handdator

Visa fullständig version : Köpa företaget jag jobbar på


Juxta
2012-10-31, 11:53
Har fått reda på att chefen för företaget jag jobbar på tänker sälja. Vill kanske köpa det ihop med min kollega. Vad ska jag tänka på? Kan jag pressa priset pga att jag redan jobbar här och ingen introduktion behövs för den nya köparen t.ex?

ryss
2012-10-31, 12:09
Det kommer förmodligen vara dyrt. Jag köpte ett företag för 2 år sedan för 5 miljoner, betalade 1 miljon i bara goodwill. Säker på att du inte behöver en introduktion? Hur stort är företaget?

Juxta
2012-10-31, 12:12
Priset ligger på över 2 miljoner, närmare 3.
En introduktion behöver jag inte då jag gör allt jobb här och förmodligen därför ägaren tröttnat då det inte finns mycket för han att göra längre plus att han startat annat företag som han tycker är roligare.

Storlek: Två anställda(jag inkluderad).

G_lund
2012-10-31, 12:13
Om du redan jobbar där kanske du har rätt bra koll på hur marknaden ser ut för företaget inom de närmsta 1-10åren?
Några nya konkurrenter på väg in på marknaden?

Vad kommer du behöva göra för utgifter inom de närmsta åren? Maskiner, lokaler, personal osv.

tossefar
2012-10-31, 12:16
Gör företaget vinst?

ryss
2012-10-31, 12:19
Nu vet jag ju inte om så är fallet men som tossefar nämner, hur mycket vinst gör företaget? Jag antar att du kommer ta ett lån för att köpa företaget och då vill du ju gärna få ut tillräckligt med pengar varje månad så att du kan amortera av lånet på en relativt kort tid. När du säger att du gör allting - Tar du hand om ekonomi såväl som praktiska saker?(om det nu finns praktiska saker, vet ju inte vad företaget gör)

Juxta
2012-10-31, 12:20
Om du redan jobbar där kanske du har rätt bra koll på hur marknaden ser ut för företaget inom de närmsta 1-10åren?
Några nya konkurrenter på väg in på marknaden?

Vad kommer du behöva göra för utgifter inom de närmsta åren? Maskiner, lokaler, personal osv.

Maskiner finns och ingår i priset. Lokal finns men vi kommer isåfall ta en billigare. Personal finns. Just nu är det jag och min kollega och chefen som avlönas. Försvinner chefen/ägaren så blir det bara två st avlönade och han gör ändå inget som det är nu utan allt bara rullar på.
Utgifter som jag ser det har vi inga som inte finns nu, snarare tvärtom. Vi kommer effektivisera vissa saker som vi nu betalar för men som egentligen inte behövs(chefen gillar att omorganisera till helt onödiga saker...).

Gör företaget vinst?

Japp, enligt chefen.

Juxta
2012-10-31, 12:26
Nu vet jag ju inte om så är fallet men som tossefar nämner, hur mycket vinst gör företaget? Jag antar att du kommer ta ett lån för att köpa företaget och då vill du ju gärna få ut tillräckligt med pengar varje månad så att du kan amortera av lånet på en relativt kort tid. När du säger att du gör allting - Tar du hand om ekonomi såväl som praktiska saker?(om det nu finns praktiska saker, vet ju inte vad företaget gör)

Jag har inte hand om ekonomin. Jag och min kollega gör egentligen allting förutom en liten del av faktureringen. Men vi fakturerar ju alla andra kunder. Det enda chefen gör är egentligen att han skickar iväg vissa fakturor, kollar i systemen om de är betalda eller inte och tar vissa beslut som jag och min kollega är fullt kapabla att ta men chefen vill ta vissa själv.
När han är på kontoret arbetar han mest med sitt andra företag plus sitter och leker lite med vår hemsida.
Jag och min kollega gör alltså 97% av alla uppgifter.

