handdator

Visa fullständig version : Immunförsvar och träning - påverkan av näringsintag


King Grub
2012-11-01, 09:55
Heavily exercising endurance athletes experience extreme physiologic stress, which is associated with temporary immunodepression and higher risk of infection, particularly upper respiratory tract infections (URTI). The aim of this review is to provide a critical up-to-date review of existing evidence on the immunomodulatory potential of selected macronutrients and to evaluate their efficacy. The results of 66 placebo-controlled and/or crossover trials were compared and analysed. Among macronutrients, the most effective approach to maintain immune function in athletes is to consume ≥6% carbohydrate during prolonged exercise. Because inadequate nutrition affects almost all aspects of the immune system, a well-balanced diet is also important. Evidence of beneficial effects from other macronutrients is scarce and results are often inconsistent. Using a single nutrient may not be as effective as a mixture of several nutritional supplements. Due to limited research evidence, with the exception of carbohydrate, no explicit recommendations to reduce post-exercise URTI symptoms with single macronutrients can be derived.

Nutrients. 2012 Sep;4(9):1187-212. Exercise-induced immunodepression in endurance athletes and nutritional intervention with carbohydrate, protein and fat-what is possible, what is not?

Bozar
2012-11-02, 08:18
Kolhydrater efter träning med andra ord baserat på detta men frågan är vilka mängder? Det har inte angetts.

RassK
2012-11-02, 10:49
Kolhydrater efter träning med andra ord baserat på detta men frågan är vilka mängder? Det har inte angetts.

Among macronutrients, the most effective approach to maintain immune function in athletes is to consume ≥6% carbohydrate during prolonged exercise.

Referring to Table 2, consuming a beverage delivering at least 6% CHO (1 L/h) during a minimum 1 h lasting endurance exercise of high intensity may help to attenuate exercise-induced increases of total leukocyte count and/or leukocyte subsets such as monocytes and neutrophils. Some researchers reported a lower post-exercise lymphocytosis [65,69–73] and a trend to attenuate lymphocytopenia during early recovery [65,74], but these findings were not confirmed by others [67,68,75–78].

0,06*1000 = 60g

RassK
2012-11-02, 11:17
BCAA, glutamin, kreatin, cystin och teanin har också undersökts och visat positiva effekter men bevisen är inte lika starka. Råmjölk, probiotika, betaglukaner och antioxidanter är också på tapeten. Vidare kom de fram till att man bör träna med fulla glykogennivåer i lever och muskler samt ha ett fettintag mellan >15E% och <40E%.

tjing
2012-11-02, 11:25
Nej, men jag kan tänka mig att t ex BCAA och kreatin kan påverka inflammationsmarkörer på olika sätt.

Antioxidanter påverkar immunförsvaret utan tvekan, men då minskar även ofta träningseffekten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10807157

azeriath
2012-11-02, 11:56
Fan, jobbigt för mig som tränar på morgonen och har fastefönster på några timmar

tjing
2012-11-02, 11:59
Fan, jobbigt för mig som tränar på morgonen och har fastefönster på några timmar

Tränar du långvarig konditionsträning?

Sniggel
2012-11-02, 12:07
Tränar du långvarig konditionsträning?

Låt nu folk få extrapolera vilt så som de alltid gjort i alla tider för att kunna bilda sig en uppfattning om vad för mantran som ska etableras inom deras idrottsnisch :D
Hur skulle det se ut om alla började ta till sig information kritiskt helt plötsligt? :confused:

King Grub
2012-11-02, 12:14
Styrketräning påverkar också immunförsvaret.

http://www.medizin.uni-tuebingen.de/transfusionsmedizin/institut/eir/content/2012/8/article.pdf

tjing
2012-11-02, 15:09
Jo jag vet, men långvarig konditionsträning lär ju påverka rätt mycket mer än styrketräning där man vilar mer än tränar.

Eddie Vedder
2012-11-02, 19:56
Antioxidanter påverkar immunförsvaret utan tvekan, men då minskar även ofta träningseffekten.


Det är ju inte otänkbart att det är samma kontraproduktiva effekt för immunförsvaret med tiden. Kroppens eget försvar blir bortskämt helt enkelt.

