handdator

Visa fullständig version : Muskler lite ojämna


linuus96
2012-11-01, 11:39
Hej!

Jag har styrketränat i ungefär 1 år nu. Jag har märkt att mina vänstra muskelgrupper har fått en väldigt lite större muskeltillväxt. Min vänstra bröstmuskel känns lite större, och min vänstra biceps både känns och ser lite större ut än den andra(när jag spänner mina biceps)

Under träningarna när jag till exempel kör bänkpress och hantelpress så känns det som att det tar mer i vänstra delen av kroppens muskelgrupper.

Jag vet inte om jag överdriver lite nu, men jag är orolig över detta för att om det kommer bli dåliga konsekvenser på längre sikt så vill jag inte fortsätta med styrketräning.

Vad kan detta bero på? Kan det vara så att jag är sne i kroppen när jag utför övningarna? Eller kanske att det är normalt att alla kroppens muskelgrupper ser olika ut? Vad har ni för förslag?

Tack så mycket i förhand!

IlCastor
2012-11-01, 11:43
En viss skillnad i muskelaturen är inte ovanlig. Är du höger eller vänsterhänt?

linuus96
2012-11-01, 11:46
En viss skillnad i muskelaturen är inte ovanlig. Är du höger eller vänsterhänt?

Jag är faktiskt lite båda. När jag skriver, spelar fotboll så är jag högerhänt men när jag spelar bandy så är jag vänsterhänt ;) lite knasigt...

IlCastor
2012-11-01, 11:56
Jag är faktiskt lite båda. När jag skriver, spelar fotboll så är jag högerhänt men när jag spelar bandy så är jag vänsterhänt ;) lite knasigt...

Känns som att "problemet" snarare ligger i hur du använder kroppen i övrigt. Jag som högerhänt har, och har alltid haft, en marginellt större högerarm t.ex.

Är du orolig över ditt utförande så be en kompis kolla till din teknik, och/eller filma det!

linuus96
2012-11-01, 12:00
Känns som att "problemet" snarare ligger i hur du använder kroppen i övrigt. Jag som högerhänt har, och har alltid haft, en marginellt större högerarm t.ex.

Är du orolig över ditt utförande så be en kompis kolla till din teknik, och/eller filma det!

Okej, tack för tipsen!

Slemboy
2012-11-01, 12:58
Sålänge du är jämnstark på båda sidor så kommer sånt lösa sig med tiden, inte ovanligt att man kan se sånt första åren. Sen så spelar ju muskelfästen in med & det kan man inte göra någoting åt. Te.x växer min vänstra Biceps in mot armhålan lite, vilket får den att se mindre ut

linuus96
2012-11-01, 13:29
Sålänge du är jämnstark på båda sidor så kommer sånt lösa sig med tiden, inte ovanligt att man kan se sånt första åren. Sen så spelar ju muskelfästen in med & det kan man inte göra någoting åt. Te.x växer min vänstra Biceps in mot armhålan lite, vilket får den att se mindre ut

Precis! Det är exakt så det har blivit tror jag. Att mitt ena biceps muskelfäste sitter på ett annat sätt. Har tänkt på det länge så tack för att du sa det :)

Huttius
2012-11-01, 13:44
Precis! Det är exakt så det har blivit tror jag. Att mitt ena biceps muskelfäste sitter på ett annat sätt. Har tänkt på det länge så tack för att du sa det :)

Har exakt samma som du, är högerhänt men min vänster bicep ser större ut, ändå är de knappa 5mm skillnad om inte mindre, genetics :)

Muezz
2012-11-01, 17:59
Min vänstersida är större och min högersida är starkare, Jag är högerhänt. Få är 100%igt symmetriska, inget att oroa sig för.