Förväntad vinst för 2012 är 580.000kr.

Juxta
2012-10-31, 12:28
Chefen/ägaren vet inte om att jag eller min kollega vet om detta.

tossefar
2012-10-31, 12:30
Är det ett aktiebolag så skriv ut årsredovisningen och visa för någon kunnig (och opartisk), eller lägg upp den här. Årsredovisningar är publika, och visar svart på vitt hur företaget går.

2 miljoner är VÄLDIGT billigt om företaget gör en vinst på närmare 600', speciellt om det medföljer inventarier i köpet.

Nordenator
2012-10-31, 12:30
Du kan ju testa göra lite olika företagsvärderingar och se om de reflekterar prislappen du redan fått. Vilken typ av vinst det rör sig om är ju även det relevant. Hur har det gått historiskt sett? Är 580' bara någon fantasisiffra?

strikt
2012-10-31, 12:33
http://www.allabolag.se/

Juxta
2012-10-31, 12:38
Är det ett aktiebolag så skriv ut årsredovisningen och visa för någon kunnig (och opartisk), eller lägg upp den här. Årsredovisningar är publika, och visar svart på vitt hur företaget går.

2 miljoner är VÄLDIGT billigt om företaget gör en vinst på närmare 600', speciellt om det medföljer inventarier i köpet.

Nedan är det jag hittade på allabolag.se som länkades.

Du kan ju testa göra lite olika företagsvärderingar och se om de reflekterar prislappen du redan fått. Vilken typ av vinst det rör sig om är ju även det relevant. Hur har det gått historiskt sett? Är 580' bara någon fantasisiffra?

580tkr är det som uppgavs på stället där jag upptäckte att han var på väg att sälja. Han har alltså inte berättat det för oss anställda än.

http://www.allabolag.se/

Nu blev formateringen lite skum när jag klistrade in uppgifterna men hoppas att ni förstår.

BOKSLUT & NYCKELTAL tip 2011-12 2010-12 2009-12
Antal anställda 3 3 3
Omsättning (TKR) 2 975 3 533 2 845
Res. e. finansnetto (TKR) 22 -78 70
Årets resultat (TKR) 22 -78 70
Summa tillgångar (TKR) 878 1 190 974

Vinstmarginal 1,45 % -2,01 % 2,71 %
Kassalikviditet 112,41 % 113,54 % 98,49 %
Soliditet 9,45 % 6,89 % 44,15 %

ryss
2012-10-31, 12:48
Jag har inte hand om ekonomin. Jag och min kollega gör egentligen allting förutom en liten del av faktureringen. Men vi fakturerar ju alla andra kunder. Det enda chefen gör är egentligen att han skickar iväg vissa fakturor, kollar i systemen om de är betalda eller inte och tar vissa beslut som jag och min kollega är fullt kapabla att ta men chefen vill ta vissa själv.
När han är på kontoret arbetar han mest med sitt andra företag plus sitter och leker lite med vår hemsida.
Jag och min kollega gör alltså 97% av alla uppgifter.

Förväntad vinst för 2012 är 580.000kr.

Okej jag förstår. Om då chefen försvinner(dvs lönen som han tar ut annars) så låter det ju rimligt att ni skulle ha råd att betala ganska stor summa på lånet varje månad så att det blir avbetalat relativt snabbt. Det finns ju alltid risker med att köpa företag. Var beredda på att det kan delvis bli kämpigt under tiden ni sitter med ett lån, kanske får gå ner er i lön vissa månader osv. Det senare nämnda kan ju hända om ni t.ex. har ett par företag som ni frekvent gör jobb åt och någon av företaget drar ner på antal jobb/kvantitet/whatever per månad och om det är en konkurrenskraftig bransch kanske det är svårt att hitta nya kunder att ersätta de gamla med

Nordenator
2012-10-31, 12:49
Ganska stor diff mellan nettoresultatet 2011 och 580'.

