handdator

Visa fullständig version : Dålig nedhastighet på 1 av 2 datorer


nisse1976
2012-10-31, 20:15
Har två datorer. Den ena (som förövrigt är mycket äldre och sämre) får jag 18,7 Mbit i ner hastighet och drygt 2 upp.

På den andra får jag under 1 Mbit ner men samma upp.

Nån idé om varför nerhastigheten är så satans dålig på en dator?

Fugly
2012-10-31, 20:28
Kanske är ditt internet som spökar? Har du kopplat till samma router?

nisse1976
2012-10-31, 20:34
Ett modem, får bra hastighet på en dator samt mobil så det borde vara nån inställning på den ena datorn!

ninjafinne
2012-10-31, 20:40
Har du datorerna anslutna trådlöst eller med kabel till en exempelvis router?

nisse1976
2012-10-31, 20:41
Trådlöst enbart

ninjafinne
2012-10-31, 20:53
Boven i dramat kan mycket väl vara kvaliten på förbindelsen.
Olika starka mottagare och/eller placering i hemmet gentemot accesspunkten.

nisse1976
2012-10-31, 20:59
Jag har modemet stående på en plats. Ställer jag den ena datorn precis bredvid får jag drygt 18, ställer jag den andra precis bredvid får jag under 1. Borde vara datorn det är knas med.

Fastback
2012-10-31, 21:50
Antagligen ditt NIC som det är problem med. Kan vara drivrutinerna, testa att uppdatera dom! :thumbup:

King Grub
2012-10-31, 21:58
Testa trådat så ser du om det är hos det trådlösa felet ligger.

nisse1976
2012-10-31, 22:02
Antagligen ditt NIC som det är problem med. Kan vara drivrutinerna, testa att uppdatera dom! :thumbup:

Drivrutinerna till vad?

Testa trådat så ser du om det är hos det trådlösa felet ligger.

Datorn som går segt har ingen nätverksport, funkar bara att köra trådlöst. Men på datorn som det går snabbt på går det lika snabbt (drygt 18 Mbit) med sladd som trådlöst.

nisse1976
2012-10-31, 22:33
Kanske är ditt internet som spökar? Har du kopplat till samma router?

Har ingen router.

Drivrutinerna till nätverkskortet är för övrigt de senaste.

Fastback
2012-10-31, 22:37
Drivrutinerna till vad?

Till ditt närverkskort, men de var ju de senaste sa du :)

Har ingen router.

Om du inte har en router, hur kan du då ha ett trådlöst nätverk? :Virro

Olegh
2012-10-31, 22:40
Vad är det för nedladdningshastigheter som du jämför?

Nutrid
2012-10-31, 22:45
Det är så klart något med din dator som spökar.

Testa att byta kanal på den trådlösa anslutningen i modemets konfigurationer.

Prova även byta kryptering till en svagare variant om ovan inte hjälper då vissa enheter kan ha problem med starkare krypteringar.

Utöver det så ska du så klart, innan du ens gör ett hastighetstest stänga av samtliga antivirus och brandväggar för att utesluta även dem.

nisse1976
2012-11-01, 06:27
Det är så klart något med din dator som spökar.

Testa att byta kanal på den trådlösa anslutningen i modemets konfigurationer.

Prova även byta kryptering till en svagare variant om ovan inte hjälper då vissa enheter kan ha problem med starkare krypteringar.

Utöver det så ska du så klart, innan du ens gör ett hastighetstest stänga av samtliga antivirus och brandväggar för att utesluta även dem.

Fastback: jag har enbart ett modem.

Olegh: från bredbandskollen

Nutrid: att byta kanal på modemets inställningar borde väl inte hjälpa om set fungerar bra på en dator?
Skall testa att stänga av antivirus och brandväggar och se om det hjälper.

hahavaffan
2012-11-01, 07:09
Fastback: jag har enbart ett modem.
Ett modem kan inte dela ut en internetuppkoppling till fler än en sak (dator, switch, etc) åt gången, än mindre göra det via ett trådlöst nät. Därför har du garanterat en router, även om den i ditt fall är inbyggd i modemet.

vicarious
2012-11-01, 08:00
Ett modem kan inte dela ut en internetuppkoppling till fler än en sak (dator, switch, etc) åt gången, än mindre göra det via ett trådlöst nät. Därför har du garanterat en router, även om den i ditt fall är inbyggd i modemet.