FruMånsson
2012-11-03, 13:13
Jag har även hört att löpning (i större doser) påverkar järnvärdet negativt. De frågade mig på blodcentralen om jag joggade mycket när mitt järnvärde var dåligt...Varför blir det så?

Ljungan
2012-11-03, 14:24
Jag har även hört att löpning (i större doser) påverkar järnvärdet negativt. De frågade mig på blodcentralen om jag joggade mycket när mitt järnvärde var dåligt...Varför blir det så?
http://blog.svd.se/maratonbloggen/2012/01/09/fraga-dan-vad-gora-at-laga-jarnvarden/
Inte supersvårt att googla.

King Grub
2012-11-03, 16:37
Inte supersvårt att googla.

Det här är ett diskussionsforum där man diskuterar och ställer frågor. Vi kommer inte att ersätta forumet med en länk till Google.

Morty
2012-11-04, 18:12
Jag har även hört att löpning (i större doser) påverkar järnvärdet negativt. De frågade mig på blodcentralen om jag joggade mycket när mitt järnvärde var dåligt...Varför blir det så?

Svaret kan nog finnas här:
http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2008/1_2008/SVIF%20081%20s27-29.pdf

Annars kan du googla löparanemi eller sports anemia.

caelus
2012-11-04, 18:29
Heavily exercising endurance athletes experience extreme physiologic stress, which is associated with temporary immunodepression and higher risk of infection, particularly upper respiratory tract infections (URTI). The aim of this review is to provide a critical up-to-date review of existing evidence on the immunomodulatory potential of selected macronutrients and to evaluate their efficacy. The results of 66 placebo-controlled and/or crossover trials were compared and analysed. Among macronutrients, the most effective approach to maintain immune function in athletes is to consume ≥6% carbohydrate during prolonged exercise. Because inadequate nutrition affects almost all aspects of the immune system, a well-balanced diet is also important. Evidence of beneficial effects from other macronutrients is scarce and results are often inconsistent. Using a single nutrient may not be as effective as a mixture of several nutritional supplements. Due to limited research evidence, with the exception of carbohydrate, no explicit recommendations to reduce post-exercise URTI symptoms with single macronutrients can be derived.

Anser man alltså att det är den "fysiologiska stressen" som orsakar det nedsatta immunförsvaret? Hur har man kommit fram till det isf?

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men en annan tänkbar förklaring är väl att de flesta svettas mycket vid hård fysisk träning (särskilt konditionsträning), och då förlorar kroppen mycket vitaminer och mineraler genom svetten vilket i sin tur sänker immunförsvaret. Är detta något som tagits upp i studien?

Eddie Vedder
2012-11-04, 19:26
Anser man alltså att det är den "fysiologiska stressen" som orsakar det nedsatta immunförsvaret? Hur har man kommit fram till det isf?

Det finns otroligt väl beskrivet hur stress påverkar fysiologiska markörer i hela kroppen. Det är grundläggande fakta som du hittar i varenda bok som berör det. Om du söker runt på internet om HPA-axeln så finns det massor.

caelus
2012-11-04, 23:00
Det finns otroligt väl beskrivet hur stress påverkar fysiologiska markörer i hela kroppen. Det är grundläggande fakta som du hittar i varenda bok som berör det. Om du söker runt på internet om HPA-axeln så finns det massor.

Fast det finns väl också olika typer av stress. Att stressa på morgonen eller på jobbet kan jag förstå är negativt för hälsan, men hur kan just fysisk träning i sig självt orsaka stress? Många tränar väl tvärtom för att det anses motverka stress.

Ursäkta om det är en dum fråga, är inte så insatt i detta.

tjing
2012-11-05, 12:34
Jag har även hört att löpning (i större doser) påverkar järnvärdet negativt. De frågade mig på blodcentralen om jag joggade mycket när mitt järnvärde var dåligt...Varför blir det så?

Samma här.