Juxta
2012-10-31, 13:03
Är det ett aktiebolag så skriv ut årsredovisningen och visa för någon kunnig (och opartisk), eller lägg upp den här. Årsredovisningar är publika, och visar svart på vitt hur företaget går.

2 miljoner är VÄLDIGT billigt om företaget gör en vinst på närmare 600', speciellt om det medföljer inventarier i köpet.

Du kan ju testa göra lite olika företagsvärderingar och se om de reflekterar prislappen du redan fått. Vilken typ av vinst det rör sig om är ju även det relevant. Hur har det gått historiskt sett? Är 580' bara någon fantasisiffra?

Okej jag förstår. Om då chefen försvinner(dvs lönen som han tar ut annars) så låter det ju rimligt att ni skulle ha råd att betala ganska stor summa på lånet varje månad så att det blir avbetalat relativt snabbt. Det finns ju alltid risker med att köpa företag. Var beredda på att det kan delvis bli kämpigt under tiden ni sitter med ett lån, kanske får gå ner er i lön vissa månader osv. Det senare nämnda kan ju hända om ni t.ex. har ett par företag som ni frekvent gör jobb åt och någon av företaget drar ner på antal jobb/kvantitet/whatever per månad och om det är en konkurrenskraftig bransch kanske det är svårt att hitta nya kunder att ersätta de gamla med

Precis. Vi hade väl tänkt att ta dryga miljonen var i lån i sådant fall.
Jag tror att vi kommer att bredda oss om vi tar över, rikta in oss på mer sådant som vi vill göra. Just nu är det där som vi får in de stora pengarna på. Iallafall vad vi märker när vi fakturerar.

Ganska stor diff mellan nettoresultatet 2011 och 580'.

Här är mer information. Kan du/någon utröna mer info från den?

http://i.imgur.com/dRclp.png

xodd
2012-10-31, 13:10
Min första tanke när jag läser tråden är att någon inte varit ärlig med vinsten. Skulle ägaren ha möjlighet att plocka ut 580kkr varje år i ren vinst finns det ingen chans att han skulle sälja det, framför allt inte om det är så att han knappt behöver lyfta ett finger. Skulle det nu vara korrekta siffror låter 2miljoner kr på tok för lågt.

ceejay
2012-10-31, 13:12
Eller hur xodd. Jag som har 0 koll på detta förstår att ett företag som gör en vinst på 0,5 miljoner kr inte värderas till 2-3 miljoner.

Juxta
2012-10-31, 13:15
Det han skriver själv är:

"Resultat efter avskrivningar(omsättningen inom parentes):

2011 542.000kr (2,945 tkr)
2012 580.000kr (2,600 tkr)

The_RobRoy
2012-10-31, 13:37
Men det står ju i det du paste:ade in att Årets resultat 2011 är 22 000 SEK???

Okej
2012-10-31, 13:51
Det han skriver själv är:

"Resultat efter avskrivningar(omsättningen inom parentes):

2011 542.000kr (2,945 tkr)
2012 580.000kr (2,600 tkr)

Njae det är inte vad som står där. Kan du inte köpa ett riktigt bokslut? Det kostar runt 20 spänn har jag för mig

Mental
2012-10-31, 13:52
Jag antar att sluta och starta eget inte är ett alternativ för er?

nim
2012-10-31, 13:54
Den sista raden kommer inte se annorlunda ut även om du köper en större rapport.

Juxta
2012-10-31, 13:55
Nu ser jag. Han skriver att: "om man jobbar själv i verksamheten och tar ut en lön på 25-30tkr så är överskottet 500-700tkr / år" Alltså har han inte räknat/skrivit med de anställdas löner i vinsten....

Jag antar att sluta och starta eget inte är ett alternativ för er?

