handdator

Visa fullständig version : Träning före eller efter frukost för fettbalans och lipidmetabolism


King Grub
2012-11-02, 12:11
It is unclear how timing of exercise relative to meal ingestion influences substrate balance and metabolic responses. The present study aimed to compare the effects of exercise performed before or after breakfast on fat balance and postprandial metabolism. A total of ten sedentary overweight men (aged 28·1 (sem 10·7) years, BMI 29·0 (sem 2·8) kg/m2) underwent three trials in random order involving: (1) performing no exercise (CON), or walking for 60 min at 50 % maximal O2 uptake either (2) before (Ex-Meal) or (3) after (Meal-Ex) consuming a standardised breakfast meal. In each trial an ad libitum lunch was provided 3·5 h after breakfast. Substrate utilisation was assessed by indirect calorimetry and blood was taken at regular intervals over an 8·5 h observation period. At the end of the observation period, fat balances in the Ex-Meal ( − 1043 (sem 270) kJ) and Meal-Ex ( − 697 (sem 201) kJ) trials were both significantly lower than CON (204 (sem 165) kJ) and fat balance in the Ex-Meal trial was significantly lower than in the Meal-Ex trial (all P <0·0001). Compared with the CON trial, the 8·5 h postprandial TAG response was only significantly lowered in the Ex-Meal trial ( − 17 %, P =0·025) and not in the Meal-Ex trial ( − 11 %, P =0·20). Both the Ex-Meal and Meal-Ex trials showed significantly lowered insulin responses relative to the CON trial (by 19 and 24 %, respectively, P <0·01 for both). There were no differences in lunch energy intake between trials. The present findings suggest that there may be an advantage for body fat regulation and lipid metabolism in exercising before compared with after breakfast. However, further study is needed to determine whether the present findings extend over the long term under free-living conditions.


Effects of exercise before or after meal ingestion on fat balance and postprandial metabolism in overweight men. British Journal of Nutrition 26 October 2012.

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=1&fid=8721230&jid=BJN&volumeId=-1&issueId=-1&aid=8721228&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=

RassK
2012-11-02, 12:47
Träna fastandes på diet effektiv alltså, chockerande. Vad jag fann ytterligare intressant var att hunger, mättnad eller ad-libitum matintag inte skiljde sig mellan grupperna.

tjing
2012-11-02, 15:34
Fasta har en anorektisk effekt. Fasta + träning kanske ännu mer så. I övrigt inget nytt under solen. Att träning innan en måltid har positiva effekter på TAG är givet.

Jag tränar nästan alltid konditionsträning fastande eller på bara protein + fett i en måltid innan.

Schysst med en massa nya studier. Du är on a roll idag, King Grub.

Ola Wallengren
2012-11-02, 15:38
Fasta har en anorektisk effekt.

Nja, man brukar bli hungrig av att inte äta eller?

tjing
2012-11-02, 15:47
Nja, man brukar bli hungrig av att inte äta eller?

På kort sikt och om man är van att äta ofta ja. Men jag tror att kombinationen av ingen frukost och promenaden tillsammans ger en anorektisk effekt. Träning i sig kan ju vara hungersdämpande och alla som fastar då och då kan skriva under på att en minskning av just hunger är kanske det bästa med fasta.

För övrigt behöver det inte handla om hunger per se utan att både fasta och träning stimulerar dopaminerga neuroner i olika delar av belöningssystemet, vilket minskar matintag.

Eddie Vedder
2012-11-02, 21:14
På kort sikt och om man är van att äta ofta ja. Men jag tror att kombinationen av ingen frukost och promenaden tillsammans ger en anorektisk effekt.

De åt ju inte mindre och rapporterade ingen annan aptit. Så hur lyckas du dra den slutsatsen?

Och angående substratoxidation:

However, when the net
energy expenditure and substrate utilisation during exercise
were subtracted from the total values, there were no significant
differences observed in energy expenditure and substrate
utilisation over the observation period between trials. Thus,
differences in energy and substrate utilisation between trials
over the 8·5 h observation period could be entirely accounted
for by energy and substrate utilisation during the exercise session
itself.

King Grub
2013-01-15, 14:53
OBJECTIVE:

Fat oxidation during exercise depends on nutritional state, and exercise performed in the post-absorptive state oxidizes more fat than that performed in the postprandial state. However, the effects of exercise on energy metabolism continue during the post-exercise period, and the difference in fat oxidation during exercise may be compensated for during the post-exercise period. The present study compared the effects of an acute exercise bout in the post-absorptive or postprandial state on 24h fat oxidation.

METHODS:

Twelve young male athletes stayed twice in a room-size metabolic chamber for 24h indirect calorimetry in a randomized repeated-measure design. Before or after breakfast, i.e. in the post-absorptive or postprandial state, subjects exercised at 50% VO(2) max for 60min.

RESULTS:

During the 60min of exercise, energy expenditure in the two exercise trials were equivalent, but exercise in the post-absorptive state was performed with lower RQ compared with that in the postprandial state (P<0.01). The time of exercise relative to breakfast did not affect 24h energy expenditure (P>0.5). However, accumulated 24h fat oxidation was higher (P<0.05) and that of carbohydrate oxidation was lower (P<0.05) when exercise was performed in the post-absorptive state.

