handdator

Visa fullständig version : Träningsschema.


Haslam
2012-11-01, 11:41
Hej.

Tjej på 22 år, som undrar lite över tränings schema, kondition kombinerat med styrka. Jag träffade en PT som gjorde upp ett schema till mig, men kände att det var väldigt enkelt och det gjorde inte mycket för mig.

Jag har totalt fastnat för spinning då man verkligen får kämpa, men vill kombinera detta med styrke.

Vill träna alla muskel grupper och ha rätt mycket kondition också i veckan.

Hur hade man kunnat göra detta schema. Har hört att konditions träning skulle påverka styrketräningen negativt, ? stämmer detta?

Mycket tack! / Hannah

Chaan
2012-11-01, 11:51
Ja hård konditionsträning hämmar muskelbyggning - dock inte så mycket att det gör styrketräning meningslöst. I nästan alla idrotter är kompletterande styrketräning ett plus men just i elitidrotter inom kondition (till exempel cykling som du säger) så ger det inte särskilt mycket. I landsvägscykling är det också en fördel att vara så liten som möjligt.

Haslam
2012-11-01, 11:56
Tack för ditt svar Chaan :)
Jag är mest ute efter att gå ner lite i vikt för att sedan efter det börja med Fitness träning. Och jag måste börja någonstans någongång. So, here i am. :)
Jag har spinning ungefär 3 gånger i veckan. Kan man ha styrke träning och spinning samma dag någon gång i veckan?

Tompann
2012-11-01, 12:08
Tack för ditt svar Chaan :)
Jag är mest ute efter att gå ner lite i vikt för att sedan efter det börja med Fitness träning. Och jag måste börja någonstans någongång. So, here i am. :)
Jag har spinning ungefär 3 gånger i veckan. Kan man ha styrke träning och spinning samma dag någon gång i veckan?

Det går utmärkt. Det kanske inte är det optimala jämfört med att lägga styrketräningen på en helt egen dag men å andra sidan lär det bli av bra mycket oftare om du ändå är på gymmet och på så sätt ändå vara det bästa alternativet i längden. Träningen är verkligen inte bortkastad bara för att du har spinning samma dag.

Ska du gå ner i vikt så tänk framförallt på vad du äter, bara för att du cyklar betyder det inte att du kommer att gå ner i vikt. Jag vet från egna erfarenheter av konditionsidrott kan göra mig otroligt hungrig och det därför blir ineffektivt för mig att konditionsträna i viktminskningssyfte. Detta pga en så pass simpel enledning att jag helt enkelt äter ikapp de kcal jag förbränt + lite till efter att jag är färdig.


Ät inte som en flodhäst och träna det du tycker är kul så kommer resultaten att komma som ett brev på posten.

Haslam
2012-11-01, 12:15
Härligt, tack Tompann. Nej maten har jag inga problem med NU. Valde fel mat innan helt enkelt, man tror man äter någolunda nyttigt och så. Men tackas massor.

Jag ska försöka ordna ett schema där jag kan få styrka på egna dagar och kanske då endast PW på den dagen?

Just idag blir det nu styrka om en timme, sedan blir det spinning på kvällen. Kanske liiite bättre än att ha de direkt efter varandra. :D

Tackar igen för svar :D

Chaan
2012-11-01, 12:19
Ja det är imo enklare att dieta på lågintensiv motion kombinerat med viss styrketräning. I år till exempel tränade jag styrka 3 pass i veckan 2 timmar per pass kombinerat med en timme lågintensiv motion per dag (motionscykel, andra gym-maskiner och promenader) och det såg för första gången ut att misslyckas. Inte förrän jag lade av med styrketräningen gick jag ner kilona. Övervägande lätt motion brukar gå bättre att dieta på. Så det kanske gäller hårdträning över huvud taget.

Sedan finns det ju studier på att kombinationen styrka och motion är det mest fettförbrännande. Jag kan inte säga att jag var jättesmal när jag (nästan bara) simmade heller - däremot efter den perioden har jag brukat dra ner på styrketräningen på somrarna och simmat en del och det funkar som deff.

Tompann
2012-11-01, 12:23
Härligt, tack Tompann. Nej maten har jag inga problem med NU. Valde fel mat innan helt enkelt, man tror man äter någolunda nyttigt och så. Men tackas massor.

Jag ska försöka ordna ett schema där jag kan få styrka på egna dagar och kanske då endast PW på den dagen?

Just idag blir det nu styrka om en timme, sedan blir det spinning på kvällen. Kanske liiite bättre än att ha de direkt efter varandra. :D

Tackar igen för svar :D

Tänk på att det är kcalintag-kcalbehov som styr vikten.

Som sagt, trivs du med att styrketräna på spinningdagarna så gör det, den största nackdelen där är väl egentligen att du kan ha svårt att orka med spinningen efter styrkepasset eller tvärtom. Det kan du ju i så fall lösa genom att(precis som du föreslog) köra styrketräning på dagen och spinning på kvällen. Då hinner du ju ladda upp lite emellan. Jag vet i alla fall själv att jag inte hade vart fit for fight för ett träningspass direkt efter 1h spinning.

Se till att hålla det på en nivå du klarar av bara. Att åka och träna på dagen, åka hem och sen åka tillbaka på kvällen är det nog många som inte har varken tid och ork till och därför lägger av helt efter några veckor då det brister.

Den bästa träningen är den som blir av;)

J3T69
2012-11-01, 16:45
Härligt, tack Tompann. Nej maten har jag inga problem med NU. Valde fel mat innan helt enkelt, man tror man äter någolunda nyttigt och så. Men tackas massor.

Jag ska försöka ordna ett schema där jag kan få styrka på egna dagar och kanske då endast PW på den dagen?

Just idag blir det nu styrka om en timme, sedan blir det spinning på kvällen. Kanske liiite bättre än att ha de direkt efter varandra. :D

Tackar igen för svar :D

Det är bättre att lägga styrketräningen som du säger på separata dagar men om inte detta går så lägg i såfall spinningen efter styrkepasset.
Ett tips är isåfall att ta en proteindrink+en banan efter styrkepasset innan du hojjar för just då är du som mest i behov av både protein och kolisar.
Satsa på basövningar såsom knäböj,marklyft,militärpress och bänkpress.
Detta ger dig en bra grund och släng in lite isolationsövn efter basövningarna om du känner för det.
Muskler bränner fett bra så en ökad muskelmassa kommer rendera i större fettförlust.
Lycka till:)

z_bumbi
2012-11-01, 17:09
Att styrketräningsprogrammet är enkelt i början brukar ofta vara positivt. I början finns det inte så mycket som behöver krånglas till och är det bara något så när vettiga övningar så brukar det funka med det mesta.
För de allra flesta behöver man sedan aldrig krångla till styrketräningen då merparten klarar sig på väldigt enkla program för att nå långt över de mål de har men det kan bli roligare att träna om man inför en del "onödigt" krångel.