handdator

Visa fullständig version : Ni som deffat ner er ordentligt, hur mår ni nu?


lailoz
2012-10-31, 20:49
Var egentligen sugen på att skriva en lite längre, mer beskrivande trådrubrik, men någon måtta för det ju vara. :d
__________________________

Vanliga bieffekter på deff är väl bl.a. förlust/minskning av libido, att man fryser lättare samt att hungern ju blir lite snedjusterad, man är hungrigare än vad man "bör" vara för att hålla vikten.

Det jag funderar på är hur lång tid det tagit för er som gått ner mycket i vikt innan dessa parametrar (och annat som jag nog har glömt att nämna nu?) normaliserats, om nu allt har gjort det, efter att ni deffat klart.

Att man t.ex. lär frysa lite lättare då man blivit av med en massa isolering är ju helt naturligt, men kalla händer/fötter är ju inte något de flesta lider av, och det känns som något som förhoppningsvis försvinner när man ätit normalt ett tag. Dock har man ju en sänkt ämnesomsättning när man gått ner mycket i vikt, och detta kanske är en del i det hela? Iaf, känner att jag börjar babbla på för mycket nu, så pausar och låter folk fylla i lite. :)

midwinterholes
2012-10-31, 21:17
Var egentligen sugen på att skriva en lite längre, mer beskrivande trådrubrik, men någon måtta för det ju vara. :d
__________________________

Vanliga bieffekter på deff är väl bl.a. förlust/minskning av libido, att man fryser lättare samt att hungern ju blir lite snedjusterad, man är hungrigare än vad man "bör" vara för att hålla vikten.

Det jag funderar på är hur lång tid det tagit för er som gått ner mycket i vikt innan dessa parametrar (och annat som jag nog har glömt att nämna nu?) normaliserats, om nu allt har gjort det, efter att ni deffat klart.

Att man t.ex. lär frysa lite lättare då man blivit av med en massa isolering är ju helt naturligt, men kalla händer/fötter är ju inte något de flesta lider av, och det känns som något som förhoppningsvis försvinner när man ätit normalt ett tag. Dock har man ju en sänkt ämnesomsättning när man gått ner mycket i vikt, och detta kanske är en del i det hela? Iaf, känner att jag börjar babbla på för mycket nu, så pausar och låter folk fylla i lite. :)
Nu har jag bara legat -500, vilket är där jag tycker man ska ligga, men för mig tar det bara två dagar innan huttrande och trött penis är återställt.

Nutrid
2012-10-31, 22:38
Nu är jag inte deffad för tillfälligt utan lägger in det från och med imorgon (1 november).

Jag kan dock säga att när jag var som mest deffad så mådde jag väl ändå hyfsat sett till humöret medan andra aspekter var mindre roliga (sexdrift, trötthet, utmattad).

Om det är något jag lärt mig som håller mig i skick oavsett deff bulk eller kaloribalans så är det att jag konditionstränar regelbundet. Då pratar jag inte om att stå på crosstrainern i 2 timmar flera gånger i veckan utan att man helt enkelt bara inte utesluter konditionen.

tjing
2012-10-31, 22:47
Håller med om konditionsträning. Det håller livsandarna uppe.

Lärlingen
2012-10-31, 23:16
Har deffat ner 20kg nu och det ända jag märkt av är att jag fryser lättare men annars är det inget konstigt jag känner av. Tränar på som jag alltid gjort under deffen dvs 6gg i veckan och det funkar bra :)

xanton
2012-11-01, 09:50
Gör man rätt ska inga biverkningar uppstå men vem är så "bra" :D

Vunnis
2012-11-01, 09:59
Problemen brukar väl inte inträffa för att man är deffad utan under tiden som man deffar, då det är kcalunderskottet som påverkar och inte den låga fettprocenten..?

Ado2000
2012-11-01, 10:09
nu avsluta jag min deff för typ 4 månader sedan, men jag påverkades inte av detta efter det var varmt ute då jag höll på med e deffen å libidon sänkets inte heller tyvärr ( jag är singel :D) önskar den hade sänkt dock :D, håller på å bulkar nu men köra PF fortfarande eftersom jag tar det långsamt nu så kan känna att jag fryser mer speciellt i händerna men det är oftast dom dagarna då jag fastar annars märker jag det inte

lailoz
2012-11-01, 10:13
Nu har jag bara legat -500, vilket är där jag tycker man ska ligga, men för mig tar det bara två dagar innan huttrande och trött penis är återställt.
Det gick fort! Hur länge har du deffat och hur mycket gick du ner?
Nu är jag inte deffad för tillfälligt utan lägger in det från och med imorgon (1 november).

