handdator

Visa fullständig version : Hur grov kan en normal person bli av tio års crossfit?


filmjölk
2012-10-31, 06:30
Tänk dig en normal och frisk, otränad, tanig smalt byggd mansperson på 20 år. Han börjar träna crossfit seriöst med stor entusiasm, och verkligen älskar det, och tappar inte motivationen och håller sig frisk. Hur grov tror DU att han är om tio år?

Chaan
2012-10-31, 06:42
Någonstans mellan Peter Siepen och Rikard Jansson. Safe:ade med Siepen. Varför undrar du det filmjölk? Sitter du och skrattar?

filmjölk
2012-10-31, 06:57
Någonstans mellan Peter Siepen och Rikard Jansson. Safe:ade med Siepen. Varför undrar du det filmjölk? Sitter du och skrattar?

jag undrar över effektiviteten av träningsformen gällande massabygge för folk som inte är vältränade redan innan de börjar med crossfit.

Chaan
2012-10-31, 07:04
jag undrar över effektiviteten av träningsformen gällande massabygge för folk som inte är vältränade redan innan de börjar med crossfit.

Men du vill höra att dom inte kommer bli lika grova som du, ens på 20 år.

Det är ju inte tanken riktigt med crossfit från början, crossfit är ju likt athletic fitness där låg kroppsvikt är grejen.

Jag förirrade mig in på en träningslokal för crossfit för att jag såg att dom hade stora däck, så jag tänkte se om dom körde däckvält, nej dom slog på däcken med släggor. Sen gick jag innan jag blev alltför utstirrad.

filmjölk
2012-10-31, 07:11
Men du vill höra att dom inte kommer bli lika grova som du, ens på 20 år.

Det är ju inte tanken riktigt med crossfit från början, crossfit är ju likt athletic fitness där låg kroppsvikt är grejen.

Jag förirrade mig in på en träningslokal för crossfit för att jag såg att dom hade stora däck, så jag tänkte se om dom körde däckvält, nej dom slog på däcken med släggor. Sen gick jag innan jag blev alltför utstirrad.

Blir dom inte muskulärt grövre än mig på 3 år (jag väger mycket pga fetma, men är inte grov) vill jag nog döma ut träningsformen helt.

Grejen är ju att man skall bli grov (dvs bygga muskler) och stark samt få bra kondis.

mikaelj
2012-10-31, 07:16
Så länge de har en progression i sin träning kommer det att gå framåt. CrossFit är mer än bara WOD.

Chaan
2012-10-31, 07:16
.

Du tycker att man ska bänka 150 kilo efter 3 år utan att träna det?

312
2012-10-31, 07:57
Du tycker att man ska bänka 150 kilo efter 3 år utan att träna det?

Tror inte han pratade om styrka i diverse gymövningar, utan mer muskelbyggande.

Fast å andra sidan är jag trött, så jag vet inte vad jag pratar om.

rooz
2012-10-31, 08:02
Jomensåatt..

Det är ju svårt att säga då filis inte kommer ta sig ned mot en BF% som en crossfitatlet skulle tänkas ha, det är svårt att jämföra då du filis har ett bmi på 30+ och en crossfittare på 20+.

Ta dig ned på en BF av 10-12% så tar vi om frågeställningen.

Jag röstar på RJ-grofv.

Chaan
2012-10-31, 08:18
Tror inte han pratade om styrka i diverse gymövningar, utan mer muskelbyggande.

.

Ju mer massa du har, desto mindre akrobatisk blir du ju. Så det är inte ens ett ideal i det här fallet.

spoon
2012-10-31, 08:26
Jag gissar på Pepzadeptgrov. Längden minus 100 och 5-10% kroppsfett. Crossfit är tung och bra träning.

spoon
2012-10-31, 08:28
ETPG0tntAa8

Tycker dom ser vältränade ut.

Känner mig allergisk emot amerikansk speakervoice och fittest man on earth och dylikt men det har ju inte så mycket med träningsformen att göra.

Chaan
2012-10-31, 08:36
[YT]ETPG0tntAa8[YT]

Tycker dom ser vältränade ut.

Känner mig allergisk emot amerikansk speakervoice och fittest man on earth och dylikt men det har ju inte så mycket med träningsformen att göra.

Blir man populär om man gör det där? Jag kan inte förstå det men så länge dom frivänder mer än mig lyssnar jag.

z_bumbi
2012-10-31, 08:41
Tycker dom ser vältränade ut.


Hur många av dem kör enbart enligt Crossfit eller har gjort det under hela sin träningstid?

NNIF
2012-10-31, 08:51
jag tycker det är lite svårt att svara på det, för finns det egentligen en riktigt definition för vad crossfit är och vilka övningar det innehåller? Tanken är väl att det inte ska finnas fasta tävlingsgrenar, just själva "cross".. att man ska vara både maxstark, repsstark, atletisk (gymnastisk) och konditionsuthållig?

Så det finns väl ingen motsättning med att träna crossfit skulle innebära 25% Styrkelyftstävling, 25% hypertrofiträning, 25% gymnastik och OL-träning, 25% konditionsträning

Så brukar iaf jag se på det, att man inte blir direkt bäst på något utan snarare halvbra-bra i många saker. Eller snarare, det är målet.

Blir väl vad man gör det till helt enkelt?

Kanske som att fråga "blir man tjock och stark av att träna strongman i tio år?"

Maod
2012-10-31, 08:58
Exakt.
Sköter man sin egen programmering och gör det smart, samt sköter kosten, så kan man "bli hur grov som helst".

Att gå till ett random crossfit-gym och träna seriöst i 20 år behöver dock inte ge samma resultat. Även om man kommer bli sjukt vältränad.

stemag
2012-10-31, 08:59
Sen får man inte glömma att Crossfit har blivit en enorm industri på senare år, med sponsorkontrakt och prispengar mm.

Då kommer preppning som ett brev på posten, och då är det inte bara träningen dom blir grova av...

Om jag skulle hålla på med crossfit så skulle jag försöka hålla mej på Peter Siepen nivå, låg kroppsvikt måste vara bra om man ska klättra och häva sig.

Om man däremot inriktar sig på böj, frivändningar och pressar så kan man vara tyngre så klart.

Chaan
2012-10-31, 09:01
Kanske som att fråga "blir man tjock och stark av att träna strongman i tio år?"

Det är det ju inte alls. Grejen är ju på tio år kommer man göra alla dom här olika övningarna, inklusive kroppsviktsövningar, det finns alltså inget ideal att bli åt ena eller andra hållet. I strongman är det däremot en fördel att vara fet, man lägger stången på magen.

NNIF
2012-10-31, 09:02
I strongman är det däremot en fördel att vara fet, man lägger stången på magen.

:laugh:

men i atlasstenar är det en nackdel ;-)

NNIF
2012-10-31, 09:03
Att gå till ett random crossfit-gym och träna seriöst i 20 år behöver dock inte ge samma resultat. Även om man kommer bli sjukt vältränad.

kanske för att på cross-fit gym inriktar man sig på de mer teknisk svåra sakerna.

rooz
2012-10-31, 09:05
kanske för att på cross-fit gym inriktar man sig på de mer teknisk svåra sakerna.

Och ändå är 85% ganska dåliga på det.

NNIF
2012-10-31, 09:08
Och ändå är 85% ganska dåliga på det.

tss 95%

grejen är väl att det inte finns några "snygghets-kriterier" i deras moment, det duger att grisa upp en clean-n-jerk, för det ingår sällan maxningar på tävling utan det är typiskt reps på tid som gäller..

samt att det är ganska många som kommer dit som nybörjare och vill få snabba resultat. Då kanske inte tränarna/ägarna till "gymmet" vill säga åt merparten åt de som tränar "er teknik suger" "er mobilitet är KASS" utan vill väl att de ska börja få progression (med halvdan teknik) så att de känner att de är med i "the game" och vill pröjsa medlemskap för nästa månad.

lite som med gemene man på random gym

hertzman
2012-10-31, 09:36
Värt att notera är att nästan alla inom eliten i Crossfit idag inte har byggt sin fysik med Crossfit. Många har gått från SL, OL eller andra styrkesporter då pengarna är bättre och tävlingarna häftigare.

Spartansk
2012-10-31, 09:46
Jag har inte sett bilder på hälften av personerna i pollen. :(

spoon
2012-10-31, 09:46
Hur många av dem kör enbart enligt Crossfit eller har gjort det under hela sin träningstid?

Crossfit är en ny träningsform så jag tror inte det är många. Jag har däremot följt Thisistheone och Fitnessfjollans journaler här på kolo och tycker att det ser ut som tung och bra träning.

Vad tror du själv om ursprungsfrågan?

Chaan
2012-10-31, 09:58
Jag har inte sett bilder på hälften av personerna i pollen. :(

Ja men fitnessbranschen är ju en sekt så du får skylla dig själv om du inte är en i gänget.

Vunnis
2012-10-31, 10:32
Jag har inte sett bilder på hälften av personerna i pollen. :(

Siepen
http://3.bp.blogspot.com/-JjeMgE9H9TE/UHGdF_dfWhI/AAAAAAAAKS8/yk65iXlgbfk/s1600/peter+siepen.jpg
Rikard Jansson
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5869396&postcount=1544
Vunnis
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6045509&postcount=2327
SteveBC
http://www.youtube.com/watch?v=tC9TaOhKSSo&feature=plcp
Pepzadept
http://www.body.se/bloggar/kristian-sewen
zyzz
harusett.
Arne
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=314&dateline=1086007347
Piranha var besvärlig att hitta nakenbilder på. *jorgen*

Chaan
2012-10-31, 10:37
Valde du dåliga bilder på dom mindre killarna nu?

Siepen är ju helt jämnbred, inga lats alls.

Rikard Jansson har kassa ben.

Jag hade röstat på dig om jag sett bilderna.

spoon
2012-10-31, 10:37
Siepen
http://3.bp.blogspot.com/-JjeMgE9H9TE/UHGdF_dfWhI/AAAAAAAAKS8/yk65iXlgbfk/s1600/peter+siepen.jpg
Rikard Jansson
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5869396&postcount=1544
Vunnis
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6045509&postcount=2327
SteveBC
http://www.youtube.com/watch?v=tC9TaOhKSSo&feature=plcp
Pepzadept
http://www.body.se/bloggar/kristian-sewen
zyzz
harusett.
Arne
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=314&dateline=1086007347
Piranha var besvärlig att hitta nakenbilder på. *jorgen*

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=88884&stc=1&thumb=1&d=1336931149

30 sek :cool:

Vunnis
2012-10-31, 10:41
Valde du dåliga bilder på dom mindre killarna nu?

Siepen är ju helt jämnbred, inga lats alls.

Rikard Jansson har kassa ben.

Jag hade röstat på dig om jag sett bilderna.
Jag valde dom jag hittade först. ^^,

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=88884&stc=1&thumb=1&d=1336931149

30 sek :cool:
Vart... hur? :eek:

NNIF
2012-10-31, 10:42
jag röstade på dig vunnis =) GROFV!

HookersUnited
2012-10-31, 10:43
Värt att notera är att nästan alla inom eliten i Crossfit idag inte har byggt sin fysik med Crossfit. Många har gått från SL, OL eller andra styrkesporter då pengarna är bättre och tävlingarna häftigare.
Vilka då?
Jag tycker det vanligaste verkar vara en bakgrund inom "College sports" med allt vad det nu innebär.

Spartansk
2012-10-31, 10:44
Shit vad stor Pirre är. Känner mig extra avskräckt från att trolla nu. :(

z_bumbi
2012-10-31, 10:51
Crossfit är en ny träningsform

Nej inte direkt, det är bara namnet som är relativt nytt.

Iofs har nog inte så många fokuserat på att inte träna målinriktat tidigare så om man ser bristen på planering som något som gynnar muskeltillväxten så kanske det får sägas vara nytt. Trots det så ska det tydligen ge bättre muskelvolymsökning jämfört med både byggning och styrkesporterna.

NNIF
2012-10-31, 10:52
...Trots det så ska det tydligen ge bättre muskelvolymsökning jämfört med både byggning och styrkesporterna.

enligt? :d

Chaan
2012-10-31, 10:52
Trots det så ska det tydligen ge bättre muskelvolymsökning jämfört med både byggning och styrkesporterna.

Finns det någon som går ut med det?

z_bumbi
2012-10-31, 10:57
enligt? :d

Finns det någon som går ut med det?

Ja det står på hemsidan.

NNIF
2012-10-31, 10:59
Ja det står på hemsidan.

vilken hemsida? har de en officiellt hemsida nu också?

rooz
2012-10-31, 11:06
vilken hemsida? har de en officiellt hemsida nu också?

Japp!

Edit pga webbshop

HookersUnited
2012-10-31, 11:08
vilken hemsida? har de en officiellt hemsida nu också?
1.5. Will I/can I get big doing CrossFit?

If you train the WODs hard, and eat right and get lots of sleep, you will definitely gain lean mass, lose fat, and yes, you can build muscle mass with the crossfit protocol. More specifically, according to Coach,
Here is a hierarchy of training for mass from greater to lesser efficacy:
1. Bodybuilding on steroids
2. CrossFitting on steroids
3. CrossFitting without steroids
4. Bodybuilding without steroids
The bodybuilding model is designed around, requires, steroids for significant hypertrophy.
The neuroendocrine response of bodybuilding protocols is so blunted that without "exogenous hormonal therapy" little happens.
The CrossFit protocol is designed to elicit a substantial neuroendocrine whollop and hence packs an anabolic punch that puts on impressive amounts of muscle though that is not our concern. Strength is.
Natural bodybuilders (the natural ones that are not on steroids) never approach the mass that our ahtletes do. They don't come close.
Those athletes who train for function end up with better form than those who value form over function. This is one of the beautiful ironies of training.

NNIF
2012-10-31, 11:10
*popcorn* cofffee bästa jag läst idag och då har jag ändå läst om protein-kaffe från scitech och gainers med avfettat pulveriserat havre som kolhydratskälla

spoon
2012-10-31, 11:13
Natural bodybuilders (the natural ones that are not on steroids) never approach the mass that our ahtletes do. They don't come close

Okej det där är anledningen till att jag inte gillar Crossfit.

Men jag tror helt klart att träningen ger resultat. Det krävs trots allt en del styrka för att utföra träningen.

Rikard Jansson
2012-10-31, 11:20
Antar att ni bara har klistrat in? Undrar då om ahtletes är något nytt copyrightat inom crossfit kanske. :) Edit; ja, mog1 att klaga på stavningen men för bövelen.

rooz
2012-10-31, 11:20
Okej det där är anledningen till att jag inte gillar Crossfit.

Men jag tror helt klart att träningen ger resultat. Det krävs trots allt en del styrka för att utföra träningen.

Nja..

spoon
2012-10-31, 11:24
Nja..

Crossfitträning ger inte resultat?

rooz
2012-10-31, 11:28
Crossfitträning ger inte resultat?

Att det krävs en viss styrka. En skolstång och 2.5kg övingsskivor blir väl 15kgish totalt.

Tror jag merparten av alla klarar att marklyfta.

NNIF
2012-10-31, 11:29
ibland är det svårt att veta om rooz trollar, tex det med "damstänger" och även här

15kg marklyft? de snubbar jagkänner som utövar crossfit kör reps på 230kg i en del av deras träning och väger ca 85kg

hurril
2012-10-31, 11:30
Helt seriöst så tror jag man kan bli hyffsat grov helt enkelt för att, givet att man väljer sina WOD:s väl då så kart, repintervallen inte alltid är "helt fel" för muskelbygge. Mest, däremot, för att de/ vi som bygger muskler något lättare än de flesta gör det av Vadsomhelst(tm).

z_bumbi
2012-10-31, 11:43
Men jag tror helt klart att träningen ger resultat. Det krävs trots allt en del styrka för att utföra träningen.

