handdator

Visa fullständig version : Dubbelmord Linköping 2004


Otur
2012-10-31, 18:09
Hittade ej någon tråd om detta. Hoppas även att det är ok att skriva.
Ser inga problem med det.

Det har tydligen dragits igång ett jättearbete med detta, i jakten på gärningsmannen. Tydligen det största sedan Palme.

Hur som helst så är det tydligen över 8000st som ska höras om allt som kan ha med det att göra.


Så nu till saken, hade precis slutat jobba skulle köra in på min uppfart och parkera bilen. Så ringer polisen, och presenterar sig. (min första tanke va, fan skulle inte ha gått med i den där sajten där man kan hitta filmer mindre lagligt för att ta hem till datorn) Sedan frågar han om jag kan komma till stationen.
För att dom vill ställa några frågor om ett dubbelmord i linköping 2004.
Då stiger pulsen ännu mer.

Jag bor bra många mil från den staden. Har knappt heller aldrig varit där.
Blev riktigt nervös ett tag. Hade inte hört talas om mordet först.

Några andra som har varit med om detta?

Nu när jag har läst på om vad det handlar om, tycker jag det är klockrent arbetet och tiden som läggs ner för att få tag på gärningsmannen.

påven
2012-10-31, 18:29
Erkänn inget föräns du är överbevisad

Herr Oberst
2012-10-31, 18:32
Min tjej bodde 100 meter från mordplatsen. Hon gick alltid förbi vid den aktuella tidpunkten när hon skulle till campus.
Helt ofattbart att man inte fått tag i gärningsmannen ännu, trots alla topsningar man gjort. Man har ju mördarens DNA.
Får väl se om GW:s stålar kan sätta fart på jakten

Jockefoten
2012-10-31, 18:33
Erkänn inget föräns du är överbevisad

+1

Även om det nu är du som är mördaren (vilket allt pekar på) så bör du blåneka precis allt. Fixa fram lite bra alibin också så bör allt vara vattentätt.

Krampus
2012-10-31, 18:38
Du var hos mig under tidpunkten. Det är lugnt. Du var hos mig. Ingen fara.

Otur
2012-10-31, 18:41
Var i skolan på gymnasiet den dagen. Hade knappt en sjukfrånvaro-dag alls på skolan.
Så det är inga som helst problem.
Men många blev tydligen lite upprörda först berättade han. För att sedan göra det dom kan för att hjälpa till. Precis som jag. Tycker det viktigt att dom får tag på personen. Helt sjukt att en person kan gå fri så länge, i vårt moderna samhälle.

Jo det är över 8000 topsningar som "ska" göras. Så dom får nog fatt på honom.

Löpsko
2012-10-31, 18:53
De vill utesluta folk helt enkelt.

Kinbote
2012-10-31, 19:01
Var i skolan på gymnasiet den dagen. Hade knappt en sjukfrånvaro-dag alls på skolan.
Så det är inga som helst problem.
Men många blev tydligen lite upprörda först berättade han. För att sedan göra det dom kan för att hjälpa till. Precis som jag. Tycker det viktigt att dom får tag på personen. Helt sjukt att en person kan gå fri så länge, i vårt moderna samhälle.

Jo det är över 8000 topsningar som "ska" göras. Så dom får nog fatt på honom.

De har redan topsat flera tusen sedan tidigare så jag skulle säga att chanserna är sådär. Allt hänger på att mannen bodde i närheten eller att någon plötsligt tar bladet från munnen.
All teknisk bevisning finns men i övrigt har man väldigt lite att gå på: vaga vittnesuppgifter, oklart motiv, spretig gärningsmannaprofil.

Om det är du som har gjort det skulle jag förberett en flyktplan snarast, Krampus som alibi räcker inte långt när de har ditt DNA.

KalleBalik
2012-10-31, 19:02
Var i skolan på gymnasiet den dagen. Hade knappt en sjukfrånvaro-dag alls på skolan.
Så det är inga som helst problem.
Men många blev tydligen lite upprörda först berättade han. För att sedan göra det dom kan för att hjälpa till. Precis som jag. Tycker det viktigt att dom får tag på personen. Helt sjukt att en person kan gå fri så länge, i vårt moderna samhälle.