Ökad nedbrytning av röda blodkroppar, även mekaniskt i kroppsdelar som används. Små blödningar i mag-tarmkanalen. Det finns flera små anledningar.

tjing
2012-11-05, 12:36
Det är ju inte otänkbart att det är samma kontraproduktiva effekt för immunförsvaret med tiden. Kroppens eget försvar blir bortskämt helt enkelt.

Jaså?

Det vore ju rätt illa faktiskt.

tjing
2012-11-05, 12:40
Fast det finns väl också olika typer av stress. Att stressa på morgonen eller på jobbet kan jag förstå är negativt för hälsan, men hur kan just fysisk träning i sig självt orsaka stress? Många tränar väl tvärtom för att det anses motverka stress.

Ursäkta om det är en dum fråga, är inte så insatt i detta.

Det både ger och motverkar stress.

Som sagt så finns det mängder skrivet om det här. Du kan ju börja här om du vill få en snabb och lätt överblick:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_%28biology%29

tjing
2012-11-05, 12:53
Irriterande värre. Hade skrivit en halvsida så pedagogiskt jag kunde om stress, stresshormoner och positiv och negativ stress och så försvann min edit efter 10 minuter.

Det är inte första gången det händer heller ;(

Sverker
2012-11-05, 17:59
Finns possitiv stress ?
Nej. Stress är en upplevelse av att man inte räcker till. Att finna stimulans av hög arbetsbelastning är en annan sak.



Svett kan innehålla 0.5 mg järn / liter. Hård konditionträning med mycket svett kan kosta på järndepåerna.

Langster
2012-11-06, 09:20
Det finns otroligt väl beskrivet hur stress påverkar fysiologiska markörer i hela kroppen. Det är grundläggande fakta som du hittar i varenda bok som berör det. Om du söker runt på internet om HPA-axeln så finns det massor.

Intressant. I Skeptikerpodden avsnitt 39 (http://skeptikerpodden.se/2011/02/immunforsvaret/) så menar professor Agnes Wold ganska bestämt att stress inte påverkar immunförsvaret negativt alls. Detta går ju emot det mesta man lärt sig, men å andra sidan har hon ett antal starka argument och bör vara rätt insatt i ämnet.
Kommentarer på detta?

Hackenschmidt
2012-11-06, 09:31
Intressant. I Skeptikerpodden avsnitt 39 (http://skeptikerpodden.se/2011/02/immunforsvaret/) så menar professor Agnes Wold ganska bestämt att stress inte påverkar immunförsvaret negativt alls. Detta går ju emot det mesta man lärt sig, men å andra sidan har hon ett antal starka argument och bör vara rätt insatt i ämnet.
Kommentarer på detta?

Det är intressant, jag har också lyssnat på detta avsnitt och blivit fundersam. Men Agnes Wold är ju ganska kontroversiell och kritiserad vad jag förstått.
Minns jag fel, eller sa hon att immunförsvaret i princip inte går att påverka ALLS? Avsnittet handlade väl om magens immunförsvar och vissa mejeriprodukter i första hand, men jag har för mig att hon sa något sådant?

Langster
2012-11-06, 09:37
Det är intressant, jag har också lyssnat på detta avsnitt och blivit fundersam. Men Agnes Wold är ju ganska kontroversiell och kritiserad vad jag förstått.
Minns jag fel om eller sa hon att immunförsvaret i princip inte går att påverka ALLS? Avsnittet handlade väl om magens immunförsvar och vissa mejeriprodukter i första hand, men jag har för mig att hon sa något sådant?

Hon menade på att immunförsvaret var det sista kroppen drog ner på, stress, sömnbrist, näringsbrist osv skulle inte påverka det. Vid svält dör man innan immunförsvaret läggs ner.

Min slutsats, om detta stämmer, är att immunförsvaret är så pass viktigt att vi skulle dö omedelbart om immunförsvaret blev nedsatt/nedlagt. Det är logiskt eftersom vi väldigt snabbt skulle bli infekterade av precis allt vi har runt omkring oss, vi skulle bli som ett stycke dött, rått kött som läggs fram en varm sommardag- ALLT skulle börja äta på det omedelbart.

