handdator

Visa fullständig version : IQ-test


tjing
2012-10-30, 11:33
Jag tänkte att vi kunde samla lite IQ-test i tråden som man kan göra om man har tråkigt etc.

Jag hittade ett hyffsat (ful layout dock):

http://www3.ntu.edu.sg/home/czzhao/iq/test.htm (obs: 20 min tid)

Gör testet om ni vill och fyll på!

spoonchest
2012-10-30, 11:43
en klurig en. (http://www.iqpussel.se/hattriq/)
Från denna sida:
http://www.iqpussel.se/

KyokushinJohan
2012-10-30, 12:08
Jag tänkte att vi kunde samla lite IQ-test i tråden som man kan göra om man har tråkigt etc.

Jag hittade ett hyffsat (ful layout dock):

http://www3.ntu.edu.sg/home/czzhao/iq/test.htm (obs: 20 min tid)

Gör testet om ni vill och fyll på!


Your score is 162
Wich means you are above superior

tjing
2012-10-30, 12:24
en klurig en. (http://www.iqpussel.se/hattriq/)
Från denna sida:
http://www.iqpussel.se/

Ser bra ut!

Bengtan
2012-10-30, 12:30
Your score is 162
Wich means you are above superior

Fick 120 och då klickade jag random på sista 10 utan att ens kolla. Så det testet var dåligt. Är det bara för mig det buggar? Tror jag annars vet jag inte vad jag ska göra. 16-25 får jag 7 bilder och 4 svarsalternativ men inget är liksom centrerar över varandra?

KyokushinJohan
2012-10-30, 12:38
Fick 120 och då klickade jag random på sista 10 utan att ens kolla. Så det testet var dåligt. Är det bara för mig det buggar? Tror jag annars vet jag inte vad jag ska göra. 16-25 får jag 7 bilder och 4 svarsalternativ men inget är liksom centrerar över varandra?

Ja det fanns lite kvar att önska med grafiken.
På 16-25 motsvarar de fyra rutorna till höger A, B, C, D

Spartansk
2012-10-30, 12:44
Illustrerad Vetenskaps är ju en klassiker. Se upp för lite missvisande högt resultat, jag själv t ex fick 15 poäng högre på detta än på Mensaprovet. http://illvet.se/iqtest

Bengtan
2012-10-30, 12:52
Illustrerad Vetenskaps är ju en klassiker. Se upp för lite missvisande högt resultat, jag själv t ex fick 15 poäng högre på detta än på Mensaprovet. http://illvet.se/iqtest


Jag tror att danska IQtestet också visar för högt. Mellan 5-15. Jag får för högt, jag är dum på riktigt. Ni som får höga resultat,vänner ni att ni kan diskutera förbi vanligt folk och lär er saker snabbt?

KyokushinJohan
2012-10-30, 13:02
För de som uppfattar detta som kaxigt så är det inte alls menat så.

Jag är med i Mensa men bara sen ca 1 år tillbaks. Det var då först jag började tänka på att jag ofta hamnar i en situation där jag försöker sänka min nivå när jag ska förklara något. Och gör jag inte det kan jag känna att jag diskuterar förbi vissa.

Jag lär mig fort men det innebär inte att jag hade bra betyg. Hade mera räkmackakörning i skolan och framförallt Högskolan. Fick höra sedan att det var ganska vanligt med att folk som har högt IQ ofta har runt medel i betyg då det inte blir någon utmaning som stimulerar en att kämpa.

Mrs Robinson
2012-10-30, 13:08
Det var då först jag började tänka på att jag ofta hamnar i en situation där jag försöker sänka min nivå när jag ska förklara något. Och gör jag inte det kan jag känna att jag diskuterar förbi vissa.
Mensamedlemmar alltså :laugh:

Spartansk
2012-10-30, 13:09
Fick höra sedan att det var ganska vanligt med att folk som har högt IQ ofta har runt medel i betyg då det inte blir någon utmaning som stimulerar en att kämpa.

