handdator

Visa fullständig version : Vad missar man om man inte kör knäböj, men i stället marklyft + benpress?


Allstar Übereem
2012-10-31, 09:27
Hej, har kirrat ihop cashis till ett gym kort nu. Jag ska köra helkropps pass då jag är rätt nybörjare nu.

Jag tycker dock det är riktigt tungt att köra både marklyft o knäböj på samma pass, och jag vill inte köra varannat, då jag vill ha en snabb progression i de övningar jag kör.

Körde nu istället mark och benpress, samt lite ryggextensioner för att få pump i ryggraden..

De andra övningarna jag kör är: bänkpress (olika varianter), axelpress (olika varianter),Latsdrag.. rodd (med bröststöd så får ingen korsryggsträning där), och lite latjo lek för armarna.

FRÅGA 1 Vilken av de två övningar ger mest, i mitt fall? Vilken skulle ni köra?

FRÅGA 2 Skulle ni tvinga er själva att köra båda varje pass (jag tänker nämligen köra helkropp, och tkr det är jobbigt, då jag kör tungt och är nybörjare)?

FRÅGA 3 Skulle ni kanske köra varannan övning vartannat pass, trots långsammare progression ...?

FRÅGA 4 Andra förslag?




m v h i behov av hjälp!!

NNIF
2012-10-31, 09:29
varför inte frontböj?

mikaelj
2012-10-31, 09:32
Du missar de stabiliserande musklerna som en knäböj kräver.

Jag hade valt långsamare progression. Har du väldigt bråttom att bli superstark i benpress?

Allstar Übereem
2012-10-31, 09:49
Du missar de stabiliserande musklerna som en knäböj kräver.

Kräver knäböj stabiliserade muskler som inte marklyft kräver?

Jag hade valt långsamare progression. Har du väldigt bråttom att bli superstark i benpress?

Nej! Självklart är mitt långsiktiga mål att bli stark i böj, men jag tänkte först bygga på mig lite muskelmassa genom benpress+mark och sedan börja köra böj när jag har lärt mig hantera lite träningsvolym samt har lite mer muskler.. jag har för länge sen kört knäböj så tekniken kan jag allaredan

TACK för tipset om långsammare progression...

Pepz
2012-10-31, 09:53
vill du bli stark i böj är det korkat att inte köra böj

jag vill bli bra på att cykla så jag åker rullskridskor först........

rooz
2012-10-31, 09:56
vill du bli stark i böj är det korkat att inte köra böj

jag vill bli bra på att cykla så jag åker rullskridskor först........

This.

Och man kan ju köra lättare mark ibland, och tunga böj före det.

Spartansk
2012-10-31, 10:00
Kräver knäböj stabiliserade muskler som inte marklyft kräver?


I knäböj så har man, till skillnad från i marklyft, bålen i samma vinkel hela tiden. Så ja, böj borde kräva en annan slags uthållighet i bålen än mark.

Allstar Übereem
2012-10-31, 10:03
vill du bli stark i böj är det korkat att inte köra böj

jag vill bli bra på att cykla så jag åker rullskridskor först........ Om man är fet som ett svin och vill bli maratonlöpare kanske man börjar med att lära sig promenera 5-10 km i sträck... eller?

StarkaUlf
2012-10-31, 10:03
Om man är fet som ett svin och vill bli maratonlöpare kanske man börjar med att lära sig promenera 5-10 km i sträck... eller?

Det var ju bara en dålig jämförelse...

Rakanichy
2012-10-31, 10:06
vill du bli stark i böj är det korkat att inte köra böj

jag vill bli bra på att cykla så jag åker rullskridskor först........

Till viss del stämmer detta argument. Men att jämföra olika övningar inom styrkesporten med två helt skilda sporter är tämligen naivt. Jag är t.ex. övertygad om att man blir starkare i böj av att köra benpress och marklyft eller att man blir starkare i bänkpress av hantelpress. Eftersom man stärker huvudmuskeln som är involverad. Däremot blir man starkare i böj av böj än av benpress.

