handdator

Visa fullständig version : Funkar detta ? 4000 kcal om dagen ~


Tomek1
2012-10-31, 22:02
Tja! :Virro

Jag följer en App just nu som ger information på ett ungefärligt kalorintag om dagen, men jag är inte säker om jag äter rätt !

Nuvarande vikt 62kg / 178 cm lång.
Per dag :

3850 kcal
126g protein
505g kolhydrater
94g fett
(Låter det rimligt?)

Nu har jag ett exempel på vad jag käkar på en dag, för att det ska räcka inom alla ämnen.
-------------------------------------------------------
Frukost - 2 ägg, mackor+skinka
Mellis - Mackor+skinka
Lunch - 200g makaroner (fullkorn) 200g fläskkotlett
Mellis - Mackor+skinka, kesella
Middag - 200g makaroner (fullkorn) 250g Falukorv
Övrigt - Mackor+skinka, ägg
-------------------------------------------------------
Låter lite tråkigt, men är det en rimliga måltider?
Fattas något?
Är något dåligt?

Målet är iallafall att spika 70kg, som har varit toksvårt ! *facepalm*

Mvh, T*screwy*

RykteT
2012-10-31, 22:06
Tja! :Virro

Jag följer en App just nu som ger information på ett ungefärligt kalorintag om dagen, men jag är inte säker om jag äter rätt !

Nuvarande vikt 62kg / 178 cm lång.
Per dag :

3850 kcal
126g protein
505g kolhydrater
94g fett
(Låter det rimligt?)

Nu har jag ett exempel på vad jag käkar på en dag, för att det ska räcka inom alla ämnen.
-------------------------------------------------------
Frukost - 2 ägg, mackor+skinka
Mellis - Mackor+skinka
Lunch - 200g makaroner (fullkorn) 200g fläskkotlett
Mellis - Mackor+skinka, kesella
Middag - 200g makaroner (fullkorn) 250g Falukorv
Övrigt - Mackor+skinka, ägg
-------------------------------------------------------
Låter lite tråkigt, men är det en rimliga måltider?
Fattas något?
Är något dåligt?

Målet är iallafall att spika 70kg, som har varit toksvårt ! *facepalm*

Mvh, T*screwy*

Det är lite ont om grönsaker kanske och sen vet vi inte vad "Mackor" innebär men det ser väll bra ut!

Kommer lugnt nå 70 på nolltid med 4k kcal! *rolleyes*

cero
2012-10-31, 22:25
Gå upp i vikt långsamt samtidigt som du tränar ordentligt och äter mycket protein, annars blir du bara fet.

Glöm allt som har med kaloriberäkningar att göra. Börja väga dig varje dag vid samma tidpunkt, dra veckosnitt, följ utvecklingen och gör ändringar om det behövs. Svårare än så är det inte.

fallra
2012-10-31, 22:26
Har också ett liknande schema, ligger själv på 66 kilo på 192 cm längd, så jag försöker också äta mig upp till 70 faktiskt! Men jag gör det mer sakta, kör på 2800 kcal träningsdagar och 2200 vilodagar för stunden, får se om jag ska öka mer med tiden!

Hur ser din träning och aktivitet ut förresten?

Hebbe84
2012-10-31, 22:45
Gör du inte av med galna mängder energi om dagarna så bör du ligga på absolut minst 1000 kcal+ per dag. Du lär ju nå 70 kg fort, men den absoluta merparten av vikten kommer att vara fett. 1000 kcal+ per dag = 1 kilo i veckan för övrigt.

tjing
2012-10-31, 23:03
Ska du ligga på så högt överskott rekommenderar jag att dra ner på fettet och öka proteinet.

Och som sagt inga grönsaker. Men öka i vikt kommer du garanterat att göra.

MaxHBG
2012-11-01, 00:21
jag ligger på 3500 kcal om dagen 73kg 176cm då du kommer lätt att gå upp till 70kg snabbt! :)

vicarious
2012-11-01, 00:22
4000kcal känns onödigt mycket om du inte är väldigt aktiv. Varför är det så viktigt att nå just siffran 70? Är det värt det om du blir onödigt fet på köpet?