Detta är sant. Det kan till och med gå sämre i skolan för högbegåvade än för normalbegåvade pga detta, och många anser att högbegåvade behöver minst lika mycket extra stöd som de med inlärningssvårigheter.

En länk om ämnet, inte superbra kanske, men: http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-nara-dig/Goteborg/hemsidor/HeleneOdenjung/Aktuellt/2012/skolan/

KyokushinJohan
2012-10-30, 13:09
Jo, anade att det var bättre att hålla tyst...

Det är ju inte så att jag går omkring och tänker på det hela tiden men det händer ofta. Men det kanske är så för alla?

Spartansk
2012-10-30, 13:10
Jo, anade att det var bättre att hålla tyst...

Det är ju inte så att jag går omkring och tänker på det hela tiden men det händer ofta. Men det kanske är så för alla?

Äh, skit i "IQ-säger-inget-om-hur-smart-man-är-på-riktigt"-förespråkarna. Internet kryllar av dem, tyvärr.

Olegh
2012-10-30, 13:16
Men vad spelar det för roll? IQ är ju ungefär lika intressant som penisstorlek. Helt meningslöst om du ändå inte använder det till något bra.

Bengtan
2012-10-30, 13:17
Äh, skit i "IQ-säger-inget-om-hur-smart-man-är-på-riktigt"-förespråkarna. Internet kryllar av dem, tyvärr.



Håller med. Tycker det verkar stämma bra. Finns säkert undantag. Jag är ingen intelligent person så jag är inte färgad av att vilja visa någon sorts makt eller supremacitet. Snarare tvärtom. Vad är det som är så absurt med att IQ kan ge en viss fingervisning?

Spartansk
2012-10-30, 13:18
Men vad spelar det för roll? IQ är ju ungefär lika intressant som penisstorlek. Helt meningslöst om du ändå inte använder det till något bra.

Kan du förklara för mig hur man kan låta bli att använda sin IQ? Det kräver en vis IQ att ens kliva upp ur sängen på morgonen, klä på sig och göra frukost. Intelligenta diskussioner (det förutsätter jag att de flesta minst normalbegåvade försöker ägna sig åt) kräver ännu mer.

Stefan J
2012-10-30, 13:19
Skillnaden i intelligensnivå mellan en person som är med i Mensa och en medelbegåvad person är säkert på flera plan lika stor som mellan en medelbegåvad person och en med mental retardation. Det märks kanske inte så tydligt i det första fallet eftersom tal inte släpar hos medelbegåvade personer (tal behöver inte släpa hos folk med mental utvecklingsstörning heller, speciellt inte om den är lindrig, men ni förstår säkert minpoäng). Med det i åtanke är det inte alls konstigt att en riktigt intelligent person ibland känner att han måste förenkla saker för att andra ska förstå. Inte heller är det konstigt att man upplever en känsla av ensamhet om man inte har någon jämbördig att diskutera saker med.

Mental
2012-10-30, 13:20
Jag tänkte att vi kunde samla lite IQ-test i tråden som man kan göra om man har tråkigt etc.

Jag hittade ett hyffsat (ful layout dock):

http://www3.ntu.edu.sg/home/czzhao/iq/test.htm (obs: 20 min tid)

Gör testet om ni vill och fyll på!

Your score is 132
Wich means you are above superior.




Men mindre än 20 min.

Bengtan
2012-10-30, 13:23
En VIS IQ, hah ;)

Många verkar tro att alla som tror på IQ är rasister eller fått en hög pöang. Jag är inget av det och jag tycker mig se ett samband. Sen att det inte märks av i vardagliga livet är ju en annan sak. Om man inte granskar det vill säga.


Kan du förklara för mig hur man kan låta bli att använda sin IQ? Det kräver en vis IQ att ens kliva upp ur sängen på morgonen, klä på sig och göra frukost. Intelligenta diskussioner (det förutsätter jag att de flesta minst normalbegåvade försöker ägna sig åt) kräver ännu mer.

