handdator

Visa fullständig version : är det ok att tacka nej till familjemedlems bröllop pga kostnad?


filmjölk
2012-11-01, 23:01
Det här är en helt fiktiv situation (kanske)

Sture och Ture är bröder. Sture skall gifta sig för andra gången om ett par månader, men skall gifta sig på Hawaii av någon absurd anledning, och vill absolut att sin bror med familj skall vara med.

Ture anser att en resa till Hawaii, för 3 pers, med boende etc. är väldigt dyrt. Dessutom så har Ture med familj inte råd med en egen semester om han åker till Hawaii för sin brors bröllop.

Sture tycker att Ture är en snål idiot, hans bror skall ju gifta sig, då kan Hawaii vara semester det året. eller skitsamma, semester vaddå? Sture skall gifta sig, skit i din jävla semester Ture.

Ture vet även att semestern med viss sannolikhet förmodligen även innefattar att passa Stures 2 barn och 2 bonusbarn varav en är bäbis, en är 4, och 2 äldre är en handfull...dessutom har Ture en egen 4-åring så totalt blir det ett stort dagis, kanske inte Tures idé av vad han vill lägga årets överskott på.

Är Ture en snål självisk jäkel?

Rickard
2012-11-01, 23:05
Nej, Sture är bara sur för att hans planer om barnvakt går i stöpet.

Rikard Jansson
2012-11-01, 23:06
Nej, verkligen inte. Sture kan ta sitt bröllop och köra upp det i röven om han tycker att hans bror är snål för att han inte vill hoppa över sin semester för att åka på hans andra bröllop på andra sidan jorden eller vart fan det nu är.

Tigerkotten
2012-11-01, 23:07
Tycker det är helt okej att Ture passar på bröllopet om han tycker det kostar för mycket + han inte vill vara barnvakt.

Rikard Jansson
2012-11-01, 23:07
Gillar också att ett ja eller nej gör att man anser tvärtemot beroende på om man svarar på titeln eller pollfrågan. :)

Loke
2012-11-01, 23:09
Sture borde träna sin egen snålhet och inse att detta innebär en person mindre som äter och svinar på bröllopet... Vilket ju borde varit den ursprungliga planen om man gifter sig långt hemifrån?

Stor Hård Ådrig
2012-11-01, 23:09
Gillar också att ett ja eller nej gör att man anser tvärtemot beroende på om man svarar på titeln eller pollfrågan. :)

Rofl

LizaK
2012-11-02, 03:13
Man har alltid rätt att säga nej.
Ibland blir folk besvikna, det är tråkigt men man kan inte leva för att vara andra till lags.. Och om någon ger indikationer på att man borde göra det är denna person en egoist.

944RS
2012-11-02, 06:29
Om man ska gifta sig långt hemifrån så måste man väl ändå förstå att många tyvärr måste tacka nej!?!

Om han hade räknat med barnvakt den veckan så förstår jag hans besvikelse...

Vunnis
2012-11-02, 06:38
Tycker sture att ture ska åka till hawaii och tycker att det är viktigt att han är där så kan ju sture bjuda på det, annars får ture stanna hemma.

Sheogorath
2012-11-02, 06:55
Nej, Sture är bara sur för att hans planer om barnvakt går i stöpet.

This.

Mental
2012-11-02, 06:58
I mina, och många andras ögon är det väl helt ok, men om det inte är ok i broderns ögon får man fundera på vad relationen är värd. Bara för att man har rätt betyder det inte att den andre automagiskt inser det och skärper sig.

Hade det vart min bror hade jag försökt resonera, men vore det tvärstopp och jag visste att det var viktigt för honom så hade jag offrat mig och åkt, för min relation till min bror och hans familjs skull.

BelowAverage
2012-11-02, 07:00
Vem var vem? :Virro

Tolkia
2012-11-02, 07:06
Den som skall gifta sig är dum i huvudet om den bestämmer sig för att göra det på någon semesterort dit det är dyrt att resa, och inte fattar att det innebär att alla inbjudna inte kommer att kunna närvara. Man är aldrig skyldig att komma på en tillställning till vilken man inbjudits (då är det inte en inbjudan utan en order).

Magdalena Ribbing har skrivit många bra saker om det här i sin spalt på DNs hemsida.

Edit: Är man smart som blivande brudgum/brud snackar man med sina närstående innan man bestämmer sig för att hålla bröllop vid världens ände.

hahavaffan
2012-11-02, 07:15
Sture borde stå för samtliga gästers omkostnader om han bestämmer sig för att ha bröllopet på en sådan plats.

hallar
2012-11-02, 07:34
Den som skall gifta sig är dum i huvudet om den bestämmer sig för att göra det på någon semesterort dit det är dyrt att resa, och inte fattar att det innebär att alla inbjudna inte kommer att kunna närvara. Man är aldrig skyldig att komma på en tillställning till vilken man inbjudits (då är det inte en inbjudan utan en order).

