handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag vattna mina nya kaktusar?


Spartansk
2012-11-01, 12:48
Jag funderade först på om det här var ett ämne för tråden för dumma småfrågor (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128799&highlight=dumma+sm%E5fr%E5gor), men sedan bestämde jag mig för att nej, det här är baskemig en bra storfråga.

Jag har fått två nya krukor med kaktusar, som verkar trivas och må bra. Problemet är att deras krukor är så små, med avseende på diametern, att jag inte vet hur jag ska kunna vattna dem, sedan när det väl är dags. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska få ner vattnet i det trånga utrymmet mellan kaktusen och krukans kant.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/kaakt.jpg

Problemet verkar värst för den stora kaktusen. Som ni ser är det bara ett par millimeter mellan växten och kanten här. Dessutom lutar jorden uppåt från kanten, så vatten som man häller på torde rinna av.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/kaaakt.jpg

De mindre kaktusarna har lika nära till kanten, men nu kom jag på i skrivande stund att jag borde kunna hälla vatten i det fria utrymmet mellan kaktusarna, så det är nog inget problem.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/kaaaakt.jpg

Men hur ska jag vattna den stora kaktusen?

Jag funderade på att köpa en vattenkanna med lång och väldigt tunn pip, men finns det ens kannor med tillräckligt tunna pipar? Och räcker det med att få ner vatten precis i ytterkanten av krukan för att förse hela växten med vad den behöver?

Jag har även funderat på att sänka ner hela krukan, upp till strax över kanten, i en skål med vatten. Men riskerar inte jorden att rinna bort då? Och kan inte kaktusen bli övervattnad? Kaktusar är ju kända för att inte behöva så mycket vatten...

Kan det fungera att spraya vatten över hela plantan, så att det rinner ner mellan taggarna och ner i jorden? Man måste spraya ganska mycket i så fall, va?

willtjam
2012-11-01, 12:52
Pipett!

Spartansk
2012-11-01, 12:53
Pipett!

Smart!

Kan man köpa sådana billigt? Var finns de? Apoteket?

Mental
2012-11-01, 12:54
Smart!

Kan man köpa sådana billigt? Var finns de? Apoteket?

Köp en större, som man har i matlagning, borde finnas på närmsta ställe med matlagningsprylar

Spartansk
2012-11-01, 12:55
Köp en större, som man har i matlagning, borde finnas på närmsta ställe med matlagningsprylar

Najs. Typ som ICA, Willys, mm. då?

Mental
2012-11-01, 12:57
Stekpippet elle det anglofila basting pipette hette det visst!

Mental
2012-11-01, 12:58
Najs. Typ som ICA, Willys, mm. då?

Möjligen, Citygross har. Ica kanske maxibutikerna har, men antagligen får man gå på en renodlad köksbutik.

Spartansk
2012-11-01, 13:00
Stekpippet elle det anglofila basting pipette hette det visst!

Ja, enligt vad jag såg på Google så borde de kunna göra jobbet. :)

Möjligen, Citygross har. Ica kanske maxibutikerna har, men antagligen får man gå på en renodlad köksbutik.

Tack igen.

Bra att ni kunde ge mig så snabba och bra svar, grabbar. Det är fina kaktusar, hade varit sorgligt om jag hade varit tvungen att göra mig av med dem genom att kasta dem på någon. :-/

Mental
2012-11-01, 13:05
Trodde du skulle spöa syrran igen :D

delta_mats
2012-11-01, 13:06
Jag rekomenderar att du planterar om kaktusarna i större krukor helt enkelt. Det är fort gjort. Sen ska dom ha väldigt lite vatten under vinterhalvåret.

willtjam
2012-11-01, 13:07
Annars kanske du kan dela på den feta och skaffa fler krukor. Du har ju erfarenheten.

Spartansk
2012-11-01, 13:08
Jag rekomenderar att du planterar om kaktusarna i större krukor helt enkelt. Det är fort gjort. Sen ska dom ha väldigt lite vatten under vinterhalvåret.

Också en bra idé. Ska försöka stjäla några nästa gång jag hälsar på min mor.

Antevisu
2012-11-01, 13:08
Kan det inte fungera med sprayflaska? Vattnet träffar kaktusen och borde rinna längs med sidan ner till jorden :D

Spartansk
2012-11-01, 13:12
Kan det inte fungera med sprayflaska? Vattnet träffar kaktusen och borde rinna längs med sidan ner till jorden :D

Jo, det funderade jag på, men jag undrar om det helt enkelt rinner ner tillräckligt mycket, om man inte ska stå och spraya halva dagen? :)

Spartansk
2012-11-04, 19:32
Jag rekomenderar att du planterar om kaktusarna i större krukor helt enkelt. Det är fort gjort. Sen ska dom ha väldigt lite vatten under vinterhalvåret.

