handdator

Visa fullständig version : Fuskmål eller lite sött varje dag


xanton
2012-10-30, 13:27
Jag kör strikt diet. Felet hittils är att när det väl blir dags för mitt fuskmål äter jag lite för mycket av det hela, och viktnedgången avstannar. Ska jag testa o äta lite smått av det goda varje dag istället för 1 mål i veckan?

Ex.
1 ruta mörk choklad varje dag
1 mål i veckan ex. Pannkakor+med sylt och chokladkaka till efterrätt.

Vad är bäst? Jag mår bra av denna diet men jag vill ju kunna gå ner i vikt lite granna för o se mer deffad ut.

Fishtank
2012-10-30, 13:29
Strikt diet.
Cheat meal så att du inte går ner i vikt.

Nej då gör du fel, ett cheatmeal är kanske 200-400 mer kcal en än vanlig deffdag.

speedy83
2012-10-30, 13:33
Personligen så tycker jag det är jobbigare att dieta när man ska ha dessa "fuskmål" det känns som att det blir sådan fokus på det och när det väl är dags äter man mest för att man ska inte alltid för att man egentligen är så sugen.

Jag försöker att avhålla mig konstant men om jag någon gång får ett riktigt sug efter något så tar jag lite. Det blir faktiskt inte så ofta som man tror. När man kört ett tag är det inga konstigheter att tacka nej till tårta och annat.

Jeml
2012-10-30, 13:39
1ruta mörk ELLER ljus choklad. spelar ingen roll.

Är förmodligen mycket bättre än att äta pannkakor med sylt och chokladkaka en gång i veckan.

Det beror självklart på hur stort detta mål är men har svårt att tro att det är så pass litet att det är mindre än 7rutor choklad ;)

Pretorian
2012-10-30, 13:43
Du har kanske för stort underskott. När jag äter alldeles för lite så kan jag bli väldigt sötsugen men äter jag mer mat så brukar det vara lugnt.

Prova att äta mer bra mat och strunta chokladen.

fallra
2012-10-30, 14:01
Jag ser ingen skillnad på olika makro-nutrienter, självklart förstår jag att vissa är bättre för kroppen än andra, även att vissa mättar bättre än andra. Men jag anser att, så länge som jag får i mig mina kalorier och makro-nutrienter när jag lagt huvudet på kudden, så är jag nöjd, vare sig vad jag proppat i mig.
Jag är inte en sån person som sätter mig ner och har en hel fuskdag, att jag proppar i mig 2000+ kcal över mitt energibehov. Jag äter hellre en eller två chokladbitar eller äter någon god middag varje dag isåfall.

Sen vet jag inte om det är skillnad när man bulkar resp. deffar, jag bulkar för stunden.

Sen vet jag inte, hörde här om dagen att huden blir mer fast om man äter skit, bra mat gör den alltså mer elastisk ( på ett bra sätt )? Det här vet jag däremot inte hur mycket jag vågar tro på.

Kritisera mig gärna ifall ni har något motargument, lär mig gärna för framtiden.

xanton
2012-10-30, 17:45
1ruta mörk ELLER ljus choklad. spelar ingen roll.

Är förmodligen mycket bättre än att äta pannkakor med sylt och chokladkaka en gång i veckan.

Det beror självklart på hur stort detta mål är men har svårt att tro att det är så pass litet att det är mindre än 7rutor choklad ;)

Ska satsa på det här, tror det kommer funka :D

Du har kanske för stort underskott. När jag äter alldeles för lite så kan jag bli väldigt sötsugen men äter jag mer mat så brukar det vara lugnt.

Prova att äta mer bra mat och strunta chokladen.

Ja det går ju men då kanske inte det är så lämpligt för viktnedgången, hmh vet ju inte eftersom jag inte räknar kalorierna.

Pretorian
2012-10-31, 07:52
Du kan ligga på underskott utan att räkna kalorier. JAG... kan äta (enligt mig) väldigt mycket mat och ändå gå ner. Däremot om jag äter för lite mat så kommer sötsuget och till slut kan jag inte hålla mig och äter då massa skräp som innehåller mängder med kalorier och då försvinner underskottet.

Så för mig fungerar det att äta mer för att minska kalorierna.

xanton
2012-10-31, 08:05
Du kan ligga på underskott utan att räkna kalorier. JAG... kan äta (enligt mig) väldigt mycket mat och ändå gå ner. Däremot om jag äter för lite mat så kommer sötsuget och till slut kan jag inte hålla mig och äter då massa skräp som innehåller mängder med kalorier och då försvinner underskottet.

Så för mig fungerar det att äta mer för att minska kalorierna.

Förstår du mig rätt? äter strikt, alltså i klass med tonfisk i vatten med kryddor utan socker/honung/etc. med ex. kokt potatis o dill. med endast omättat fett till. Tror det blir en hetsätning om jag skipper det söta helt o hållet även om jag äter tonvis med denna diet så kommer suget tillbaka.

Ulvamal
2012-10-31, 08:07
Hur gör man för att äta igen en veckas strikt diet på ett mål?

Eller mer konkret, vilket kcalunderskott/dag siktar du på?