CONCLUSIONS:

Compared with exercise performed in the postprandial state, exercise performed in the post-absorptive state oxidized more fat and saved more carbohydrate in the body, without affecting 24h energy expenditure.

Metabolism. 2013 Jan 10. pii: S0026-0495(12)00461-1. Effects of post-absorptive and postprandial exercise on 24h fat oxidation.

AronP
2013-01-15, 15:33
Vad är det för skillnad på postprandial och post-absorptive?

King Grub
2013-01-15, 15:40
Efter resp före födointag.

tjing
2013-01-15, 17:18
Postprandial är efter en måltid och postabsorptive "fastande" i den meningen att maten tagits upp av kroppen, d v s före nästa födointag.

Intressant studie för övrigt. Ska titta på fullängdaren nu.

tjing
2013-01-15, 17:32
dubbel

AronP
2013-01-15, 17:38
Efter resp före födointag.
Vad är då skillnaden mellan post-absorptive och preprandial?





Postprandial är efter en måltid och postabsorptive "fastande" i den meningen att maten tagits upp av kroppen, d v s före nästa födointag.

Intressant studie för övrigt. Ska titta på fullängdaren nu.

Det förklarade lite mer.

tjing
2013-01-15, 17:51
Det här väldigt intressant faktiskt. Något som jag alltid spekulerat om; fastande träning ger en större procentuell fettoxidation sett över dygnet även på samma energiintag som icke-fastande träning.

Fortfarande är det inga jätteskillnader men en signifikant skillnad. Dock finns ingen kontrollgrupp inte tränar. Och det är en väldigt akut studie och det finns inga mätvärden på kroppsfettsprocent.

Dreas
2013-01-15, 18:19
Är det någon som är förvånad över resultatet? Det är väl vad som visats förut vid liknande studier där mätperioderna inte är så långa?

tjing
2013-01-15, 19:17
Mmjo, men här är energiintaget och energiförbrukningen lika stora mellan de två grupperna. Och den fastande gruppen bränner ändå mer fett än frukost-gruppen sett över dygnet och inte bara tillfälligt. En ökad fettförbränning under hela morgonen och förmiddagen gör att en kompensatorisk minskning av densamma på eftermiddagen inte förmår jämna ut skillnaden.

Skillnaden är för övrigt 120 kcal ökad fettoxidation, vilket klockar in på drygt 12 g fett.

Dreas
2013-01-16, 20:25
Mmjo, men här är energiintaget och energiförbrukningen lika stora mellan de två grupperna. Och den fastande gruppen bränner ändå mer fett än frukost-gruppen sett över dygnet och inte bara tillfälligt. En ökad fettförbränning under hela morgonen och förmiddagen gör att en kompensatorisk minskning av densamma på eftermiddagen inte förmår jämna ut skillnaden.

Skillnaden är för övrigt 120 kcal ökad fettoxidation, vilket klockar in på drygt 12 g fett.Ah, jag tänkte på första.

tjing
2013-01-16, 21:37
Haha, okej :)

Barbastark
2013-01-16, 23:41
Några av dessa studier som även tittat mer på hur muskelproteinbalansen påverkas i dessa lägen?

Ola Wallengren
2013-01-17, 09:19
Tränar man på fastande mage så är muskelproteinbalansen negativ tills man äter. Kortare pass gör det förmodligen inte värre (och kanske även bförbättrar läget) jämfört med bara en sen frukost utan träning.

Rent erfarenhetsmässigt så kan man nog säga att det brukar gå bra för de som kör en fastande fettförbräningspromenad eller liknande, samma sak för de som kör periodisk fasta (eller förlängd fasta som jag föredrar att kalla det).

tjing
2013-01-17, 10:22
Ett problem (muskelnedbrytning) man kan tänkas komma runt genom att konsumera t ex protein och någon kolhydratfattig grönsak innan träning istället för att fasta helt, vilket torde ge liknande effekter då frånvaron av kolhydrat är det som medför fasteadaptioner (lågt insulin, blodsocker etc). Inte för mycket protein då men något innan.

Själv kör jag alltid intervaller efter typ en kycklingklubba och ett knippe broccoli istället för fullständig fasta. Hur stor skillnaden blir har jag ingen aning om i exakta siffror men sannolikt inte märkbar.

RassK
2013-01-17, 13:50
Ett problem (muskelnedbrytning) man kan tänkas komma runt genom att konsumera t ex protein och någon kolhydratfattig grönsak innan träning istället för att fasta helt, vilket torde ge liknande effekter då frånvaron av kolhydrat är det som medför fasteadaptioner (lågt insulin, blodsocker etc). Inte för mycket protein då men något innan.

Själv kör jag alltid intervaller efter typ en kycklingklubba och ett knippe broccoli istället för fullständig fasta. Hur stor skillnaden blir har jag ingen aning om i exakta siffror men sannolikt inte märkbar.

Eller att äta phett pre-wo. Att träna s.k. "kolhydratsfastandes" men ändå med energi i magen/systemet.

tjing
2013-01-17, 19:24
Japp. Inte alls en dum idé, beroende på fettkälla.