Jo, det är vi båda på väg att göra. Denna "nyhet" kom lite oväntat. Fick reda på det i morse på eget bevåg.

xodd
2012-10-31, 13:58
Haha, vilket underbart sätt att räkna. Ungefär som att de anställda inte producerar ett skvatt och att man kan göra samma sak på en person :P

speedy83
2012-10-31, 13:59
Är det en pizzeria eller något och chefen syftar till den "verkliga" vinsten :)

Känns som sagt som att personen är bra skum om han säljer ett företag som gör 600k i vinst (efter alla omkostnader) inkl inventarier för knappa 3milj.

Då är jag väldigt intresserad av att köpa helt osett :)

ceejay
2012-10-31, 14:01
Om du producerar lika mycket själv som med de andra anställda tillsammans är det ju bara att slå till, speedy :D

Juxta
2012-10-31, 14:02
Nej, det var detta jag misstänkte.
Han är ingen person jag litar på och lagom skum generellt.

Det blir ju knappast mycket vinst om man tar med de anställdas löner.. Inget man betalar av ett lån med med andra ord.

Okej
2012-10-31, 14:04
Den sista raden kommer inte se annorlunda ut även om du köper en större rapport.

Men vem fan köper ett företag utan att kolla på alla siffror?

kaer
2012-10-31, 14:05
Vad skulle företaget vara värt (menar inte exakt siffra), om ni två som är anställda skulle sluta i samband med ägarbyte?
Sitter ni på kunskap som gör er svåra att ersätta?
Eller räknar nuvarande ägaren snarare med att en ev köpare kommer göra sig av med er?

olle lindblad
2012-10-31, 14:05
Tomte. Med det sättet att räkna skulle vinsten vara 3*308000 för 2011. Det enda positiva man kan säga om det sättet att räkna på är att om han nu inte gör något så skulle man eventuellt kunna räkna med att en tredjedel av det kan gå till vinsten. Kan bli fin utdelning istället för lön. Eller snabb avbetalning av lånen.

speedy83
2012-10-31, 14:06
Om du producerar lika mycket själv som med de andra anställda tillsammans är det ju bara att slå till, speedy :D

Jo det är sant men tänkte snarare att jag skulle ha samma "roll" som nuvarande chef ;)

TS ta ut en årsredovisning och gå till en revisor eller dyl.

Juxta
2012-10-31, 14:14
Vad skulle företaget vara värt (menar inte exakt siffra), om ni två som är anställda skulle sluta i samband med ägarbyte?
Sitter ni på kunskap som gör er svåra att ersätta?
Eller räknar nuvarande ägaren snarare med att en ev köpare kommer göra sig av med er?

Nej, det skulle vara omöjligt att driva företaget utan oss. Vi har sådan kompetens att det skulle ta lång tid att utbilda någon som kan jobbet lika smidigt som jag och min kollega. Anställda behövs och om den nya ägaren skulle sparka oss skulle det inte vara logiskt eftersom han behöver minst två som sköter allt.


Jo det är sant men tänkte snarare att jag skulle ha samma "roll" som nuvarande chef ;)

TS ta ut en årsredovisning och gå till en revisor eller dyl.

Yes, ska snacka lite ikväll med någon som kan siffror bättre än jag. :)

Jag misstänkte dock redan från början att chefen/ägaren gjorde såhär. Som sagt, han är absolut ingen jag litar på, tvärtom.

Chrbo
2012-10-31, 14:44
Oerhört låg soliditet i företaget. Företaget ägs i princip redan av banken.

olle lindblad
2012-10-31, 14:53
Ett par frågor som dyker upp när jag tittar på det är:
1: Vad hände med skulder/eget kapital 09/10? (Stort uttag+Höjd belåning). Varför gjordes detta?
2: Mycket låg soliditet är inte ovanligt i små bolag. Det ökar dock risken en hel del. Utjämnas detta av hög omsättningshastighet?