Detta för att stilla min nyfikenhet, vilken väg man väljer för att lyckas hålla dieten är en läggnings- och smakfråga. Det mesta som funkar är bra. =)

z_bumbi
2012-10-31, 08:36
Förstår du mig rätt? äter strikt, alltså i klass med tonfisk i vatten med kryddor utan socker/honung/etc. med ex. kokt potatis o dill. med endast omättat fett till. Tror det blir en hetsätning om jag skipper det söta helt o hållet även om jag äter tonvis med denna diet så kommer suget tillbaka.

Jag skulle snarare äta mindre extrem mat men en chokladbit varje dag eller ett mål med pannkakor i veckan spelar ingen roll om det inte innebär att du får i dig för mycket kalorier. Välj helt enkelt det som du tycker är godast och som funkar bäst på sikt.
Det funkar också utmärkt att äta pizza, kebab, hamburgare, tårta osv under samma premisser.

Pretorian
2012-10-31, 09:52
Förstår du mig rätt? äter strikt, alltså i klass med tonfisk i vatten med kryddor utan socker/honung/etc. med ex. kokt potatis o dill. med endast omättat fett till. Tror det blir en hetsätning om jag skipper det söta helt o hållet även om jag äter tonvis med denna diet så kommer suget tillbaka.

Ojojojoj...

Med den kosten skulle jag lätt bli sötsugen. Har du funderat på att äta... mat?

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-10-26%2008%2033%2024.jpg

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-10-26%2018%2059%2023.jpg

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-10-27%2009%2000%2059.jpg

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-10-29%2008%2007%2009.jpg

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-10-29%2008%2007%2010.jpg

Reaper123
2012-10-31, 10:48
Du har kanske för stort underskott. När jag äter alldeles för lite så kan jag bli väldigt sötsugen men äter jag mer mat så brukar det vara lugnt.

Prova att äta mer bra mat och strunta chokladen.This!

Exakt så här har jag insett funkar bäst för mig, deffar nu på runt 2500-2700/dag kcal i snitt och måste ärligt talat säga att jag aldrig mått bättre på en deff. På helgerna brukar jag unna mig lite mer kalorier än på vardagarna (ligger normalt under 2500 kcal på vardagarna) men jag äter fortfarande "bra" mat i största möjliga mån och avslutar möjligen tex lördagen med 100-200g "gottis" istället för att börja dagen med frossa!

speedy83
2012-10-31, 11:15
Pretorian: har du recept på de tre översta? Såg ju grymt gott ut...

Reaper: måste vara grymt att kunna deffa på 2500 kcal! Själv tappar jag fan inte vikt trots ca:1500....

azeriath
2012-10-31, 11:27
För mig gick det sjukt långsamt och nästan uppåt vid 1800 kcal per dag, (troligen för att det blev mer fusk baserat på en veckas mat) nu när man lagt sig på 2100 per dag så går det förbannat mycket bättre och sötsuget är väck.

Håller med ovanstående talare, kolla kcal intaget lite grann.

Pretorian
2012-10-31, 11:42
Pretorian: har du recept på de tre översta? Såg ju grymt gott ut...

Reaper: måste vara grymt att kunna deffa på 2500 kcal! Själv tappar jag fan inte vikt trots ca:1500....

Allt finns i min journal. Det ÄR gott! :)

speedy83
2012-10-31, 12:10
Allt finns i min journal. Det ÄR gott! :)

Kalas, ska kolla in det!

Naggan
2012-10-31, 16:35
Strikt diet så ska du hålla på att käka choklad? Varför inte strunta i att handla chokladen?
Äter du rätt och bra så blir man inte sötsugen, det försvinner rätt fort (i mitt fall får jag ångest av att äta godsaker under diet).

Testa drick kolsyrat vatten/coca cola zero istället för chokladen, fast överdosera inte zero. Räcker med ett halvt glas.

Reaper123
2012-10-31, 19:42
Pretorian: har du recept på de tre översta? Såg ju grymt gott ut...

Reaper: måste vara grymt att kunna deffa på 2500 kcal! Själv tappar jag fan inte vikt trots ca:1500....Jag ligger ju inte på soffan med det kcal-intaget om man säger så, men skönt som fan att få äta ordentligt och slippa vara sugen helatiden.

Ps. Har alltså en aktiviretsfaktor runt 1,7 trots stillasittande jobb Ds.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

xanton
2012-10-31, 19:49
Ojojojoj...

Med den kosten skulle jag lätt bli sötsugen. Har du funderat på att äta... mat?


Jo det kan ju testas, ska se om jag kan justera lite.
Det här har jag inte ätit sen typ ett år sen, jag minns inte smaken av pizza längre, eller jo vill du höra receptet? Skrädmjöl (rostad havregryn) + olivolja + 1 tsk salt, krossade tomater kycklingfilé och broccoli :em:

För mig gick det sjukt långsamt och nästan uppåt vid 1800 kcal per dag, (troligen för att det blev mer fusk baserat på en veckas mat) nu när man lagt sig på 2100 per dag så går det förbannat mycket bättre och sötsuget är väck.

Håller med ovanstående talare, kolla kcal intaget lite grann.

Intressant, jag tror det blir lite så med fuskmålet... om ja ligger lite extra lågt dagarna innan o då vid målet blir det en jätte stor portion o då brakar hela viktnedgången ju :(