Pretorian
2012-11-01, 07:21
När det gäller makrofördelningen skulle jag minska på kolhydraterna och öka proteinet. Väldigt mycket "mackor". Ta bort några mellanmål och öka kotletterna trippelt.

StarkaUlf
2012-11-01, 07:24
Kul att folk pratar om att öka proteinet när pojken redan ligger på 2g/kv och detta under bulk... Kolo i ett nötskal.
Jag tycker det ser bra ut. Jag personligen hade dragit ner fettet till kanske 1g/KV och ökat på kolhydraterna istället. Men kör på sådär om du trivs med det och går upp i lagom takt.

Och som några andra nämnt, grönsaker ser det tomt ut om.

Fyllot
2012-11-01, 07:57
Hade inte heller ändrat något däremot var noga med att inte gå upp för fort i vikt så var noggrann.

Röda Björnen
2012-11-01, 09:28
Tycker du själv att det är rimligt för en person på ca. 60 kg ligga på 500+g Kolisar ?

Jag tror du överäter som fan, gå istället upp i vikt lite långsamt, 500+ kcal kommer man långt på och även det gör ofta att man lägger på sig mer fett än muskler.

150-200 G Protein
200-300 G Kolhydrater'
100 G Fett

2400-2900 kcal

Tror jag räcker gott så det blir över, på vilodagar kan du sänka kolhydraterna och öka fettet och på träningsdagar kan du öka kolhydraterna och sänka fettet.

Ät Grönsaker!
Basera inte ditt vitamin och mineral upptag utav kosttillskott [notera ordet kosttillskott]. Det kan vara bra att ta som komplement dock till en övrigt bra kost.

Övrigt lycka till, glöm inte att träningen är viktig för resultat. Kosten är inte lika viktig som träningen!

MVH

Tomek1
2012-11-01, 10:48
Okej, så jag borde dra ner på kolhydraterna ? känns lite overkill att käka 200g makaroner/pasta varje gång.. :P

Men målet är iallafall att gå upp på ganska snabb fart, jag tränar varannan vecka pga arbete, men tränar lite på jobbet också.

Har ni tips på bättre mat som man kan käka ? det är ganska ovarierat för min del.


Gårdagens näringsintag :
198g protein
413g kolhydrater
110 fett
3488 kcal

Tack för svar, T

Tomek1
2012-11-01, 10:50
När det gäller makrofördelningen skulle jag minska på kolhydraterna och öka proteinet. Väldigt mycket "mackor". Ta bort några mellanmål och öka kotletterna trippelt.

En måltid mackor är
2 Skivor Lingon Grova (Pågen)
57g Skinka kalkon
~260 kcal
16g proteiner
36g kolhydrater
5g fett

Tomek1
2012-11-01, 10:51
4000kcal känns onödigt mycket om du inte är väldigt aktiv. Varför är det så viktigt att nå just siffran 70? Är det värt det om du blir onödigt fet på köpet?

Jag är ganska aktiv hela tiden utanför träningstiderna, och har målet att komma upp till 70.. ;) onödigt fet lär jag väl inte bli ? lite fett kan man tåla!

Tomek1
2012-11-01, 10:53
Hade inte heller ändrat något däremot var noga med att inte gå upp för fort i vikt så var noggrann.

Jag har försökt att gå upp i vikt samt tränat i 2 år, och jag har alltid varit på vikter mellan 60-63kg, ganska trist att hålla på utan "förbättring":banned.
Det är därför jag valde nu att köra igång hårt och försöka komma upp ganska fort i vikt, för att testa! :hbang:

tearz
2012-11-01, 11:10
DU äter mer än mig och jag är 190 cm och väger 77,5 kg och försöker gå upp i vikt just nu.
Jag ligger på 3000 kalorier träniningsdagar cirkus och 2600 offdagar :)

z_bumbi
2012-11-01, 11:12
Tycker du själv att det är rimligt för en person på ca. 60 kg ligga på 500+g Kolisar ?

Ja varför inte?

Det kan vara lättare att äta mera fett för en del men ska man upp i ett visst kalorimål så spelar det mindre roll vad man ökar eller minskar.

tjing
2012-11-01, 11:43
4000kcal känns onödigt mycket om du inte är väldigt aktiv. Varför är det så viktigt att nå just siffran 70? Är det värt det om du blir onödigt fet på köpet?

