handdator

Visa fullständig version : Överarm/axel skada, bristning, muskelfäste eller ur led?


Gurragurk
2012-10-31, 12:57
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt. 177cm 82kg

Smärtbeskrivning: Skarp smärta som avtog, nu endast vid rörelse utåt (dov smärta). När skadan inträffade var det en skarp djup smärta. Vid spänning av biceps var smärtan olidlig i överarmen (deltoideus?).

Händelsen: När jag skulle utföra ett judokast igår (sode-tsuri-komi-goshi med lapelgrip) "hoppade" överarm/axel ur led. Exakt samma sak hände (vid samma aktivitet) för ca 6 veckor sen. Jag kunde då gå till gymmet nästa dag men körde axelträningen mycket lugnare.
Jag hade min vänstra arm över min högra axel, motståndaren gick mot min vänstra sida (bakom mig givetvis) och jag drog hela överkroppen neråt och åt vänster, då hoppade överarmen till mot magen/höger bröst. Smärtan var inte i axeln utan ca 7-10cm nedanför (i deltoideus?). Jag vill främst veta vad som kan ha hänt. Jag har dragit vänsteraxeln ur led för många år sedan och smärtan var snarlik men här är alltså smärtan nedanför axeln. Har inget blåmärke eller tydbar svullnad för tillfället (ca 16h efteråt).

Mvh
G

Edit: Värt att notera att jag bröt nyckelbenet för ganska exakt 6 månader sen (vänster sida) och kan därmed ha tappat en hel del muskelmassa i området. Går även på diet nu (sedan ca 2 månader) så har nog inte byggt tillbaka så mycket.