Juxta
2012-10-31, 14:57
Ett par frågor som dyker upp när jag tittar på det är:
1: Vad hände med skulder/eget kapital 09/10? (Stort uttag+Höjd belåning). Varför gjordes detta?
2: Mycket låg soliditet är inte ovanligt i små bolag. Det ökar dock risken en hel del. Utjämnas detta av hög omsättningshastighet?

1. Kan det vara att företaget flyttade till nya större lokaler? Jag jobbade inte på företaget då utan började 2011.

2. Omsättningshastighet. Innebär det att många summor passerar ofta i företaget? För så är det.

WHITEFOLKS
2012-10-31, 15:06
Säljs det något kontant? :D

olle lindblad
2012-10-31, 15:06
Pratar vi lager innebär det hur många gånger lagret omsätts/år.
EX: Kostnad sålda varor 1000000, snittvärde lager 100000 omsättning 1000000/100000= 10
Har man hög omsättning behövs inte så mycket kapital i verksamheten.

Juxta
2012-10-31, 15:11
Pratar vi lager innebär det hur många gånger lagret omsätts/år.
EX: Kostnad sålda varor 1000000, snittvärde lager 100000 omsättning 1000000/100000= 10
Har man hög omsättning behövs inte så mycket kapital i verksamheten.

Så är det. Mycket beställda produkter som vi sen gör jobbet på ex DVD-skivor som åker ut från oss dagligen.

Säljs det något kontant? :D

Det ligger nog nåt gammalt kaffebröd nånstans.

jahaa
2012-10-31, 15:14
Det kommer förmodligen vara dyrt. Jag köpte ett företag för 2 år sedan för 5 miljoner, betalade 1 miljon i bara goodwill. Säker på att du inte behöver en introduktion? Hur stort är företaget?

Rätt bra som 19åring.

Torwald
2012-10-31, 15:40
Skicka orgnummer eller exakt namn på PM så kan jag skicka över riktig årsredovisning. Har access till alla databaser på jobbet.

Ignatius72
2012-10-31, 19:27
Vilken branch?

nim
2012-10-31, 19:47
Men vem fan köper ett företag utan att kolla på alla siffror?

Vem fan behöver kolla på fler siffror? Företaget går ju uppenbarligen dåligt och har 83tkr i eget kapital. Man behöver inte kolla på mer. Det där köper man helt enkelt inte.

tossefar
2012-10-31, 19:53
Vem fan behöver kolla på fler siffror? Företaget går ju uppenbarligen dåligt och har 83tkr i eget kapital. Man behöver inte kolla på mer. Det där köper man helt enkelt inte.

Jag tycker inte att ett bolag som gör 22kkr vinst går dåligt. Resultatet är efter utdelning till ägare.

Däremot finns det andra varningstecken i bolaget, men just resultatet är inte dåligt.

nim
2012-10-31, 19:58
Jag tycker inte att ett bolag som gör 22kkr vinst går dåligt. Resultatet är efter utdelning till ägare.

Däremot finns det andra varningstecken i bolaget, men just resultatet är inte dåligt.

Fel! Om du inte menar att utdelningen är lön till ägare. Dock är det ju inga imponerande löner heller.

KlopFer
2012-10-31, 20:49
Jäkla tjat om att det är dålig soliditet, företaget jag jobbar på har -2 612,62 % :D

tossefar
2012-10-31, 21:41
Fel! Om du inte menar att utdelningen är lön till ägare. Dock är det ju inga imponerande löner heller.

Klantigt av mig att skriva utdelning, det är avkastning på satsat kapital jag menar. Även om jag tyckte att det var rätt tydligt vad som menades :)

Torwald
2012-10-31, 21:54
Vem fan behöver kolla på fler siffror? Företaget går ju uppenbarligen dåligt och har 83tkr i eget kapital. Man behöver inte kolla på mer. Det där köper man helt enkelt inte.