Självklart kan man få resultat av någon typ och jo det behövs en del styrka för att utföra en hel del av träningspassen i ursprunglig form. Det är också därför så många som tävlar kör mycket av träningen inriktad på styrka och sedan en mindre del av de rekommenderade träningspassen förutom inför tävlingar. Då infaller frågan om de faktiskt kör crossfit då det inte är så träningen beskrivs på hemsidan?

Frågan i tråden är däremot vilken muskelvolym någon får och det är något annat, det är ju inte ens en fördel att vara tung i merparten av de flesta träningspassen eller ens på tävlingarna så varför skulle någon fokusera på det?

NNIF
2012-10-31, 11:52
finns väl många crossfit-gurus och strategier? är det verkligen rättvist att säga att crossfit-träning ÄR det som står på crossfit.com? eller det ETT sätt att träna crossfit på?

rooz
2012-10-31, 12:08
finns väl många crossfit-gurus och strategier? är det verkligen rättvist att säga att crossfit-träning ÄR det som står på crossfit.com? eller det ETT sätt att träna crossfit på?

Well, Greg Glassman anses vara "Grundare" av conceptet crossfit, även han som skapat crossfit.com.

Så han borde väl veta bäst:)

spoon
2012-10-31, 12:15
Frågan i tråden är däremot vilken muskelvolym någon får och det är något annat, det är ju inte ens en fördel att vara tung i merparten av de flesta träningspassen eller ens på tävlingarna så varför skulle någon fokusera på det?

Man behöver träna på det sättet att man klarar av dom träningarna som ska göras. Krävs det styrka så tränar man styrka och då tycker jag att styrketräning ingår i konceptet.

Jag tycker träningen påminner en del om AF och därför valde jag pepzadeptgrov i filmjölks poll.

ceejay
2012-10-31, 12:16
ungefär som att fråga "Hur grov kan en normal person bli av 10 års styrketräning"

Det beror helt på vad man gör.

NNIF
2012-10-31, 12:17
Well, Greg Glassman anses vara "Grundare" av conceptet crossfit, även han som skapat crossfit.com.

Så han borde väl veta bäst:)

Konceptet crossfit borde ju inte vara låst till just grundaren, är inte själva konceptet att man inte ska vara "låst" i sin träning och mål?

så vad hände med 15kg marklyft? känns som att du väljer vad du vill svara på.

NNIF
2012-10-31, 12:18
ungefär som att fråga "Hur grov kan en normal person bli av 10 års styrketräning"

Det beror helt på vad man gör.

skillnaden verkar vara att nu är att crossfit-träningen är definierad av det program som finns på crossfit.com

HookersUnited
2012-10-31, 12:18
Självklart kan man få resultat av någon typ och jo det behövs en del styrka för att utföra en hel del av träningspassen i ursprunglig form. Det är också därför så många som tävlar kör mycket av träningen inriktad på styrka och sedan en mindre del av de rekommenderade träningspassen förutom inför tävlingar. Då infaller frågan om de faktiskt kör crossfit då det inte är så träningen beskrivs på hemsidan?
Vem lägger upp sin träning så?

HookersUnited
2012-10-31, 12:20
finns väl många crossfit-gurus och strategier? är det verkligen rättvist att säga att crossfit-träning ÄR det som står på crossfit.com? eller det ETT sätt att träna crossfit på?
Jag skulle säga att det är ett av många sätt.
Tycker dock att programmeringen på Crossfit Nordic känns vettigare där man oftast inleder med tyngre lyft på en basövning och sen följer upp med en metcon eller liknande.

ceejay
2012-10-31, 13:10
skillnaden verkar vara att nu är att crossfit-träningen är definierad av det program som finns på crossfit.com

Nja, jag tvivlar på att de grövsta "crossfittarna" endast kör efter WODs och liknande.

Chaan
2012-10-31, 14:25
Natural bodybuilders (the natural ones that are not on steroids) never approach the mass that our ahtletes do. They don't come close.

Då menar dom betydligt större än dom jag postade i BMI30-tråden. En indier på 60-talet som låg på 132 kilo visserligen ingen deffad typ. Och flera stycken runt 1900 som var i väldigt bra form, och drygt BMI30, en var gymnast till exempel.

Är det bara fabler? Eller finns några bilder?

Bumb
2012-10-31, 14:35
Skitsnack...hade bodybuilders fått bättre resultat av att träna crossfit-inspirerat skulle dem redan göra så. Crossfit har väl sina fördelar men optimalt för massa? Nej!

Morty
2012-10-31, 15:39
En WOD per dag, två dar i rad, en dag vila, rinse and repeat tar dig väl till typ Morty-mode (http://i.imgur.com/ptKza.jpg) (RikardJ+legs, come at me bro) på 10 år skulle jag tro. Det är för lite fokus på att bli stor och för mycket fokus på annan atletism som snabbhet, koordination, muskulär uthållighet, cardio, etc.

Missklickade vunnis, uäh :(

hurril
2012-10-31, 16:24
Skitsnack...hade bodybuilders fått bättre resultat av att träna crossfit-inspirerat skulle dem redan göra så. Crossfit har väl sina fördelar men optimalt för massa? Nej!

Orka läsa tråden men: är det någon som påstår det?

L-Sami
2012-10-31, 16:38
Knappast bodybuilding, styrkelyft eller tyngdlyftnings grov. Hyfsat grov kan man nog bli, men maximalt grov kan nog inte bli. Ingen av de som finns som alternativ ha kört crossfit i 10år vad jag vet, så det är svårt att svara på.

aijou
2012-10-31, 16:46
Orka läsa tråden men: är det någon som påstår det?

1.5. Will I/can I get big doing CrossFit?

If you train the WODs hard, and eat right and get lots of sleep, you will definitely gain lean mass, lose fat, and yes, you can build muscle mass with the crossfit protocol. More specifically, according to Coach,
Here is a hierarchy of training for mass from greater to lesser efficacy:
1. Bodybuilding on steroids
2. CrossFitting on steroids
3. CrossFitting without steroids
4. Bodybuilding without steroids
The bodybuilding model is designed around, requires, steroids for significant hypertrophy.
The neuroendocrine response of bodybuilding protocols is so blunted that without "exogenous hormonal therapy" little happens.
The CrossFit protocol is designed to elicit a substantial neuroendocrine whollop and hence packs an anabolic punch that puts on impressive amounts of muscle though that is not our concern. Strength is.
Natural bodybuilders (the natural ones that are not on steroids) never approach the mass that our ahtletes do. They don't come close.
Those athletes who train for function end up with better form than those who value form over function. This is one of the beautiful ironies of training.

cofffee

Betar
2012-10-31, 20:24
Tror folk på riktigt att crossfit endast består av WODs? Crossfit är ju i stora drag all sorts träning. Allt från tunga ettor till triathlon.

Att säga att Crossfit = WOD,
är som att säga SL = Bänk, böj, mark

10 års crossfit?
Dom som tillhör crossfit eliten ligger väl kring 90 kg 10 % BF.

Bild: http://24.media.tumblr.com/tumblr_m21pk4jx181qc1wsso1_400.jpg

NNIF
2012-10-31, 21:10
tror folk på riktigt att crossfit endast består av wods? Crossfit är ju i stora drag all sorts träning. Allt från tunga ettor till triathlon.

Att säga att crossfit = wod,
är som att säga sl = bänk, böj, mark



+1

Chaan
2012-10-31, 21:56
Bild: http://24.media.tumblr.com/tumblr_m21pk4jx181qc1wsso1_400.jpg

Inga ben?

NNIF
2012-10-31, 21:57
Inga ben?

nej dom är bara svävande överkroppar ^^

Chaan
2012-10-31, 22:07
Ja ser ut som strandraggare faktiskt (discobyggda surfare) :)

NNIF
2012-10-31, 22:11
Ja ser ut som strandraggare faktiskt (discobyggda surfare) :)

svårt att se för surf shortsen i två storlekar för stora ;p

men dåså Rikard Jansson fysik it is! Ångrar min röst!

Rikard Jansson
2012-10-31, 22:13
Alltså man kan ju bli apgrov av crossfit, eller inte alls, beroende på förutsättningar. Vad för slags crossfit? Ren crossfit?

NNIF
2012-10-31, 22:13
Alltså man kan ju bli apgrov av crossfit, eller inte alls, beroende på förutsättningar. Vad för slags crossfit? Ren crossfit?

vilken slags kör du?

Rikard Jansson
2012-10-31, 22:15
vilken slags kör du?

*slap* ;) Jag hatar crossfit!

häftig
2012-10-31, 22:19
ETPG0tntAa8

Tycker dom ser vältränade ut.

Känner mig allergisk emot amerikansk speakervoice och fittest man on earth och dylikt men det har ju inte så mycket med träningsformen att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=HoXS2MSPFwI

Betar
2012-10-31, 23:18
Inga ben?

Vet inte riktigt vad som anses som bra ben i dina ögon. Men minst två av killarna böjer 200+

Chaan
2012-10-31, 23:57
Vet inte riktigt vad som anses som bra ben i dina ögon. Men minst två av killarna böjer 200+

Det jag är ute efter är bilder på det som beskrivs på hemsidan, större än Hackenschmidt och vi andra dopingfria bodybuilders.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxuAQP9aJy9omEa-jMMXmy_40MT9PlfD0pZqzBCGSajZJuM2I6N3nCUfx7

Betar
2012-11-01, 00:55
Det jag är ute efter är bilder på det som beskrivs på hemsidan, större än Hackenschmidt och vi andra dopingfria bodybuilders.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxuAQP9aJy9omEa-jMMXmy_40MT9PlfD0pZqzBCGSajZJuM2I6N3nCUfx7

Haha ja lycka till att hitta "crossfitare" som flexar i speedos :) självklart försöker crossfit sälja sin träningsfilosofi som om den vore den bästa (precis som 5/3/1, Max-OT, DoggCrapp osv osv....). Blir du förvånad?

Doctor Snuggles
2012-11-01, 01:07
Tror folk på riktigt att crossfit endast består av WODs? Crossfit är ju i stora drag all sorts träning. Allt från tunga ettor till triathlon.

Att säga att Crossfit = WOD,
är som att säga SL = Bänk, böj, mark

10 års crossfit?
Dom som tillhör crossfit eliten ligger väl kring 90 kg 10 % BF.

Bild: http://24.media.tumblr.com/tumblr_m21pk4jx181qc1wsso1_400.jpg

Sedan så kanske de inte bara kört cf. Den ena ser ju dessutom lite GH-magig ut.

Chaan
2012-11-01, 01:30
Haha ja lycka till att hitta "crossfitare" som flexar i speedos :) självklart försöker crossfit sälja sin träningsfilosofi som om den vore den bästa (precis som 5/3/1, Max-OT, DoggCrapp osv osv....). Blir du förvånad?

Det är väl en sak att marknadsföra sig som bättre än andra, men det här (som citerats) är ju hallucination.

mikaelj
2012-11-01, 04:36
Tror folk på riktigt att crossfit endast består av WODs? Crossfit är ju i stora drag all sorts träning. Allt från tunga ettor till triathlon.

Ta inte i så att du spricker nu.

Att säga att Crossfit = WOD,
är som att säga SL = Bänk, böj, mark

Sist jag kollade bestod SL just av bänk, böj och mark. Vad är poängen du vill ha fram?

Spiffy
2012-11-01, 07:05
Sist jag kollade bestod SL just av bänk, böj och mark. Vad är poängen du vill ha fram?

Nu gissar jag iofs bara. Men att de flesta som tävlar inom SL även tränar en hel del komplement övningar och annan träning än just bara bänk, böj och mark.

mikaelj
2012-11-01, 07:20
Nu gissar jag iofs bara. Men att de flesta som tävlar inom SL även tränar en hel del komplement övningar och annan träning än just bara bänk, böj och mark.

Jodå. Men den överväldigande majoriteten är böj, bänk och marklyft.

Maod
2012-11-01, 08:50
CrossFit är fyllt av galenskaper precis som bodybuildingvärlden.
Vad som står på crossfit.com behöver man egentligen inte bry sig om. Precis som man skulle ta alla artiklar på bodybuilding.com som exakt sanning då?

Finns gott om konstiga failvideos inom crossfit med världens sämsta teknikuppvisning t.ex.
Plus att en del WODs som postas på mainsite är heltokiga.

Kolla dagens:

10 rounds for time of:
Deadlift, 3 reps
1 Back tuck

Hur många av kolos crossfittare klarar bakåtvolter?

Donkey Kong
2012-11-01, 10:24
Vart är alternativet "Iggy Pop-grov"? ;)

mikaelj
2012-11-01, 10:32
CrossFit är fyllt av galenskaper precis som bodybuildingvärlden.
Vad som står på crossfit.com behöver man egentligen inte bry sig om. Precis som man skulle ta alla artiklar på bodybuilding.com som exakt sanning då?

Bodybuilding.com är bara en kommersiell site som vilken som helst. CrossFit.com är officiell kanal för CFHQ. De definierar CrossFit och har hand om licensiering och utbildning.

Klart att WOD:arna därifrån räknas och är betydelsefulla. De är rentav kanon.

Sedan vad du tycker om CrossFit och hur din variant av cirkelgympa ser ut spelar ingen roll. CrossFit(tm) är Glassmans skapelse, och det man pratar om när man nämner ordet CrossFit.

Silencer
2012-11-01, 10:36
Peter Siepen i BÄSTA fall.

Landström
2012-11-01, 10:44
Tänk dig en normal och frisk, otränad, tanig smalt byggd mansperson på 20 år. Han börjar träna fotboll seriöst med stor entusiasm, och verkligen älskar det, och tappar inte motivationen och håller sig frisk.

Hur bra tror DU att han är om tio år, på fotboll?

Zlatan-klass?
Landström-klass?
Nånstans mitt emellan?
Bättre än Zlatan?
Sämre än Landström?

Betar
2012-11-01, 10:45
Ta inte i så att du spricker nu.

Sist jag kollade bestod SL just av bänk, böj och mark. Vad är poängen du vill ha fram?

Det här börjar bli pinsamt. Om du ska kritisera Crossfit kanske du ska veta vad du kritiserar. Triathlon var ett av delmomenten i crossfit games 2012. :smash:

Vet inte heller om du försöker förstå min poäng eller misslyckas med flit. Jag känner ett flertal personer som tränar SL och om sanningen ska fram så skiljer sig inte deras träningen nämnvärt från oss andra som inte tävlar inom SL.

Det finns dessutom personer som ex Kristian Sewen som tävlar inom både Athletic Fitness & Styrkelyft.

mikaelj
2012-11-01, 10:47
Se mitt tidigare inlägg, Betar.

gunhamn
2012-11-01, 10:56
Det här börjar bli pinsamt. Om du ska kritisera Crossfit kanske du ska veta vad du kritiserar. Triathlon var ett av delmomenten i crossfit games 2012. :smash:

Vet inte heller om du försöker förstå min poäng eller misslyckas med flit. Jag känner ett flertal personer som tränar SL och om sanningen ska fram så skiljer sig inte deras träningen nämnvärt från oss andra som inte tävlar inom SL.

Det finns dessutom personer som ex Kristian Sewen som tävlar inom både Athletic Fitness & Styrkelyft.

Vilka har du sett träna sl då?