NNIF
2012-10-31, 10:06
man kan bli stark som fan i benpress utan att för den sakens skull ens ta sin egen kroppsvikt i en djup böj

men man kan bli grymt stark i böj och sedan ta mycket i benpress

z_bumbi
2012-10-31, 10:33
man kan bli stark som fan i benpress utan att för den sakens skull ens ta sin egen kroppsvikt i en djup böj

men man kan bli grymt stark i böj och sedan ta mycket i benpress

Japp

Fast i början är det oftast viktigaste att man belastar musklerna och inte exakt hur man gör det och en hel del skulle antagligen tjäna på att träna igenom kroppen rent allmänt och lära sig lite var musklerna finns innan de börjar fokusera på speciella program typ SL 5x5.
Om man däremot har ett utpräglad mål att bli stark i böj känns det avigt att i alla fall inte köra teknikträning redan från början.

Nu får jag ingen överblick över hur det är tänkt att tränas, varken hur ofta, hur mycket eller exakt vilka övningar så det enda jag kan säga (och som redan är sagt) är att man behöver inte köra max på alla övningar alla dagar.

NNIF
2012-10-31, 10:36
absolut z_bumbi

kan skulle kunna tänka sig att TS börjar med att öva upp tekniken i böj samt försöker hitta sina svaga punkter där (svag bål? orörlighet?) samt tränar komplementövningar för böj, tex frontböj och benpress

Spartansk
2012-10-31, 10:41
jag vill bli bra på att cykla så jag åker rullskridskor först........

För övrigt kan man väl bli bättre på att cykla av att åka rullskridskor? Rullskridskoåkandet ger starkare och uthålligare underkropp, och bättre kondition. Båda har man nytta av i cykling.

Hydlee
2012-10-31, 11:28
För övrigt kan man väl bli bättre på att cykla av att åka rullskridskor? Rullskridskoåkandet ger starkare och uthålligare underkropp, och bättre kondition. Båda har man nytta av i cykling.

Självklart. Precis som man kan bli starkare i böj av att köra benpress. Men man blir ju en bättre cyklist av att cykla än att åka rullskridskor. Precis som man blir en bättre böjare av att böja kontra mot att benpressa. Tycker poängen han la fram var rätt uppenbar..

Spartansk
2012-10-31, 11:34
Självklart. Precis som man kan bli starkare i böj av att köra benpress. Men man blir ju en bättre cyklist av att cykla än att åka rullskridskor. Precis som man blir en bättre böjare av att böja kontra mot att benpressa. Tycker poängen han la fram var rätt uppenbar..

Taget. Jag missförstod nog hans poäng lite.

RassK
2012-10-31, 11:53
Kräver knäböj stabiliserade muskler som inte marklyft kräver?

Ja, VMO.

Spetälsk
2012-10-31, 11:54
Körde nu istället mark och benpress, samt lite ryggextensioner för att få pump i ryggraden..

FRÅGA 2 Skulle ni tvinga er själva att köra båda varje pass (jag tänker nämligen köra helkropp, och tkr det är jobbigt, då jag kör tungt och är nybörjare)?

FRÅGA 3 Skulle ni kanske köra varannan övning vartannat pass, trots långsammare progression ...?

FRÅGA 4 Andra förslag?Kör båda på samma pass. fokusera på böjen dag 1 och marken dag 2. kör fokusövningen tungt och den andra lite lättare. då orkar du båda och får "bra progression" på båda. om du hoppar över böjen nu så är risken att du hoppar över den i framtiden också. böj är bra och kul :)
benpress är en bra komplementövning efter böjen för att mörda benen.

Snömannen
2012-10-31, 19:49
Lånar tråden lite...

Jag kör benpress istället för böj pga att mitt gym saknar böjrack. Hade funderingar på att försöka lyfta stången från bänkpresställningen, men den är så jävla dumt kostruerad att det är mer eller mindre omöjligt. Att börja med stången på golvet och frivända upp den orkar jag inte. Så då återstår två alternativ.
Fortsätta med benpress eller köra böj i smithen. Vilken av dessa övningar är att föredra?
Körde 4 tunga set x5 i smithen förra veckan när benpressen var ockuperad av pensionärsföreningens benpressarsektion. Kändes dagen efter att det hade tagit rejält på baksida och insida lår. Gick runt som en nysketen gås i två dagar..
Så... är smithen skräp eller är den (i brist på böj) att föredra framför benpress?

Fugly
2012-10-31, 19:58
Varför inte köra både och? Om du kör ben oftare än en gång i veckan kan du köra böj först sen benpress i första passet och andra passet vice versa, eller dela upp det med knäböj en dag och benpress den andra etc.

