handdator

Visa fullständig version : Muskelinflammation


jacobsinger
2012-11-02, 11:57
Jag lyckades dra på mig en inflammation i underarmen för två veckor sedan (så går det när man kör för tungt och inte är tillräckligt uppvärmd *screwy*). Jag har behandlat med inflammations-hämmande kräm, Zon, så smärtan har minskat men inte försvunnit. Någon som har tips på vad jag bör göra? Jag vill TRÄNA!!

Donkey Kong
2012-11-02, 12:22
Jag är ute på svag is, som vanligt. ;)

Ingen träning av området, tills inflammationen är borta. :(

Jag har provat grötomslag på mina inflammationer, skönt, om inget annat.

(Och, se sen till att du inte drar på dig några fler...)

EeJay
2012-11-02, 12:57
Jag brukar föredra antiinflammatoriska piller framför krämer. Och diklofenak framför de flesta andra substanser.
En inflammation kan ta ungefär sex veckor att gå över av sig själv. Med en maxdos (150mg/dygn) av diklofenak kan man säkert hamna nere runt två veckor.

Mitt tips är att köra diklofenak-tabletter 50mgx3 och vila armen (och köra ben istället).

jacobsinger
2012-11-02, 13:19
Tack för svaren!

Har precis införskaffat Voltaren T i tabellet-form men det står att maxdosen är 75 mg/dygn.

Hur är det med annan träning (typ ben/kondition) gör inte det att kroppen läker långsammare?

Chevalier
2012-11-04, 19:27
Brukar vara lugnt med annan träning medan problemområdet läker, men låt bli Voltaren innan passen.

jacobsinger
2012-11-05, 08:50
Har kört Voltaren i tre dagar och det är redan mycket bättre :)

EeJay
2012-11-05, 09:00
Tack för svaren!

Har precis införskaffat Voltaren T i tabellet-form men det står att maxdosen är 75 mg/dygn.

Hur är det med annan träning (typ ben/kondition) gör inte det att kroppen läker långsammare?

Du köpte den "flytande kapslar"-versionen? Jag upptäckte också att det stod 75mg på den när jag var tvungen att köpa den en gång när det var nödslut i förrådet. Då samtliga andra tillverkare specificerar 150mg(och det är även det man brukar få på recept) så körde jag på det ändå. Maxdosen som står på bipacksedeln brukar vara med ganska god säkerhetsmarginal ändå.

jacobsinger
2012-11-05, 09:00
Ja det var flytande kapslar jag köpte.

EeJay
2012-11-05, 11:08
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POEJUA9QXVE RT1

lite om Diklofenak. jag tror inte det är några som helst problem att använda 150mg av flytande kapslar. Metaboliseringen blir ju något annorlunda, men jag gissar på att det kan vara den smärtstillande effekten som påverkas annorlunda och inte den antiinflammatoriska. Ungefär som att när det ges intramuskulärt har det en mycket bättre smärtstillande effekt men den antiinflammatoriska må vara den samma.