NNIF
2012-11-01, 11:08
när pratar om crossfit menar iaf inte jag och de jag känner som tävlar och utövar CrossFit, Glassmans skapelse... väldigt många som INTE utövar crossfit som säger vad crossfit är, istället för tvärtom..

de jag känner som utövar crossfit periodiserar sin träning. Vissa perioder är det att köra WOD's som gäller (tex inför en tävling). Offseason lägger man krut på sina svagheter, tex vissa lyft, maxstyrka, kondition, rörlighet, osv.

om svenska styrkelyftsförbundet har ett träningsprogram för SL på sin hemsida, är det då vad som definerar SL-träning? De är ju de som arrangerar tävlingar och utfärdar licenser?

kanske själva originalfrågan bör ställas om, med en klar definition på vad som avses med att "träna crossfit"?

openside
2012-11-01, 11:12
Well, Greg Glassman anses vara "Grundare" av conceptet crossfit, även han som skapat crossfit.com.

Så han borde väl veta bäst:)

Greg Glassman vet verkligen inte bäst #Dagens sanning

Betar
2012-11-01, 11:16
Vilka har du sett träna sl då?

Spelar det någon som helst roll?

(Tänker inte namnge dom precis)

svenbanan
2012-11-01, 12:02
Det är ju hur mycket som helst av det som står på crossfit.com som inte har något som helst att göra med hur de flesta som faktiskt sysslar med crossfit ser på sin sport.

Det där med att crossfit är bättre än BB för att bygga muskelmassa till exempel. Det kan rimligtvis inte många tro på.

De flesta som är intresserade av att tävla i crossfit verkar ägna sig åt att periodisera sin träning. Är de dessutom inte riktigt starka sedan tidigare ägnar de sig nästan säkert åt någon form av extra styrkefokus också.

Så jag tror det blir väldigt missvisande om man tror att crossfit definieras enbart av crossfit.com. Det kanske var så för några år sedan, men knappas numera.

Jag tycker Ceejay har svarat bäst på frågan hittills.

Matsa
2012-11-01, 12:12
när pratar om crossfit menar iaf inte jag och de jag känner som tävlar och utövar CrossFit, Glassmans skapelse... väldigt många som INTE utövar crossfit som säger vad crossfit är, istället för tvärtom..

de jag känner som utövar crossfit periodiserar sin träning. Vissa perioder är det att köra WOD's som gäller (tex inför en tävling). Offseason lägger man krut på sina svagheter, tex vissa lyft, maxstyrka, kondition, rörlighet, osv.

om svenska styrkelyftsförbundet har ett träningsprogram för SL på sin hemsida, är det då vad som definerar SL-träning? De är ju de som arrangerar tävlingar och utfärdar licenser?

kanske själva originalfrågan bör ställas om, med en klar definition på vad som avses med att "träna crossfit"?

Men all träning som de tävlande bedriver behöver ju inte vara crossfit, de flesta idrottsmän bedriver annan träning parallellt med sin idrott som komplement. När jag tränade thaiboxning gjorde jag det på ett särskilt ställe och den träningen bestod typ av kroppsviktsövningar, teknikträning och sparring. Samtidigt tränade jag styrketräning ett par gånger i veckan men det betyder inte att styrketräning är thaiboxning.

Hur länge har CF funnits som träningsform respektive tävlingsform förresten? Det mesta förändras när man börjar göra tävling av det.

Tror folk på riktigt att crossfit endast består av WODs? Crossfit är ju i stora drag all sorts träning. Allt från tunga ettor till triathlon.

Att säga att Crossfit = WOD,
är som att säga SL = Bänk, böj, mark

Bänk, böj och mark är det som definierar styrkelyft. Man kan träna annat som komplement men om man tar bort de sakerna så är det inte längre mycket till styrkelyft. Även om komplementen gynnar styrkelyft betyder det inte att komplementen är styrkelyft. Jag har sett hockeyspelare köra knäböj men ingen tror väl att hockey = knäböj bara för det?

Det här börjar bli pinsamt. Om du ska kritisera Crossfit kanske du ska veta vad du kritiserar. Triathlon var ett av delmomenten i crossfit games 2012. :smash:

Vet inte heller om du försöker förstå min poäng eller misslyckas med flit. Jag känner ett flertal personer som tränar SL och om sanningen ska fram så skiljer sig inte deras träningen nämnvärt från oss andra som inte tävlar inom SL.

Det finns dessutom personer som ex Kristian Sewen som tävlar inom både Athletic Fitness & Styrkelyft.

Äh, skärp dig. Det är varken pinsamt eller konstigt att folk tror att CF = WOD, det är ju så det oftast framställs. Om jag vill börja träna CF och går in på valfri crossfitsida så verkar riktlinjerna oftast vara någonting i stil med: Kör WOD om du kan övningarna, annars teknikträna tills du kan dem. Om jag går till ett crossfitgym verkar träningen ofta bestå av uppvärmning, teknikträning och WOD. Jag medger dock att jag aldrig har varit till ett crossfitgym utan det är bara vad jag har läst mig till och sett på filmklipp.

Sewén tävlar i både SL och AF, han skulle säkert inte göra bort sig på Crossfit Games heller. Betyder det att han tränar crossfit?

NNIF
2012-11-01, 12:59
matsa: du har viktiga poänger, men tycker att jämförelsen ishockey/thaiboxning och styrketräning är lite långsökt. Man har väl inte skivstänger i ishockey? däremot har man skivstänger i crossfit.

detta ställer ju en viktigare fråga rent allmänt, om en människa som spelar säg fotboll, löptränar mycket. Hur ser man på detta, är löpningen EN DEL av fotbollsträningen eller är det en separat träningsform? Som jag ser det tränar ju fotbollsspelaren löpning för att bli bra på just fotboll. Dvs man antar ett holistiskt perspektiv på "problemet".

Man skulle ju kunna vara ännu mera reduktionistisk och säga att tex inkastträning INTE är att träna fotboll utan just träna inkast...

sen hur ställer du dig till de som nu utövar crossfit men menar på att det är mer än bara WOD's, har de fel? Likt man (som ateist) brukar klaga på att folk inte "riktiga" muslimer för de följer ju inte koranen enligt någon specifik tolkning... lite så ser jag det som nu, att vi är ateister (= ej crossfit) och gör massa uttalanden om islam (crossfit)

mikaelj
2012-11-01, 13:05
detta ställer ju en viktigare fråga rent allmänt, om en människa som spelar säg fotboll, löptränar mycket. Hur ser man på detta, är löpningen EN DEL av fotbollsträningen eller är det en separat träningsform? Som jag ser det tränar ju fotbollsspelaren löpning för att bli bra på just fotboll. Dvs man antar ett holistiskt perspektiv på "problemet".

Så CrossFit är alltså bara en samlingsterm för människor som är fysiskt aktiva? För det är ju det det blir om du säger att allt från triathlon till tyngdlyftning ingår.

Det vill säga ett helt meningslöst begrepp.

NNIF
2012-11-01, 13:15
Så CrossFit är alltså bara en samlingsterm för människor som är fysiskt aktiva? För det är ju det det blir om du säger att allt från triathlon till tyngdlyftning ingår.

Det vill säga ett helt meningslöst begrepp.

Vet inte riktigt :-)

Försökte bara sätt detta i ett större perspektiv. Vissa vill ju tex mena att alla människor som vill göra gott är kristna. Jag håller inte med dom dock.

Man kanske skulle kunna definiera crossfit-träning/tränande som en individ som tränar för att i högsta möjliga mål uppnå crossfit'ens "ideal" dvs stark, uthållig och "atletisk" (vad nu det kan betyda). På samma sätt som man kanske kan definiera en person som "tränar SL" är en som vill ta så hög vikt som möjligt i bänkpress, marklyft och knäböj.

Vad skulle du säga personligen till en som tränar crossfit och tävlar aktivt i det men menar på att det är mer än bara göra WOD's från crossfit.com?

Hade säkert blivit slagsmål *popcorn*

Varför verkar detta ämne vara så laddat?

tar du det som ett personligt påhopp om någon säger "jag tränar SL" men inte ens har tävlingsambitioner i det?

Poxeman
2012-11-01, 13:32
Ptja, kallar man simning med fenor för triathlon så kan man kalla vadfansomhelst för Crossfit enligt mig.

Om man tränar för att bli bäst i världen på Crossfit så kan man nog bli ganska bitig, på samma sätt som man kan bli det om man tränar för att bli bäst på boxning eller MMA.
Men kroppsbyggarstor bör man knappast eftersträva att bli.

HookersUnited
2012-11-01, 13:33
Det handlar väl om målsättning. Angående ursprungsfrågan. BMI 25,3 i hyfsad form.

Betar
2012-11-01, 13:37
Äh, skärp dig. Det är varken pinsamt eller konstigt att folk tror att CF = WOD, det är ju så det oftast framställs.

Sewén tävlar i både SL och AF, han skulle säkert inte göra bort sig på Crossfit Games heller. Betyder det att han tränar crossfit?

Självklart finns det dom som tror att CF = WOD på samma sätt som folk tror att lågreps = bulliga muskler. Blir väl inte mer rätt för de?

Nu ska inte jag tala för Sewen men det kan väl inte ha undkommit dig att han tränar rätt mkt av de tre stora (med andra ord styrkelyfts inspirerat). Om han dessutom ställer upp och tävlar i SL så anser jag att man kan klassa sig som styrkelyftare. Han tränar ju knappast likt crossfit konceptet.

När anser du att man är styrkelyftare? När man bara kör de tre stora? Ett pass med fokus på militärpress går minsann inte?


Så CrossFit är alltså bara en samlingsterm för människor som är fysiskt aktiva? För det är ju det det blir om du säger att allt från triathlon till tyngdlyftning ingår.

Det vill säga ett helt meningslöst begrepp.

Är din värld alltid svart eller vit? Kolla igenom hur de olika Crossfit Games varit uppbyggda. WODs är en stor del av träningsformen MEN inte allt.

Chaan
2012-11-01, 13:39
Det handlar väl om målsättning.

Haha nej, nu spelar du dom i händerna. Brb, bli bäst i allt. Du kan bli större än dom som tränar för att bli större :laugh: Trots att det är självhämmande att du blir större för då kan du inte göra dina kipping pullups. *facepalm*

mikaelj
2012-11-01, 13:42
Självklart finns det dom som tror att CF = WOD på samma sätt som folk tror att lågreps = bulliga muskler. Blir väl inte mer rätt för de?

Kan du ge en definition på CrossFit?

När anser du att man är styrkelyftare? När man bara kör de tre stora? Ett pass med fokus på militärpress går minsann inte?

När ditt namn finns med här: http://online.styrkelyft.se/web/showUser.aspx

NNIF
2012-11-01, 13:45
När ditt namn finns med här: http://online.styrkelyft.se/web/showUser.aspx

så person som inte står med på den listan kan inte säga att den tränar styrkelyft? :)

vem har bestämt att det är så? Är det du eller någon annan? Jag kan nog tro att flera inom ledningen i styrkelyftsförbundet inte delar din syn.. så vem är du? Styrkelyftsförbundets inkvisitor?

mikaelj
2012-11-01, 13:47
så person som inte står med på den listan kan inte säga att den tränar styrkelyft? :)

vem har bestämt att det är så? Är det du eller någon annan?

Nej, du är inte en styrkelyftare förrän du tävlar.

Definitionen av styrkelyft är tävlingsmomentet där du vid samma tillfälle gör tre lyft i vardera gren enligt de regler som är definierade av Svenska Styrkelyftförbundet.

Från http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Borjamedstyrkelyft/Dethararstyrkelyft/:

Vad är styrkelyft?
Styrkelyft är en idrott där man tävlar i tre delgrenar: knäböj, bänkpress och marklyft. Man har tre försök på varje delgren. Missar man lyftet får man prova igen på samma vikt eller höja. Varje lyft bedöms av tre domare. Varje domare godkänner eller underkänner lyftet, och det är majoriteten som avgör vad resultatet blir.

Vid knäböj vilar en skivstång på en ställning i axelhöjd. Lyftaren lyfter av stången från ställningen med skuldrorna och håller också i stången. På domarens signal böjer man knäna och höften tills lårets övre muskelfäste är lägre än knäet. Därefter pressas stången till utgångsläget. På domarens signal läggs stången tillbaka.
I bänkpress skall lyftaren ligga på rygg på en plan bänk, fatta en skivstång över bröstet med båda händerna och föra den ner till bröstet för att där vänta på domarens signal, innan lyftaren får pressa upp den till utgångsläge. När armarna är fullt utsträckta placeras skivstången åter i ställningen. Utöver det får inte heller rumpan lyftas eller fötterna flyttas.
Vid marklyft ligger en skivstång på golvet. Denna lyfts med båda händerna framför kroppen tills lyftaren har raka ben och rygg. På domarens signal får stången sedan sänkas igen. Det finns två olika marklyftstilar: smalt eller sumostil.

Innan dess är du en helt vanlig motionär som tränar på gym och använder dig av övningarna knäböj, bänkpress och marklyft.

spoon
2012-11-01, 13:47
När ditt namn finns med här: http://online.styrkelyft.se/web/showUser.aspx

:(

Chaan
2012-11-01, 13:48
Listan är väl bara på dom som betalt medlemsavgiften och inte blivit avstängda typ. Man behöver inte lyfta ett skit, eller hur?

mikaelj
2012-11-01, 13:51
Det är listan på alla personer med en styrkelyftslicens. Före du skaffat den är du en helt vanlig motionär.

:(

I Sverige! Du är såklart också en lyftare, även om du är med i NSF. :-)

Betar
2012-11-01, 13:52
Kan du ge en definition på CrossFit?

Jag utövar inte crossfit så den frågan överlåter jag till någon annan. Men jag kan säga att varken "CF = WODs" eller "CF = All fysisk aktivitet" är en korrekt definition.


När ditt namn finns med här: http://online.styrkelyft.se/web/showUser.aspx

Då är vi än en gång tillbaka till det jag först sa. Flertalet styrkelyftare tränar betydligt vidare än bänk, böj & mark.

NNIF
2012-11-01, 13:53
Nej, du är inte en styrkelyftare förrän du tävlar.

Definitionen av styrkelyft är tävlingsmomentet där du vid samma tillfälle gör tre lyft i vardera gren enligt de regler som är definierade av Svenska Styrkelyftförbundet.



det stod inget om att man är en styrkelyftare om och endast om man står med på den där fina listan...


man kan tex träna fotboll utan att vara registrerad spelar i svenska fotbollsförbundet? om man inte är det, är man en motionär som sparkar boll i parken då?

skillnad på att VARA fotbollsspelare och TRÄNA fotboll... ;)

spoon
2012-11-01, 13:55
I Sverige! Du är såklart också en lyftare, även om du är med i NSF. :-)

\o/

yay!

Chaan
2012-11-01, 13:59
Det är listan på alla personer med en styrkelyftslicens. Före du skaffat den är du en helt vanlig motionär.


Så om du gör illa ryggen men fortsätter betala medlemsavgiften och aldrig kommer tillbaka, men är stödmedlem, är du styrkelyftare då om tio år?

Glory lasts forever?

Eller är det faktiskt tävlande på den där listan?

mikaelj
2012-11-01, 14:01
Jag utövar inte crossfit så den frågan överlåter jag till någon annan. Men jag kan säga att varken "CF = WODs" eller "CF = All fysisk aktivitet" är en korrekt definition.

Du sade själv att det är allt från triathlon till tyngdlyftning. Nu säger du att du inte ens utöver CrossFit. Varför uttalar du dig då ens om vad CrossFit "är"?

Då är vi än en gång tillbaka till det jag först sa. Flertalet styrkelyftare tränar betydligt vidare än bänk, böj & mark.

Se Matsas svar.

det stod inget om att man är en styrkelyftare om och endast om man står med på den där fina listan...

Jo, jag sade ju det i inlägg 103 och 105.

skillnad på att VARA fotbollsspelare och TRÄNA fotboll... ;)

Men nu sade ni "vara styrkelyftare". Det är du först när du tävlat.