NNIF
2012-10-31, 21:12
måste man ha böjrack för att böja?

Snömannen
2012-11-01, 10:05
Varför inte köra både och? Om du kör ben oftare än en gång i veckan kan du köra böj först sen benpress i första passet och andra passet vice versa, eller dela upp det med knäböj en dag och benpress den andra etc.

Har hänt att jag kört båda, tex 2-3 set vardera eller varannat pass osv. Jag tycker själv att jag hittat en ganska bra form i smithen där rörelsen känns något sånär naturlig. Tror dock att jag missar mycket muskler eftersom jag slipper balansera.

Snömannen
2012-11-01, 10:13
måste man ha böjrack för att böja?

Jag behöver ha något att lyfta av stången ifrån. Kan inte frivända upp den. Behöver också någon form av stopp. Tränar på ett trångt gym med ont om bra utrymmen och är tveksam till att ägaren blir speciellt road av att jag dumpar 70 kg stång i parkettgolvet. Så någon form av böjställning behöver jag nog. Just därför jag funderar på om smithen kan vara ett alternativ. Kan ju kompletteringsböja med hantlar också för assistansmusklwrnas skull.

Spartansk
2012-11-01, 10:23
måste man ha böjrack för att böja?

Jag citerar Medhi, StrongLiftssnubben:

Now if your gym doesn't have a Power
Rack or Squat Rack, here are a couple of
Squat alternatives - some great, some not
so great...

ALTERNATIVE #1: Dumbbell Squats

Take two dumbbells and put them on
your shoulders, then Front Squat. Note
that holding the dumbbells by your side
is a Deadlift, not a Squat.

Problem: yes, you're using free
weights. And yes, dumbbells strengthen
your stabilizing muscles more than barbells.
However, you'll never be able to Squat 300lb
because the limiting factor will be holding
the dumbbells, not Squatting the weight.

Think about it: what's easiest? Squatting
with a 300lb loaded barbell resting on your
upper-back... or with two 150lb dumbbells
in each hand on your front shoulders?

The 300lb barbell is obviously easier to
hold. You could use lighter dumbbells, but
that's stressing your body with less weight,
which means less strength and less muscle
as result. I've said this before: Arnold didn't got
big doing dumbbell Squats. He did heavy
Barbell Squats - watch "Pumping Iron".

Keep in mind dumbbells usually come
in 5lb increments which forces you to add
10lb each workout. This progression is hard
to sustain and will cause you to plateau sooner
than if you were using barbells and adding the
recommended 2.5lb per side each workout.

Look, I'm NOT saying dumbbells are evil or
should never be used. I USE them... but only as
assistance for Squats, not to replace them. So
forget about Dumbbell Squats or Lunges. You
got to Squat with barbells.

ALTERNATIVE #2: Clean + Front Squat

You clean the bar off the floor on your front
shoulders, then Front Squat.

Problem: like with dumbbells, the limiting
factor won't be Squatting the weight but cleaning
the bar off the floor on your shoulders.

Sure, when you start StrongLifts 5x5 with
the empty barbell and add 2.5lb on each side
every workout, cleaning the weight on each set
will work. But as you get closer to Squatting 225lb
in your first 90 days, starting each set with a heavy
clean will tire you for your Squats... OR you just
won't be able to clean the weight at all.

If you need proof, listen to what reader
Bart sent me:

"When I discovered StrongLifts 5x5, I was
training at a gym without a power rack. I started
doing StrongLifts 5x5 with Front Squats and soon
found out I couldn’t clean my work weight anymore.
After some tricks and stuff me and my training buddy
finally made the best decision ever. We put money
together and bought a power rack, a bench, a bar
and weights. Never looked back!

The initial phase of StrongLifts 5x5 with front
squats made stronger and convinced me of the
StrongLifts 5x5 workout. So I think it is a good way
to start. It will also frustrate you and make you looking
for another gym/home gym, which is also good."

Listen, if you don't have a Power Rack, the
Clean + Front Squat is better than nothing to test
the waters with StrongLIfts 5x5. But forget about
achieving the 225lb Squat and gaining 7lb of lean
muscle within 90 days. Expect plateaus and
frustrations.

