt länge, flera rader, med "full body voice"

nitz
2012-11-02, 21:46
Det har säkert hänt någon gång men nej det är inget jag gör.
Jag tycker sakerna ofta blir som bäst i sin context, sen är det ju alltid kul när den delen av låten man väntat på kommer och inte lika kul att bara spola dit så imo.

willtjam
2012-11-02, 21:47
nä, tycker det blir sämre utan delarna jag inte gillar lika mycket. T.ex. Transparent med in flames, det häftiga med den ösiga delen är inte lika bra utan vägen dit och uppbyggnaden etc

+1!

Eddie Vedder
2012-11-02, 21:49
beror väl på i vilket syfte?

Syftet är att du vill höra en speciell del av en låt. Utifrån ditt svar så är alternativ 1 det som passar dig. :)

andyone
2012-11-02, 21:49
Detsamma gäller för böcker förresten. Ska jag recitera en fin mening så måste jag tyvärr läsa hela boken. Lite jobbigt, kan tyckas.








Juss' kiddin'

anton2000
2012-11-02, 21:50
Icke! Helst vill jag lyssna på hela albumet också och inte bara välja ut en låt. Spellistor är djävulens redskap!

Ristretto
2012-11-02, 21:51
Jag vet inte hur många gånger jag lyssnat igenom hela Coma med Guns för att höra delen som börjar runt 7 min in i låten.

Latissimus Dorsi
2012-11-02, 21:52
Aldrig i livet, förutom detta och det är passande just Metallica
MtaxKNaEAns 4:00 du kmr fatta exakt vad jag menar.
Kommer ihåg någon gång när jag var sjuk för ett år sedan, kravlade mig till datorn och spolade fram till just 4:00 kan lova att jag blev pigg på två millisekunder. GÅSHUD!

NNIF
2012-11-02, 21:54
Aldrig i livet, förutom detta och det är passande just Metallica
4:00 du kmr fatta exakt vad jag menar.
Kommer ihåg någon gång när jag var sjuk för ett år sedan, kravlade mig till datorn och spolade fram till just 4:00 kan lova att jag blev pigg på två millisekunder. GÅSHUD!

jag förstår inte.. och jag har lyssnat på metallica i 15år :-)

NNIF
2012-11-02, 21:56
Syftet är att du vill höra en speciell del av en låt. Utifrån ditt svar så är alternativ 1 det som passar dig. :)

jag själv lyssnar ju helst på hela låtar, i rent njutningssyfte

men ibland vill jag kolla upp eller visa saker =)

dvs jag spolar inte fram/tillbaka för att höra ett stycke för att njuta av det igen för att det stycket skulle vara det som "gör" låten eller vad man nu ska säga.

Ristretto
2012-11-02, 21:57
jag förstår inte.. och jag har lyssnat på metallica i 15år :-)

Dye, dye my hair!

nitz
2012-11-02, 22:12
Icke! Helst vill jag lyssna på hela albumet också och inte bara välja ut en låt. Spellistor är djävulens redskap!
Gäller det ett riktigt bra album så är det ju ofta så att hela albumet är genomtänkt och tänkt som att man ska lyssna i ett sträck.
I de lägena kan jag verkligen hålla med.

NNIF
2012-11-02, 22:20
Dye, dye my hair!

aaaaaaaaaaahhhhhhh

Okej
2012-11-02, 22:46
Aldrig! Det förstör ju helhetskänslan! Nu när jag funderar närmare på det gör det ont i psyket att bara tänka tanken att spola fram i en låt eller film

Dock är lyckan total när man sitter i bilen, sätter på radion och någon favorit går (oddsen på det nuförtiden är inte av den här världen visserligen), det stör jag mig inte på, konstigt :D

Grotesk
2012-11-02, 22:54
Att spola är värre än grunda böjar - dötsstraff minst.

<Mike>
2012-11-02, 22:55
Ett album för mig är som en film; man spolar inte i filmen och man kollar inte på bara speciella delar (motsvarande att man inte lyssnar på en låt om och om igen). Jag lyssnar aldrig på flera olika band samtidigt utan när jag lyssnar på musik (vilket är väldigt ofta) så är det på ett album i taget.
Det är även riktigt jobbigt att sluta lyssna mitt i en låt. Om det verkligen behövs så fade'ar jag volymen så det blir lite mer skonsamt än ett abrupt stopp.

Tricce
2012-11-02, 23:04
One simply does not go to specific parts of songs!!!

http://media.tumblr.com/tumblr_ld291uSpgj1qb91ad.gif

(Darkness sjungs btw bara en gång!)

jimmyboy
2012-11-02, 23:15
Var det bara jag som först trodde att tråden handlade om huruvida man spolade efter sig på toaletten eller ej?