Olegh
2012-10-30, 13:23
Kan du förklara för mig hur man kan låta bli att använda sin IQ? Det kräver en vis IQ att ens kliva upp ur sängen på morgonen, klä på sig och göra frukost. Intelligenta diskussioner (det förutsätter jag att de flesta minst normalbegåvade försöker ägna sig åt) kräver ännu mer.

Du gav ju själv exempel på det nyss. Människor med hög IQ tenderar ha lägre betyg för att de inte använder sina förmågor. (Om det nu stämmer.)

Så om någon med lägre IQ ändå kan prestera bättre i någon given kontext [med faktisk tillförd "nytta"] än någon med högre IQ, är det inte då mer intressant att jämföra detta?

Silencer
2012-10-30, 13:24
Jag lär mig fort men det innebär inte att jag hade bra betyg. Hade mera räkmackakörning i skolan och framförallt Högskolan. Fick höra sedan att det var ganska vanligt med att folk som har högt IQ ofta har runt medel i betyg då det inte blir någon utmaning som stimulerar en att kämpa.

Story of my life hela skolgången inklusive universitetet jag är på nu. Jag blir uttråkad direkt. Orkar inte plugga. Jag hafsar mig fram och får näst högsta betyg i allt. Men ibland känner jag mig dum när jag jämför med de som pluggar 5-8 timmar om dagen och får högsta betyg. Jag brukar plugga 20-60 min om dagen i bästa fall. Om jag däremot hittar något i livet som intresserar mig så lär jag mig det väldigt grundligt.

För övrigt, det där testet som någon påstod sig få 165 på är helt meningslöst. Det mäter inte IQ.

Här är mina resultat:

Riktigt mensatest: 120
Mensa.dk: 128
Svenska mensa: 126+

Jag tror jag har strax ovanför 120, typ 124-125. Dvs jag är högbegåvad men inget geni i ordets rätta bemärkelse.

Bengtan
2012-10-30, 13:28
Story of my life hela skolgången inklusive universitetet jag är på nu. Jag blir uttråkad direkt. Orkar inte plugga. Jag hafsar mig fram och får näst högsta betyg i allt. Men ibland känner jag mig dum när jag jämför med de som pluggar 5-8 timmar om dagen och får högsta betyg. Jag brukar plugga 20-60 min om dagen i bästa fall. Om jag däremot hittar något i livet som intresserar mig så lär jag mig det väldigt grundligt.

För övrigt, det där testet som någon påstod sig få 165 på är helt meningslöst. Det mäter inte IQ.

Här är mina resultat:

Riktigt mensatest: 120
Mensa.dk: 128
Svenska mensa: 126+

Jag tror jag har strax ovanför 120, typ 124-125. Dvs jag är högbegåvad men inget geni i ordets rätta bemärkelse.


Alltså på ett sätt måste det vara befriande, men på samma sätt fängslande. Skulle ge väldigt mycket för att byta roll med dig. Då verkar mina tankar om IQtest.dk stämma, 5-10 poäng för mycket.

Spartansk
2012-10-30, 13:29
En VIS IQ, hah ;)

Oops. :D

Du gav ju själv exempel på det nyss. Människor med hög IQ tenderar ha lägre betyg för att de inte använder sina förmågor. (Om det nu stämmer.)

Kan det inte vara intressant att veta att det går dåligt i skolan för att man har hög IQ snarare än ADHD?

Så om någon med lägre IQ ändå kan prestera bättre i någon given kontext [med faktisk tillförd "nytta"] än någon med högre IQ, är det inte då mer intressant att jämföra detta?

Varför inte testa båda? Den höga IQ:n ger en antydan om hur man ligger till generellt och är mer tidseffektivt än att testa för varenda liten småfärdighet.

KyokushinJohan
2012-10-30, 13:32
Intressant diskussion.

Så här har mina tester varit:
Testet i början på denna tråd: 162 (Men jag antar att det inte motsvarar IQ utan bara en score)
Riktigt mensatest: 135+
mensa.dk: 142-146, kommer inte ihåg riktigt.
Svenska online: 126+

Olegh
2012-10-30, 13:42
Kan det inte vara intressant att veta att det går dåligt i skolan för att man har hög IQ snarare än ADHD?
Egentligen inte. Oavsett så handlar det ju om att ge det extra stöd som behövs, till de som behöver det. På samma sätt som det inte finns metod 1A att följa för att hjälpa en elev med ADHD, så finns det inte någon metod för att på "rätt sätt" stimulera en begåvad elev. Det är ju bara en fråga om formalia och att sätta stämplar, i det här fallet med två alternativ som har sitt eget stigma.