ALTERNATIVE #3: Leg Press

Substituting Squats by the Leg Press:
sitting on a machine and pushing the
weight up an incline or horizontally

Problem: the leg press is a machine,
and like any other machine it balances the
weight for you. So it's less effective than free
weight Squats to build real-world strength and
lean muscle. In fact, a recent study by Melissa
James DPT et al showed that posterior chain
EMG activity in trained subjects was 27,08 to
63,74% higher on Squats than Leg Press.

More important: Dr Stuart McGill PhD wrote
in his book "Lower Back Disorders" that your
lower back will often round at the bottom of
the leg press. This rounding of your lower
back can cause hernias - back injuries.

Leg Press: avoid.

ALTERNATIVE #4: Steinborn Lift

Named by the oldtime strongman
Henry "Milo" Steinborn. Put the EMPTY
bar vertically, Squat under it and let the
bar drop on your upper-back under
control. Now Squat.

Problem: same as with the Clean +
Front Squat - the limiting factor is getting
the weight on your back. It will either tire
you out for your Squats, or you won't be
able to get the bar into position as the
weight gets heavier.

If you use the Steinborn Lift, make
sure your plates are secured with strong
collars. You don't want the plates to slide
off when you put the bar vertically.

ALTERNATIVE #5: Bottom-Up Squats

The easiest way is to put the bar on
top of two saw horses, get under it, and
then Squat. Alternatively, you can put two
benches together, or set the uprights of the
bench higher for your Squats.

Problem: Squatting bottom up instead
of top bottom, removes the stretch reflex
and make the Squat harder as a result.
It will take you longer than 90 days to
achieve the 225lb Squat, and your form
will suffer from starting at the bottom.

Also, unless you use the two saw
horses, there's zero safety if you fail to
get your 5 reps. Putting the weight back
into the uprights isn't practical either.

ALTERNATIVE #6: Hack The Smith Machine

Unload the bar fixed to the Smith, put it
on the lowest rack and slide it back. Now
grab a barbell from the stack, put it on pegs
of the Smith Machine and do free Squats.

Problem: this doesn't work on all Smith
Machines. Also: you don't have safety pins
to catch the weight if you fail to get your 5
reps during your Squat set.

You could just do Smith Squats, after all,
that's how I started Squatting thirteen years
ago. But remember your strength and muscle
gains will be subpar, and that the risk of lower
back/knee injury is real, especially as the weight
increases... weight that has to increase for you
to get strong and muscular.

ALTERNATIVE #7: Switch Gyms

If the gym owner doesn't want to provide
you with a Power Rack then just switch gyms
or build a home gym. The bottom line is that you
need to use free weights if you want to gain strength
and muscle as quickly as possible without using drugs
or supplements, and training only three times a week.

It's been my experience that you can divide
the guys who lack access to a Power Rack into
two groups. The first one make excuses about why
they can't switch to another gym and why they can't
build a home gym. The second group simply does it.

Guess who achieve the 300lb Squat and gain
25lb of lean muscle the fastest? Guess who builds
an attractive body and turn heads in the gym first?
Guess whose confidence increases quickest?

It should be obvious it's the guys who don't make
excuses and who get access to a frigging Power Rack
that have the most impressive gains. The other ones,
they just keep spinning their wheels in frustration. You
decide which group you want to belong to.

I recommend you to switch gyms or build a home
gym. If that's not possible, then do the Steinborn Lift
or Cleans + Front Squats. But sooner or later you'll
need to get a Squat Rack anyway.

NNIF
2012-11-01, 11:13
Jag behöver ha något att lyfta av stången ifrån. Kan inte frivända upp den. Behöver också någon form av stopp. Tränar på ett trångt gym med ont om bra utrymmen och är tveksam till att ägaren blir speciellt road av att jag dumpar 70 kg stång i parkettgolvet. Så någon form av böjställning behöver jag nog. Just därför jag funderar på om smithen kan vara ett alternativ. Kan ju kompletteringsböja med hantlar också för assistansmusklwrnas skull.

räcker inte en skivstångsställning?

kör inte till fail då

om du inte kan köra knäböj på ditt gym, byt gym

ceejay
2012-11-01, 11:15
Det är inga problem att köra tunga mark och sen tunga böj :) Jag kör det på samma pass.

tjing
2012-11-01, 11:37
Man missar inte ett skit som är nödvändigt att ha.

Vad pratar den där Mehdi om egentligen? Leg press ska man undvika för att den ger ryggskador men knäböj är en säker och bra övning? Mmkay. Struntprat.