Du har visserligen rätt kring utdelning och så, men det kan ju finnas en miljon anledningar till att man köper bolag som gör mörkröda siffror på bottom line, har negativ equity och ingen kassa och allsköns andra grejer som kanske inte ser bra ut i ögonen på ekonomistudenter. Bolaget har kanske en bra kundstock? Om nya ägaren tror han kan göra samma sak med hälften av de anställda, så är det väl inte nödvändigtvis en dålig idé.

Sen verkar ju säljaren vara en jävla filur som påstår att man kan snurra 600k från den verksamheten, för det kommer aldrig att hända.

nim
2012-10-31, 22:51
Klantigt av mig att skriva utdelning, det är avkastning på satsat kapital jag menar. Även om jag tyckte att det var rätt tydligt vad som menades :)

Fast även där blev det nog fel. Att arbeta och ta ut lön är ju knappast avkastning på satsat kapital. I så fall har jag jäkligt bra avkastning då jag satsat 0 kr och plockar ut en lön betydligt högre än snittlönen i detta företag.

Tricce
2012-10-31, 23:12
Yolo bro!!

tossefar
2012-10-31, 23:23
Fast även där blev det nog fel. Att arbeta och ta ut lön är ju knappast avkastning på satsat kapital. I så fall har jag jäkligt bra avkastning då jag satsat 0 kr och plockar ut en lön betydligt högre än snittlönen i detta företag.

Nu missförstår du någonting. En ägares avkastningskrav har inget med lön eller arbete att göra.

nim
2012-11-01, 08:57
Nu missförstår du någonting. En ägares avkastningskrav har inget med lön eller arbete att göra.

Snittavkastningen har varit knappt 5tkr de 3 senaste åren. Eller har du någon annan uppfattning?

tossefar
2012-11-01, 12:21
Snittavkastningen har varit knappt 5tkr de 3 senaste åren. Eller har du någon annan uppfattning?

Då har du mer information än vad vi andra har. Bolagets cost of capital står inte angivet någonstans, så var du får dina siffror ifrån vet jag inte.

Jag påstår inte heller att bolaget i fråga går bra, jag säger bara att ett lågt resultat inte betyder att ett bolag går dåligt.

nim
2012-11-01, 12:35
Du slänger ur dig ekonomiska termer på engelska men har ingen aning om vad du pratar om.
Har TS ens nämnt vad han har för utdelningskrav?

Juxta
2012-11-01, 13:08
Även om jag inte svarat så följer jag intressant diskussionen hela tiden.

Min chef är väldigt lurig och det är precis såhär han gör i löneförhandlingarna också(vilket snabbt har fått mig att fundera på att söka mig vidare innan jag fick reda på detta nu). Jag förstår dock inte hur han tror att någon köpare skulle se förbi det där med att vad vinsten blir om man räknar bort de anställdas löner. Företaget skulle inte kunna fungera utan de anställda här och den som köper det lär ju hur enkelt som helst kunna räkna ut detta. Om han säger att det är 580tkr i vinst utan anställdas löner och jag räknar ut våra löner så känns det som om 22tkr är en siffra som stämmer. Gör företaget alltså bara 22tkr i vinst varje år? Det känns ju inte som något man betalar av ett lån med.

Jag hoppas att de som ställt frågan inte tar illa upp om jag inte vill ge detaljer om vilket företag det är.

Torwald
2012-11-01, 13:30
Även om jag inte svarat så följer jag intressant diskussionen hela tiden.

Min chef är väldigt lurig och det är precis såhär han gör i löneförhandlingarna också(vilket snabbt har fått mig att fundera på att söka mig vidare innan jag fick reda på detta nu). Jag förstår dock inte hur han tror att någon köpare skulle se förbi det där med att vad vinsten blir om man räknar bort de anställdas löner. Företaget skulle inte kunna fungera utan de anställda här och den som köper det lär ju hur enkelt som helst kunna räkna ut detta. Om han säger att det är 580tkr i vinst utan anställdas löner och jag räknar ut våra löner så känns det som om 22tkr är en siffra som stämmer. Gör företaget alltså bara 22tkr i vinst varje år? Det känns ju inte som något man betalar av ett lån med.