Langster
2012-11-06, 09:42
Finns possitiv stress ?
Nej. Stress är en upplevelse av att man inte räcker till. Att finna stimulans av hög arbetsbelastning är en annan sak.

Det beror väl bara på vad man vill kalla det, vad som händer i kroppen är i stort sett samma sak.

Hackenschmidt
2012-11-06, 09:44
Hon menade på att immunförsvaret var det sista kroppen drog ner på, stress, sömnbrist, näringsbrist osv skulle inte påverka det. Vid svält dör man innan immunförsvaret läggs ner.

Min slutsats, om detta stämmer, är att immunförsvaret är så pass viktigt att vi skulle dö omedelbart om immunförsvaret blev nedsatt/nedlagt. Det är logiskt eftersom vi väldigt snabbt skulle bli infekterade av precis allt vi har runt omkring oss, vi skulle bli som ett stycke dött, rått kött som läggs fram en varm sommardag- ALLT skulle börja äta på det omedelbart.

Så sa hon nog ja. Jag tycker det låter vettigt, men jag undrar varför det görs så mycket forskning på immunförsvaret då och hur de får fram påverkningar av olika faktorer? Tycker också det låter skumt att det inte skulle finnas grader av immunförsvarsfunktion. Jag minns att jag googlade en massa på Agnes Wold och detta när avsnittet kom ut, men minns tyvärr inte vad jag hittade bara att jag blev misstänksam mot henne.

Langster
2012-11-06, 09:57
Så sa hon nog ja. Jag tycker det låter vettigt, men jag undrar varför det görs så mycket forskning på immunförsvaret då och hur de får fram påverkningar av olika faktorer? Tycker också det låter skumt att det inte skulle finnas grader av immunförsvarsfunktion. Jag minns att jag googlade en massa på Agnes Wold och detta när avsnittet kom ut, men minns tyvärr inte vad jag hittade bara att jag blev misstänksam mot henne.

Immunförsvaret är ju inte ofelbart även om dess styrka inte går att påverka utifrån. Vi blir fortfarande sjuka, vi kan få autoimmuna sjukdommar osv, så det finns ju massor att forska om.

tjing
2012-11-06, 11:58
Finns possitiv stress ?
Nej. Stress är en upplevelse av att man inte räcker till. Att finna stimulans av hög arbetsbelastning är en annan sak.


"Positiv" stress är helt enkelt vad man kallar samma kroppsliga arousal i ett positivt mentalt tillstånd, som kontextberoende även kan bli negativ om man upplever att kraven bli övermäktiga.

Langster
2012-11-06, 15:10
Så sa hon nog ja. Jag tycker det låter vettigt, men jag undrar varför det görs så mycket forskning på immunförsvaret då och hur de får fram påverkningar av olika faktorer? Tycker också det låter skumt att det inte skulle finnas grader av immunförsvarsfunktion. Jag minns att jag googlade en massa på Agnes Wold och detta när avsnittet kom ut, men minns tyvärr inte vad jag hittade bara att jag blev misstänksam mot henne.

Googlade runt lite själv nu. Hittade inget kontroversiellt under den korta tid jag kollade, förutom att hon uttalar sig rätt starkt emot vissa rekommendationer såsom råd om amning osv. Det är kontroversiellt, men inte nödvändigtvis fel.

På forumet jogg.se har någon som utger sig vara Agnes Wold gjort följande inlägg:

"Att immunförsvaret skulle bli sämre av vanlig träning är nog ganska mycket en myt - hur skulle då människan ha överlevt fram till nu? Mer troligt är väl att du svullnar lite i halsen på grund av att slemhinnorna blir retade av att man andas med öppen mun och andra mer ospecifika faktorer. En riktig halsfluss kan det knappast vara tal om, för då får man feber och andra symtom. Och virusinfektioner ger sällan bara halsont - de brukar också ge snuva och sedan hosta.
De där studierna om det dåliga immunförsvaret bygger rätt mycket på helt irrelevanta mätningar av blodcellernas beteende i provröret och inte på verklig infektionskänslighet."