Så om du gör illa ryggen men fortsätter betala medlemsavgiften och aldrig kommer tillbaka, men är stödmedlem, är du styrkelyftare då om tio år?

Glory lasts forever?

Eller är det faktiskt tävlande på den där listan?

Det enbart licensierade lyftare för 2012. Licens löses årsvis.

NNIF
2012-11-01, 14:04
Men nu sade ni "vara styrkelyftare". Det är du först när du tävlat.




jo fast själva diskussionens kärna är ju "träna crossfit - vad fan är det?" :d


sen kan man träna styrkelyft fast man inte är licensierad? det är ju ingen skyddad titel eller så...

mikaelj
2012-11-01, 14:06
jo fast själva diskussionens kärna är ju "träna crossfit - vad fan är det?" :d

Du frågade vem som bestämmer vad en styrkelyftare är. Jag gav dig ett svar.

NNIF
2012-11-01, 14:06
\o/

yay!

där hade du tur! :D

Spetälsk
2012-11-01, 14:07
Nån här som faktiskt testat crossfit en längre period? det ser ut som en kul träningsform. tycker jag :)

NNIF
2012-11-01, 14:09
Du frågade vem som bestämmer vad en styrkelyftare är. Jag gav dig ett svar.

sant men jag kan inte läsa mig till det av det som står där och det var inte heller min primära fråga utan snarare ett sidospår.

så kan man träna styrkelyft fast man ej är licensierad eller är man då endast en dödlig motionär?

Chaan
2012-11-01, 14:12
så kan man träna styrkelyft fast man ej är licensierad eller är man då endast en dödlig motionär?

Jag brukar gilla att läsa mellan raderna och har märkt att sammanlagt SL resultat över 380 kilo (för en kille) uppfattas av en majoritet som noterbart.

mikaelj
2012-11-01, 14:13
sant men jag kan inte läsa mig till det av det som står där och det var inte heller min primära fråga utan snarare ett sidospår.

så kan man träna styrkelyft fast man ej är licensierad eller är man då endast en dödlig motionär?

Motionär. Läs http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Borjamedstyrkelyft/Dethararstyrkelyft/

Betar
2012-11-01, 14:14
Du sade själv att det är allt från triathlon till tyngdlyftning. Nu säger du att du inte ens utöver CrossFit. Varför uttalar du dig då ens om vad CrossFit "är"?


Se Matsas svar.



Men herregud! Jag måste väl få påpeka ett fel oavsett om jag tränar crossfit eller inte. Jag är däremot inte dum nog att göra som "vissa andra" och hävda alla möjliga konstigheter som om de vore sanningar.

De matsa ville ha sagt var att en hockeyspelare kanske tränar knäböj men att det innebär inte att knäböj är en del av hockeyn. Det jag säger är att en Crossfit utövare tränar exempelvis tyngdlyftning FÖR ATT DE ÄR EN DEL A CROSSFIT! Ett tävlingsmoment kan vara att göra ett maxlyft i stöt.

Ser du inte skillnaden så kanske de är läge att lämna tråden.

NNIF
2012-11-01, 14:18
Motionär. Läs http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Borjamedstyrkelyft/Dethararstyrkelyft/

jag har läst det där, tro mig ;)

så en person som tränar fotboll, "tränar" alltså inte fotboll om han inte är med på svenska fotbollsförbundets lista över registrerade spelare? Inte ens om denna deltar på träningar utförda av licensierade lag?

Jag har diskuterat mycket med nitiskt religiösa människor i mina dagar, blir påmind om stämningen som fanns där när jag läser denna tråd mer och mer ;-)

NNIF
2012-11-01, 14:31
off topic, men det står väldigt mycket om VAD STYRKELYFT ÄR, men inte så mycket om vad en STYREKLYFTARE är...

Chaan
2012-11-01, 14:37
off topic, men det står väldigt mycket om VAD STYRKELYFT ÄR, men inte så mycket om vad en STYREKLYFTARE är...
Det är ju svårt att kalla tokdopade styrkelyftare (i andra länder, säkert bara) för något annat. Särskilt som det är mer pengar kanske där.

Ontopic så blev jag förvånad att crossfit går ut med att dom preppar. Det verkar helt sinnes.

Matsa
2012-11-01, 14:39
Självklart finns det dom som tror att CF = WOD på samma sätt som folk tror att lågreps = bulliga muskler. Blir väl inte mer rätt för de?

Nu ska inte jag tala för Sewen men det kan väl inte ha undkommit dig att han tränar rätt mkt av de tre stora (med andra ord styrkelyfts inspirerat). Om han dessutom ställer upp och tävlar i SL så anser jag att man kan klassa sig som styrkelyftare. Han tränar ju knappast likt crossfit konceptet.

När anser du att man är styrkelyftare? När man bara kör de tre stora? Ett pass med fokus på militärpress går minsann inte?

Du tycks ha lyckats missa det mesta jag försökte säga. Att du likställer detta med de som tror att lågreps ger bulliga muskler är rentav löjligt.

Man är en styrkelyftare när man tävlar i styrkelyft. Man tränar som en styrkelyftare när man tränar för att bli så bra som möjligt i böj, bänk och mark.

Förut påstod du att CF kan vara allt från långdistanslöpning till maxtunga singlar, enligt den definitionen tränar nästan alla CF. Nu säger du att Sewén inte tränar enligt CF konceptet, har du ändrat din definition? Sen sa du visserligen nyss att du inte kan ge en definition av crossfit. Så du vet alltså vad det är, fast ändå inte, men du vet i alla fall att Sewén inte tränar det. Eller? Jag märker att jag är dryg just nu men jag kan inte låta bli att reta mig lite på hur du verkar vilja dumförklara de som inte håller med om din definition.

matsa: du har viktiga poänger, men tycker att jämförelsen ishockey/thaiboxning och styrketräning är lite långsökt. Man har väl inte skivstänger i ishockey? däremot har man skivstänger i crossfit.

detta ställer ju en viktigare fråga rent allmänt, om en människa som spelar säg fotboll, löptränar mycket. Hur ser man på detta, är löpningen EN DEL av fotbollsträningen eller är det en separat träningsform? Som jag ser det tränar ju fotbollsspelaren löpning för att bli bra på just fotboll. Dvs man antar ett holistiskt perspektiv på "problemet".

Man skulle ju kunna vara ännu mera reduktionistisk och säga att tex inkastträning INTE är att träna fotboll utan just träna inkast...

sen hur ställer du dig till de som nu utövar crossfit men menar på att det är mer än bara WOD's, har de fel? Likt man (som ateist) brukar klaga på att folk inte "riktiga" muslimer för de följer ju inte koranen enligt någon specifik tolkning... lite så ser jag det som nu, att vi är ateister (= ej crossfit) och gör massa uttalanden om islam (crossfit)

Jämförelsen med hockey använde jag för att det blir så övertydligt och bra. Angående fotboll så ingår ju både löpning och inkast i tävlingsmomenten, fast är man ute i löpspåret vet jag inte om jag ändå skulle kalla det för fotbollsträning. Jag hade nog sagt löpträning. Känns dock som hårklyverier.

Grejen är dock att både fotboll och hockey är rena idrottsformer. Crossfit var inte det från början, det var en träningsform och det gick ut på att bli ganska bra på så många saker som möjligt. Det skulle uppnås genom att göra slumpmässigt utvalda pass, alltså WOD. Kroppen skulle alltid utsättas för oväntade utmaningar och på så vis hoppades man undvika platåer. Nu är det även en tävlingsform och det förändrar en del saker. De som vill bli riktigt bra på tävlingarna behöver lägga extra träning på sina svagheter samtidigt som de fortsätter att förbättra sina styrkor. De måste alltså specialiseringsträna en del och det är här jag ser den stora förändringen. Crossfits ledord har ju varit just att de är specialister på att inte specialisera sig. Är du med?

Angående ditt sista stycke så tycker jag att det är vettigare att lyssna på de som faktiskt utövar Crossfit än på mig, jag är långt ifrån insatt. Jag skriver mest bara som reaktion på vissa av argumenten här inne... Jag tycker förövrigt inte att det känns otänkbart att CF har fått en annan definition som idrottsform än det hade som en ren motionsform.

NNIF
2012-11-01, 15:05
Man är en styrkelyftare när man tävlar i styrkelyft. Man tränar som en styrkelyftare när man tränar för att bli så bra som möjligt i böj, bänk och mark.



ja men kan man säga att man då "tränar styrkelyft"?
det kanske är hårklyveri, men känns relevant med tanke på hur pass långt "vår" diskussion om CF har gått :D



Jämförelsen med hockey använde jag för att det blir så övertydligt och bra. Angående fotboll så ingår ju både löpning och inkast i tävlingsmomenten, fast är man ute i löpspåret vet jag inte om jag ändå skulle kalla det för fotbollsträning. Jag hade nog sagt löpträning. Känns dock som hårklyverier.



ja det kanske är hårklyveri, men personen tränar ju inte löpning för att vinna en löpartävling utan för att blir bra på fotboll.


Grejen är dock att både fotboll och hockey är rena idrottsformer. Crossfit var inte det från början, det var en träningsform och det gick ut på att bli ganska bra på så många saker som möjligt. Det skulle uppnås genom att göra slumpmässigt utvalda pass, alltså WOD. Kroppen skulle alltid utsättas för oväntade utmaningar och på så vis hoppades man undvika platåer. Nu är det även en tävlingsform och det förändrar en del saker. De som vill bli riktigt bra på tävlingarna behöver lägga extra träning på sina svagheter samtidigt som de fortsätter att förbättra sina styrkor. De måste alltså specialiseringsträna en del och det är här jag ser den stora förändringen. Crossfits ledord har ju varit just att de är specialister på att inte specialisera sig. Är du med?


absolut, situationen med CF är ganska komplex, därför undrade jag om "vi" inte kunde göra om frågeställningen så att den blir mer tydlig vad det är som avses med att "tio års crossfit"?



Angående ditt sista stycke så tycker jag att det är vettigare att lyssna på de som faktiskt utövar Crossfit än på mig, jag är långt ifrån insatt. Jag skriver mest bara som reaktion på vissa av argumenten här inne... Jag tycker förövrigt inte att det känns otänkbart att CF har fått en annan definition som idrottsform än det hade som en ren motionsform.

det tycker jag med, men (tyvärr?) lyser ju crossfit'arna med sin frånvaro i denna spännande tråd

Matsa
2012-11-01, 16:20
ja men kan man säga att man då "tränar styrkelyft"?
det kanske är hårklyveri, men känns relevant med tanke på hur pass långt "vår" diskussion om CF har gått :D

Ja egentligen tycker jag att man kan det men jag skulle föredra att man inte gör det. Anledningen till att jag sätter mig på tvären här är att den sortens träning ryms inom begreppet "helt vanlig styrketräning". Jag skulle helst se att de som satsar på styrkelyft får ha de begreppet för sig själva så att man slipper förvirring, se på alla trådar där SL likställs med varianter av 5*5. ;)

Om man sparkar boll utan tävlingsambitioner så finns det inte så mycket att kalla det man gör annat än just att man tränar fotboll.

absolut, situationen med CF är ganska komplex, därför undrade jag om "vi" inte kunde göra om frågeställningen så att den blir mer tydlig vad det är som avses med att "tio års crossfit"?

Ja det är kanske inte helt enkelt, och något som ställer till lite problem är att CF är så ungt att det fortfarande är i någon sorts utvecklingsfas. Själv hade jag nog inte lagt mig i debatten till att börja med om jag inte hade hittat något att reta upp mig på. :D

NNIF
2012-11-01, 16:30
Ja egentligen tycker jag att man kan det men jag skulle föredra att man inte gör det. Anledningen till att jag sätter mig på tvären här är att den sortens träning ryms inom begreppet "helt vanlig styrketräning". Jag skulle helst se att de som satsar på styrkelyft får ha de begreppet för sig själva så att man slipper förvirring, se på alla trådar där SL likställs med varianter av 5*5. ;)

Om man sparkar boll utan tävlingsambitioner så finns det inte så mycket att kalla det man gör annat än just att man tränar fotboll.



Ja det är kanske inte helt enkelt, och något som ställer till lite problem är att CF är så ungt att det fortfarande är i någon sorts utvecklingsfas. Själv hade jag nog inte lagt mig i debatten till att börja med om jag inte hade hittat något att reta upp mig på. :D

hehe ja SL 5x5 är ju inte direkt styrkelyft :P

så om säger jag till några kompisar "ska vi dra och spela fotboll?" då är jag dum i huvudet? eller? :-)
sen kan man ju tävla i fotboll på olika nivåer annat än de som sanktioneras av svenska fotbollsförbundet, tex korpen(?) och andra småturneringar med mera osv.
vem är då JAG att säga "nej ni tränar inte fotboll, ni är blott simpla motionärer som sparkar boll"


som sagt, vore bra och intressant om någon med mer eller mindre gedigen erfarenhet av CF kunde göra sig till känna i denna tråd. Känns lite som att vi ibland gissar hehe

HerrM
2012-11-01, 16:32
jag undrar över effektiviteten av träningsformen gällande massabygge för folk som inte är vältränade redan innan de börjar med crossfit.

Varför skulle någon som är ute efter massa träna crossfit? Din fråga är ju helt befängd.

Rikard Jansson
2012-11-01, 16:36
Varför skulle någon som är ute efter massa träna crossfit? Din fråga är ju helt befängd.

Därför att enligt tidigare visat citat så påstår crossfit-folket att ren crossfit är bättre än ren byggning för just... byggning. :)

HerrM
2012-11-01, 16:50
Därför att enligt tidigare visat citat så påstår crossfit-folket att ren crossfit är bättre än ren byggning för just... byggning. :)

Aha.... Well, jag tror dom har fel.

hurril
2012-11-01, 16:52
Den här tråden visar på samma slags kategori-problem som när en styrkelyftare säger att viss träning som styrkelyftare gör är mer effektivt än det som många byggare gör mot samma syfte.

Det leder till ett gäng skribenter som alla skjuter på (och från) rörliga mål.

hurril
2012-11-01, 17:04
Några (de som gillar CrossFit) skriker sig blåa om fördelar de ser av att utföra saker som i någon mening kan sägas ingå kategorin CrossFit. Problemet för dem är att samma saker kan sägas även ingå i en massa andra saker. T ex Styrkelyft eller byggning. Det blir ett problem när man försöker påstå saker om relationen mellan CrossFit och Byggning eftersom man inte objektivt och utifrån tydligt kan skilja en utövare av det ena från en utövare av det andra utan en definition som tydligt väljer det ena _eller_ det andra i tillräckligt många fall för att en distinktion ska kunna undersökas.

Om ett recept (Fran är en) är att maxa i de tre så uppfyller ju en atlet kriterierna för: Styrketränande, styrkelyftare, byggare och CrossFit-utövare. Det blir som att säga: Styrketräning är bättre än Byggning för att bli duktig i byggning; CrossFit precis som Styrketräning är båda kategorier än byggning.

Just frälsarsnacket runt CrossFit blir därför det mest provocerande. Det här blir samma typ av debatt som de tidigare om t ex BodyPump där de flesta tänkade nog mest retar upp sig på lama påståenden och inte att flera andra tränar något som verkar töntigt.

sudden21
2012-11-01, 17:06
Den här tråden visar på samma slags kategori-problem som när en styrkelyftare säger att viss träning som styrkelyftare gör är mer effektivt än det som många byggare gör mot samma syfte.

Det leder till ett gäng skribenter som alla skjuter på (och från) rörliga mål.

Detta är nog det mest nyanserade och sanna som sagts i denna tråden :thumbup:

hurril
2012-11-01, 17:09
Jag betvivlar t ex inte det minsta att en del av det som kan säga falla under CrossFit-paraplyet skulle vara mycket effektivt för muskelhypertrofi. Superset/ långa set/ kort vila och hela kroppen varje pass är inte kattskit direkt.