Jodå. ADSL-modem utan routerfunktion/NAT. Men då är det ju i själva verket inte modemet utan leverantören som delar ut IP-adresserna.

Nutrid
2012-11-01, 08:33
Ett modem kan inte dela ut en internetuppkoppling till fler än en sak (dator, switch, etc) åt gången, än mindre göra det via ett trådlöst nät. Därför har du garanterat en router, även om den i ditt fall är inbyggd i modemet.

Helt fel. Skriv inte om du kan noll tack.

Trådskaparn, jo ett kanalbyte kan hjälpa även om det är problem med bara en dator.

hahavaffan
2012-11-01, 09:02
Jodå. ADSL-modem utan routerfunktion/NAT. Men då är det ju i själva verket inte modemet utan leverantören som delar ut IP-adresserna.Precis, och då i väldigt begränsad upplaga (man får ju knappast ett helt /24 subnät att leka med), och hur vanligt är det med WLAN på ett sånt modem?

Helt fel. Skriv inte om du kan noll tack.

Trådskaparn, jo ett kanalbyte kan hjälpa även om det är problem med bara en dator.Helt fel? Really? Visa mig gärna en konsumentprodukt som har trådlöst WLAN utan routerfunktion/NAT. Sen får du även gärna förklara hur tilldelningen av IP-adresser sker om man vill koppla många enheter till en sådan produkt? Funkar de som en vanlig dum switch, och låter ISPn tilldela IP-adresserna då eller? Är genuint nyfiken.

vicarious
2012-11-01, 09:12
hur vanligt är det med WLAN på ett sånt modem?

Visa mig gärna en konsumentprodukt som har trådlöst WLAN utan routerfunktion/NAT. Sen får du även gärna förklara hur tilldelningen av IP-adresser sker om man vill koppla många enheter till en sådan produkt?

Ganska vanligt. Bredbandsbolaget t ex ger ut 5 dynamiska IP-adresser så det funkar ju för de som inte ansluter så många enheter. Finns många ADSL-modem som har trådlöst men ingen routerfunktion. Tilldelningen av IP-adresser är inget som helst problem, tills dess att man får slut IP-adresser.



Funkar de som en vanlig dum switch, och låter ISPn tilldela IP-adresserna då eller? Är genuint nyfiken.

Japp. Exakt så.

hahavaffan
2012-11-01, 09:27
Ganska vanligt. Bredbandsbolaget t ex ger ut 5 dynamiska IP-adresser så det funkar ju för de som inte ansluter så många enheter. Finns många ADSL-modem som har trådlöst men ingen routerfunktion. Tilldelningen av IP-adresser är inget som helst problem, tills dess att man får slut IP-adresser.

Japp. Exakt så.Där ser man! Då har man lärt sig tillräckligt mycket redan idag, lika bra att gå hem från bibblan igen :D
Frågan är vad fördelen med en sån lösning är egentligen. Är det ett arv från förr? Någon på Bredbandsbolaget lär ju jobba heltid med www.subnet-calculator.com hehe.

vicarious
2012-11-01, 10:20
Frågan är vad fördelen med en sån lösning är egentligen. Är det ett arv från förr?

Ja. Nuförtiden har de flesta hushåll såpass många enheter anslutna så en router behövs (datorer, smartphones, spelkonsoller, ljudsystem, smart-TVs osv). ADSL-modem utan routerfunktion håller därför på att fasas ut hos många leverantörer.

hahavaffan
2012-11-01, 10:27
Ja. Nuförtiden har de flesta hushåll såpass många enheter anslutna så en router behövs (datorer, smartphones, spelkonsoller, ljudsystem, smart-TVs osv). ADSL-modem utan routerfunktion håller därför på att fasas ut hos många leverantörer.Okej, precis.