handdator

Visa fullständig version : Vad missar man om man inte kör knäböj, men i stället marklyft + benpress?


Allstar Übereem
2012-10-31, 09:27
Hej, har kirrat ihop cashis till ett gym kort nu. Jag ska köra helkropps pass då jag är rätt nybörjare nu.

Jag tycker dock det är riktigt tungt att köra både marklyft o knäböj på samma pass, och jag vill inte köra varannat, då jag vill ha en snabb progression i de övningar jag kör.

Körde nu istället mark och benpress, samt lite ryggextensioner för att få pump i ryggraden..

De andra övningarna jag kör är: bänkpress (olika varianter), axelpress (olika varianter),Latsdrag.. rodd (med bröststöd så får ingen korsryggsträning där), och lite latjo lek för armarna.

FRÅGA 1 Vilken av de två övningar ger mest, i mitt fall? Vilken skulle ni köra?

FRÅGA 2 Skulle ni tvinga er själva att köra båda varje pass (jag tänker nämligen köra helkropp, och tkr det är jobbigt, då jag kör tungt och är nybörjare)?

FRÅGA 3 Skulle ni kanske köra varannan övning vartannat pass, trots långsammare progression ...?

FRÅGA 4 Andra förslag?




m v h i behov av hjälp!!

NNIF
2012-10-31, 09:29
varför inte frontböj?

mikaelj
2012-10-31, 09:32
Du missar de stabiliserande musklerna som en knäböj kräver.

Jag hade valt långsamare progression. Har du väldigt bråttom att bli superstark i benpress?

Allstar Übereem
2012-10-31, 09:49
Du missar de stabiliserande musklerna som en knäböj kräver.

Kräver knäböj stabiliserade muskler som inte marklyft kräver?

Jag hade valt långsamare progression. Har du väldigt bråttom att bli superstark i benpress?

Nej! Självklart är mitt långsiktiga mål att bli stark i böj, men jag tänkte först bygga på mig lite muskelmassa genom benpress+mark och sedan börja köra böj när jag har lärt mig hantera lite träningsvolym samt har lite mer muskler.. jag har för länge sen kört knäböj så tekniken kan jag allaredan

TACK för tipset om långsammare progression...

Pepz
2012-10-31, 09:53