Ont: nej, man spolar inte i en låt om man inte försöker lära sig ett specifikt stycke!

Okej
2012-11-03, 00:08
Var det bara jag som först trodde att tråden handlade om huruvida man spolade efter sig på toaletten eller ej?

Ont: nej, man spolar inte i en låt om man inte försöker lära sig ett specifikt stycke!

Aa bara du, därför det stod i ts

Juxta
2012-11-03, 02:16
Aldrig. De speciella styckena byggs ju upp av det som kommer innan.

watertouch
2012-11-03, 03:15
Ehh vette fan för mig som spelar gitarr så är just slut delen på ONE det bästa. Med det då menat när dem drar på dist gitarrerna och bygger upp den till SUPER tunga RIFFET och sen solot sen spela till slut... Början är lite för seg... Dock hypergrymm i lyssnandets skull...

Är på samma skiva: To live is to die. Där spolar man ju nästan fram till fingerplocket på gitarr och sen kommer dem in med distade gitarrer!!!

Men TS har rätt dem bygger oftast upp dem till det "kokar över" o då fan!!! "EARGASM"!!!!

Pzorz
2012-11-03, 03:46
Ja, jag spolar. Ibland stöter man på den där speciella biten av en låt som får en att rysa - då kan jag lyssna på samma 15-30 sekundersbit flera gånger i rad.

Sniggel
2012-11-03, 06:10
Nej för fan ingen spolning. När det gäller musik vill jag ha förspel annars blir klimaxet inte lika njutbart.

Sniggel
2012-11-03, 06:13
Aldrig i livet, förutom detta och det är passande just Metallica
MtaxKNaEAns 4:00 du kmr fatta exakt vad jag menar.
Kommer ihåg någon gång när jag var sjuk för ett år sedan, kravlade mig till datorn och spolade fram till just 4:00 kan lova att jag blev pigg på två millisekunder. GÅSHUD!

Oj, insåg hur längesen det var jag lyssnade på det albumet. :hbang:

MrBoris
2012-11-03, 06:29
Aldrig spola, det förstör verkligen allting. Ibland är det just det där superduperoväntade growlet/riffet/skönsången som gör hela låten, just för att det är oväntat

Spartansk
2012-11-03, 06:35
Aldrig spola, det förstör verkligen allting. Ibland är det just det där superduperoväntade growlet/riffet/skönsången som gör hela låten, just för att det är oväntat

Men om man har hört låten förut är det ju inte oväntat?

MrBoris
2012-11-03, 06:51
Men om man har hört låten förut är det ju inte oväntat?

Ne fortfarande det som gör låten

nisse1976
2012-11-03, 08:48
för mig ett helgerån att spola till fantastiska partier i låtar.

Jag spolar, har faktiskt aldrig ens slagits av tanken att man inte skulle göra det. Dock får jag viss förståelse för det när jag läser tåden.

Är det för att du tycker partiet blir sämre om du inte har hört hela låten innan eller det det mer en principsak?

NNIF
2012-11-03, 08:58
kan fortfarande inte välja alternativ för det finns inget som passar mig :-(

Eddie Vedder
2012-11-03, 10:36
kan fortfarande inte välja alternativ för det finns inget som passar mig :-(

Eftersom du ibland spolar är det ju 1 som passar dig. Förstår inte vad som är oklart. Om du ibland i vissa låtar vill höra en viss del av den och spolar dit så är svaret omöjligen 2. Gillar du då inte Kent så är det 1. ;)

NNIF
2012-11-03, 10:45
Eftersom du ibland spolar är det ju 1 som passar dig. Förstår inte vad som är oklart. Om du ibland i vissa låtar vill höra en viss del av den och spolar dit så är svaret omöjligen 2. Gillar du då inte Kent så är det 1. ;)

för det känns fel, själva grejen var ju om man spolade fram för att lyssna på ett visst stycke i njutningssyfte, så tycker att alt 1 borde finnas i 2 varianter.

Rikard Jansson
2012-11-03, 10:47
för det känns fel, själva grejen var ju om man spolade fram för att lyssna på ett visst stycke i njutningssyfte, så tycker att alt 1 borde finnas i 2 varianter.

Nä, inte om man läser frågan. Då frågas det bara om du spolar. Vet inte vart du fått njutningssyfte ifrån.

vicarious
2012-11-03, 10:59
Spolar inte fram men spolar gärna tillbaks för att höra en bra del av en låt igen.. och igen.. och igen.