Jo det är över 8000 topsningar som "ska" göras. Så dom får nog fatt på honom.

Äh, felpost!

Otur
2012-10-31, 19:10
Kände knappt själv till att detta har hänt. Var inte så jäkla gammal då heller. Men det ska nog lösa sig :)

Jockefoten
2012-10-31, 19:14
Kände knappt själv till att detta har hänt. Var inte så jäkla gammal då heller. Men det ska nog lösa sig :)

Det börjar bli bättre, men än håller det inte i en rättssal.

WHITEFOLKS
2012-10-31, 19:19
Ska nog till en rätt konstig gärningsman för att gå med på dna-test när han vet att de sitter på gärningsmannens dna.

Otur
2012-10-31, 19:24
Det börjar bli bättre, men än håller det inte i en rättssal.

http://www.danielyerelian.com/blog/wp-content/uploads/2011/11/watch-out-we-got-a-badass-over-here-meme.png

Stoltz
2012-10-31, 19:47
Du var hos mig under tidpunkten. Det är lugnt. Du var hos mig. Ingen fara.

Helt omöjligt, han var ju hos mig och körde crossfit.

Krampus
2012-10-31, 19:49
Helt omöjligt, han var ju hos mig och körde crossfit.

Ok jag mindes fel...

Otur
2012-10-31, 20:02
Helt omöjligt, han var ju hos mig och körde crossfit.

Parfekt, så vi körde crossfit vid 8 tiden på morgonen. Hemma hos dig alltså?

delta_mats
2012-10-31, 20:07
Crossfit år 2004? Please! Det kommer dom aldrig tro på.

Krampus
2012-10-31, 20:09
Crossfit år 2004? Please! Det kommer dom aldrig tro på.

:d


OK. DET VAR HEMMA HOS STOLTZ. DE KÖRDE DOG CRAPP. DE LYSSNADE PÅ DOWN WITH THE SICKNESS.

Otur
2012-10-31, 20:13
Kan det har varit Zumba vi körde?

Herr Oberst
2012-10-31, 21:20
Ska nog till en rätt konstig gärningsman för att gå med på dna-test när han vet att de sitter på gärningsmannens dna.

Det är ju inte direkt så att man har något val. Eller ja, man kan neka såklart, men då blir man tvångstopsad pga misstanke istället

WHITEFOLKS
2012-10-31, 21:33
Det är ju inte direkt så att man har något val. Eller ja, man kan neka såklart, men då blir man tvångstopsad pga misstanke istället

Du måste vara skäligen misstänkt för ett brott som kan ge fängelse för att de ska få ta dna-prov.

Om du ger det frivilligt är det en helt annan sak och att vägra att ge det frivilligt räknas inte som skälig misstanke. Jag har svårt att tro att de skäligen misstänker 8000 personer.

Herr Oberst
2012-10-31, 23:05
Du måste vara skäligen misstänkt för ett brott som kan ge fängelse för att de ska få ta dna-prov.

Om du ger det frivilligt är det en helt annan sak och att vägra att ge det frivilligt räknas inte som skälig misstanke. Jag har svårt att tro att de skäligen misstänker 8000 personer.

Fast nekar du så lär du inte ses som mindre misstänkt direkt.
Du är inte skäligen misstänkt till rattfylla bara för att polisen ber dig blåsa heller, men om du säger nej blir du tvungen att åka till stationen och lämna blod istället

Morrris
2012-10-31, 23:16
Fast nekar du så lär du inte ses som mindre misstänkt direkt.
Du är inte skäligen misstänkt till rattfylla bara för att polisen ber dig blåsa heller, men om du säger nej blir du tvungen att åka till stationen och lämna blod istället

Det är naturligtvis stor juridisk skillnad på ett utandningstest och DNA-topsning.

Herr Oberst
2012-11-01, 00:15
Det är naturligtvis stor juridisk skillnad på ett utandningstest och DNA-topsning.

Självklart, juridiskt är det skillnad. Men i praktiken så spelar det garanterat ingen roll, inte i ett såhär uppmärksammat och viktigt fall. Är du kallad till topsning och nekar så kommer polisen finna anledningar till att misstänka dig

8x8
2012-11-01, 00:23
Hoppas alla hjälper till och låter sig topsas för att hjälpa polisen lösa morden.

ceejay
2012-11-01, 00:51
Varför ska de just topsa en massa människor i just detta fall? Det är väl ett hundratal mord som inte klarats upp senaste åren och det måste ju finnas DNA i många de fallen, ska de inte topsa hela befolkningen då?