"Jag tror inte man gjort några studier där man exponerat personer som sprungit för virus och kollat om de blivit sjukare än dem som inte sprungit. Inte heller vet jag att man studerat deras svar på vaccinationer. Att immunsystemet skulle "brytas ner" tror jag därmed inte det finns något belägg för. Att man kan bli snuvig, känna sig hängig, mm mm, kan ha många orsaker, förutom infektion."

Langster
2012-11-06, 15:23
Just det där med om studierna har kollat markörer, eller faktiskt exponerat folk för virus är ju intressant.

För oss som tränar är det ju endast intressant om vi faktiskt är mer mottagliga för virus och bakterier eller inte direkt efter ett träningspass. Om det ser ut som att vi kan vara mer mottagliga i ett provrör är irrelevant.

Om det vore så att immunförsvaret la ner garden vid ansträngning vore det i princip livsfarligt att träna på gym... Massor av människor i samma lokal, dålig ventilation, svett, smutsiga skivstänger, bänkar, maskiner, bastun, toaletter osv...

tjing
2012-11-06, 15:56
Langster,

De gångerna jag åkt på någonting är dock ofta efter en intensiv träningsperiod på gymmet där man förmodligen fått i sig alla möjliga bakterier från hantlar, kranar osv ;)

Langster
2012-11-06, 16:27
Langster,

De gångerna jag åkt på någonting är dock ofta efter en intensiv träningsperiod på gymmet där man förmodligen fått i sig alla möjliga bakterier från hantlar, kranar osv ;)

Precis, hade du inte blivit sjuk om du bara hade varit där och slickat på hantlarna utan att träna menar du?

Du blev sjuk för att du kom i kontakt med virus/bakterier.

tjing
2012-11-06, 16:32
Precis, hade du inte blivit sjuk om du bara hade varit där och slickat på hantlarna utan att träna menar du?

Du blev sjuk för att du kom i kontakt med virus/bakterier.

Visst är det så.

Men att det finns ett fönster ett antal timmar efter hård träning där immunförsvaret är sänkt är givet. Lättare träning kan ju tvärtom ha positiv effekt på immunförsvaret.

Langster
2012-11-06, 16:38
Visst är det så.

Men att det finns ett fönster ett antal timmar efter hård träning där immunförsvaret är sänkt är givet. Lättare träning kan ju tvärtom ha positiv effekt på immunförsvaret.

En av Sveriges ledande forskare inom området håller inte med dig.

Jag är osäker. Hur många gånger har man inte tränat stenhårt UTAN att bli sjuk? 99% av gångerna typ. Svårt att sätta det i ett samband utifrån de siffrorna. Men det är lätt att säga, "självklart blev jag sjuk nu när det gick så bra att träna"... "Självklart blev jag sjuk nu när jag blev ledig"... osv.

King Grub
2012-11-06, 16:39
En av Sveriges ledande forskare inom området håller inte med dig.

Det råder ingen tvekan om att immunförsvaret är undertryckt timmarna efter hård ansträngning.

tjing
2012-11-06, 16:43
Immunförändringarna drivs förmodligen till stor del på neuroendokrin väg, via sympatiska nervsystemet, katekolaminer och kortisol:

http://www.brjb.com.br/files/brjb_111_4201006_id2.pdf

Mer om immunförsvaret och träning:

http://jap.physiology.org/content/103/2/693.long

Slutligen, kolhydrater efter styrketräning har positiva effekter på immunförsvaret:

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a490343.pdf

tjing
2012-11-06, 16:44
En av Sveriges ledande forskare inom området håller inte med dig.


Då håller han förmodligen inte med de 6 sammanfattningar om immunförsvar och träning som jag precis ögnade igenom i Google Scholar heller.

Vem skulle det vara?

För övrigt är det gångerna jag känt mig småkrasslig eller fått känningar ofta efter väldigt hårda konditionspass med lite glykogen i kroppen och inga kolhydrater innan passet. Då går ju nivåerna av katekolaminer och kortisol också upp kraftigt av träningen och påverkan på immunförsvaret är sannolikt ett faktum.

Med andra ord är den neuroendokrina (sympatiska och hormonella) "stressen" som träningen orsakar sannolikt en väldigt bidragande orsak till hur stor påverkan det blir på immunförsvaret i samband med träning.