Ape3
2012-11-03, 11:00
Jag valde tyvärr spola. Jag lyssnar hela låten och sedan spolar jag tillbaka till eargasm-sticket.
Till exempel det här:
Qj1ar0Ma_kA&

Vid 3:20 kommer refrängen som direkt följs av gitarren från helvetet och gåshuden kopplas på. Jag får samma gåshud igen och igen om jag spolar tillbaka.

NNIF
2012-11-03, 11:06
Nä, inte om man läser frågan. Då frågas det bara om du spolar. Vet inte vart du fått njutningssyfte ifrån.

men om man läser själva andemening i frågan/första inlägget?

tex om jag vill lära mig spela ett visst solo, då är det en praktisk fråga för mig att spola fram och tillbaka för att nöta det stycket. Annars kommer det ju ta grymt lång tid att lära mig det :D skillnad på att höra på något och lyssna.. vill jag lyssna så spolar jag aldrig, vill jag höra (tex i undervisningssyfte) så spolar jag.

själva grejen var ju tex om man spolade fram för att lyssna på den delen av låten man anser vara bra/bäst, dvs i njutningssyfte. Tex som crescendot i "one".

det står ju "speciella delar du GILLAR"

Eddie Vedder
2012-11-03, 11:06
för det känns fel, själva grejen var ju om man spolade fram för att lyssna på ett visst stycke i njutningssyfte, så tycker att alt 1 borde finnas i 2 varianter.

Nej det är om du spolar eller inte spolar till en speciell del. Och det gör du ibland. Alltså 1.

StarkaUlf
2012-11-03, 11:08
men om man läser själva andemening i frågan/första inlägget?

tex om jag vill lära mig spela ett visst solo, då är det en praktisk fråga för mig att spola fram och tillbaka för att nöta det stycket. Annars kommer det ju ta grymt lång tid att lära mig det :D skillnad på att höra på något och lyssna.. vill jag lyssna så spolar jag aldrig, vill jag höra (tex i undervisningssyfte) så spolar jag.

själva grejen var ju tex om man spolade fram för att lyssna på den delen av låten man anser vara bra/bäst, dvs i njutningssyfte. Tex som crescendot i "one".

Du är en 1a. Hantera det cofffee

Lachrillo
2012-11-03, 11:16
Nej jag gör en remix på låten tills det består bara delar av låten jag vill lyssna på :)

Silencer
2012-11-03, 11:16
Det händer ibland men jag mår dåligt efteråt.

NNIF
2012-11-03, 11:17
Nej det är om du spolar eller inte spolar till en speciell del. Och det gör du ibland. Alltså 1.

men det står ju "gillar" i frågan :D om man vill lära sig en låt måste man ju spola till delar man inte gillar med ;)

Mental
2012-11-03, 11:20
Jag spolar, ibland är intron fruktansvärt långa tex.
Oftast står ju en spellista bara och rullar dock. Men vill jag höra/spela ett visst stick, en viss rad eller något så spolar jag.

Eddie Vedder
2012-11-03, 11:32
men det står ju "gillar" i frågan :D

Ja det gör det. Alltså är det premisserna som gäller. Och då ska du svara utifrån dem. :D

Vinter
2012-11-03, 11:33
Lyssnar man på TOOL lär man sig att inte spola :)

thenut
2012-11-03, 11:37
Jag spolar (väldigt sällan iofs) och är stolt :) Jag kan uppskatta musiken båda i en hel låt/album och i brottstycken utan problem...

lei
2012-11-03, 13:13
tjZpqgeiGFQ

Scenario: PB i marklyft på väg. Laddat hela dagen. På med hörlurar och volymen på mp3n på top. Spola ovan till 1min och rys! Dra klart skiten och slänga mp3n i väskan nöjd.

Ja, jag spolar och är stolt över det!:cool:

Knatcharn
2012-11-03, 13:19
Jag spolar men mår dåligt av det :(

BlötSnö
2012-11-03, 15:06
Endast vid ett fåtal tillfällen brukar jag spola och det är delvis när det blir diskussion om olika solon. Då brukar jag snabbt plocka fram och spola fram till 3:40 och låta folk uppleva en av mina personliga favoriter.
Förmodligen sett hela konserten ett 40-tal gånger och delar av den (som t.ex. denna låt) ytterligare något 100-tal.
6dmlF5tSw48

Annars ser jag ingen anledning att spola. Upptakten till favoritpartiet blir ju som en uppvärmning.
En polare brukar alltid spola fram till partier, lyssna 10 sekunder och sedan byta låt och göra samma sak igen. Han får sällan sitta fram i bilen.

cero
2012-11-03, 15:12
Den delen man gillar mest blir ju värdelös utan uppbyggnaden... så nej, ingen spolning.

ceejay
2012-11-03, 15:22
Sällan.