Jag hoppas att de som ställt frågan inte tar illa upp om jag inte vill ge detaljer om vilket företag det är.
Förstår att det inte är ditt specialområde, men du borde nog försöka lära dig lite grundläggande redovisning innan du köper ett företag för ganska mycket pengar. Absolut inget illa menat.

För kännedom:
Företaget gör inte samma vinst "varje år" utan de 22 tusen kronorna folk pratar om är årets resultat efter skatt 2011. 2010 hade man en förlust på 78 tusen och 2009 hade man en vinst på 70 tusen.

Årets resultat räknas efter skatt och räntor.

Återbetalning av lån är inte en kostnad (det är en transferering) och påverkar inte resultatet. Hur mycket pengar man har för att betala tillbaka lån har att göra med kassaflödet, inte hur mycket man har i resultat. Exempel: Säljer du en maskin (för enkelhetens skull till samma värde som den är bokförd till) påverkar det inte resultatet. Däremot får du ju in pengar, som du kan betala tillbaka lån med.

nim
2012-11-01, 13:30
Även om jag inte svarat så följer jag intressant diskussionen hela tiden.

Min chef är väldigt lurig och det är precis såhär han gör i löneförhandlingarna också(vilket snabbt har fått mig att fundera på att söka mig vidare innan jag fick reda på detta nu). Jag förstår dock inte hur han tror att någon köpare skulle se förbi det där med att vad vinsten blir om man räknar bort de anställdas löner. Företaget skulle inte kunna fungera utan de anställda här och den som köper det lär ju hur enkelt som helst kunna räkna ut detta. Om han säger att det är 580tkr i vinst utan anställdas löner och jag räknar ut våra löner så känns det som om 22tkr är en siffra som stämmer. Gör företaget alltså bara 22tkr i vinst varje år? Det känns ju inte som något man betalar av ett lån med.

Jag hoppas att de som ställt frågan inte tar illa upp om jag inte vill ge detaljer om vilket företag det är.

Du har precis rätt i det du skriver. Om din chef inte presterar något och inget annat påverkas av att han försvinner så kan du ju dock räkna med en högre vinst.

Juxta
2012-11-01, 13:45
Förstår att det inte är ditt specialområde, men du borde nog försöka lära dig lite grundläggande redovisning innan du köper ett företag för ganska mycket pengar. Absolut inget illa menat.

För kännedom:
Företaget gör inte samma vinst "varje år" utan de 22 tusen kronorna folk pratar om är årets resultat efter skatt 2011. 2010 hade man en förlust på 78 tusen och 2009 hade man en vinst på 70 tusen.

Årets resultat räknas efter skatt och räntor.

Återbetalning av lån är inte en kostnad (det är en transferering) och påverkar inte resultatet. Hur mycket pengar man har för att betala tillbaka lån har att göra med kassaflödet, inte hur mycket man har i resultat. Exempel: Säljer du en maskin (för enkelhetens skull till samma värde som den är bokförd till) påverkar det inte resultatet. Däremot får du ju in pengar, som du kan betala tillbaka lån med.

Jag tar absolut inte illa upp, tvärtom. Jag vet om det. Jag har länge levt i den trygga världen som anställd och det enda man behöver veta är att pengarna kommer in den 25:e.
Jag är på gång nu att läsa på mer då jag precis startat upp ett eget företag.

Jag tror jag förstår det där med vinst, eller iallafall hur du förklarar. Det låter så jäkla grundläggande men allt är nytt för mig.

Du har precis rätt i det du skriver. Om din chef inte presterar något och inget annat påverkas av att han försvinner så kan du ju dock räkna med en högre vinst.