Magdalena Ribbing har skrivit många bra saker om det här i sin spalt på DNs hemsida.

Edit: Är man smart som blivande brudgum/brud snackar man med sina närstående innan man bestämmer sig för att hålla bröllop vid världens ände.

Utmärkt inlägg! Om man sedan bestämmer sig för att åka bort till bröllopet förväntas man ej ha med sig present då närvaron räknas som present i sig.

spoonchest
2012-11-02, 08:19
Jag ska gifta mig på andra sidan planeten om drygt 8månader. Det har folk vetat om i över två år.
Förstod dock mycket väl att folk inte har möjlighet att närvara. Men jag tror inte det är en så big deal för varken dem eller oss. Det blir mer en semester med twist.
Min Far och hennes föräldrar ska nog följa med. Och nån kompis. Alla som vill, egentligen.

Frågan är hur man lägger upp en sån inbjudan? Hur lång framförhållning förväntas man ha om man vill gifta sig utomlands?

dared
2012-11-02, 09:13
Har man absolut inte råd så är det ju så.. man kan ju inte tvingas att ta ett lån för att ha råd att resa. Om Ture däremot skiter i bröllopet för att åka någon annan stans senare så tycker jag denna bör försöka prioritera om. Finns det dessutom relativt onödiga utgifter som man kan skippa för att klara resan så bör man göra detta också. Vem fan vill inte åka till Hawaii? Summan av kardemumman, kan man lyckas resa utan att behöva ta lån så bör man göra dessa uppoffringar imo.

feyin
2012-11-02, 09:18
Man kan tycka att Sture har frågat familjen innan han spikat ett bröllop på Hawaii. Men å andra sidan - semester eller brors bröllop på en semesterort? Klart som fan Ture ska åka till Hawaii!

Silencer
2012-11-02, 09:28
Den som skall gifta sig är dum i huvudet om den bestämmer sig för att göra det på någon semesterort dit det är dyrt att resa

Hear hear! Jag tycker bröllop ska vara där man har förankring så att hela släkten kan vara med, även gammelmormor osv.

aijou
2012-11-02, 09:29
sture borde stå för samtliga gästers omkostnader om han bestämmer sig för att ha bröllopet på en sådan plats.

+1

hultman
2012-11-02, 09:46
Den som skall gifta sig är dum i huvudet om den bestämmer sig för att göra det på någon semesterort dit det är dyrt att resa, och inte fattar att det innebär att alla inbjudna inte kommer att kunna närvara. Man är aldrig skyldig att komma på en tillställning till vilken man inbjudits (då är det inte en inbjudan utan en order).

Magdalena Ribbing har skrivit många bra saker om det här i sin spalt på DNs hemsida.

Edit: Är man smart som blivande brudgum/brud snackar man med sina närstående innan man bestämmer sig för att hålla bröllop vid världens ände.

Förmodligen första gången jag håller med dig.

watertouch
2012-11-02, 10:24
Orkar inte googla men nån som vet vart man kan hyra en kostym/smoking i Sthlm? Så snål är jag. Tycker inte Ture är snål men Hawaii är väll endå rätt nice resmål.

tjing
2012-11-02, 11:06
den som skall gifta sig är dum i huvudet om den bestämmer sig för att göra det på någon semesterort dit det är dyrt att resa, och inte fattar att det innebär att alla inbjudna inte kommer att kunna närvara.

+1

Knatcharn
2012-11-02, 11:20
Enligt mig borde Sture erbjuda sig att betala resan för de närstående om han absolut vill ha med dem.

G_lund
2012-11-02, 11:26
Min Far och hennes föräldrar ska nog följa med. Och nån kompis. Alla som vill, egentligen.


Jag kikar förbi en sväng. See ya!

spoonchest
2012-11-02, 21:12
Jag kikar förbi en sväng. See ya!

Valfri klädsel, eller klädsel valfri!

Ulvamal
2012-11-02, 21:37
Jag tror bestämt livet är enklare utan syskon.

cero
2012-11-02, 21:58
Har man en bra relation med sitt syskon, och man har en tillräcklig mängd pengar som man egentligen skulle lägga på en annan resa så tycker jag det är självklart att man ställer upp och istället tar semestern på Hawaii i detta fallet. Lite barnpassning kan man nog också ställa upp på. Men det är ju ett val man gör, inget "måste". Fast det kanske blir lite av ett måste om man resonerar som jag gör..

O_Wao
2012-11-02, 22:57
Bestämmer man en sån här sak utan att först kolla med de närmsta om de kan närvara så kan man överhuvudtaget inte sura över att de inte har råd att åka. Då får man äga sitt problem och kanske ha en bröllopsfest på hemmaplan när man anländer där.

wessmen
2012-11-02, 23:53
Självklart ska Sture stå för kalaset, eller 50% av kalaset om det är så himla viktigt.