Man måste höra hela låten för att uppskatta den :)
Sultans of swing live måste man lyssna på från början för att verkligen komma in i låten och bah njuta av uppbyggnaden från 24:54.
vC3FCS-NtAI

18:31-29:40

Den bästa låten i historien :)

Tricce
2012-11-03, 15:59
tjZpqgeiGFQ

Scenario: PB i marklyft på väg. Laddat hela dagen. På med hörlurar och volymen på mp3n på top. Spola ovan till 1min och rys! Dra klart skiten och slänga mp3n i väskan nöjd.

Ja, jag spolar och är stolt över det!:cool:

Jo men så klär du ju tydligen i knästrumpor! ;)

Edit; som nu tex, jag satte på låten från början och lät den spela fram till 1min istället för och "spola" dit :D

Silencer
2012-11-03, 16:26
Ni snackar om att spola i låtar, själv tycker jag att man ska lyssna på hela skivan. Man spolar inte till en speciell låt.

/ Vinyl

grisbil3n
2012-11-03, 16:27
Jo om det är ett skönt parti som föranleds av ett mindre skönt parti så självfallet

Mantus
2012-11-03, 16:53
Jag håller med dig Eddie! Satans otyg att spola förbi partier i låtar. Spolar inte ens förbi introt i "Holy Diver".

Spartansk
2012-11-03, 17:25
Ni snackar om att spola i låtar, själv tycker jag att man ska lyssna på hela skivan. Man spolar inte till en speciell låt.

/ Vinyl

Gissar att du inte gillar scratching?

pragmatist
2012-11-03, 17:56
Jag vet inte hur andra gör men själv börjar jag alltid kronologiskt med hela musikens historia, med musik nedtecknad på stentavlor från antikens Babylon, för att komma in i rätt stämning. Det tar lite tid men det är det värt.

zeusden1
2012-11-03, 18:46
Ja det gör det. Alltså är det premisserna som gäller. Och då ska du svara utifrån dem. :D

Såg först tråden och tänkte att, fan, nu är det något jag gjort på toaletten som kommer att delgivas hela forumet. :D


Faktiskt så tycker jag att vissa delar i en låt får spolas fram till men bara om låter är längre än fem minuter.

NNIF
2012-11-03, 18:47
Ja det gör det. Alltså är det premisserna som gäller. Och då ska du svara utifrån dem. :D

men jag gör ju inte så, vad ska jag då svara?!?! xD

Solros
2012-11-03, 19:26
Spolar alltid förbi låtar som har meningslösa intron som man tröttnar på.
Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=owShKaLrvBg

stolpskott
2012-11-04, 01:22
Jag vet inte hur andra gör men själv börjar jag alltid kronologiskt med hela musikens historia, med musik nedtecknad på stentavlor från antikens Babylon, för att komma in i rätt stämning. Det tar lite tid men det är det värt.

Lol @ ze Irony, "pragmatist"

stolpskott
2012-11-04, 01:27
Jag brukade gilla Kent. Får jag rösta?

Eddie Vedder
2012-11-04, 10:47
Jag brukade gilla Kent. Får jag rösta?

Om du har vuxit upp nu så är du välkommen. :D

Spartansk
2012-11-04, 10:48
Jag gillar en f.d. kollega som heter Kent, och jag röstade.

C.E.J.
2012-11-04, 11:21
Jag och zeusden1

Bromance är vackert.

stolpskott
2012-11-06, 16:55
Om du har vuxit upp nu så är du välkommen. :D

Dåså. Jag spolar inte. En låt kan bara uppskattas till fullo i sin helhet.

Arf Pingvin
2012-11-06, 17:10
Det är som att spela in kalle ankas jul *gah!*

Fatalist
2012-11-06, 17:30
Själva anledningen till att vissa partier är såpass bra är ju för att de bryter av från de partier som förekommer dem på ett sätt som för oss blir en slags rysningschock.

En hel låt av bara "darkness[...]"-partiet hade ju sugit.

Med andra ord är jag en ickespolare.

Sniggel
2012-11-06, 20:03
Om du har vuxit upp nu så är du välkommen. :D

Jag tycker Kent är bra! "Tycker" som i presens!
Och jag skäms inte för det så jag kan inte skriva det i Mrs Robinsons tråd :P