Anders The Peak
2012-11-01, 17:09
Är det inte funktionell styrka och muskelmassa det handlar om i Crossfit. Fördelen är att man behöver inte som i strongman vara relativt stor dvs rese i dagligt och på ålderdomlig svenska.
Hur grov man blir handlar mer om anlag än hur man tränar...

Matsa
2012-11-01, 17:31
så om säger jag till några kompisar "ska vi dra och spela fotboll?" då är jag dum i huvudet? eller? :-)
sen kan man ju tävla i fotboll på olika nivåer annat än de som sanktioneras av svenska fotbollsförbundet, tex korpen(?) och andra småturneringar med mera osv.
vem är då JAG att säga "nej ni tränar inte fotboll, ni är blott simpla motionärer som sparkar...

Var just det jag skrev att du inte är ju. Det finns inget annat att kalla det så det är helt ok att säga att du tränar fotboll. ;)

Chaan
2012-11-01, 22:17
absolut, situationen med CF är ganska komplex, därför undrade jag om "vi" inte kunde göra om frågeställningen så att den blir mer tydlig vad det är som avses med att "tio års crossfit"?


Att man kör igenom rubbet. Det är ju hela tanken. Jag är inte egentligen emot den idén, men det finns en idealstorlek i crossfit som man inte tjänar på att gå över. Därför har eliten ganska liknande fysik (under surfshortsen). I stort sett gäller ju det alla idrotter. Frågan är ju inte hur stor kan man bli, för den som hänger i ett crossfitgym i tio år och bara kör styrkeövningarna, kommer bli stor. Den intressanta frågeställningen är Hur stor KAN man bli och ändå fortsätta utöva hela konceptet. Och det har vi ju sett bilder och filmer på nu. Hade man kunnat bli rejält stor, och ändå göra det här, så hade någon gjort det.

filmjölk
2012-11-01, 23:18
Varför skulle någon som är ute efter massa träna crossfit? Din fråga är ju helt befängd.

Nej förvisso, men man blir ju ändå grövre av att lyfta vikter, och muskelmassan kommer som en bieffekt, men hur mycket av den?

Chaan
2012-11-01, 23:44
Om man vill: Så mycket att man måste sluta med crossfit

Fjällbrynt
2012-11-02, 10:27
Jag kan endast tala ur eget perspektiv men jag ger det ett försök. Jag har, efter 6 år av styrketränande, blivit Crossfitfrälst. Jag har kört nu i 10 månader och inte längtat efter styrketräning en enda gång. Jag har legat på cirka samma vikt under dessa 10 månader och ner i muskelmassa anser jag inte att jag gått. Snarare har jag byggt lite under denna tid, eller åtminstone fått muskelutveckling på andra ställen. På den aktuella frågan ser jag lite problematik, man bör ha någon koll på styrketräning innan man ger sig in i Crossfit i och med OL och SL där man behöver veta mycket kring buktryck etc. innan man ger sig på tyngre vikter, dessutom på tid.

Det är ju ganska säkert att byggning bygger bättre än Crossfit, jag tvivlar definitivt inte på det. Däremot anser jag att man blir mer genomtränad i Crossfit. När jag lämnade styrketräningen märkte jag hur lite uthållighet det faktiskt fanns i mina muskler. Jag känner mig mycket mer vältränad nu än då.

NNIF
2012-11-02, 10:32
När jag lämnade styrketräningen märkte jag hur lite uthållighet det faktiskt fanns i mina muskler. Jag känner mig mycket mer vältränad nu än då.

Fjällbrynt, hur menar du med "lämnade styrketräningen", styrketräning är väl en del av CF? Är inte ett av "målen" med CF att bli stark?

Du kanske skulle frasera om den där meningen till "inte BARA träna för styrka" ;)

Så hur konkret tränar du CF? Kör du efter någon "gurus" WOD's, hittar du på egna eller kör du "gott och blandat" så gott det går, eller har du ett långsiktigt mål där du har en strategi för att ta dig dit (fokusera på svaga punkter med mera)?

Fjällbrynt
2012-11-02, 11:35
Fjällbrynt, hur menar du med "lämnade styrketräningen", styrketräning är väl en del av CF? Är inte ett av "målen" med CF att bli stark?

Du kanske skulle frasera om den där meningen till "inte BARA träna för styrka" ;)

Så hur konkret tränar du CF? Kör du efter någon "gurus" WOD's, hittar du på egna eller kör du "gott och blandat" så gott det går, eller har du ett långsiktigt mål där du har en strategi för att ta dig dit (fokusera på svaga punkter med mera)?

Sure, fraserar om till att jag tränar numera inte bara för styrka. Jag har programmering från en lokal guru i vilkens team jag medverkar i. Kör målmedvetet ca 11 pass i veckan, vissa med fokus på maxlyft medan andra innehåller mycket svaghetsträning(gymnastiska rörelser för min del). Allt är inkluderat i min programmering men jag kör ju aldrig som jag gjorde när jag styrketräning, dvs 8or av något, vilar 2 min, kör en åtta till etc. Nu är det i så fall styrketräning i form av att varje minut ska jag klara av en viss rörelse 5 ggr under totalt 10 minuter (dvs 50 rep under 10 min).

NNIF
2012-11-02, 12:22
Sure, fraserar om till att jag tränar numera inte bara för styrka. Jag har programmering från en lokal guru i vilkens team jag medverkar i. Kör målmedvetet ca 11 pass i veckan, vissa med fokus på maxlyft medan andra innehåller mycket svaghetsträning(gymnastiska rörelser för min del). Allt är inkluderat i min programmering men jag kör ju aldrig som jag gjorde när jag styrketräning, dvs 8or av något, vilar 2 min, kör en åtta till etc. Nu är det i så fall styrketräning i form av att varje minut ska jag klara av en viss rörelse 5 ggr under totalt 10 minuter (dvs 50 rep under 10 min).

Det låter vettigt!

Tack för förtydligandet, var viktigt för diskussionen att du deltog :-)

HookersUnited
2012-11-02, 12:23
Om man vill: Så mycket att man måste sluta med crossfit
När måste man sluta med Crossfit?

Fjällbrynt
2012-11-02, 12:56
Det låter vettigt!

Tack för förtydligandet, var viktigt för diskussionen att du deltog :-)

Skönt att du känner så! Jag kommer flyta av lycka hela dagen, tack!

NNIF
2012-11-02, 12:58
Skönt att du känner så! Jag kommer flyta av lycka hela dagen, tack!

Finns säkert några här som kommer säga att du inte "är crossfit" eftersom du inte tror på att man blir större av CF än ren kroppsbyggning :d

NNIF
2012-11-02, 13:41
detta är crossfit: https://www.youtube.com/watch?v=csOGw4doj1Q

Maod
2012-11-02, 14:55
detta är crossfit: https://www.youtube.com/watch?v=csOGw4doj1Q

En del där är CrossFit, en del är bara galenskaper.
Det är en video som är gjord att förlöjliga CrossFit och dess utövare.

Fartman
2012-11-02, 17:34
detta är crossfit: https://www.youtube.com/watch?v=csOGw4doj1Q

Jag är mest nyfiken vad det är för gigantiska bumper-plates som verkar vara standard i alla CF-videos som man ser?

HookersUnited
2012-11-02, 18:37
Det är helt vanliga biceps-plattor.

Chaan
2012-11-02, 22:15
När måste man sluta med Crossfit?

Det är ju akrobatik
Dom bästa ligger väl runt 80-85 kilo så 90 kilo?
http://www.crossfite3.com/images/maggiepullup_000.JPGhttp://atlascrossfit.com/files/2012/10/IMG_4980-Version-2-682x1024.jpg

Deceiver85
2012-11-02, 23:06
Det är en video som är gjord att förlöjliga CrossFit och dess utövare.

Smällar man får ta när man utger sig för att vara "elite athletes" utan att vara särskilt bra på något...

HookersUnited
2012-11-02, 23:19
Tveklöst bäst i världen på Crossfit.

NNIF
2012-11-03, 10:49
Smällar man får ta när man utger sig för att vara "elite athletes" utan att vara särskilt bra på något...

tror seriöst att CF vore bra mycket vettigare träningsform om man utförde övningarna lite mera strikta samt skippade det sekteristiska kring det.

Fyllot
2012-11-03, 10:56
Vill inte trampa på några ömma tår men jag har aldrig träffat någon som INTE sysslat med frekvent styrketräning INNAN dom började med flugan CF. Därför känns det inte som en rättvis frågeställning.

NNIF
2012-11-03, 10:58
Vill inte trampa på några ömma tår men jag har aldrig träffat någon som INTE sysslat med frekvent styrketräning INNAN dom började med flugan CF. Därför känns det inte som en rättvis frågeställning.

gå ner till random CF-"gym" så hittar du massor *popcorn*

Chaan
2012-11-03, 10:59
Om det är en sekt, så kommer den fortsätta vara det, till den försvinner. Man får nog leta utanför det gänget i så fall för att hitta dom bäst tränade på planeten (till exempel Iron Man). Idén (akrobatik + uthållighet + styrka) är inte helt galen men dopingen gör att jag inte ger dom många år. Har ingen bra definition på 'mest fit' tyvärr. Förmodligen kommer det finnas samma intresse för att hitta dom bästa allround-idrottarna (tiokamp visar inte riktigt det alltså)

NNIF
2012-11-03, 11:03
har hört många säga att crossfit är träningens motsvarighet till scientologi

Chaan
2012-11-03, 11:05
Ja i så fall är väl styrkelyft träningens motsvarighet till 4chan (som ju blivit kända för att motarbeta scientologi)

Rikard Jansson
2012-11-03, 11:08
Ja i så fall är väl styrkelyft träningens motsvarighet till 4chan (som ju blivit kända för att motarbeta scientologi)

:d

Fjällbrynt
2012-11-03, 13:48
Om det är en sekt, så kommer den fortsätta vara det, till den försvinner. Man får nog leta utanför det gänget i så fall för att hitta dom bäst tränade på planeten (till exempel Iron Man). Idén (akrobatik + uthållighet + styrka) är inte helt galen men dopingen gör att jag inte ger dom många år. Har ingen bra definition på 'mest fit' tyvärr. Förmodligen kommer det finnas samma intresse för att hitta dom bästa allround-idrottarna (tiokamp visar inte riktigt det alltså)

Svårt att veta när du trollar men vad menar du med att dopingen inte ger dem många år? Sporten som helhet förstörs ju inte om eliten dopar sig, det känns mer som en tumregel i många sporter...

Silencer
2012-11-03, 13:52
Crossfit, även kallat VM i Kipping.

Chaan
2012-11-03, 17:33
Svårt att veta när du trollar men vad menar du med att dopingen inte ger dem många år? Sporten som helhet förstörs ju inte om eliten dopar sig, det känns mer som en tumregel i många sporter...

Svårt att veta när du trollar. Du har inte märkt att doping har börjat bli en ganska infekterad fråga?

qmop
2012-11-03, 20:36
Klart att amerikanerna överdriver och påstår att det "bygger" bäst, finns det någon svensk box som påstår det?

Rahf
2012-11-03, 21:23
Förbannat dålig form Crossfit-utövare har, rent generellt. Flaxar omkring som galningar med allt kippande.

NNIF
2012-11-03, 21:58
Klart att amerikanerna överdriver och påstår att det "bygger" bäst, finns det någon svensk box som påstår det?

alltså det är crossfit.com som gäller, "svensk" CF är inte crossfit, fråga mikaelj hehe

entropy
2012-11-04, 00:08
Klart att amerikanerna överdriver och påstår att det "bygger" bäst, finns det någon svensk box som påstår det?

Jag har stött på påståendet från svenska utövare i alla fall.

EDIT: Jag har dessutom bara pratat med en enda crossfitta och på honom lät det som att påståendet var en självklarhet som alla frälsta ställde sig bakom.

NNIF
2012-11-04, 00:33
Jag har stött på påståendet från svenska utövare i alla fall.

EDIT: Jag har dessutom bara pratat med en enda crossfitta och på honom lät det som att påståendet var en självklarhet som alla frälsta ställde sig bakom.

så det finns true believers här med? *popcorn*

filmjölk
2012-11-04, 01:07
Crossfit ligger så jäkla rätt i tidsandan just nu. Jämför med arbetslivet. Man skall bli duktig på allt och specialisera sig är passé, "spindeln i nätet", effektiv, funktionell, tidssparande. Crossfit är faen borgerligt. In på gymmet, en snabb WOD med tidtagarur, in och ut på 37minuter blankt, styrka-rörlighet-kondition-allt i ett tillbaks till jobbet, mobilen alltid på, nyttig kaloriberäknad lunch och vatten på flaska - så jäääävla borgerligt.

Chaan
2012-11-04, 01:27
Ja inte gör det mig något, renässansmänniskor är det ont om. Men grova kan man inte bli.

pezrulezhaakon
2012-11-04, 01:29
Personligen tycker jag CF har ett bra grundtänk. Bara tråkigt när allt faller pladask då tiden/repsen och inte utförandet är i fokus.

NNIF
2012-11-04, 01:40
personligen tycker jag cf har ett bra grundtänk. Bara tråkigt när allt faller pladask då tiden/repsen och inte utförandet är i fokus.

+1 !

Betar
2012-11-04, 13:46
Du tycks ha lyckats missa det mesta jag försökte säga.

Man är en styrkelyftare när man tävlar i styrkelyft. Man tränar som en styrkelyftare när man tränar för att bli så bra som möjligt i böj, bänk och mark.

Men det är det jag vill ha sagt. En styrkelyftare tränar för att bli så bra som möjligt på bänk, böj & mark. Vilket allt för ofta innefattar en väldigt bred övningsarsenal. Betydligt bredare än de tre tävlingsmomenten.

På samma sätt vill en CF-utövare bli så bra som möjligt på CF. Då krävs det väldigt mycket mer styrka än vad många tror. En typisk kroppsvikt är 90 kg med väldigt lågt BF%. Det nås inte med vanliga WODs utan med tunga lyft. Tunga lyft är lika mycket CF som lätta och snabba. För att bli riktigt vass inom CF så krävs det att du kanske fixar en knäböj kring 200 kg. Det gör man inte om man inte tränar tunga knäböj.



Förut påstod du att CF kan vara allt från långdistanslöpning till maxtunga singlar, enligt den definitionen tränar nästan alla CF. Nu säger du att Sewén inte tränar enligt CF konceptet, har du ändrat din definition? Sen sa du visserligen nyss att du inte kan ge en definition av crossfit. Så du vet alltså vad det är, fast ändå inte, men du vet i alla fall att Sewén inte tränar det. Eller? Jag märker att jag är dryg just nu men jag kan inte låta bli att reta mig lite på hur du verkar vilja dumförklara de som inte håller med om din definition.


Att sätta en definition över en så bred sport som CF är svårt. Det kommer alltid finnas mer än en definition. De samma gäller styrkelyft. Vissa anser kanske att gymträning i allmänhet (maskiner, pilatesbollar och allt vad det innebär) är korrekt som definition för SL, medan många andra vill begränsa sig till fria vikter och basövningar.

vet inte vart du vill komma med Sewen-grejen. Du säger väl t.o.m själv att han är/var en styrkelyftare?

HookersUnited
2012-11-04, 14:30
Det är ju akrobatik
Dom bästa ligger väl runt 80-85 kilo så 90 kilo?
http://www.crossfite3.com/images/maggiepullup_000.JPGhttp://atlascrossfit.com/files/2012/10/IMG_4980-Version-2-682x1024.jpg
Chad Mackay väger drygt 100 kg och kom på nionde plats vid årets upplaga av Crossfit Games. Rich Froning som vann väger 88. Lättaste topp 10 var Dan Bailey med 78 kg fördelat på 170 cm.