Varför inte testa båda? Den höga IQ:n ger en antydan om hur man ligger till generellt och är mer tidseffektivt än att testa för varenda liten småfärdighet.
Vadå ligger till generellt? Alla har ju en egen skyldighet, om vi rör oss bort från barn och unga ungdomar, att på något sätt göra det bästa av sin "potential" med alla hinder som nu finns runt omkring. IQ är en av dessa förutsättningar som på egen hand är ganska ointressant.

Spartansk
2012-10-30, 13:49
Egentligen inte. Oavsett så handlar det ju om att ge det extra stöd som behövs, till de som behöver det. På samma sätt som det inte finns metod 1A att följa för att hjälpa en elev med ADHD, så finns det inte någon metod för att på "rätt sätt" stimulera en begåvad elev. Det är ju bara en fråga om formalia och att sätta stämplar, i det här fallet med två alternativ som har sitt eget stigma.

Är inte behandlingarna för ADHD och för hög IQ olika?

Vadå ligger till generellt? Alla har ju en egen skyldighet, om vi rör oss bort från barn och unga ungdomar, att på något sätt göra det bästa av sin "potential" med alla hinder som nu finns runt omkring. IQ är en av dessa förutsättningar som på egen hand är ganska ointressant.

Jag tror att hög IQ kan förklara mycket, precis som att ett personlighetstest eller en diagnos kan göra det.

WHITEFOLKS
2012-10-30, 13:51
Gjorde till fråga 22 och lämnade resten blanka, blev tråkigt. 129.

Olegh
2012-10-30, 13:56
Är inte behandlingarna för ADHD och för hög IQ olika?
Jag vet inte vad du tänker på för behandlingar och jag vet inte heller om det faktiskt sker att hög IQ misstas för ADHD. Om det handlar om medicinering för det sistnämnda kan jag ju förstå att det är onödigt om diagnosen är felaktigt ställd.


Jag tror att hög IQ kan förklara mycket, precis som att ett personlighetstest eller en diagnos kan göra det.
Förklara vad och till vilken nytta?

Spartansk
2012-10-30, 14:02
Förklara vad och till vilken nytta?

Att det har gått dåligt i skolan (enligt det som duskuterades nyss). Att man blir uttråkad av sånt som andra tycker är roligt. Att man måste sänka sin nivå när man förklarar saker, som KyokushinJohan förklarade, t ex. Nyttan? Att få veta att man inte behöver ADD-medicin, t ex, eller att man skulle må bra av mer intellektuell stimulans.

WHITEFOLKS
2012-10-30, 14:17
När jag gick i skolan så hade jag alltid lätt för saker men inget intresse/motivation att lägga ner tid på det. Jag pluggade inte någonting hemma under varken grundskolan eller gymnasiet (som jag sedan hoppade av men har läst in).

Jag skrev 1.6 på högskoleprovet något år efter att jag hoppat av gymnasiet innan jag hade börjat läsa in det igen.

Jag skriver inte det här som skryt men mer som bakgrund till att jag tycker att det är synd att när jag hoppade av så "hände" ingenting. Visst jag har tagit mig tillbaka och pluggat i kapp gymnasiet och läser högskoleutbildning (med dålig motivation) men jag fick aldrig något egentligt stöd eller styrning utan jag "försvann" bara ut ur samhället.

Jag har uppenbart något sorts problem i mitt huvud som gör det svårt för mig att motivera mig till "saker jag inte tycker om" och det hade antagligen hjälpt mig enormt om jag hade fått någon sorts förklaring till varför jag är som jag är istället för att bara känna mig jättekonstig.

