handdator

Visa fullständig version : Kalorirestriktion och proteinsyntes


King Grub
2012-11-01, 16:34
Increased protein synthesis is proposed as a mechanism of life-span extension during caloric restriction (CR). We hypothesized that CR does not increase protein synthesis in all tissues and protein fractions and that any increased protein synthesis with CR would be due to an increased anabolic effect of feeding. We used short- (4 hours) and long-term (6 weeks) methods to measure in vivo protein synthesis in lifelong ad libitum (AL) and CR mice. We did not detect an acute effect of feeding on protein synthesis while liver mitochondrial protein synthesis was lower in CR mice versus AL mice. Mammalian target of rapamycin (mTOR) signaling was repressed in liver and heart from CR mice indicative of energetic stress and suppression of growth. Our main findings were that CR did not increase rates of mixed protein synthesis over the long term or in response to acute feeding, and protein synthesis was maintained despite decreased mTOR signaling.

J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2012 Oct 26. Calorie Restriction Does Not Increase Short-term or Long-term Protein Synthesis.

http://biomedgerontology.oxfordjournals.org/content/early/2012/10/26/gerona.gls219.long

Bjern
2012-11-01, 16:46
Även om jag saknar kompetens att tyda studier särskilt bra så vågar jag ändå på mig att fråga;

Har man alltså tidigare trott att proteinsyntesen ökar under kalorirestriktion?

tjing
2012-11-01, 17:50
Jag blev också lite konfunderad över det där. Låter väldigt märkligt, men gerontologi handlar dock om åldrande och effekten kan se annorlunda ut hos äldre människor under vissa förutsättningar.

Vi kan ju se fasta som en period av kalorirestriktion och resultatet från den här studien säger att det inte blir någon ökad anabol drive som ett svar på när man bryter fastan.

Hos möss. På en viss kost.

I övrigt tycker jag inte någon nytt framfördes.

Eddie Vedder
2012-11-01, 19:28
Jag blev också lite konfunderad över det där. Låter väldigt märkligt, men gerontologi handlar dock om åldrande och effekten kan se annorlunda ut hos äldre människor under vissa förutsättningar.

Vi kan ju se fasta som en period av kalorirestriktion och resultatet från den här studien säger att det inte blir någon ökad anabol drive som ett svar på när man bryter fastan.

Hos möss. På en viss kost.

I övrigt tycker jag inte någon nytt framfördes.

Fast det är ju inte någon ny hypotes direkt. Har man läst lite om CR så är ju nedreglerad mTOR något som nämns ständigt och något som anser vara en del i varför det är hälsosamt.