Chaan
2012-11-04, 14:34
Där har man problem, två reps kan inte vara bra.

qqZsnAqy9KU

mikaelj
2012-11-04, 15:52
Förbannat dålig form Crossfit-utövare har, rent generellt. Flaxar omkring som galningar med allt kippande.

Är kipping dåligt utförande?

Det är som att säga att touch'n'go-bänk är dålig bänkpressform.

Kipping är en annan övning och skall inte jämföras med vanliga. Som höjdhopp mot stavhopp.

mikaelj
2012-11-04, 15:55
Att sätta en definition över en så bred sport som CF är svårt. Det kommer alltid finnas mer än en definition. De samma gäller styrkelyft. Vissa anser kanske att gymträning i allmänhet (maskiner, pilatesbollar och allt vad det innebär) är korrekt som definition för SL, medan många andra vill begränsa sig till fria vikter och basövningar.

Det finns redan en, och endast en, korrekt definition av styrkelyftare så jag ser inte poängen med att "anse" saker.

Man kan t ex tro att månen är gjord av ost, eller att jorden är platt... men det kommer inte att förändra något.

Betar
2012-11-04, 16:46
Det finns redan en, och endast en, korrekt definition av styrkelyftare så jag ser inte poängen med att "anse" saker.

Man kan t ex tro att månen är gjord av ost, eller att jorden är platt... men det kommer inte att förändra något.

Enligt dig så är man styrkelyftare när man finns registrerad på styrkelyft.se. Korrekt?

Det betyder ju att en styrkelyftare inte ens behöver träna böj för att vara en styrkelfytare? Finns det inga som helst riktlinjer för hur träningen ska se ut? Gummiband och pilatesbollar kan alltså vara mer vanligt än tunga basövningar för en styrkelyftare?

Hur grov kan en normal person bli av att träna som en styrkelyftare under 10 års tid?

NNIF
2012-11-04, 17:02
Enligt dig så är man styrkelyftare när man finns registrerad på styrkelyft.se. Korrekt?

Det betyder ju att en styrkelyftare inte ens behöver träna böj för att vara en styrkelfytare? Finns det inga som helst riktlinjer för hur träningen ska se ut? Gummiband och pilatesbollar kan alltså vara mer vanligt än tunga basövningar för en styrkelyftare?

Hur grov kan en normal person bli av att träna som en styrkelyftare under 10 års tid?

vi har redan snacka om detta i denna tråd.

det står på styrkelyftförbundets hemsida vad sporten styrkelyft ÄR, men det står inte vad en styrkelyftare är.
Så det är väl en tolkningsfråga.

Amfksp
2012-11-04, 17:07
Crossfit ligger så jäkla rätt i tidsandan just nu. Jämför med arbetslivet. Man skall bli duktig på allt och specialisera sig är passé, "spindeln i nätet", effektiv, funktionell, tidssparande. Crossfit är faen borgerligt. In på gymmet, en snabb WOD med tidtagarur, in och ut på 37minuter blankt, styrka-rörlighet-kondition-allt i ett tillbaks till jobbet, mobilen alltid på, nyttig kaloriberäknad lunch och vatten på flaska - så jäääävla borgerligt.

Närmare sanningen kommer man inte. Att det är snyggt och sexigt paketerat gör det inte sämre precis.
Reebok har slagit på stora PR-trumman. Trenden lär dö inom 5 år är min gissning.

Betar
2012-11-04, 17:19
vi har redan snacka om detta i denna tråd.

det står på styrkelyftförbundets hemsida vad sporten styrkelyft ÄR, men det står inte vad en styrkelyftare är.
Så det är väl en tolkningsfråga.

Okej. Är dock tveksam till att mikaelj har förstått att en styrkelyftare kan träna mer än bänk, böj och mark. Men det har han med andra ord?

leo1
2012-11-04, 17:25
Jag tycker den här artikeln som Jonas Colting skrev igår är riktigt bra:

http://coltingblogg.com/2012/11/03/den-stora-myten-om-crossfit-del-1/

Det är ju liksom facinerande med debatten kring cf.

NNIF
2012-11-04, 18:02
Okej. Är dock tveksam till att mikaelj har förstått att en styrkelyftare kan träna mer än bänk, böj och mark. Men det har han med andra ord?

På vilka grunder är du tveksam?

Enligt SAOB är styrkelyftare en person som idkar sporten Styrkelyft.

Idka har ju en ganska bred och mild definition.

Att vara en enligt Svenska Styreklyftsförbundet vara licensierad styrkelyftare är väl en delmängd av att vara styrkelyftare, ty det är ingen skyddad titel.

C.f. personlig tränare och lic. (enligt något förbund, "whatever") personlig tränare

mikaelj
2012-11-04, 19:32
Men skärp er nu. Man är styrkelyftare när man tävlar i styrkelyft. Ordet styrkelyft är själva tävlingsmomentet där du har nio lyft på dig i tre grenar. Hur du når fram dit är irrelevant. Det är tävlingen som räknas och ingenting annat.

Tävlar du inte i styrkelyft är du en helt vanlig motionär som tränar på gym och ägnar sig åt helt vanlig styrketräning där övningarna knäböj, bänkpress och marklyft skulle kunna ingå, i valfritt repsintervall.

NNIF
2012-11-04, 19:45
om jag anordnar en styrkelyftstävling i min lada, ej sanktionerad av svenska styrkelyftsförbundet, är detta inte styrkelyft då?

Om jag anordnar en fotbollsmatch på gräsmattan utanför mitt hus, ej sanktionerad av svenska fotbollsförbundet, är inte detta då fotboll? det?

Om jag tränar för att uppnå både styrka, uthållighet, explosivitet och gymnastisk förmåga, men följer WOD's sanktionerade av vare sig crossfit.com eller annan "crossfit-guru", är det inte crossfit då? Vad händer om jag kallar det för det?


Skillnaden är väl att CrossFit är ett registrerat trademark? Lite som att säga att jag har gjort ett bröd som liknar skogaholmslimpan, men jag kan inte kalla den det.

mikealj, vi förstår att du är stolt över att tävla i styrkelyft och bara menar väl, men vi försöker förstå oss på fenomenet CrossFit här. Det som gör detta så svårt är att det är väldigt få CF'are som har bidragit i denna tråd och vi försöker göra så gott vi kan genom att göra paralleller till de sporter och träningsformer vi känner till.

mikaelj
2012-11-04, 19:47
vi förstår att du är stolt över att tävla i styrkelyft och bara menar väl, men vi försöker förstå oss på fenomenet CrossFit här. Det som gör detta så svårt är att det är väldigt få CF'are som har bidragit i denna tråd och vi försöker göra så gott vi kan genom att göra paralleller till de sporter och träningsformer vi känner till.

Låt bli att spekulera då, eftersom ni inte vet tillräckligt mycket om varken CrossFit eller styrkelyft.

NNIF
2012-11-04, 20:13
Låt bli att spekulera då, eftersom ni inte vet tillräckligt mycket om varken CrossFit eller styrkelyft.

Nej men det vet givetvis du, du kan ju allt som står på http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/ utantill, mycket imponerande, kräver säkert en ansenlig mängd intelligens och arbetsinsats att veta "tillräckligt" mycket om SL... :)


SAOB:
STYRKE-LYFT. sport. styrkesport omfattande grenarna marklyft (dvs. lyftning av skivstång från marken till dess att benen är sträckta o. kroppen upprätad), bänkpress (dvs. pressande av skivstång till dess armarna är sträckta av person som ligger på en bänk) o. knäböjning (dvs. knäböjning med skivstången över skuldrorna till nigsittande o. uppgång till stående), styrkelyftning; jfr tyngd-lyftning.

(SAOB är väl det som normerar vårt svenska språk?)

Vad gäller styrkelyft (eng. powerlifting) finns det ju dessutom en hel uppsjö s.k. federationer (http://en.wikipedia.org/wiki/Powerlifting#Federations ) där man tävlar i dessa 3 moment med olika regler på vad som krävs för godkänt utförande, tillåten utrustning, viktklasser med mera och så vidare. Vilka federationer är powerlifting EGENTLIGEN? Vem bestämmer det isåfall?

Vad hade då hänt om jag startar en egen sådan "federation" och anordnar tävlingar inom denna? Kan jag ej kalla detta för styrkelyft eftersom min federation är IPF (eftersom du ansåg att norska styrkelyftsförbundet var styrkelyft så antar jag att det är IPF som är normerande och definierande för dig). c.f. det jag skrev i förra inlägget om att anordna en tävling i dessa tre grenar i min lada.

Grejen med CrossFit är även att det är en ganska ung företeelse, kanske kommer CrossFit att utvecklas (eller avvecklas) till olika federationer i framtiden. Skillnaden är väl, som jag skrev, att crossfit är ett registrerat varumärke (har jag fått för mig).

En annan rolig styrkesport (som inte ens är sportklassad i Sverige) är ju Strongman, som är otroligt löst definierad och svårbegriplig ur ett organisatoriskt perspektiv. När är man en "strongman" i Sverige? Det finns ju inte ens? :-)

Du ville inte svara på mina andra frågor, trist - för jag tycker dom är relevanta och kluriga. Idrottsföreningen jag driver bedriver tex. "fotboll", men vi har inget med svenska fotfollsförbundet att göra. Ska jag istället skriva att vi har "bollsparkande på motionärsnivå"?

Sen vem tar skada av att vi "spekulerar"? Själva grundtanken med ett internetforum att kunna bolla idéer och åsikter med varandra. Men du verkar nästan ta det som personliga påhopp och antar en slags besserwisser-attityd? Vi har ju bara lite kul och filosoferar lite på vår fritid (som jag har alldeles för mycket av hehe) :)

rooz
2012-11-04, 20:18
NNIF, Finns en uppsjö organisationer för SL. IPF är väl den största internationellt som även testar sina atleter.

Likväl finns olika organisationer för fotboll.

mikaelj
2012-11-04, 20:20
Ingen tar skada av det. Du beklagade dig över att det är svårt att komma fram till något eftersom ingen av er som spekulerar har erfarenhet av varken CrossFit eller styrkelyft. Då erbjöd jag en lösning för att göra slut på ert lidande: sluta spekulera.

NNIF
2012-11-04, 20:22
NNIF, Finns en uppsjö organisationer för SL. IPF är väl den största internationellt som även testar sina atleter.

Likväl finns olika organisationer för fotboll.

Jag skrev ju det :)

Hur hjälper detta mig att förstå om kan kalla min tävling i ladan för styrkelyft utan att bryta mot svenska språket?

mikaelj
2012-11-04, 20:25
Jag skrev ju det :)

Hur hjälper detta mig att förstå om kan kalla min tävling i ladan för styrkelyft utan att bryta mot svenska språket?

Det är inte SAOB som definierar idrotten styrkelyft, utan det aktuella förbundet. Något slarvigt kallas SSF styrkelyft alt. IPF styrkelyft vardagligt här i Sverige för enbart "styrkelyft", eftersom det inte finns andra förbund här i landet. I Finland finns WPC.

NNIF
2012-11-04, 20:25
Ingen tar skada av det. Du beklagade dig över att det är svårt att komma fram till något eftersom ingen av er som spekulerar har erfarenhet av varken CrossFit eller styrkelyft. Då erbjöd jag en lösning för att göra slut på ert lidande: sluta spekulera.


Vi lider inte av det, vi tycker det är intressant (iaf jag)

Nyss var det kunskap, nu är det erfarenhet.

Antar att jag satte spiken i kistan nu med alla SL-jämförelser, så kan du komma och hänvisa till http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/ bäst du vill.

Om jag startar en egen federation med dessa 3 grenar, då kommer alltså inte du kalla det styrkelyft. Eftersom det inte är IPF? Kallar du WPA för styrkelyft?

NNIF
2012-11-04, 20:28
Det är inte SAOB som definierar idrotten styrkelyft, utan det aktuella förbundet. Något slarvigt kallas SSF styrkelyft alt. IPF styrkelyft vardagligt här i Sverige för enbart "styrkelyft", eftersom det inte finns andra förbund här i landet. I Finland finns WPC.

Nej men den definierar ordet, det definierar även ordet idrott.

Ska vi diskutera vad idrott är nu ;-)

Måste man vara ett registrerat idrottsförbund, knutet till SF för att kalla sin fysiska aktivitet "idrott"?

Svara på frågorna också.

Rahf
2012-11-04, 20:33
Småpojkar, vad är poängen med eran diskussion?

mikaelj
2012-11-04, 20:34
Jisses.

Styrkelyft definieras av tävlingsmomentet och inget annat. Sedan finns det olika förbund i världen. IPF är det största. Utöver IPF finns diverse clownförbund där doping är tillåtet och man får hjälp av passarna.

Resten av det du pratar om är jag helt ointresserad av.

Småpojkar, vad är poängen med eran diskussion?

Det undrar jag också.

NNIF
2012-11-04, 20:38
Småpojkar, vad är poängen med eran diskussion?

post #186

Försöka förstå andras sätt att se på crossfit, kan man utöva crossfit utan att följa WOD's sanktionerade av crossfit.com eller random crossfit-guru (ansluten till CF.com)

Du kan läsa dig till vad jag försöker förstå genom att läsa mina poster.

mikaelj
2012-11-04, 20:41
post #186

Försöka förstå andras sätt att se på crossfit, kan man utöva crossfit utan att följa WOD's sanktionerade av crossfit.com eller random crossfit-guru (ansluten till CF.com)

Du kan göra liknande övningar, men du får inte använda namnet utan att betala licens till CFHQ på ca US$2'000 per år.

NNIF
2012-11-04, 20:43
Jisses.

Styrkelyft definieras av tävlingsmomentet och inget annat. Sedan finns det olika förbund i världen. IPF är det största. Utöver IPF finns diverse clownförbund där doping är tillåtet och man får hjälp av passarna.

Resten av det du pratar om är jag helt ointresserad av.




ja men då är ju tävlingen i min lada en styrkelyftstävling eftersom vi tävlar i de grenar som är beskrivna dels i SAOB och på styrkelyftsförbundets hemsida.

Är man Licensierad i svenska styrkelyftsförbundet är man väl förbjuden att medverka i tävlingar arrangerade utanför IPF? Då har man ju implicit erkänt att styrkelyft existerar utanför IPF...

Ska inte besvära dig mer, du är grym *flex* (dvs i positiv bemärkelse)

mikaelj
2012-11-04, 20:46
ja men då är ju tävlingen i min lada en styrkelyftstävling eftersom vi tävlar i de grenar som är beskrivna dels i SAOB och på styrkelyftsförbundets hemsida.

Sure. (Förutom att om du säger styrkelyft i Sverige så syftar du de facto på IPF/SSF, så det kommer bli ev förvirring och/eller tandagnisslan. Är det en större tävling som du påannonserar med "styrkelyft" i informationsmaterialet tror jag inte att SSF blir helt nöjda med dig.)

Är man Licensierad i svenska styrkelyftsförbundet är man väl förbjuden att medverka i tävlingar arrangerade utanför IPF? Då har man ju implicit erkänt att styrkelyft existerar utanför IPF...

Ja, det finns konkurrerande organisationer, t ex ovan nämnda clownförbund.

Om du skulle börja med stora hockey-tävlingar utan att vara ansluten till Svenska Hockeyförbundet skulle de definitivt bli griniga på dig.

Rahf
2012-11-04, 20:46
ja men då är ju tävlingen i min lada en styrkelyftstävling eftersom vi tävlar i de grenar som är beskrivna dels i SAOB och på styrkelyftsförbundets hemsida.

