handdator

Visa fullständig version : Energikostnad för att frisätta glykogen från levern


Sniggel
2012-11-02, 13:07
Går det åt kalorier när levern frisätter sitt glykogenlager för att höja blodglukos eller muskelglykogennivåer?

edit:

Lägger väl till vad jag fiskar efter här också...

Är en diet med en lagom balans mellan fruktos (och liknande sockerarter) och glukos (och liknande sockerarter/stärkelse) mer termogen än en diet som är extremt förskjuten åt glukoshållet?

I den första bör det bli mer omsättning in och ut ur levern och i den senare, mindre sådan helt enkelt.

Sverker
2012-11-02, 13:49
Men meningen är att levern ska binda upp glukosen som glykogen för att därefter portionera ut glukosen i jämn takt i blodet.

Jag ser ingen möjlighet att styra någon energi hit eller dit, upp eller ned.

RassK
2012-11-02, 14:13
Men meningen är att levern ska binda upp glukosen som glykogen för att därefter portionera ut glukosen i jämn takt i blodet.

Jag ser ingen möjlighet att styra någon energi hit eller dit, upp eller ned.

Fram och tillbaka då? Diagonalt?

On Topic: Kostar det inte mer energi att lagra in glukos som leverglykogen än fruktos? Eller är det tvärtom? Försvinnande mängd energi hursom antagligen.

tjing
2012-11-02, 15:13
Så vitt jag vet och minns har glukos högre termogen effekt än fruktos.

Släng iväg en sökning i PubMed

maqan
2012-11-02, 19:52
Om det ens finns någon mätbar effekt så är den nog försvinnande liten i det stora hela.

Sverker
2012-11-02, 19:55
Undrar hur det kan vara skillnad mellan fruktos och glukos:confused:

Båda ger samma energimängd och båda förbränns på samma ställe.

Sniggel
2012-11-04, 07:07
Frågan är mestadels av akademiskt värde för mig. Vad det har för praktiskt betydelse spelar mig ingen som helst roll ;)

Men i princip så blir det ingen energiförlust av att metabolisera fruktos genom att först spara det i levern för att senare portionera ut det igen i blodet så att musklerna kan ta upp det och förbränna det?
Det skapas lika mycket ATP per gram kolhydrat som om glukos skulle direkt sparas i muskler (för att senare förbrännas)?

Sverker
2012-11-04, 07:48
Rent akademiskt förlorar vi en ATP när glukos-6-fosfat-fosfatas plockar bort fosfatgruppen och bildar glukos för export ut i blodet:em:.

Sniggel
2012-11-04, 08:15
Aha! Ok men då är där alltså en skillnad :D (om än försumbar i verkliga livet)

Jag borde leta upp en fysiologibok och kolla upp detta lite närmre känner jag.

maqan
2012-11-04, 20:16
Biochemistry av Stryer är bra om man vill gå igenom metabolismen steg för steg på molekylär nivå.