Ja så är det, skulle han försvinna så skulle ju hela hans lön gå in i företaget. Det är samma sak med andra saker, han har nog 5 olika system som han prenumererar på men som bara är helt onödiga. Det är system som håller koll på nästa system osv. Han tycker att det ser bra ut, köper tjänsten, vi som använder det klagar på att det är onödigt och han bryr sig inte. Där skulle vi ju också spara in pengar som ett exempel. Finns flera saker.

nim
2012-11-01, 14:05
Ha dock i åtanke att du mer eller mindre köper goodwill för 2 miljoner.
Om du kan starta eget och "sno" alla kunder kan du nog komma undan betydligt billigare.

Juxta
2012-11-01, 14:06
Om du kan starta eget och "sno" alla kunder kan du nog komma undan betydligt billigare.

Vill inte ha alla men någon iallafall. :D

nim
2012-11-01, 14:10
Starta eget! Låna pengar till att köpa anläggning- och omsättningstillgångar istället.

Juxta
2012-11-01, 14:14
Starta eget! Låna pengar till att köpa anläggning- och omsättningstillgångar istället.

Jag har startat eget, för bara någon månad sen. Men tänkte egentligen bara syssla med en av delarna som jag gör i företaget nu. En kund har redan sagt att han hakar på mig när jag startar eget, dock räcker inte han som ensam inkomst eller som jag förstått det, att ha enskild firma och endast ha en kund är verkligen inget att rekommendera. Om han en dag säger att han inte behöver mina tjänster längre, ja då är det kris. Så jag måste ragga fler kunder innan jag säger upp mig.

tossefar
2012-11-01, 14:30
Du slänger ur dig ekonomiska termer på engelska men har ingen aning om vad du pratar om.
Har TS ens nämnt vad han har för utdelningskrav?

Sluta vara så jäkla gnällig, det är inte en tävling i vem som kan mest...

Det är inte ett "utdelningskrav".
Avkastningskrav är den avkastning en aktieägare kräver för sitt satsade kapital. Jämför med den ränta en bank kräver för utlånad kapital. Det heter cost of capital, eller kapitalkostnad på svenska. Det är en kostnad, och påverkar alltså resultatet.

nim
2012-11-01, 14:46
Läs det du skriver igen och se om du begriper det.
Menar du att Kapitalkostnad och Avkastningskrav är samma sak?

tossefar
2012-11-01, 15:53
Läs det du skriver igen och se om du begriper det.
Menar du att Kapitalkostnad och Avkastningskrav är samma sak?

Nej, jag menar att avkastningskrav på satsat kapital är en kapitalkostnad.

tehathalete
2012-11-01, 17:46
Sluta vara så jäkla gnällig, det är inte en tävling i vem som kan mest...

Det är inte ett "utdelningskrav".
Avkastningskrav är den avkastning en aktieägare kräver för sitt satsade kapital. Jämför med den ränta en bank kräver för utlånad kapital. Det heter cost of capital, eller kapitalkostnad på svenska. Det är en kostnad, och påverkar alltså resultatet.

Cost of capital involverar både cost of equity (avkastningskrav på eget kapital) och cost of debt (ränta på lån).

Endast cost of debt har en påverkan på resultatet.

Torwald
2012-11-01, 18:20
Cost of capital involverar både cost of equity (avkastningskrav på eget kapital) och cost of debt (ränta på lån).

Endast cost of debt har en påverkan på resultatet.

Tack, skönt att någon kommer och reder ut det.

För övrigt brukar man aldrig prata om "cost of capital", "cost of equity" eller "cost of debt" när man pratar om resultatet i redovisningen. Kapitalkostnad är mer finanslingo.

/Insiderinformation från en i branschen

nim
2012-11-01, 19:11
Varför envisas ni med att skriva nyckeltalen på engelska? Det är ett småföretag det är frågan om och inte ett börsnoterat bolag med engelska som koncernspråk.

Torwald
2012-11-01, 19:32
Force of habit...