Är man Licensierad i svenska styrkelyftsförbundet är man väl förbjuden att medverka i tävlingar arrangerade utanför IPF? Då har man ju implicit erkänt att styrkelyft existerar utanför IPF...

Ska inte besvära dig mer, du är grym *flex* (dvs i positiv bemärkelse)

Är du fanatiskt religiös? Bara för att IPF kanske inte erkänner något förbund utanför deras eget; betyder inte det att sporten inte existerar. Det är ju upp till var och en att dra en linje. Sen kan vi nog komma överens om att din 'tävling' i en lada skulle ha ett par deltagare. Förmodligen skulle grannarna tro att ni alla gick på steroider.

Semantik. Du babblar om förbannad semantik, helt enkelt för att få sista ordet.

NNIF
2012-11-04, 21:00
Sure. (Förutom att om du säger styrkelyft i Sverige så syftar du de facto på IPF/SSF, så det kommer bli ev förvirring och/eller tandagnisslan. Är det en större tävling som du påannonserar med "styrkelyft" i informationsmaterialet tror jag inte att SSF blir helt nöjda med dig.)

Ja, det finns konkurrerande organisationer, t ex ovan nämnda clownförbund.

Om du skulle börja med stora hockey-tävlingar utan att vara ansluten till Svenska Hockeyförbundet skulle de definitivt bli griniga på dig.

Ja styrkelyft är ju en såå stor sport i detta land, folk kommer ju bli helt förvirrade :confused:

Griniga ja, men det är väl ingen laglig orätt gjord?

Tänk på den reklam man gör för sporten liksom, styrkelyft i Sverige lider väl inte direkt av för få utövare?

Jag tänker tex på alla dessa universitetsfotbollsturneringar bland diverse studentorganisationer, stadens kyrko-fotbollsturneringar osv. Dessa är ju inte ens registrerade hos RF.

Nu kan ju jag iaf informera dig om att jag verkar inom RF och universitetsidrotten så om jag anordnar en fotbollsturnering av större slag så borde inte Svenska fotbollsförbundet bli griniga.

Tack för ett bra och informativt svar :-)

Är du fanatiskt religiös? Bara för att IPF kanske inte erkänner något förbund utanför deras eget; betyder inte det att sporten inte existerar. Det är ju upp till var och en att dra en linje. Sen kan vi nog komma överens om att din 'tävling' i en lada skulle ha ett par deltagare. Förmodligen skulle grannarna tro att ni alla gick på steroider.

Semantik. Du babblar om förbannad semantik, helt enkelt för att få sista ordet.

Du behöver inte komma med diverse personangrepp för jag gillar att filosofera och vrida och vända på saker. Din andra och tredje mening var ytterst informativ, de tackar jag för :)

Rahf
2012-11-04, 21:02
Vet du; ditt filosoferande är helt ok, när det inte spiller över till en fullständigt meningslös diskussion. Det är rätt underförstått vad styrkelyft och styrkelyftare är och inte är.

NNIF
2012-11-04, 21:07
Vet du; ditt filosoferande är helt ok, när det inte spiller över till en fullständigt meningslös diskussion. Det är rätt underförstått vad styrkelyft och styrkelyftare är och inte är.

meninglös? Jag lärde mig en hel del ju.
Sen är det ju inte bara jag som har tangerat dessa frågeställningar i denna tråd.

PepzAdept
2012-11-04, 22:21
Självklart finns det dom som tror att CF = WOD på samma sätt som folk tror att lågreps = bulliga muskler. Blir väl inte mer rätt för de?

Nu ska inte jag tala för Sewen men det kan väl inte ha undkommit dig att han tränar rätt mkt av de tre stora (med andra ord styrkelyfts inspirerat). Om han dessutom ställer upp och tävlar i SL så anser jag att man kan klassa sig som styrkelyftare. Han tränar ju knappast likt crossfit konceptet.

När anser du att man är styrkelyftare? När man bara kör de tre stora? Ett pass med fokus på militärpress går minsann inte?



Tur att du inte talar för mig då. Jag skulle själv inte klassa mig som styrkelyftare. Inte renodlad i alla fall. Jag tävlar i styrkelyft och tränar böj, bänk och mark en massa men tränar jag styrkelyft för det? På en 20-timmars träningsvecka kanske jag tränar basövningarna i 7 timmar.

Jag tränade crossfit tidigare en hel del, tävlade dessutom på SM 2010. Dock insåg jag att det vad helt värdelös träning på det sättet som det bedrevs på den klubben jag var på. Om nu inte målet var att bli lite mediokert tränad såklart, för det var väl i princip vad den träningen skulle kunna bidra med. Anledningen till det? Jo de tränade ENBART WODs. Helt värdelöst i min mening.

Jag har nog tränat väldigt mycket crossfitinspirerat genom åren, jag har också tränat väldigt mycket styrkelyftsinspirerat genom åren. Jag har dessutom tränat AF-inriktat, F5-inriktat och en massa discoträning på vägen också. Jag tvivlar dock på att någon skulle säga att jag tränar som en crossfittare, styrkelyftare eller något annat om man jämför med de som enbart inriktar sig på det.

Om du nu vill använda mig som något slags exempel eller anti-exempel? Så kanske du borde ha aningen mer koll på min träning?

Mvh Kristian Sewén

filmjölk
2012-11-04, 23:14
Är de konkurrerande sl-förbunden så clowniga, egentligen? Visst utrustningen är snäppet värre, men jag har svårt att anse att en trippelply-tröja med öppen rygg (jag vet inte vad de heter) är så särskilt mycket mer clownigt än en ipf-godkänd Titan-tröja tex.

Deras rawtävlingar mot klassiskt sl blir lättare att jämföra med. Där är de ofta 100kg bättre totalt. Det finns en radda tungviktare som tex. bänkar 250+...vad finns det i ipf? typ 2 som gör det varav den ena är specialist? Jag undrar vilket förbund som är clownigt då? :)

Doctor Snuggles
2012-11-04, 23:18
Är de konkurrerande sl-förbunden så clowniga, egentligen? Visst utrustningen är snäppet värre, men jag har svårt att anse att en trippelply-tröja med öppen rygg (jag vet inte vad de heter) är så särskilt mycket mer clownigt än en ipf-godkänd Titan-tröja tex.

Deras rawtävlingar mot klassiskt sl blir lättare att jämföra med. Där är de ofta 100kg bättre totalt. Det finns en radda tungviktare som tex. bänkar 250+...vad finns det i ipf? typ 2 som gör det varav den ena är specialist? Jag undrar vilket förbund som är clownigt då? :)

Det har väl att göra med vitamin S, som är lite vanligare i de andra förbunden?

Loke
2012-11-04, 23:31
Vet du; ditt filosoferande är helt ok, när det inte spiller över till en fullständigt meningslös diskussion. Det är rätt underförstått vad styrkelyft och styrkelyftare är och inte är.

Varför deltar du ens om du tycker en meningslös diskussion? Och nej, det är ju precis vad det inte är. Vissa tycker "styrkelyftare" handlar om att mäta sig med andra i knäböj, mark och bänk, andra tycker "styrkelyftare" handlar om att ha en licens i ett visst förbund. Ja, det är semantik, so what? Det gör ju inte frågan obetylig. Om vi ska sitta och vara pretto så kan jag slänga till med att semantiken speglar attityderna. Att "fotbollsspelare" inkluderar en mycket bred grupp av utövare medan "styrkelyftare" är betydligt smalare speglar vilka som förväntas delta. Fotboll är något för alla, styrkelyft är något för feta män med skägg.

Jag kan på sin höjd hålla med om att det är fel tråd att diskutera det i, men att det skulle vara ointressant? Knappast.

mikaelj
2012-11-04, 23:32
Alla är välkomna att tävla i styrkelyft.... du måste bara ha licens.

Gissningsvis är det så i de flesta sporter. Jag vet att jag var tvungen att lösa licens när jag tävlade i jujutsu.

Loke
2012-11-04, 23:34
Alla är välkomna att tävla i styrkelyft.... du måste bara ha licens.

Gissningsvis är det så i de flesta sporter. Jag vet att jag var tvungen att lösa licens när jag tävlade i jujutsu.

Jag spelade innebandymatch för några dagar sedan, krävdes ingen licens.

NNIF
2012-11-04, 23:47
Varför deltar du ens om du tycker en meningslös diskussion? Och nej, det är ju precis vad det inte är. Vissa tycker "styrkelyftare" handlar om att mäta sig med andra i knäböj, mark och bänk, andra tycker "styrkelyftare" handlar om att ha en licens i ett visst förbund. Ja, det är semantik, so what? Det gör ju inte frågan obetylig. Om vi ska sitta och vara pretto så kan jag slänga till med att semantiken speglar attityderna. Att "fotbollsspelare" inkluderar en mycket bred grupp av utövare medan "styrkelyftare" är betydligt smalare speglar vilka som förväntas delta. Fotboll är något för alla, styrkelyft är något för feta män med skägg.

Jag kan på sin höjd hålla med om att det är fel tråd att diskutera det i, men att det skulle vara ointressant? Knappast.

Faktiskt är jag förvånad över den oerhört snobbiga attityd som finns hos styrkelyftare genom att delta i denna .. ja vi kallar det diskussion. Är detta nödvändigt eller ens BRA för att locka folk till sin sport/idrott samt representera den? Ja jag är då inte lika sugen som jag var förr att träna och tävla i denna sport som licensierad.

När jag tränade och funderade på att tävla i strongman så var det en mycket familjär och utåtriktad känsla. Man hejjar på när sina konkurrenter lyfter bla, gör man det i SL undrar jag nu?

Om någon moderator kanske har tid och lust och ork, kanske alla poster som tangerar till detta ämne kan bli förflyttade till en egen tråd? För detta ämne tåls att diskuteras, det är faktiskt inte bara jag som har stått för dessa funderingar och invändningar i denna tråd (om crossfit...)


Alla är välkomna att tävla i styrkelyft.... du måste bara ha licens.

Gissningsvis är det så i de flesta sporter. Jag vet att jag var tvungen att lösa licens när jag tävlade i jujutsu.

Jag spelade innebandymatch för några dagar sedan, krävdes ingen licens.

Jag har spelat fotboll, innebandy och bordtennis under RF-arrangerande matcher/tävlingar för klubbar/föreningar med RF-anslutning, krävdes ingen licens (har givetvis spelat och tävlat i dessa sporter på evenemang utan RF-anslutning med)

Är du säker på att du spelade innebandy Loke? Du var inte bara en helt vanlig motionär som jagade en ihålig boll med en plastklubba i en sport som LIKNAR innebandy? ....

mikaelj
2012-11-04, 23:54
Vad är det ens för frågeställning? Nej, vi är machosvin som hatar varandra och byter ut magnesium mot babypuder. Ärligt talat, hur -tror- du att det är?
Och nej, jag kommer inte ge exempel på hur det är, för det är inte min sak att få dig intresserad av att tävla i styrkelyft. Om har bestämt dig på förhand om hur sådana tillställningar går till och dömt ut dem är du nog inte särskilt intresserad till att börja med.
Bättre att du håller dig till Strongman där alla är snälla.

NNIF
2012-11-05, 00:08
Det är inte min sak att få dig intresserad av att tävla i styrkelyft. Om har bestämt dig på förhand om hur sådana tillställningar går till och dömt ut dem är du nog inte särskilt intresserad till att börja med.
Bättre att du håller dig till Strongman där alla är snälla.

Vad innebär det att erhålla licens i styrkelyft? Att agera föredömligt för sporten och verka för dess spridning och popularitet verkar inte vara på agendan iaf. *slap*

Det vet jag att det stod på min lillebrors papper när han skulle börja spela bordtennis "på riktigt".

Behöver man inte skriva under ett skit förutom att man binder sig till att ej bruka de preparat som wada föreskriver och är medveten om de konsekvenser en brott mot detta innebär?

Ja och starka på riktigt ;) dessutom utan "hjälpmedel" (att se en tanig rackare med hälften så stora (små) ben som jag knäböja 237.5kg med lindor och böjdräkt, det är väl clowningt om något?)
(ja jag vet att det finns klassiskt styrkelyft, vem vann tungvikten där? hmm jo en strongman... eller just det, eftersom strongman inte är en sport/idrott enligt RF så kan ingen vara en strongman.. knepigt det här micke)

jag har inte stött på utövare av andra sporter anslutna till RF som innehar licens som är lika exklusiva i sitt innefattande av vad olika idrottsformer och tävlingar kan och bör kallas. Jag är ordförande i en RF-ansluten förening och stöter på en salig blandning folk på diverse möten. Detta blir definitivt en sak att ta upp på minglet nästa gång ett möte av lämpligt slag äger rum.

Detta är LÄTT den tråden med mest off-topic jag sett btw, hoppas posterna kan flyttas till egen tråd.

NNIF
2012-11-05, 00:29
Och nu måste jag skämmas och be om ursäkt, i egenskap av ordförande för en idrottsförening ansluten till RF ska jag verka för idrotterna som är anslutna dit's spridning och popularitet samt agera föredömligt. Detta ingår i min "licens" som representant för RF.
Mitt uttalande om Styrkelyft som clownigt var över gränsen. Ursäkta hoppas ingen tog illa vid, men jag kände att sammanhanget krävde det.

Fartman
2012-11-05, 01:47
Seriöst NNIF, sluta grina så mycket. Bara för att mikaelj är ganska så jobbig och smått dryg när man debatterar mot honom så behöver varken han eller resterande delar av styrkelyftssverige vara otrevliga.

Loke
2012-11-05, 06:00
Seriöst NNIF, sluta grina så mycket. Bara för att mikaelj är ganska så jobbig och smått dryg när man debatterar mot honom så behöver varken han eller resterande delar av styrkelyftssverige vara otrevliga.

Om det nu var så att mikaelj var den enda som höll den här positionen, det är det inte. Både mikaelj och NNIF har lite jobbiga diskussionsstilar, men jag tror att själva debatten är hälsosam. Jag har ännu inte hört någon styrkelyftare som går på NNIFs linje, och det måste man såklart inte göra, men man kan iaf överväga varför, så man inte bara tycker något av gammal vana.

mikaelj
2012-11-05, 06:40
kansliet kan säkert besvara era frågor om ni verkligen är intresserade att få svar. nås via e-post.
Postat via en mobil enhet

filmjölk
2012-11-05, 09:47
Det har väl att göra med vitamin S, som är lite vanligare i de andra förbunden?

Bara för att vi är duktiga på att testa Svenska lyftare gör inte IPF på något sätt rent:) Detta är enbart fördomar, då jag egentligen inte vet, men min fördom säger mig att IPF-lyftare i de flesta andra länder knaprar på ganska så obehindrat emellan större mästerskap. Så jag köper inte den skillnaden. Fånig fuskutrustning vs. något fånigare fuskutrustning, där ligger skillnaden.

Spartansk
2012-11-05, 09:51
Undrar hur grov t ex Proxy hade blivit av tio års crossfit?

gunhamn
2012-11-05, 10:22
Bara för att vi är duktiga på att testa Svenska lyftare gör inte IPF på något sätt rent:) Detta är enbart fördomar, då jag egentligen inte vet, men min fördom säger mig att IPF-lyftare i de flesta andra länder knaprar på ganska så obehindrat emellan större mästerskap. Så jag köper inte den skillnaden. Fånig fuskutrustning vs. något fånigare fuskutrustning, där ligger skillnaden.

http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Anti-Doping/tested_lifters_2012.pdf

Alla dessa testen är fejk eller manipulerade?

filmjölk
2012-11-05, 10:26
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Anti-Doping/tested_lifters_2012.pdf

Alla dessa testen är fejk eller manipulerade?

