handdator

Visa fullständig version : "De värsta islamofoberna är muslimer"


Fordon
2012-10-30, 12:35
http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/07/de-v-rsta-islamofoberna-r-muslimer

Intressant läsning av Mohamed Omar. Varför talas det aldrig om detta när det kommer till islamofobi och kritik? Eller har jag bara missat det?

filmjölk
2012-10-30, 14:02
Intressant. Jäkligt intressant.


Lätt OT: Det känns som vita icke-muslimska svenskar har alldeles för lite insyn och kunskap om Islam i allmänhet. Vi har våra politisk korrekta glasögon på, och vill inte veta. Vi kan i allmänhet mer om Jehovas Vittne, Livets Ord, Knutbyförsamlingen, Laestadianer och andra marginella kristna sekter än Islam, som gemensamt (vilket kanske är en dum ihopklumpning, särskilt i samma tråd som den artikeln) är Sveriges näst största religion.

tjabolabo
2012-10-31, 00:07
Schysta ni är som sabbar världsbilden för snällisterna..

Tolkia
2012-10-31, 06:58
Det känns som vita icke-muslimska svenskar har alldeles för lite insyn och kunskap om Islam i allmänhet. Vi har våra politisk korrekta glasögon på, och vill inte veta. Vi kan i allmänhet mer om Jehovas Vittne, Livets Ord, Knutbyförsamlingen, Laestadianer och andra marginella kristna sekter än Islam, som gemensamt (vilket kanske är en dum ihopklumpning, särskilt i samma tråd som den artikeln) är Sveriges näst största religion.
Det här är värt att fundera över utan att man behöver försöka ta billiga poänger genom att dra "PK-kortet". Med tanke på att svensken i gemen vet väldigt lite t.o.m. om det som tidigare var statsreligion och ärligt talat inte ett skit om frikyrkor och deras mer obskyra avläggare om man inte kommer från Kalix och har haft laestadianer i klassen. Jag tror dock att det har mindre med vilja att vara politiskt korrekt att göra (sedan när blev det politiskt korrekt att inte vara intresserad av sin omvärld?) och mer med lättja och ointresse för allt utom det som berör den egna personen.

Vinter
2012-10-31, 07:04
Extremister är värre än sekulariserade? Stora journalistpriset nästa!

Manta
2012-10-31, 07:35
Är det verkligen så illa att gemene svensk inte har någon som helst insikt i inter-muslimskt hat? Sedan så finns det väl ingen i pk-snällvänstern som försvarar Saudi? Att det inte tas upp i samma utsträckning som SD i relation till svensk inrikespolitk känns ju tämligen logiskt.

Tap3worm
2012-10-31, 07:52
Wow! Ett finger i ögat på många!
Riktigt bra!

Bärs
2012-10-31, 08:22
Det är anmärkningsvärt att den svenska debatten om islamofobi hittills helt bortsett från denna aspekt. Vare sig Mattias Gardell eller Andreas Malm, två författare som skrivit mycket om frågan, har uppmärksammat den ”inomislamiska islamofobin”, trots att detta slags islamofobi är mycket allvarligare och drabbar fler än icke-muslimers islamofobi

Tja, med tanke på att det är kommunister som "drar islamofobkortet" är det inte förvånande.

Det som skulle vara intressant att veta är hur man kan veta vilka moskéer och vilka muslimer som är wahhabitiska. Är mer eller mindre alla sunnimuslimer wahhabister? Hur utbredd är wahhabismen i arabvärlden och Europa?

Man kan också notera att shiaislam med Iran i spetsen har tillräckligt med egna dårar.

Herr Oberst
2012-10-31, 12:01
Sedan så finns det väl ingen i pk-snällvänstern som försvarar Saudi?.

Saudi är ganska bespottade, men wahhabismen är ju ändå representerad i vårt samhälle, ända upp till utskottsnivå i Sveriges riksdag.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

tjing
2012-10-31, 12:13
Det här är värt att fundera över utan att man behöver försöka ta billiga poänger genom att dra "PK-kortet". Med tanke på att svensken i gemen vet väldigt lite t.o.m. om det som tidigare var statsreligion och ärligt talat inte ett skit om frikyrkor och deras mer obskyra avläggare om man inte kommer från Kalix och har haft laestadianer i klassen. Jag tror dock att det har mindre med vilja att vara politiskt korrekt att göra (sedan när blev det politiskt korrekt att inte vara intresserad av sin omvärld?) och mer med lättja och ointresse för allt utom det som berör den egna personen.

Håller med.

Vi är rätt ointresserade av samhället och dess riktning till mans. Folk engagerar sig inte politiskt i särskilt stor utsträckning osv och skiter i vad som händer så länge det inte påverkar de själva.

Trouble
2012-10-31, 13:37
Extremister är värre än sekulariserade? Stora journalistpriset nästa!

Likartade avsiktliga misstolkningar i varje tråd på temat? Tristessens ändhållplats nästa.

Vinter
2012-10-31, 14:04
Likartade avsiktliga misstolkningar i varje tråd på temat? Tristessens ändhållplats nästa.

Vad är det egentligen som är en nyhet, extremister är extrema? Det är väll precis vad folk har behandlat i alla trådar.