Spartansk
2012-11-01, 11:51
Vad pratar den där Mehdi om egentligen? Leg press ska man undvika för att den ger ryggskador men knäböj är en säker och bra övning? Mmkay. Struntprat.

Jag tar mycket av det Medhi skriver med en nypa salt. :) Har har lite lustiga idéer om kost och att gå ner i fettvikt och upp i muskelvikt samtidigt, t ex.

Vunnis
2012-11-01, 11:58
Du missar de stabiliserande musklerna som en knäböj kräver.

Vilka?
Ja, VMO.
Bara?

Snömannen
2012-11-01, 12:32
räcker inte en skivstångsställning?

Jo absolut, men vi har ingen. Det enda som finns är den som sitter på bänkpressen, modell hopbyggd, går ej att ta isär ställning och bänk. Har försökt lyfta därifrån, men den är så låg att jag måste sätta mig på bänken för att komma i rätt höjd, luta mig fram till diskbråcksläge för att nå stången (annars tar knäna i), lyfta av den och sedan resa mig och baxa ut mig själv och stången medan jag har bänken mellan knäna. Samma problem att lyfta från andra hållet i huvudändan.


kör inte till fail då

om du inte kan köra knäböj på ditt gym, byt gym

Jag kör aldrig till fail.

Finns inget direkt utbud av gym, bor på en liten ort. Min fråga handlade dock inte om att hitta en Macgyverlösning för att kunna böja med lös stång, utan vad jag kan göra istället. Min ide är att böja i smithen, köra mark samt komplettera med benpress och ev böja med hantlar. Kanske inte allt på samma pass. Vad tror du om den lösningen? Jag vet att det inte är optimalt, men nu är det som det är och jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

z_bumbi
2012-11-01, 12:38
Om man inte kan (pga av utrustning eller skada) eller vill köra knäböj är det ju bara att strunta i det, om man är orolig för att man skulle tappa balansträningen så kör någon form av utfall och/eller stepups.
Har man redan en skaplig rörlighet och balans så kan man för att få ner vikten som används (så att den är lättare att få upp från golvet/en lägre ställning) köra ryckböjar även om de kan vara aningen överskattade för det mesta utom just tyngdlyftning.
Kan man inte som tränare hitta en ersättning för något så enkelt som knäböj så gissar jag att man inte har en så flexibel syn på träning och jag kan också fundera på hur mycket personen faktiskt kan.

Att man skulle missa så mycket muskler om man kör marklyft och benpress har jag också lite svårt att se, den senare frågan om smithböj beror lite på hur den körs men det är oftast samma muskler som gör att tekniken ser bra ut i smithböjar som i vanliga böj. Problemet med smithböj är att få faktiskt får till en bra teknik då det är en ganska svår övning pga att man är låst i rörelsen, svårigheten gör å andra sidan att många måste jobba mer med "de stabiliserande musklerna" för att inte falla i sidled med höften eller fälla ihop sig som en fällkniv.

NNIF
2012-11-01, 13:07
jag brukar faktiskt rekommendera folk på gymmet att köra utfall samt olika varianter med step-ups, viktade som oviktade :-)

ryckböj rekommenedras bla av Patrik Andersson, deadlift Jesus!

tntballe
2012-11-01, 13:20
Lånar tråden lite...

Jag kör benpress istället för böj pga att mitt gym saknar böjrack. Hade funderingar på att försöka lyfta stången från bänkpresställningen, men den är så jävla dumt kostruerad att det är mer eller mindre omöjligt. Att börja med stången på golvet och frivända upp den orkar jag inte. Så då återstår två alternativ.
Fortsätta med benpress eller köra böj i smithen. Vilken av dessa övningar är att föredra?
Körde 4 tunga set x5 i smithen förra veckan när benpressen var ockuperad av pensionärsföreningens benpressarsektion. Kändes dagen efter att det hade tagit rejält på baksida och insida lår. Gick runt som en nysketen gås i två dagar..
Så... är smithen skräp eller är den (i brist på böj) att föredra framför benpress?