The leukocytosis during and after exercise is accomplished by flushing leukocytes
out of marginal pools. The mechanisms responsible for mediating this process are not fully
understood, but available evidence implicates sympathetic nervous activity (NANCE &
SANDERS, 2007), catecholamines (HARRIS et al, 1995), and cortisol (SHINKAI et al,
1996) as mediators of the process.

http://www.brjb.com.br/files/brjb_111_4201006_id2.pdf

King Grub
2012-11-06, 16:50
Vad man vet om den akuta effekten på immunförsvaret efter träning:

Acute intensive exercise elicits a depression of several aspects of acquired immune function. This depression is transient and cell numbers and functions usually return to pre-exercise values within 24h. If recovery between exercise sessions is insufficient, as during prolonged periods of intensified training in elite athletes, this temporary decrease in cell function can become a chronic depression of acquired immunity. Although not clinically immunedeficient, it is possible that the combined effects of small changes in several aspects of host defence may compromise resistance to minor illnesses, such as respiratory infections.

http://www.medizin.uni-tuebingen.de/transfusionsmedizin/institut/eir/content/2011/6/article.pdf

Vad som däremot inte alls är lika klart är om atleter som tränar hårt och ofta verkligen oftare är förkylda än andra.

http://www.medizin.uni-tuebingen.de/transfusionsmedizin/institut/eir/content/2011/64/article.pdf

Langster
2012-11-06, 16:50
Det råder ingen tvekan om att immunförsvaret är undertryckt timmarna efter hård ansträngning.

Som sagt, jag är osäker. Vi borde bli sjuka väldigt ofta i samband med träning i så fall. Först gymmet och sen ev. kollektiv resa hem osv...

Jag vill inte försöka argumentera för den ena eller andra sidan i ett ämne som jag har inte har någon kunskap om. Men jag finner det intressant.

Menar du att Agnes Wold tar sina argument från luften eller snackar vi om äpplen och päron när vi pratar om immunförsvar och mottaglighet för infektion?

Langster
2012-11-06, 16:52
Då håller han förmodligen inte med de 6 sammanfattningar om immunförsvar och träning som jag precis ögnade igenom i Google Scholar heller.

Vem skulle det vara?


Läs tråden? ;)

tjing
2012-11-06, 17:07
Läs tråden? ;)

Sorry, blir lätt att man hoppar det ibland om man är stressad.

tjing
2012-11-06, 17:13
Enligt en av länkarna jag postade som jag precis läste i sin helhet framgår att folk som tränar regelbundet på en given nivå också får en mindre immun-respons; kroppen adapterar sig helt enkelt.

Så om man tränar regelbundet på en nivå man klarar av både vad gäller små muskelskador (CK i blodet) och neuroendokrina effekter blir man förmodligen inte sjuk oftare och förmodligen mer sällan.

Det är inte så mycket träningens hårdhet i sig som hur väl ens kropp hanterar intensiteten, skulle jag tro.

Som sagt, neuroendokrina effekter (konditionsträning med adrenalin, noradrenalin och kortisol under längre pass, styrketräning mer noradrenalin, mindre kortisol) och även små muskelskador som aktiverar immunförsvaret, när t ex CK (creatine kinase) läcker ut i blodet.

Langster
2012-11-06, 17:16
För övrigt är det gångerna jag känt mig småkrasslig eller fått känningar ofta efter väldigt hårda konditionspass med lite glykogen i kroppen och inga kolhydrater innan passet. Då går ju nivåerna av katekolaminer och kortisol också upp kraftigt av träningen och påverkan på immunförsvaret är sannolikt ett faktum.
Jag blev inte sjuk alls under min tävlingsdiet. Låga glykogen-nivåer, check. Höga nivåer av katekolaminer och kortisol, check. Tränade så hårt jag kunde, check. Sov dåligt sista månaden, check. Detta pågick i många månader.
Jag gjorde ingenting extra för att undvika sjukdom.