Mrs Robinson
2012-10-31, 14:18
Saudihövdingarna är ju bästisar med USA, så självklart kommer dessa saker tystas ner (i högermedia) lika mycket som den arabiska våren i ställen som Bahrain tystades ner i media.

Tvivlar dock att svenskar vet mer om Jehovas vittnen än islam. Det enda folk vet om jehovas är att de är dörrknackare och att de tystar ner övergrepp. Men det är ju PK att överdriva svenskars okunskap om islam.

Herr Oberst
2012-10-31, 15:05
Fast svensk media består till en majoritet av vänstervridna journalister, trots det är intresset för att granska och kritisera dom Saudifinansierade moskéerna i landet ganska svalt. Vad gäller "folkligt stöd" så slogs ju tex afa för att Saudi skulle få en ny stor moské i Göteborg.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Mrs Robinson
2012-10-31, 15:08
Fast svensk media består till en majoritet av vänstervridna journalister, trots det är intresset för att granska och kritisera dom Saudifinansierade moskéerna i landet ganska svalt. Vad gäller "folkligt stöd" så slogs ju tex afa för att Saudi skulle få en ny stor moské i Göteborg.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Vänstermedia är överskattade. Ibland har de "uppseendeväckande" journalistik som går emot högeridealet, men annars dansar de efter samma flöjt.

Gabriel174
2012-10-31, 15:48
Inte läst hela tråden än, men detta kommer definitivt inte som något chockerande för någon som växt upp bland sunnimuslimer. Shiahatet var enormt utbrett. "Konstigt" att det inte får någon medial uppmärksamhet :)

tjing
2012-10-31, 16:25
Vad gäller "folkligt stöd" så slogs ju tex afa för att Saudi skulle få en ny stor moské i Göteborg.


Absurt är bara förnamnet. Vad håller vänstern på med?

Jag trodde inte kommunism och religion gick ihop? Är inte kommunismen dessutom i grund och botten nationalistisk? D v s att se efter arbetarna i det egna landet?

Är inte extremvänstern mer en missriktad-välvilja-snällism-pk-polis än kommunistisk nuförtiden?

Beholder
2012-10-31, 16:39
Kanske var så att de som tyckte det var okej med bygget i göteborg tycker det är viktigt med religionsfrihet. Trots att man inte gillar religion så kan ju manfortfarande tycka det är bra om grundlagarna följs. Sedan var inte alla som ville tillåta bygget kommunister.
Skönt att pk alltid ska komma upp ni är som ett gäng papegojor. Skulle kunna tro att SD centralt skickar ut mail till er om vad ni ska vara kränkta över nu.

Bärs
2012-10-31, 17:11
Kanske var så att de som tyckte det var okej med bygget i göteborg tycker det är viktigt med religionsfrihet.

Kanske inte. Kanske är det så att kommunister och islamister förenas i sitt hat mot västerlandets bärande ideal, dvs. mänskliga rättigheter och friheter, demokrati, kapitalism och den judeo-kristna kulturen.

Amfksp
2012-10-31, 17:22
Absurt är bara förnamnet. Vad håller vänstern på med?

Jag trodde inte kommunism och religion gick ihop? Är inte kommunismen dessutom i grund och botten nationalistisk? D v s att se efter arbetarna i det egna landet?

Är inte extremvänstern mer en missriktad-välvilja-snällism-pk-polis än kommunistisk nuförtiden?

Ett par vänner till mig gick i den demon. Deras svar när jag frågade om deras inställning till saudi var: En rasist, är en rasist är en rasist. Dvs dom som demonstrerade mot moskén var rasister och då spelar inget annat någon roll.

Gabriel174
2012-12-16, 22:56
Kom att tänka på denna tråd när jag såg ett helt randomklipp från en arabisk television där en islamist får tala fritt om hur alawiterna (muslimer) bör dödas:

7IBQN4eRknI


Är ju inget märkvärdigt klipp egentligen ifall man kollar på arabiska TV-kanaler då och då, men det kan nog vara intressant för en utomstående att se.

Förövrigt är det väldigt lustigt/underligt hur muslimer i gemen brukar gå till angrepp mot någon som vågar generalisera negativt gentemot dem, men vederbörande personer skriver gärna "död åt judarna" dagen efter.

tjing
2012-12-17, 00:34
Ett par vänner till mig gick i den demon. Deras svar när jag frågade om deras inställning till saudi var: En rasist, är en rasist är en rasist. Dvs dom som demonstrerade mot moskén var rasister och då spelar inget annat någon roll.

Man gör det lätt för sig om man delar upp saker och ting i svart och vitt på det sättet.

Sen kan det ju faktiskt ha funnits en del rasister och nazister på plats, men det tar någonstans bort fokus från själva sakfrågan.

Simel
2013-01-03, 15:31
VARNING FÖR KÄNSLIGA TITTARE

Jag kommer inte att bädda in filmen, titta på egen risk.

http://www.youtube.com/watch?feature=related&v=NJzsUSLIaFw

Man avrättade alltså kallblodigt dessa människor eftersom att de var shiamuslimer, och inte sunni.

WHITEFOLKS
2013-01-03, 15:53
Det var lite förvrängt imo, om något så är det för att de är alawiter och inte sunni. Visserligen så är ju alawiter shiamuslimer men det är ju lite mer komplicerat än så i Syrien.