Börja om på en vikt du kan hantera i frivändningar, lyckas du bli stark i den övningen så kommer det ge dig mer än vad böjen kan ge.

edith*
Frivändning med böj

Snömannen
2012-11-01, 13:28
Om man inte kan (pga av utrustning eller skada) eller vill köra knäböj är det ju bara att strunta i det, om man är orolig för att man skulle tappa balansträningen så kör någon form av utfall och/eller stepups.
Har man redan en skaplig rörlighet och balans så kan man för att få ner vikten som används (så att den är lättare att få upp från golvet/en lägre ställning) köra ryckböjar även om de kan vara aningen överskattade för det mesta utom just tyngdlyftning.
Kan man inte som tränare hitta en ersättning för något så enkelt som knäböj så gissar jag att man inte har en så flexibel syn på träning och jag kan också fundera på hur mycket personen faktiskt kan.

Du är väl inte helt fel ute. Har aldrig tidigare kört böj, utan har i alla år varit en maskinråtta. Jag vill absolut köra knäböj, men jag känner också att jag vill ha tryggheten att använda de hjälpmedel som finns om jag tex skulle faila, tappa balansen eller så. Förutsättningarna för mig är ett litet gym där man lagt fokus på att proppa in så mycket maskiner som möjligt och lämnat en liten hörna åt vikterna. Det är på håret att man ens har plats att marklyfta på. För mycket åt ena hållet så får jag dipsställningen i axeln. För mycket åt andra hållet så parkerar jag stången i spegeln. Det är inte bara fråga om min flexibilitet, utan även om gymmets. Man kan ju vända på det. Hur kör man benpress om gymmet saknar själva maskinen?


Att man skulle missa så mycket muskler om man kör marklyft och benpress har jag också lite svårt att se, den senare frågan om smithböj beror lite på hur den körs men det är oftast samma muskler som gör att tekniken ser bra ut i smithböjar som i vanliga böj. Problemet med smithböj är att få faktiskt får till en bra teknik då det är en ganska svår övning pga att man är låst i rörelsen, svårigheten gör å andra sidan att många måste jobba mer med "de stabiliserande musklerna" för att inte falla i sidled med höften eller fälla ihop sig som en fällkniv.

Jag har testat lite varianter och tror/tycker mig få en ganska bra rörelse genom att stå ganska så precis under stången (sett att vissa flyttar fram fötterna). Jag vet inte om jag gör rätt eller fel, men jag hoppas att smithen i kombination med komplement ska kunna ge mig åtminstone det näst bästa. Det har blivit lite fällkniv någon enstaka gång på slutet, och då har det hjälpt att flytta fram fötterna en aning.

Tacksam att ni tagit er tid att svara. Jag kanske krånglar till det hela mer än nödvändigt, men man vill ju för allt i världen att tiden man lägger på gymmet ska ge något tillbaka.

Snömannen
2012-11-01, 13:29
Börja om på en vikt du kan hantera i frivändningar, lyckas du bli stark i den övningen så kommer det ge dig mer än vad böjen kan ge.

edith*
Frivändning med böj

Tack. Ska prova.

RassK
2012-11-01, 15:39
Vilka?

Bara?

Nej, inte bara. Blanda annat. Man missar stretch av piriformis också (förutsatt att man gör en djup knäböj med utåtrotation i höften).

z_bumbi
2012-11-01, 15:50
Hur kör man benpress om gymmet saknar själva maskinen?

Lägg dig på rygg, stöd nedre delen av ryggen med händerna så att den kommer upp från marken, ha benen uppåt och låt någon lägga viktskivor eller en skivstång på fötterna. Pressa.

Övningen rekommenderas inte. :D

Allstar Übereem
2012-11-01, 18:46
Det är inga problem att köra tunga mark och sen tunga böj :) Jag kör det på samma pass. Ja just det.. för att "CJ" klarar av ngt så är det ju inget problem för någon alls... fan va drygt inlägg..

Doctor Snuggles
2012-11-01, 18:57
Du förlorar ingenting du någonsin kommer märka av. Om du inte tävlar i styrkelyft, d.v.s.

Allstar Übereem
2012-11-01, 19:01
Det är inga problem att köra tunga mark och sen tunga böj :) Jag kör det på samma pass.

Du förlorar ingenting du någonsin kommer märka av. Om du inte tävlar i styrkelyft, d.v.s. Även gällande "IRL"-styrka? T ex säg putta en bil eller brottas/slåss med ngn...