För ett par veckor sen blev jag sjuk, i en ganska lunkande träningsperiod, välgödd och utvilad.

tjing
2012-11-06, 17:17
Vidare på citatet från länken som King Grub länkade är det ju också teorin bakom överträning.

tjing
2012-11-06, 17:18
Jag blev inte sjuk alls under min tävlingsdiet. Låga glykogen-nivåer, check. Höga nivåer av katekolaminer och kortisol, check. Tränade så hårt jag kunde, check. Sov dåligt sista månaden, check. Detta pågick i många månader.
Jag gjorde ingenting extra för att undvika sjukdom.

För ett par veckor sen blev jag sjuk, i en ganska lunkande träningsperiod, välgödd och utvilad.

Du är väl en övermänniska då, eftersom många anekdotalt åker på grejer på kombinationen underskott, lite kolhydrater, hård träning etc.

Självklart beror det på att du också utsätts för patogener och virus, men sänkt immunförsvar efter träning underlättar förmodligen att de får fäste beroende då på träningsstatus och intensitet. Så det är många saker som spelar in.

Langster
2012-11-06, 17:20
Sorry, blir lätt att man hoppar det ibland om man är stressad.

Akta så du inte blir sjuk nu då!:d

tjing
2012-11-06, 17:22
Stressad som i att man faktiskt försöker göra lite vetenskap av tråden och läsa vetenskapliga artiklar som grund ;)

Och för att man måste städa...nu.

Later, folk.

Langster
2012-11-06, 17:28
Du är väl en övermänniska då, eftersom många anekdotalt åker på grejer på kombinationen underskott, lite kolhydrater, hård träning etc.

Självklart beror det på att du också utsätts för patogener och virus, men sänkt immunförsvar efter träning underlättar förmodligen att de får fäste beroende då på träningsstatus och intensitet. Så det är många saker som spelar in.

Jag tycker ju att det låter logiskt (inte bara att jag är en övermänniska alltså). Men som sagt, anekdoterna kan ju vara post hoc felslut. Jag blev sjuk för att jag tränade hårt - jag blev sjuk för att jag åt för lite - jag blev sjuk för att jag blev ledig - jag blev sjuk för att jag vredgat Gud... Osv. Inte: jag blev sjuk för att jag fick i mig virus som mitt immunförsvar helt enkelt inte visste hur det skulle hantera.

Vad vet jag, men det är värt att fundera på. Sanningen ligger nog någonstans i mitten.

Eddie Vedder
2012-11-06, 20:11
Fast det finns väl också olika typer av stress. Att stressa på morgonen eller på jobbet kan jag förstå är negativt för hälsan, men hur kan just fysisk träning i sig självt orsaka stress? Många tränar väl tvärtom för att det anses motverka stress.

Ursäkta om det är en dum fråga, är inte så insatt i detta.

Träning ÄR stress. Det är därför man utvecklas.

Springer
2012-11-07, 09:49
Kolhydrater efter träning med andra ord baserat på detta men frågan är vilka mängder? Det har inte angetts.

Kolhydrater UNDER träning stog det ju?

tjing
2012-11-07, 11:48
En studie om kolhydrater och styrketräning:

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a490343.pdf

Buttran
2012-11-12, 13:22
Men hur radikalt sänks immunförsvaret efter hård träning då? Är det så att man egentligen ska vistas i en syrebubbla de närmaste 24 timmarna?

Frågar då jag själv den senaste månaden har tränat mycket hårdare än jag brukar, och slängde på mig en ordentlig förkylning här förra veckan, så det skulle ju kunna stämma med faktan som står, men är det inte större chans att det har med annat att göra (det är ju somsagt förkylningstider nu).

tjing
2012-11-12, 20:10
Du ser lite siffror för styrketräning t ex om du läser fullängdaren som jag postade i inlägget ovan ditt. Om du vill veta procentuell ökning av lymfocyter, monocyter och neutrofiler alltså.

Det beror på intensitet, varaktighet, kortisolutsöndring etc.

Träning i sig orsakar ju inte förkylning, men kan sannolikt öka chansen för att virus får fäste, ett antal timmar efter ett hårt träningspass. Jag förstår inte riktigt var det kontroversiella ligger i det.