Så väldigt aktiv behöver man iofs inte vara. Om man tränar styrketräning, konditionsträning och rör på sig i det dagliga livet kan man lätt snitta t ex 3500 kcal per dag i snitt.

tjing
2012-11-01, 11:44
Tycker du själv att det är rimligt för en person på ca. 60 kg ligga på 500+g Kolisar ?
MVH

Jag ligger ofta på uppåt 6-700 g kolhydrater på träningsdagar. Det går absolut bra om man sprider ut det.

centralt
2012-11-01, 22:52
Jag hade sänkt 500kcal MINST iaf, om du bara ska "prova". Good luck! :)

benaciii
2012-11-01, 23:22
Är 180 lång 87kg och jag går upp på 3500. du kan gott sänka intaget och ta det lugnt med viktuppgången.

Morty
2012-11-01, 23:25
När jag äter mkt kalorier (4mcal cirka) blir det en hel del mackor. Slinker ner lätt. Danskt rågbröd är en favorit.

Sniggel
2012-11-02, 00:46
Ja varför inte?

Det kan vara lättare att äta mera fett för en del men ska man upp i ett visst kalorimål så spelar det mindre roll vad man ökar eller minskar.

+1

Där är helt ok med protein i kosten. Fettintaget är lågt i relation till kaloriintaget och känns dumt att sänka. Ser ingen större vits att öka kolhydratintaget ytterligare och heller inte proteinintaget. På kaloriöverskott är proteinbehovet sänkt och dessutom är protein mättande. Killen vill upp i vikt och jag tycker upplägget ser vettigt ut om han nu har svårt för att gå upp i vikt.

Hur ofta har det hänt att någon som "har svårt att gå upp i vikt" råkar öka tokfort i vikt efter minsta försök till planering?
Ok det kan ha hänt men det är rätt ovanligt. Det vanliga är nog att det tar 2 år av misslyckande tills personen börjar få koll, eller att denne ger upp.

Så oavsett om dieten är överdriven eller ej så misstänker jag att den antingen
1. Inte följs, men eftersom det är högt siktat får det effekt ändå, lagom effekt.
2. Följs och är precis lagom för att öka långsamt i vikt.

Det tredje alternativet är ju då förstås att dieten både följs och är överdriven men sånt går lätt att upptäcka första månaden isåfall.

AEB
2012-11-08, 15:04
DU äter mer än mig och jag är 190 cm och väger 77,5 kg och försöker gå upp i vikt just nu.
Jag ligger på 3000 kalorier träniningsdagar cirkus och 2600 offdagar :)
jo men sen är du ju å andra sidan välldigt smal, lite för smal till och med om du frågar mig. Så det kan vara så att det kanske är du som äter för lite och inte han som äter för mycket.

Aranagu
2012-11-09, 01:30
Vad fan är detta? Jag väger 100+ på 179, och jag äter i runda slängar 3.8-4.0k kcal per dag för och gaina någorlunda sakta, och du väger under 70 pannor och ska käka 4k? Nahhh, något är fel här.

Räkna följande, LBS x 15 = KCAL, För kvinnor LBS X 13 = KCAL.

exevision
2012-11-09, 17:49
DU äter mer än mig och jag är 190 cm och väger 77,5 kg och försöker gå upp i vikt just nu.
Jag ligger på 3000 kalorier träniningsdagar cirkus och 2600 offdagar :)

He va int mycke då åt. Ä du n slöfock?

svag74
2012-11-10, 14:49
Tja! :Virro

Jag följer en App just nu som ger information på ett ungefärligt kalorintag om dagen, men jag är inte säker om jag äter rätt !

Nuvarande vikt 62kg / 178 cm lång.
Per dag :

3850 kcal
126g protein
505g kolhydrater
94g fett
(Låter det rimligt?)

Nu har jag ett exempel på vad jag käkar på en dag, för att det ska räcka inom alla ämnen.
-------------------------------------------------------
Frukost - 2 ägg, mackor+skinka
Mellis - Mackor+skinka
Lunch - 200g makaroner (fullkorn) 200g fläskkotlett
Mellis - Mackor+skinka, kesella
Middag - 200g makaroner (fullkorn) 250g Falukorv
Övrigt - Mackor+skinka, ägg
-------------------------------------------------------
Låter lite tråkigt, men är det en rimliga måltider?
Fattas något?
Är något dåligt?