Kinbote
2012-11-01, 01:08
Varför ska de just topsa en massa människor i just detta fall? Det är väl ett hundratal mord som inte klarats upp senaste åren och det måste ju finnas DNA i många de fallen, ska de inte topsa hela befolkningen då?

Jag tror inte det är så många ouppklarade mord där den tekniska bevisningen är så pass vattentät som i det här fallet. Får man en dna-match här är fallet löst, ofta är det inte så enkelt.
Lägg där till en redan stor utredning och ett spektakulärt dubbelmord så sticker detta nog ut ganska bra.

Herr Oberst
2012-11-01, 01:09
Varför ska de just topsa en massa människor i just detta fall? Det är väl ett hundratal mord som inte klarats upp senaste åren och det måste ju finnas DNA i många de fallen, ska de inte topsa hela befolkningen då?

Ett av dom mest uppmärksammade morden i modern tid. Palme, Heléne, Lindh, Knutby, Engla, Malexander och Flink är andra kända fall, men här har vi redan fått en avslutning i samtliga bortsett från Palme.
Linköpingsmordet är ju i princip redan uppklarat, man vet typ allt som behöver vetas och det enda som saknas är ett hårstrå, lite saliv eller bloddroppe från en enda person

ceejay
2012-11-01, 01:28
Alright

kaer
2012-11-01, 09:37
Ska nog till en rätt konstig gärningsman för att gå med på dna-test när han vet att de sitter på gärningsmannens dna.

Med Hagamannen var det väl precis så? Han visste att de hade hans DNA och att de kallade folk på test, till slut blev han med kallad.
Jag är lite osäker, men jag tror han försökte undvika att bli testad men till slut gjorde han det, mer eller mindre frivilligt.

Kinbote
2012-11-01, 10:43
Med Hagamannen var det väl precis så? Han visste att de hade hans DNA och att de kallade folk på test, till slut blev han med kallad.
Jag är lite osäker, men jag tror han försökte undvika att bli testad men till slut gjorde han det, mer eller mindre frivilligt.

Nej, han vägrade vilket ledde till tvångstopsning. I det fallet var dock redan misstankegraden ganska stark.

Stoltz
2012-11-01, 10:45
Alltså, lite offtopic men "Tvångstoppsning" låter ta mig fan inte klokt :D

Mrs Robinson
2012-11-01, 13:55
Jag antar att de "toppsar" en och sen sparar allt, även efter att fallet har lösts?

snej
2012-11-01, 14:33
Alltså, lite offtopic men "Tvångstoppsning" låter ta mig fan inte klokt :D

En håller fast den misstänkte och den andre topsar. Jag ser bilden klart i huvudet :)

Löpsko
2012-11-01, 14:46
Alltså, lite offtopic men "Tvångstoppsning" låter ta mig fan inte klokt :D

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/29402164.jpg

Otur
2012-11-01, 14:48
Man tar toppsen i munnen. Det är inte alls dramatiskt :)

WHITEFOLKS
2012-11-01, 14:50
Fast nekar du så lär du inte ses som mindre misstänkt direkt.
Du är inte skäligen misstänkt till rattfylla bara för att polisen ber dig blåsa heller, men om du säger nej blir du tvungen att åka till stationen och lämna blod istället


Att neka till ett frivilligt prov är inte skäl att bli misstänkt, det skulle vara absurt.

Ett utandningsprov som polisen begär när du kör är inte frivilligt.

Kinbote
2012-11-01, 17:54
Jag antar att de "toppsar" en och sen sparar allt, även efter att fallet har lösts?

Beror på, i de fall där polisen genomför masstopsningar, som i linköping, slängs provet direkt efter att det visat negativt.
Om topsningen sker i samband med att man är misstänkt för ett brott sparas det i deras register.

Man har alltså speciella regler för masstopsningar för att få så många som möjligt att frivilligt lämna sitt dna.

Edit: Jag bävar för Stoltz den dagen det blir godkänt med masstvångstopsningar. :d