handdator

Visa fullständig version : Påverkar kost den ytliga fettinlagring runt mage/buk?


svag74
2012-10-31, 11:52
Eller är det enbart det viscerala fettet som kan påverkas av för mycket fett/socker, och det ytliga är rent genetiskt?

Tack :)

tjing
2012-10-31, 12:04
Skojar du?

Rhoads
2012-10-31, 12:05
Nu måste du förtydliga, menar du att ens kost skulle påverka proportionerna mellan visceralt fett och underhudsfett eller tror du på allvar att man inte kan påverka det senare? :o

svag74
2012-10-31, 12:19
Skojar du?

Vad?

Att mycket fett och socker ökar viscerala fettet är väl ganska klarlagt, så jag antar att du inte opponerar dig mot just det.

Så jag tolkar ditt svar som att det är alldeles uppenbart för alla på denna jord att ett högt intag av fett och/eller socker påverkar, eller INTE påverkar, även det ytliga fettet runt bålen.

Jag är tyvärr den enda som inte är säker vilket alternativ som gäller, därav min ytterst dumma fråga.

tjing
2012-10-31, 12:27
Du går upp i vikt av kalori-överskott, framförallt dietära fettsyror lagras som underhudsfett in på ett överskott. På kaloribalans eller kaloriunderskott går du inte upp i vikt.

Är det något som herrn missat efter att ha varit medlem på forumet i 16 månader?

Socker påverkar inte inlagringen av kroppsfett så mycket som det påverkar fettinlagringen i levern.

Korrelationsstudier visar också att folk som äter mycket socker i regel också är slanka, vilket torde bero på att de byter ut en del fett mot socker i kosten och således håller underhudsfettet relativt lågt, men samtidigt får de en betydande ökning av det farliga viscerala fettet, vilket är långt värre ur hälsosynvinkel.

Ett kroniskt högt intag av enkla sockerarter ökar dock DNL för kroppen som helhet, men inom rimliga mängder är fortfarande fettinlagringen med samma mängd energi från dietärt fett, signifikant högre.

RykteT
2012-10-31, 12:28
Jag tror han menade att detta var en uppenbar fråga då du kan komma fram till svaret själv om du reflekterar över ordet "fetma" en stund.

Tänk dig att 25% av Amerikas befolkning är överviktig, jag tror inte det beror på genetik i varje fall! ;)

svag74
2012-10-31, 12:34
Du går upp i vikt av kalori-överskott, framförallt dietära fettsyror lagras som underhudsfett in på ett överskott. På kaloribalans eller kaloriunderskott går du inte upp i vikt.

Är det något som herrn missat efter att ha varit medlem på forumet i 10 månader?

Herregud, snacka om att missförstå frågan :smash:
Jag menar ju om kroppssammansättningen ändras, så att fett/socker kanske ger extra inlagring runt magen, ytligt!
Det sker ju internt, runt organen i buken, så kanske fett/socker i stora mängder gärna sätter sig just där ytligt också.
Men det är alltså en helt orimlig tanke då, och vad man stoppar i sig gör ingen som helst skillnad för var det ytliga/synliga fettet sätter sig, så länge det är samma mängd kalorier?

tjing
2012-10-31, 12:35
Jag skrev mer, det kanske förtydligar det hela något.

Dietära fettsyror i kosten lagras huvudsakligen in som underhudsfett i en blandad kost om man ska hårddra det och vissa fettsyror mer än andra.

svag74
2012-10-31, 12:38
Jag skrev mer, det kanske förtydligar det hela något.

Dietära fettsyror i kosten lagras huvudsakligen in som underhudsfett i en blandad kost om man ska hårddra det och vissa fettsyror mer än andra.

Ok, tack :)

Mycket fett ger alltså mer ytligt/synligt fett, men gör det också att detta fett extra gärna lägger sig runt magen, eller är det 100% gener och inget annat som styr det?

Fan, jag som tyckte min fråga var så glasklar från början - kanske inte var det :em:

King Grub
2012-10-31, 12:39
Hormoner styr, och även om hormoner är till stor del genetiskt betingade, påverkar även livsstil, sjukdomar, osv, hormoner.

Dreas
2012-10-31, 12:43
Ok, tack :)

Mycket fett ger alltså mer ytligt/synligt fett, men gör det också att detta fett extra gärna lägger sig runt magen, eller är det 100% gener och inget annat som styr det?

Fan, jag som tyckte min fråga var så glasklar från början - kanske inte var det :em:Ökat fettintag leder till ökat fettförbränning!

Så finns ingen anledning till att undvika fett som det vore pesten.