Målet är iallafall att spika 70kg, som har varit toksvårt ! *facepalm*

Mvh, T*screwy*

Många försöker undvika E250 så mycket de kan, p.g.a. cancerrisken.
Och du äter skinka 3ggr/dag, och dessutom falukorv ... kan inte vara nyttigt alls på lång sikt?

aldoschadewitz
2012-11-10, 19:28
Ska du ligga på så högt överskott rekommenderar jag att dra ner på fettet och öka proteinet.

Och som sagt inga grönsaker. Men öka i vikt kommer du garanterat att göra.

this

begt
2012-11-12, 13:54
Det finns ingen som helst anledning att gå upp mer än 0,5 kg per vecka (och ens det är väl mycket; 26 kg/år!). TS har ett mycket bra läge att bulka långsamt istället, så slipper han en dryg deff sedan. Så länge TS ser att vågen pekar uppåt så är det ett bra tecken, ett halvt kg och mer leder till mycket onödig fettinlagring.

2 g/kg kv protein vid bulk är inte heller nödvändigt. Proteinbehovet minskar rätt ordentligt när kroppen har ett överskott av kalorier att arbeta med. Möjligen att det kan vara en fördel vid ett stort kaloriöverskott. Då är det viktigare att du får i dig lite protein före och efter träningen (ca 10+10 g åtminstone). Äter du 2500-3000 kcal kommer du upp i 1,5-2 g/kg kv nästan hur du än gör. Det räcker.

Som någon annan sa, ät inte så mycket skinka och falukorv varje dag. Onödigt att dagligen konsumera en massa produkter som innehåller E250. Ät kyckling, fisk, köttbullar m.m istället.

z_bumbi
2012-11-12, 14:13
Nu är det inte en årslång viktökning utan vikten ska upp till 70 kg från 63 kg utan tidigare viktökningar under två år. Det är alltså ett guldläge att gå upp i vikt snabbt och kunna få en grund att träna vidare ifrån. Chansen att det skulle bli mycket fett skulle jag säga är ganska nära noll (om styrketräning sker samtidigt och den inte är helt idiotiskt).

Vill TS däremot gå upp 26 kg så skulle jag dra ut på det mer än ett år om det inte finns några idrottsliga krav eller att resultaten som kommer blir väldigt bra.

Tomek1
2012-11-14, 07:25
Ska du ligga på så högt överskott rekommenderar jag att dra ner på fettet och öka proteinet.

Och som sagt inga grönsaker. Men öka i vikt kommer du garanterat att göra.

Ok Tack, ökat med 4 sallad huvud i veckan!:hbang:

begt
2012-11-14, 07:27
Inga grönsaker? Låter väldigt udda.

StarkaUlf
2012-11-14, 08:21
Inga grönsaker? Låter väldigt udda.

Låter ungefär som dieten jag har haft hela mitt liv :thumbup:

maxster
2012-11-14, 10:35
Kör på som du gör i nuläget och kolla vågen då och då så du ser att det går åt rätt håll, tror inte du kommer gå upp överhuvudtaget om du ligger på ynka 2-3k kcal som några föreslagit.

tjing
2012-11-14, 13:13
ok tack, ökat med 4 sallad huvud i veckan!:hbang:

:d

begt
2012-11-14, 13:30
Låter ungefär som dieten jag har haft hela mitt liv :thumbup:

Brorsan äter så och har ofta dålig mage, blir sjuk och är allmänt trött. Men det beror nog minst lika mycket på att han är nästan helt stillasittande.

Deadandlivin
2012-11-14, 20:37
Är du hardgainer sitter det där nog bra.

Min brorsa vägde 61kg när han började träna. Käkar cirka 5000 kcal om dagen, bara skit, mycket såser, chips och godis, och självfallet 2-3 gainers per dag.

Han har kört så i 16 månader nu, ligger på 80kg, inte märkbart mer fett, har kvar magrutorna liksom... Jävligt mycket mer massa har han lyckats lägga på sig också, han är 187, 18 år gammal och började bokstavligen lika smal som en tandpetare.