handdator

Visa fullständig version : Två frågor om kosttillskott


Glutenkatt
2012-10-31, 08:21
Tjena.

Jag kör en gainer som heter Muscle Juice Revolution från Ultimate Nutrition.

Jag kom på att jag aldrig tidigare ifrågasatt vad som finns i, och om det är något jag bör se upp med.
Har minimal kunskap och skulle va fint om någon kunde säga vilka ämnen jag bör se upp med.
Allt som kan vara en hälsorisk, även på mindre skala - vill jag försöka undvika.

Fråga 2:
Om kosttillskottet innehåller Omega 3 och Omega 6, är det då överflödigt att käka kapslar med Omega 3?
Det lär ju vara skillnad på hur koncentrerat det är menar jag.

*screwy*

Pepz
2012-10-31, 09:17
1. det är en gainer med låg proteinhalt och extrema portioner. en portion är helt enormt stor för att kunna skriva "asmycketkalorier per portion" istället för att ange per 100g som är brukligt. sjukt att vräka i sig 170g högglykemiska kolhydrater efter ett lite gympass. Vad gäller gainer så köper man det som är billigast per 100G med så hög proteinandel som möjligt.

2.Nej omega 3 är bra att ta ändå.

Glutenkatt
2012-10-31, 14:58
1. det är en gainer med låg proteinhalt och extrema portioner. en portion är helt enormt stor för att kunna skriva "asmycketkalorier per portion" istället för att ange per 100g som är brukligt. sjukt att vräka i sig 170g högglykemiska kolhydrater efter ett lite gympass. Vad gäller gainer så köper man det som är billigast per 100G med så hög proteinandel som möjligt.


Okej. Fast jag tar inte så mycket som de skriver på burken.
Tar 2 skopor till mellanmål/före träning och 2 skopor efter träning.
Dvs; 132g, en halv rekommenderad portion.

De överdriver något enormt på burken. Jag får i mig 1020kcal genom gainern när jag tar det såhär.

Är de fortfarande skadligt/onödigt?
Finns de någon annan gainer du kan rekommendera till nästa gång?

Jeml
2012-10-31, 15:02
Okej. Fast jag tar inte så mycket som de skriver på burken.
Tar 2 skopor till mellanmål/före träning och 2 skopor efter träning.
Dvs; 132g, en halv rekommenderad portion.

De överdriver något enormt på burken. Jag får i mig 1020kcal genom gainern när jag tar det såhär.

Är de fortfarande skadligt/onödigt?
Finns de någon annan gainer du kan rekommendera till nästa gång?

Det är bra om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi genom mat.

Det är dåligt om du hellre skulle vilja äta mer mat.

Glutenkatt
2012-10-31, 17:57
Det är bra om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi genom mat.

Det är dåligt om du hellre skulle vilja äta mer mat.


De var inte riktigt det jag frågade.

Finns det ämnen i gainern som inte är bra?
Skumma kemikalier, men även allt det vanliga. De borde väl va ganska ordentligt med socker i en gainer exempelvis?

Jeml
2012-10-31, 18:00
De var inte riktigt det jag frågade.

Finns det ämnen i gainern som inte är bra?
Skumma kemikalier, men även allt det vanliga. De borde väl va ganska ordentligt med socker i en gainer exempelvis?

Ahaa, sorry.

det har jag inte så bra koll på, aldrig ägt någon gainer och inter vart intresserad av det exakta innehållet men det borde väl gå att läsa sig till på förpackningen?

RassK
2012-10-31, 18:05
De var inte riktigt det jag frågade. Finns det ämnen i gainern som inte är bra? Skumma kemikalier, men även allt det vanliga.
De borde väl va ganska ordentligt med socker i en gainer exempelvis?

"Bra" för vad? Det är 7g sockerarter/100g. Ingen väsentlig mängd.

Ingredienser Cookies and Cream: Majsmaltodextrin, rismaltodextrin, polysackarider (Karbo-Lyn®), mjölkvassleproteinkoncentrat, mjölkvassleproteinisolat, mjölkproteinisolat, hydrerat mjölkvassleprotein, äggproteinisolat, kalciumkaseinat från mjölk, mjölkproteinkoncentrat, rapsolja, medellånga fettsyror från kokosloja, fiskolja (källa till omega-3), konjugerad linolsyra (CLA), aminosyror (L-glutamin, L-alanyl-L-glutamin), choklad-cookiebitar (blekt vetemjöl (gluten), socker, kakao, palmolja, majssirap, majsmjöl, emulgeringsmedel sojalecitin, surhetsreglerande medel natriumkarbonat), enzymer (proteas, laktas), aromer, sötningsmedel (sukralos, acesulfam-K), emulgeringsmedel sojalecitin.

Glutenkatt
2012-10-31, 18:16
Okej.

"Inte bra" som i: En överdriven mängd med någon vitamin, kolhydrat eller något annat som gör att det blir för mycket tillsammans med en bra, nyttig kost.

Om jag får i mig 100% RDI av omättat fett genom kosten och gainern innehåller 200% RDI av omättat fett exempelvis.

Bara ett exempel.

Pepz
2012-10-31, 19:16
Okej.

"Inte bra" som i: En överdriven mängd med någon vitamin, kolhydrat eller något annat som gör att det blir för mycket tillsammans med en bra, nyttig kost.

.

nej

Glutenkatt
2012-10-31, 22:23
nej

Tack för svar <3<3