handdator

Visa fullständig version : AHS2012-presentationer


maqan
2012-11-02, 19:46
Jag var på den andra upplagan av AHS som hölls i augusti i år och de har nu börjat publicera samtliga presentationer på deras Vimeo-kanal (http://vimeo.com/channels/418298/videos) för den som är intresserad. Kvaliteten är lite blandad men jag kan framförallt rekommendera Georgia Edes och Chris Masterjohns presentationer av de som har kommit upp än så länge.

Om tråden lämpar sig bättre i någon annan forumdel får någon moderator gärna flytta den.

Jode
2012-11-03, 06:40
Supernajs

maqan
2012-11-03, 10:55
Maelán Fontes är också sevärd. Chris Masterjohns presentation kanske är lite väl teknisk om man inte är helt insatt i biokemin men fortfarande väldigt intressant.

tjing
2012-11-05, 13:01
maqan, varför var du där?

Jag tycker väl att Emily Deans (evolutionär psykiatri) är den intressantaste i paleo-svängen i USA. Förutom wholehealthsource-killen som är mest sansad av alla.

maqan
2012-11-05, 20:14
maqan, varför var du där?

Av eget intresse.

maqan
2012-11-05, 20:21
Stephan Guyenet som driver bloggen wholehealthsource.org är både vettig och trevlig, skulle dock inte vilja kalla honom "paleo". En annan vettig snubbe är Chris Kresser och Paul Jaminet, även om Paul kan ha aningen kontroversiella eller egensinniga åsikter om vissa saker.

Hela paleo-grejen känns ganska uttjatad och AHS-rörelsen börjar väl mer och mer försöka "avveckla" paleo-begreppet. Dessutom ser man inte bara till kostbiten utan involverar även andra livsstilsfaktorer.

z_bumbi
2012-11-05, 20:46
AHS står för?

Eddie Vedder
2012-11-05, 20:52
AHS står för?

Ancestral Health Society. Det står ju. :)

För övrigt är jag inte direkt förvånad att tjing tycker evolutionspsykologi är bra. Det brukar låta så bland folk som vill tro allt som passar ens åsikter fast forskningen inte alls är bättre än den forskning man klagar på och bara påstår vara "politik och inte vetenskap". Jag säger inte att den är dålig men den ligger exempelvis långt efter sociologin.

tjing
2012-11-06, 12:03
Jaså är du fortfarande inne på ortorexi eller vad betyder egentligen det du skrev ovan?

Dessutom skriver hon (psykiater) om evolutionspsykiatri och inte evolutionspsykologi, vilket av uppenbara skäl innebär en enorm skillnad, då det förstnämnda är inriktat på biologiska aspekter av mental hälsa huvudsakligen och inte minst hur mat påverkar sagda hälsa.

Kul att du också får det till att jag automatiskt tycker att "evolutionspsykologi är bra" när jag sa att jag gillar en person i den svängen. Forskare bör vara lite noggrannare, om du nu är en sådan.

Eddie Vedder
2012-11-06, 19:25
Jaså är du fortfarande inne på ortorexi eller vad betyder egentligen det du skrev ovan?

Dessutom skriver hon (psykiater) om evolutionspsykiatri och inte evolutionspsykologi, vilket av uppenbara skäl innebär en enorm skillnad, då det förstnämnda är inriktat på biologiska aspekter av mental hälsa huvudsakligen och inte minst hur mat påverkar sagda hälsa.

Kul att du också får det till att jag automatiskt tycker att "evolutionspsykologi är bra" när jag sa att jag gillar en person i den svängen. Forskare bör vara lite noggrannare, om du nu är en sådan.

Tuff avslutning. :laugh:

Vi ska inte gå off topic. :)

z_bumbi
2012-11-06, 20:13
Ancestral Health Society. Det står ju. :)

Inte i den här tråden.

maqan
2012-11-06, 20:21
AHS står för?

AHS är en förkortning av konferensens namn: Ancestral Health Symposium, som anordnas av the Ancestral Health Society. Ber om ursäkt för att jag inte skrev det i titeln/inledningsposten.

z_bumbi
2012-11-06, 20:43
Jag satt på världens segaste internet vilket är anledningen att jag frågade. :)

tjing
2012-11-07, 11:54
Tuff avslutning. :laugh:

Vi ska inte gå off topic. :)

Ja, men din kommentar förtjänade ju det tycker jag :)

AHS är följande:

"The Ancestral Health Society fosters collaboration among scientists, healthcare professionals and laypersons who study and communicate about health from an evolutionary perspective to develop solutions to our modern health challenges."

Typ USA:s paleobloggare skulle jag tro. Varav vissa är bakom flötet och vissa bra.