RassK
2012-10-31, 12:43
Jag tyckte din fråga var glasklar. Både ja och nej. Kosten ("för mycket fett/socker" som du sa) påverkar hormonbalansen, hormonbalansen påverkar var fettinlagringen lutar åt. Men om man ska se det i ett större perspektiv så styrs det mesta genetiskt och miljön och livsstilen påverkar minst lika mycket som kosten.

svag74
2012-10-31, 12:44
Hormoner styr, och även om hormoner är till stor del genetiskt betingade, påverkar även livsstil, sjukdomar, osv, hormoner.

Stora mängder fett/socker ger alltså inte mer ytligt magfett än samma mängd hälsosammare livsmedel, så länge kalorierna är på samma nivå.
Däremot påverkas det viscerala fettet, vilket jag kände till innan.
Då har jag fått svar på min fråga, tack :)

fallra
2012-10-31, 12:46
Kan man sammanfatta frågan med: Kalorier in/ut?

Eller någon som vill tillägga något?

tjing
2012-10-31, 12:46
Som King Grub skriver påverkas också fettinlagring, muskeltillväxt och allt möjligt träningsrelaterat av hormoner och genetiska förutsättningar relaterade till dem.

Var fettet lagras kan variera lite men är i huvudsak som sagt styrt av hormoner. Män lagrar in fett enligt ett visst mönster och kvinnor enligt ett annat beroende i stor utsträckning på könshormoner och hur hjärnan formats av sagda hormon.

svag74
2012-10-31, 12:46
Jag tyckte din fråga var glasklar. Både ja och nej. Kosten ("för mycket fett/socker" som du sa) påverkar hormonbalansen, hormonbalansen påverkar var fettinlagringen lutar åt. Men om man ska se det i ett större perspektiv så styrs det mesta genetiskt och miljön och livsstilen påverkar minst lika mycket som kosten.

Kosten påverkar hormonerna?
Då kan det ju påverka ändå kanske.
Men oh well, det verkar ändå som att det är en ickefråga i jämförelse med den påverkan man kan få på sitt viscerala bukfett av dålig kost.

tjing
2012-10-31, 12:47
Kan man sammanfatta frågan med: Kalorier in/ut?

Eller någon som vill tillägga något?

Det kan man väl inte riktigt om du läst vad jag skrev ovan. Men i övrigt, visst om det gör ditt liv enklare och du äter en vanlig kost.

tjing
2012-10-31, 12:48
Stora mängder fett/socker ger alltså inte mer ytligt magfett än samma mängd hälsosammare livsmedel, så länge kalorierna är på samma nivå.
Däremot påverkas det viscerala fettet, vilket jag kände till innan.
Då har jag fått svar på min fråga, tack :)

Vad yrar du om?

Huruvida det lägger sig på magen hos dig kan vi inte veta men att fettinlagringen blir högre är givet. Jag har ju redan svarat på det här.

King Grub påpekade att hormoner också väldigt viktiga för fettinlagring och var fett lagras in, vilket absolut stämmer.

Kom med i matchen nu.

svag74
2012-10-31, 12:53
Kan man sammanfatta frågan med: Kalorier in/ut?

Eller någon som vill tillägga något?

Det verkar som man kan sammanfatta det hela såhär:

Om man väger x kg, är nöjd med sin vikt, men tycker man har för mycket ytligt fett runt mage/bål och vill sprida ut det, så är det ingen poäng att lägga om kosten. Det är istället mer muskler och mindre fett överlag över hela kroppen som gäller.

Däremot skulle man kunna minska sitt midjemått med bättre kost, genom att minska det dolda viscerala fettet som kan spänna ut magen/buken.

Right?

svag74
2012-10-31, 12:54
Vad yrar du om?

Huruvida det lägger sig på magen hos dig kan vi inte veta men att fettinlagringen blir högre är givet. Jag har ju redan svarat på det här.

King Grub påpekade att hormoner också väldigt viktiga för fettinlagring och var fett lagras in, vilket absolut stämmer.

Kom med i matchen nu.

Menar såklart generellt.
Men nu vet jag ju att kosten ej verkar påverka det ytliga fettets val av inlagringsplatser :)
Ska väl egentligen vara en ledsen gubbe efter, för det är ju trist när det återigen är genetiska lotteriet som bestämmer.

tjing
2012-10-31, 12:57
Du menade alltså endast var fettet lagras in?

Ja men då så :) Din trådstart var lätt missvisande.

svag74
2012-10-31, 13:03
Du menade alltså endast var fettet lagras in?

Ja men då så :) Din trådstart var lätt missvisande.

