handdator

Visa fullständig version : Står still.. Hjälp


fallra
2012-10-30, 22:27
Hej Kolozzeum!

Ligger nu här och filosforerar över min träning och något som faller mig i tankebanorna väldigt ofta är min bänkpress.
Jag började träna väldigt oseriöst för cirka 1 år sedan. Då ökade jag i bänkpress från 40 kg till 57 på 2 reps. Efter att jag nått detta mål så inledde jag en deff-period för att jag hade överflödigt fett jag ville bli av med till sommaren, för att sedan kunna inleda en bulk till hösten.
Deff-perioden gick rakt åt helvete, jag var otroligt nära på att ingå i en ätstörning, då jag åt otroligt lite. I och med detta så förlorade jag antagligen all min styrka i alla övningar. Kom tillbaks efter sommaren och nu körde jag på 45 kilo i bänkpress, vilket var otroligt omotiverande. På grund av att min motivation till bänkpressen försvunnit så började jag köra hantelpress på 18kg som normalvikt för 5 reps, har gjort det sedan dess.

Nu har jag precis inlett min första bulk och har bara på cirka två-tre veckor ökat med 15kg i stående rodd, 20 kg i marklyft och 15 i benböj, men självklart står bänkpressen stilla.

Vad ska jag göra för att öka vikterna, men fortfarande bygga massa?
Ska jag börja om från "noll" och öka successivt?
Jag tror att problemet kan vara att jag är rädd för att öka vikten, men den rädslan ska jag överkomma, redan imorgon, då jag faktiskt har ett bröst-pass.
Är otroligt förvirrad, vilket kanske märks i texten, fråga mig gärna, då jag känner att jag varit otroligt otydlig.

Tack

ArgMcVarg
2012-10-30, 23:57
Se till att få till tekniken perfekt, börja om med bara stången och öka med 2,5-5kg varje pass. Ha som vana att hela tiden lyfta mer än förra gången så skall du nog ta dig förbi 45 kg. Är du säker på att ditt utförande är korrekt?

MaxHBG
2012-10-31, 02:11
Finns mycket du kan göra för att öka, gör övningen saktare, gör 1 extra reps, gör 1 till set, och såklart höj vikten för varje pass och se till att bli trött. Till exempel så vi säger att ditt sista set i bänken maxar du för 12 reps kanske 45 kilo?

Så kanske du vill köra ett till set bänk som avslutning? Då klarar du antaligen inte 45 kilo, och får gå ner till 35 kilo för ytterligare 12 reps? Då har du utmattad dig själv som du märker! :)

Sen ät ett överskott på 500-600 kcal per dag så att du går upp i vikt, fettet du lägger på dig hjälper dig med extra styrka ofc!