Gober
2012-11-01, 19:06
Bästa jag gjort var att skita i knäböj, därmed inte sagt att det inte är en fantastisk övning. Men den är inte för alla. Går utmärkt att få benen att växa med benpress, raka mark osv. Men kan man köra den med perfekt teknik och utan att skada sig osv så hade jag personligen inte skippat den, eller kanske jag hade då det är så trist (svär i kyrkan)

Doctor Snuggles
2012-11-01, 19:11
Även gällande "IRL"-styrka? T ex säg putta en bil eller brottas/slåss med ngn...

De flesta lever inte i en Mad Max-film eller dyl. Även om, så nej. Hur många dagliga aktiviteter kan man likna vid att ha X antal kg ryggen och sätta sig 1-5 ggr, som man inte kan emulera med benpress et al? Vad gäller fighters så finns det ganska många som inte böjer (tungt) alls. Diaz, Condit, GSP t.ex.
Personligen fick jag bättre återhämtning när jag skippade böj, då den krävde mer än vad mitt nervsystem och matintag tillät.

mikaelj
2012-11-01, 21:50
Bästa jag gjort var att skita i knäböj, därmed inte sagt att det inte är en fantastisk övning. Men den är inte för alla. Går utmärkt att få benen att växa med benpress, raka mark osv. Men kan man köra den med perfekt teknik och utan att skada sig osv så hade jag personligen inte skippat den, eller kanske jag hade då det är så trist (svär i kyrkan)

Man brukar ogilla de övningar man inte är bra på. De övningar man är bra på är enkla att bli stark i och det är alltid kul att träna när man är stark.
Postat via en mobil enhet

ceejay
2012-11-01, 21:56
Bästa jag gjort var att skita i knäböj, därmed inte sagt att det inte är en fantastisk övning. Men den är inte för alla. Går utmärkt att få benen att växa med benpress, raka mark osv. Men kan man köra den med perfekt teknik och utan att skada sig osv så hade jag personligen inte skippat den, eller kanske jag hade då det är så trist (svär i kyrkan)

bästa jag gjort är att skita i andra benövningar och bara köra massa böj :)

Gober
2012-11-01, 22:34
Man brukar ogilla de övningar man inte är bra på. De övningar man är bra på är enkla att bli stark i och det är alltid kul att träna när man är stark.
Postat via en mobil enhet
Ja visst är det så, jag slutade pga av att jag har lite kass rygg och knä men också för att jag höll på i evigheter utan att bli riktigt bra på tekniken vilket gör att man tröttnar så det spelar ju in.

bästa jag gjort är att skita i andra benövningar och bara köra massa böj :)

Ja så kan det självklart vara, jag ville bara säga att inget är ett måste om man inte trivs med en övning är det helt okej att strunta i den. Bäst resultat får man när träningen går framåt och det är kul.

Bulta
2012-11-01, 22:46
Bäst resultat får man när träningen går framåt och det är kul.

+1

Att tvinga sig själv till övningar man inte gillar bara för att de anses vara mer optimala är knappast något hållbart i längden.
Stark blir man ändå. I värsta fall över en längre tidsperiod.

strango
2012-11-01, 23:36
Man missar att ha roligt! För knäböj är, håll i dig nu... roligt! Bra mycket mer än vad t.ex benpress är

Snömannen
2012-11-02, 00:35
Lägg dig på rygg, stöd nedre delen av ryggen med händerna så att den kommer upp från marken, ha benen uppåt och låt någon lägga viktskivor eller en skivstång på fötterna. Pressa.

Övningen rekommenderas inte. :D

Antar att sensmoralen i detta är att allt går att lösa med lite fantasi.
Och jag lovar på hedersord att jag inte ska prova övningen ovan.
Vad kallar du den? Face Crusher Leg Press?

Doctor Snuggles
2012-11-02, 00:37
Man missar att ha roligt! För knäböj är, håll i dig nu... roligt! Bra mycket mer än vad t.ex benpress är

Ja, det kommer regna förutom om det inte gör det.

Endorah
2012-11-02, 11:53
Inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag kör 3 set (2-7 reps) marklyft som första övning på mina benpass, följt av 3-4 set frontböj på lättare vikt (8-12 reps). "Det funkar för mig". Tycker benpassen är så jävla tråkiga, så marklyften gör passen roliga helt enkelt. För mig är det nog det bästa eftersom motivationen för benpassen skulle tryta rejält annars.