Självklart :)
Jag tyckte den var glasklar :D

RassK
2012-10-31, 13:03
Det är inte bara könshormonerna som avgör fettlagringsmönstret. Kost, livsstil OCH gener påverkar hormonnivåerna och på så sätt styr hur ditt lagringsmönster blir. Det är otroligt mycket med komplext än kalorier in/ut och att ge efter för sina "gener".

tjing
2012-10-31, 13:13
Ja visst är det så; kortisol t ex är ju viktig vad gäller bukfetma.

sagevsal
2012-10-31, 14:06
Du går upp i vikt av kalori-överskott, framförallt dietära fettsyror lagras som underhudsfett in på ett överskott. På kaloribalans eller kaloriunderskott går du inte upp i vikt.

Är det något som herrn missat efter att ha varit medlem på forumet i 16 månader?

Socker påverkar inte inlagringen av kroppsfett så mycket som det påverkar fettinlagringen i levern.

Korrelationsstudier visar också att folk som äter mycket socker i regel också är slanka, vilket torde bero på att de byter ut en del fett mot socker i kosten och således håller underhudsfettet relativt lågt, men samtidigt får de en betydande ökning av det farliga viscerala fettet, vilket är långt värre ur hälsosynvinkel.

Ett kroniskt högt intag av enkla sockerarter ökar dock DNL för kroppen som helhet, men inom rimliga mängder är fortfarande fettinlagringen med samma mängd energi från dietärt fett, signifikant högre.

Jag snittar 1g fett/kg kroppsvikt, samt 80 g socker per dag (håller en vikt på 80-90 alltid). Ur hälsosynpunkt så har jag fått uppfattningen om att detta är okej. Bara dubbelkollar. Går två timmar varje vardag (5km till jobb, 5km hem) + gym 3 dagar i veckan (där jag går omkring rätt mkt också mellan seten) annars är det bara stillasittande hemma och stillasittande arbete. Helgen kan vara aktivitet eller bara stillasittande.

fallra
2012-10-31, 14:21
Låter intressant, försöker lära mig lite mer om näringslära och så vidare, då jag ska ha ett projekt om just detta om någon månad.
Vad är bra exempel på dolda viscerala fetter?
Vad är dom?

King Grub
2012-10-31, 14:34
Visceralt fett är fett lagrat inne i bukhålan.

Glutenkatt
2012-10-31, 15:12
gym 3 dagar i veckan (där jag går omkring rätt mkt också mellan seten)

Tvivlar på att just det har någon påverkan överhuvudtaget.

tjing
2012-10-31, 16:12
Jag snittar 1g fett/kg kroppsvikt, samt 80 g socker per dag (håller en vikt på 80-90 alltid). Ur hälsosynpunkt så har jag fått uppfattningen om att detta är okej. Bara dubbelkollar. Går två timmar varje vardag (5km till jobb, 5km hem) + gym 3 dagar i veckan (där jag går omkring rätt mkt också mellan seten) annars är det bara stillasittande hemma och stillasittande arbete. Helgen kan vara aktivitet eller bara stillasittande.

Stillasittande är det sämsta av allt du räknar upp.

Visserligen vägs det såklart upp en del av att du går mycket. Det ska helst vara måttlig/rask rörelse.

I övrigt kan man säga att du i stort sett kan äta vad du vill så länge du får i dig essentiella ämnen som vitaminer och fettsyror och inte blir fet. Du kan bli fet om du vill också, men då börjar en arsenal av ohälsa.

svag74
2012-10-31, 16:14
Jag snittar 1g fett/kg kroppsvikt, samt 80 g socker per dag (håller en vikt på 80-90 alltid). Ur hälsosynpunkt så har jag fått uppfattningen om att detta är okej. Bara dubbelkollar. Går två timmar varje vardag (5km till jobb, 5km hem) + gym 3 dagar i veckan (där jag går omkring rätt mkt också mellan seten) annars är det bara stillasittande hemma och stillasittande arbete. Helgen kan vara aktivitet eller bara stillasittande.

Själv ligger jag på minst 2g fett/kg när jag bulkar.
Då har jag ändå dragit ned på fett till förmån för lite mer snabba kolisar.
Visst vore det roligare om man varit ett matvrak och kunnat äta obegränsade mängder ris/potatis varje dag, men det fungerar inte för mig.
Spenderar tillräckligt många timmar var dag med att äta som det är.

tjing
2012-10-31, 16:16
Äter du lågkolhydratskost?

sagevsal
2012-10-31, 16:23
Tvivlar på att just det har någon påverkan överhuvudtaget.

Gör det nog du. Går säkerligen runt sammanlagt 30 minuter.

Sverker
2012-10-31, 17:01
Hormoner styr, och även om hormoner är till stor del genetiskt betingade, påverkar även livsstil, sjukdomar, osv, hormoner.

Folk som tävlat ett par gånger i byggning eller fitness upptäcker att fettet släpper sist på samma ställe. På en del är det låren, andra är det korsryggen eller så kan det vara några som har problem med att få fram magrutorna.

Helt klart lägger vi på oss fett och förbränner det olika ställen. Det är helt individuellt.