Jag kan dock säga att när jag var som mest deffad så mådde jag väl ändå hyfsat sett till humöret medan andra aspekter var mindre roliga (sexdrift, trötthet, utmattad).

Om det är något jag lärt mig som håller mig i skick oavsett deff bulk eller kaloribalans så är det att jag konditionstränar regelbundet. Då pratar jag inte om att stå på crosstrainern i 2 timmar flera gånger i veckan utan att man helt enkelt bara inte utesluter konditionen.
Senaste deffen körde jag ingen kondis då jag ville lägga fokus på styrketräningen, men nästa gång ska jag nog ta det lite lugnare och slänga in lite lätt kondition, om inte annat så för den sköna känslan efteråt!
Har deffat ner 20kg nu och det ända jag märkt av är att jag fryser lättare men annars är det inget konstigt jag känner av. Tränar på som jag alltid gjort under deffen dvs 6gg i veckan och det funkar bra :)
Första 2/3 av min deff gick det också skitbra, men mot slutet försvann typ sexlusten o världen blev en lite kyligare plats, + att orken överlag blev sämre.
Gör man rätt ska inga biverkningar uppstå men vem är så "bra" :D
Vissa biverkningar verkar komma förr eller senare hur bra man än deffar, bara man kör tillräckligt länge och kommer ner lågt i bf%.



Det skulle vara intressant ifall ni som skriver också lade in hur länge ni deffat samt total viktnedgång! =)

stridis
2012-11-01, 10:14
Problemen brukar väl inte inträffa för att man är deffad utan under tiden som man deffar, då det är kcalunderskottet som påverkar och inte den låga fettprocenten..?

Håller med. Iofs så har jag inte egna erfarenheter under 8%BF.

lailoz
2012-11-01, 10:18
Problemen brukar väl inte inträffa för att man är deffad utan under tiden som man deffar, då det är kcalunderskottet som påverkar och inte den låga fettprocenten..?
Man kan ju som du säger få vissa bieffekter under en deff pga energiunderskottet, det jag undrar är hur lång tid det tagit för folk att återhämta sig och bli kvitt dessa problem när de väl slutat dieta, samt hur omfattande deras deff varit.

midwinterholes
2012-11-03, 20:04
Jag körde bara 3 veckor, nu har jag tagit en vecka av med massa kolhydrater, och ska köra 3 veckor till.

Rova
2012-11-03, 21:42
Tråden finns redan

Berätta om era bieffekter ni upplever från lång deff eller väldigt lågt kroppsfett (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187524)

Gosti123
2012-11-03, 21:46
Är det inte jobbigt när man väl deffat klart, och måste ligga kvar på samma låga kcalintag? Hur löser ni det?

Rahf
2012-11-03, 21:48
Är det inte jobbigt när man väl deffat klart, och måste ligga kvar på samma låga kcalintag? Hur löser ni det?

Nej, eftersom kcal-intaget måste höjas om man vill hålla viktbalans. Däremot kan jag tänka mig att det är svårare för människor som vill ha riktigt vass form hela tiden.

lailoz
2012-11-03, 22:05
Tråden finns redan

Berätta om era bieffekter ni upplever från lång deff eller väldigt lågt kroppsfett (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187524)
Inte direkt, jag undrar lite mer specifikt hur folk som gått ner mycket i vikt "återhämtat" sig, den tråden behandlar ämnet bieffekter av deff & erfarenheter av lågt bf rent generellt.
Är det inte jobbigt när man väl deffat klart, och måste ligga kvar på samma låga kcalintag? Hur löser ni det?
Lika lågt måste man ju inte ligga då man behöver äta mer för att vara viktstabil, men det här är ju en del av min frågeställning; hur pass mycket går hungern tillbaka för en person som gått ner mycket i vikt men hållt vikten ett tag? Finns väl en del forskning och empiri som talar för att det alltid/ofta kvarstår i någon mån (beroende på individen och hur mycket man gått ner, osv), vilket givetvis suger.