Det är ju på tävling. Hur kommer det sig att diverse deltagare från en hel del länder presterar markant bättre på nationella tävlingar än de gör på internationella tävlingar?

rooz
2012-11-05, 10:34
Jag undrar fortfarande varför NNIF är så emot att vissa vill lyfta mest & göra flest reps?

SL går ut på att lyfta mest vikt totalt, crossfit handlar om att göra flest reps. Om det inte passar dig, så kan du fortsätta lira fickpingis.

(Dagens tillägg: Micke verkar lika mycket för SL som du gör, om inte mera)

gunhamn
2012-11-05, 10:37
Det är ju på tävling. Hur kommer det sig att diverse deltagare från en hel del länder presterar markant bättre på nationella tävlingar än de gör på internationella tävlingar?

Är en del OCT med om du scrollar neråt, men självklart inte så många som man vill ha.

Edit: Sedan är inte alla test med på denna listan, jag själv testades OCT i september någongång men står inte med där, vet bland annat att Jaroslaw oleg har gjort runt 30-40 tester senaste 2 åren..

gunhamn
2012-11-05, 10:42
"men min fördom säger mig att IPF-lyftare i de flesta andra länder knaprar på ganska så obehindrat emellan större mästerskap. Så jag köper inte den skillnaden"

Självklart finns det folks om knaprar i IPF men hoppas innerligt att du fattar att det är stor skillnad mellan IPF och något annat otestat förbund. Självklart blir det mkt svårare att knapra när man vitseelserapporterar.

NNIF
2012-11-05, 10:44
Jag undrar fortfarande varför NNIF är så emot att vissa vill lyfta mest & göra flest reps?

SL går ut på att lyfta mest vikt totalt, crossfit handlar om att göra flest reps. Om det inte passar dig, så kan du fortsätta lira fickpingis.

(Dagens tillägg: Micke verkar lika mycket för SL som du gör, om inte mera)

Är absolut inte emot det :)
Vill CF göra sina "pullups" så får de väl göra det, men jag anser inte att det är spec bra träning och skulle inte rekommendera folk att träna dem på det sättet.

(Ja det gör han säkert, hoppas det, men det framkommer inte här:) )

filmjölk
2012-11-05, 10:51
"men min fördom säger mig att IPF-lyftare i de flesta andra länder knaprar på ganska så obehindrat emellan större mästerskap. Så jag köper inte den skillnaden"

Självklart finns det folks om knaprar i IPF men hoppas innerligt att du fattar att det är stor skillnad mellan IPF och något annat otestat förbund. Självklart blir det mkt svårare att knapra när man vitseelserapporterar.

Kalla mig fördomsfull, men hur sköts detta i tex. Ukraina? Jag ser inte riktigt skillnaden mellan IPF och clownpf där. Visst, lyftaren kanske är ren när hen står på flaket internationellt, men det blir ju bara en gradskillnad.

mikaelj
2012-11-05, 11:06
NNIF: Jag lägger en stor del av min fritid på styrkelyft, både vad gäller min egen träning samt klubb- och distriktsfrågor, och har därför inte längre tid att försöka övertyga såna som inte vill lyssna och bara tjatar emot. De som är nyfikna efter att ha läst om oss söker sig till GKK/styrkelyft självmant.

Kalla mig fördomsfull, men hur sköts detta i tex. Ukraina? Jag ser inte riktigt skillnaden mellan IPF och clownpf där. Visst, lyftaren kanske är ren när hen står på flaket internationellt, men det blir ju bara en gradskillnad.

WPC: "vi testar inte", passare hjälper till i lyften, två- till trelagers dräkter
IPF: "vi testar", passare hjälper inte till, enkellagersdräkter

Det första är en viktig inställningsfråga, det andra är för trovärdigheten och det tredje är mest en smaksak.

Det är synd att WPC överhuvudtaget finns, eftersom det försämrar idrottens möjligheter att bli accepterad som en olympisk sport.

gunhamn
2012-11-05, 11:10
Kalla mig fördomsfull, men hur sköts detta i tex. Ukraina? Jag ser inte riktigt skillnaden mellan IPF och clownpf där. Visst, lyftaren kanske är ren när hen står på flaket internationellt, men det blir ju bara en gradskillnad.

Jag tror inte det, om man kollar på listan jag länkade så kan man hitta både piss&blodtester som gjort på tex Viktor Testsov, jaroslaq olegh som lyfter för polen som också har varit ett land med mkt dopingproblematik har som sagt blivit testad SJUKT mycket..

Så jag tror absolut inte att man kan dopa sig hej vilt bara för att man bor i Ukraina när man tävlar för IPF och som sagt så måste man vitseelserapportera och det GÖR det svårare att fuska.

Man måste se skillnad på ett förbund som skiter i att folk dopar sig och på ett förbund som faktiskt jobbar mott fusket trots att folk kanske hittar smitvägar ändå.

NNIF
2012-11-05, 11:11
NNIF: Jag lägger en stor del av min fritid på styrkelyft, både vad gäller min egen träning samt klubb- och distriktsfrågor, och har därför inte längre tid att försöka övertyga såna som inte vill lyssna och bara tjatar emot. De som är nyfikna efter att ha läst om oss söker sig till GKK/styrkelyft självmant.



Det låter ju toppen :-)

filmjölk
2012-11-05, 13:16
WPC: "vi testar inte", passare hjälper till i lyften, två- till trelagers dräkter
IPF: "vi testar", passare hjälper inte till, enkellagersdräkter

Det första är en viktig inställningsfråga, det andra är för trovärdigheten och det tredje är mest en smaksak.

Det är synd att WPC överhuvudtaget finns, eftersom det försämrar idrottens möjligheter att bli accepterad som en olympisk sport.

I vilket förbund hjälper passarna att lyfta? Inte WPC iaf. Det är nog inte WPC som försämrar os-drömmen, utan utrustningen.:)

Betar
2012-11-05, 14:30
Det undrar jag också.

text

Det hela började med att jag påstod att crossfit träningen innebär så mycket mer än WODs och drog en parallell med SL träning som ofta består av mer än bara bänk, böj & mark.

Detta tyckte inte mikaelj stämde utan han hävdar att majoriteten är just bänk, böj & mark. Vilket stämmer för vissa medan det inte stämmer lika bra för andra.

Eftersom mikaelj säger att du (Sewen) är en styrkelyftare så ville jag bara styrka min åsikt med att säga att du faktiskt tränar betydligt mer "allround" än bara tre övningar.

Kontentan av hela historian: Crossfit är inte endast WODs.



Till dig Sewen ber jag om ursäkt att du ens blev inblandad i tråden.

mikaelj
2012-11-05, 14:36
Jag har inte sagt något om Sewén i den här diskussionen.

Träning för styrkelyft består av mer än de tre lyften, men en stor del av träningen går ut på just de lyften samt ev. varianter.

För att bli bra på CrossFit-tävlingar är det bättre att inte träna WODs. Men, CrossFit (utanför tävlingarna) är just WODs och Glassmans manifest.

PepzAdept
2012-11-05, 22:33
Det hela började med att jag påstod att crossfit träningen innebär så mycket mer än WODs och drog en parallell med SL träning som ofta består av mer än bara bänk, böj & mark.

Detta tyckte inte mikaelj stämde utan han hävdar att majoriteten är just bänk, böj & mark. Vilket stämmer för vissa medan det inte stämmer lika bra för andra.

Eftersom mikaelj säger att du (Sewen) är en styrkelyftare så ville jag bara styrka min åsikt med att säga att du faktiskt tränar betydligt mer "allround" än bara tre övningar.

Kontentan av hela historian: Crossfit är inte endast WODs.



Till dig Sewen ber jag om ursäkt att du ens blev inblandad i tråden.

Jo jag förstår problematiken... Jag personligen skulle ju inte tro att Mikaelj's ringa erfarenhet av styrkelyft speglar den breda massan. Tror inte heller att han har speciellt bra koll på hur eliten i Crossfitsverige tränar med följande uttalande...


För att bli bra på CrossFit-tävlingar är det bättre att inte träna WODs. Men, CrossFit (utanför tävlingarna) är just WODs och Glassmans manifest.

Att inte alls träna på WODs när det är det man ska tävla i vore väl lite som att aldrig gå en träningsmatch om man boxas?! Hur ska man bli bra på något om man inte provar hur det är att köra fullt ut?

Rikard Jansson
2012-11-05, 22:37
Vi är starkare, snabbare, och uthålligare! REAL athletes.

MVH Team CrossFit

edit; lustigt det där, kom på efteråt att det är ju typ MikaelJ's journaltitel... är du?... :O Ssshh

mikaelj
2012-11-05, 23:10
Jo jag förstår problematiken... Jag personligen skulle ju inte tro att Mikaelj's ringa erfarenhet av styrkelyft speglar den breda massan. Tror inte heller att han har speciellt bra koll på hur eliten i Crossfitsverige tränar med följande uttalande...

Att inte alls träna på WODs när det är det man ska tävla i vore väl lite som att aldrig gå en träningsmatch om man boxas?! Hur ska man bli bra på något om man inte provar hur det är att köra fullt ut?

Jag uttryckte mig något hastigt. Visst behöver du ha koll på de vanligaste WOD:arna och använda det som specifik träning, men du gynnas betydligt mer av att öka styrkan och tekniken genom att köra många övningar separat, utanför WOD:ar.

Det är knappast så att man blir med i Crossfit-eliten av att bara nöta WOD:s, d v s helt slumpmässig träning.

Chaan
2012-11-06, 13:17
Slartibrat borde vara bra på crossfit, bra hävkraft på rätt vikt.

leo1
2012-11-06, 17:46
Nu känns det som jag går off topic bara för jag ska gå on topic. Det är väl ingen hemlighet att man bygger en bra och snygg kropp på dessa crossfit-liknande övningar?

Och sedan för att böj-mark-bänk körs inom crossfit också så kommer lyftarmaffian och klankar ner, varför då??

Jag har läst från skapligt trovärdiga källor att många skådisar som har kommit i bra form tex Persbrandt mfl kört en slags stationsliknande träning. Kommer tyvärr inte ihåg fler just nu.

Är det så simpelt att lyftarmaffian är avundsjuk för att crossfittarna kan hoppa,skutta, har grymma kroppar och lyfter lika mycket som många styrkelyftare?

Jonithan
2012-11-06, 17:59
Kunde inte i min vildaste fantasi förstå att det riktade hatet mot syftet och filosofin i CrossFit var så stark. Man får ta alla träningsformer för vad de faktiskt är, det handlar om ett träningsuppläggsutbud och CrossFit råkar vara en av dessa som många har nappat på fått bra resultat utav.

Hur träningen ser ut vare sig man tränar CrossFit eller Styrkelyft så får man väl ändå se hur träningsupplägget ser ut över lång sikt samt vad syftet är. CrossFit kan absolut vara övervägande WODs en tid och med mer styrkeinriktad träning en annan tid. Syftet och målet med träningen är en helt annan än en person som kanske bygger alla sina pass utifrån Bänkpress, marklyft och knäböj. Självklart är det svårt att definiera hur man tränar när man tränar "CrossFit" men det är egentligen ganska oviktigt enligt mig, vill man gruppera in sig själv som CrossFit-atlet så får man väl göra det, om inte så är det också okej.

Varför kan inte alla bara acceptera de olika träningsformerna och ta allt med en nypa salt?

EDIT: Och för att vara relativt ontopic tror jag man blir rejält genomtränad om man håller på med "CrossFit" i 10 år. Hur grov man blir är jag osäker på men man besitter troligen en större mängd muskelmassa och ganska låg fettprocent.

Chaan
2012-11-06, 18:04
Jag tycker det skulle vara ypperligt intressant att med en bredare definition avgöra vem som är i bäst form, till exempel cykling + simning + pushpress osv osv osv

Nu är dom dopade, enligt hemsidan, och då kommer det aldrig bli en så stor grej att man kan räkna in ett flertal där, utan det kommer vara marginaliserat tills det försvinner...

Man måste ju upp i en viss storlek för att ett idrottsevent ska få status.

HookersUnited
2012-11-06, 18:12
Jag tycker det skulle vara ypperligt intressant att med en bredare definition avgöra vem som är i bäst form, till exempel cykling + simning + pushpress osv osv osv

Nu är dom dopade, enligt hemsidan, och då kommer det aldrig bli en så stor grej att man kan räkna in ett flertal där, utan det kommer vara marginaliserat tills det försvinner...

Man måste ju upp i en viss storlek för att ett idrottsevent ska få status.
Vilka är dopade enligt vilken sida?
Det är stora kommersiella krafter inom Crossfit just nu så jag har svårt att se att det skulle försvinna.

Chaan
2012-11-06, 18:14
Det var ju du som postade det i inlägg #40

HookersUnited
2012-11-06, 18:20
Det var ju du som postade det i inlägg #40
Vad säger det om att "dom" är dopade.
Det är någon som rangordnat vad som bygger mest muskler på ett minst sagt onyanserat vis.

Chaan
2012-11-06, 18:23
Ok, vart har dom gjort tester då *popcorn*

HookersUnited
2012-11-06, 18:29
Ok, vart har dom gjort tester då *popcorn*
Ingen aning. Jag är inte särskilt insatt. Men jag undrar fortfarande hur du drog slutsatsen att "dom" är dopade från den texten.

PepzAdept
2012-11-06, 22:05
Jag uttryckte mig något hastigt. Visst behöver du ha koll på de vanligaste WOD:arna och använda det som specifik träning, men du gynnas betydligt mer av att öka styrkan och tekniken genom att köra många övningar separat, utanför WOD:ar.

Det är knappast så att man blir med i Crossfit-eliten av att bara nöta WOD:s, d v s helt slumpmässig träning.

Beror inte det helt på vilka förutsättningar man har, hur nära det är till tävling och vad dina styrkor respektiva svagheter är tror du?!

Gissar exempelvis att Lanner som är en av sveriges starkaste crossfittare nog skulle ha betydligt bättre förutsättningar inför tävling genom att jobba på uthålligheten på bekostnad av lite styrka. Hur tror du han lägger upp sin träning inför tävling?

Jag håller med dig om att det viktigaste att komma ihåg när man tränar crossfit är att grundträna ordentligt och nöta teknik samt öka i styrka. Men på allvar Micke... tror du inte att de gör det?! Vet inte hur många crossfittare du känner men av ALLA jag känner som satsar mot tävling gör precis så. Jobbar upp teknik och styrka och sen jobbar på sina svagheter och såklart även styrkor.

Det bästa är nog att hitta den gyllene medelvägen när man håller på med crossfit. Det handlar ju trots allt om att vara så bra som möjligt på allt möjligt... vilket förmodligen betyder att man aldrig blir "riktigt" bra på någonting istället.


Nu känns det som jag går off topic bara för jag ska gå on topic. Det är väl ingen hemlighet att man bygger en bra och snygg kropp på dessa crossfit-liknande övningar?



Men det är väl självklart att man kan bygga en "bra och snygg kropp" med crossfit. Dock var väl frågan hur mycket muskler man kan utveckla med den typen av träning över tiden. Jag tror man kan bli rätt stor med ett smart upplägg. Dock tror jag att man kan lägga på sig mer muskler, eller i vart fall snabbare, med annan fokus i träningen.
Problemet med crossfit är ju att man inte direkt drar fördel av att ha "för" mycket muskler när man tävlar. Det är mycket att syresätta och så fort det kommer längre WODs så blir det svårt. De bästa i världen ligger väl runt 185cm på ca 80-85kg i rätt bra form?!

det var mina 5 cent iaf :P

HookersUnited
2012-11-06, 22:10
Det lilla jag sett så verkar många ligga ca 10 kg över sin längd -100. Rich Froning som är dubbel Crossfit Games-mästare är, om jag inte minns fel, 177 cm och väger ca 87 kg.