Jag följde det här tipset, samt skaffade mig en bra vattenkanna.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/kaktu.jpg

Fugly
2012-11-04, 19:46
Glöm inte att prata med dina växter så att de blir stora och fina!

Thornblom
2012-11-04, 19:48
Nu kom jag på att jag inte har matat Katla på ett bra tag! (min kaktus)

Spartansk
2012-11-04, 20:22
Nu kom jag på att jag inte har matat Katla på ett bra tag! (min kaktus)

Börjar hon bli skrynklig? Jag har för mig att jag har läst att sålänge de inte börjar bli skrynkliga så är det inte någon kris med vattnandet.

Thornblom
2012-11-04, 20:25
Börjar hon bli skrynklig? Jag har för mig att jag har läst att sålänge de inte börjar bli skrynkliga så är det inte någon kris med vattnandet.

Nej, men hon ser torr ut!
Typ som mina knogar när jag går utan handskar i -25!

Spartansk
2012-11-04, 20:26
Nej, men hon ser torr ut!
Typ som mina knogar när jag går utan handskar i -25!

*jorgen* Ja, det kanske inte skadar att testa att vattna och se om hon ser mindre torr ut sen!

Thornblom
2012-11-04, 20:27
*jorgen* Ja, det kanske inte skadar att testa att vattna och se om hon ser mindre torr ut sen!

Så får det bli!
Jag har till och med lite kaktus näring någonstans...*flex*

Spartansk
2012-11-04, 20:29
Så får det bli!
Jag har till och med lite kaktus näring någonstans...*flex*

Det var hundan, ska man ha sånt också!
Nåväl, jag väntar med att oroa mig tills mina blir antingen skrynkliga eller torra.

Latissimus Dorsi
2012-11-04, 20:29
Glöm inte att prata med dina växter så att de blir stora och fina!

CMiVNPXR5qw
;)

Hade en kaktus hemma när jag var liten, stack mig på den och sen dess är jag starkt emot kaktusar dom hör hemma i öknen.

Spartansk
2012-11-04, 20:31
Hade en kaktus hemma när jag var liten, stack mig på den och sen dess är jag starkt emot kaktusar dom hör hemma i öknen.

Du får skaffa en med icke-jobbiga taggar.

Min förra som bröts itu hade jättejobbiga taggar. De var små, och lossnade såfort man stack sig, så de satte sig i huden eller arbetshandskarna. Men min nya har såna där trevliga jättestora som inte sticks om man har arbetshandskar.

Kafka
2012-11-04, 20:37
Hur mycket vatten ger du dina kaktusar i en vattning (dl/växt eller så)? Har själv tänkt införskaffa ett par (typ som dina - de var riktigt fina), men är notoriskt dålig på att vattna mina växter rätt.

Spartansk
2012-11-04, 20:40
Hur mycket vatten ger du dina kaktusar i en vattning (dl/växt eller så)? Har själv tänkt införskaffa ett par (typ som dina - de var riktigt fina), men är notoriskt dålig på att vattna mina växter rätt.

Jag vet inte om jag vattnar dem optimalt, och de här kaktusarna som jag har nu har jag dessutom bara vattnat en gång, dvs idag. Men jag brukar väl köra 1 dl kanske för hyfsat små kaktusar, kanske upp mot 5 dl för den största. Jag försöker se till att det inte blir så mycket vatten att det samlas i bottnen av krukan, för det känns inte som om ökenväxter borde må bra av stå med rötterna i vatten en längre period.

Sedan har jag läst någonstans för längesen att man ska vattna dem en gång i månaden om man vill att de ska blomma, vilket jag har haft som ett ungefärligt riktmärke, och som verkar funkat bra.

Thornblom
2012-11-04, 20:44
Hur mycket vatten ger du dina kaktusar i en vattning (dl/växt eller så)? Har själv tänkt införskaffa ett par (typ som dina - de var riktigt fina), men är notoriskt dålig på att vattna mina växter rätt.

Optivattning:

Ett mörkt rum med vita väggar, lagom starkt downlight.
3-5dl, 1 gång / vecka.

Fugly
2012-11-04, 21:00
video med patrasker

Vad är det för video där de sitter och ljuger?! Jag har testat det själv och visst fan växte den när jag pratade med den!