Det är lite synd att det är så lätt att försvinna och jag tror i efterhand att jag hade gynnats av att vara mer problematisk, kanske klottrat, knarkat eller nåt så man fastnat i nätet.

Och ja, jag vet att jag har ansvar för mig själv som vuxen.

Olegh
2012-10-30, 14:17
Att det har gått dåligt i skolan (enligt det som duskuterades nyss). Att man blir uttråkad av sånt som andra tycker är roligt.
Jag ser inga kausala förhållanden här. Att det "har gått dåligt i skolan" kan aldrig vara en direkt följd av enbart hög IQ. Varför är just den här förutsättningen så intressant att kvantifiera? Om någon säger till mig att mina dåliga betyg berodde till 77% på dåliga familjeförhållanden, exakt hur hjälper det mig?
Att man måste sänka sin nivå när man förklarar saker, som KyokushinJohan förklarade, t ex.
Som vid all kommunikation alltså, där man i någon mån måste anpassa sig till den eller de man försöker samtala med. Det är inget unikt problem för människor med hög IQ att behöva anpassa sig efter bästa förmåga i vissa lägen.
Nyttan? Att få veta att man inte behöver ADD-medicin, t ex, eller att man skulle må bra av mer intellektuell stimulans.
Jag förutsätter att man inte medicinerar där man inte kan observera några positiva effekter, men jag måste medge att jag har alldeles för dålig koll på det här området. Behov av intellektuell stimulans på samma sätt som tjocka människor har behov av motion? Återigen, alla har sina egna speciella behov som man försöker uppfylla alldeles oavsett om man formaliserar det under en viss beteckning.

pragmatist
2012-10-30, 14:18
Du gav ju själv exempel på det nyss. Människor med hög IQ tenderar ha lägre betyg för att de inte använder sina förmågor. (Om det nu stämmer.)

Nja, om det år något som IQ är korrelerat med så är det just goda studieresultat. Sambandet mellan IQ och betyg i skolan är grundligt belagd. Däremot kan man ju tänka sig att sambandet inte är linjärt för folk på Einstein-nivå.

Spartansk
2012-10-30, 14:24
Jag ser inga kausala förhållanden här. Att det "har gått dåligt i skolan" kan aldrig vara en direkt följd av enbart hög IQ. Varför är just den här förutsättningen så intressant att kvantifiera? Om någon säger till mig att mina dåliga betyg berodde till 77% på dåliga familjeförhållanden, exakt hur hjälper det mig?

Varför måste IQ vara den enda förklaringen till att det har gått dåligt i skolan för att det ska vara intressant? Om det är kombinationen dålig lärare + hög IQ + taskiga klasskamrater som gjort att skolan sket sig, och om skolresultaten hade blivit bättre om man bytte ut just IQ-faktorn, är inte IQ-faktorn intressant då?

Och även om det här inte är så jätteviktigt att veta i efterhand, kanske (du svor dig fri från en del jobbiga diskussioner när du bad mig förklara nyttan av IQ test "för alla utom barn och ungdomar"), måste allting vara viktigt att veta? Kan man inte bara vilja veta sin IQ för att det är kul?

Jag fick för några år sedan veta att jag är avlägset släkt med Gustav Wasa. Spelar inte ett skit roll för hur jag är som person, men kul att veta.

Återigen, alla har sina egna speciella behov som man försöker uppfylla alldeles oavsett om man formaliserar det under en viss beteckning.

Och om en viss beteckning hjälper en att ta reda på ens behov, så ska man ändå undvika den beteckningen, för att..?

tjing
2012-10-30, 14:41
Illustrerad Vetenskaps är ju en klassiker. Se upp för lite missvisande högt resultat, jag själv t ex fick 15 poäng högre på detta än på Mensaprovet. http://illvet.se/iqtest

Samma här.

KyokushinJohan
2012-10-30, 14:44
Det verkar vara några som har skrivt Mensaprovet. Skoj!

Angående begåvning och barn finns det ett program inom Mensa för just att barnen skall få rätt förutsättningar för att få ut det mesta av sin kapacitet. Många lärare vet inte hur de skall hantera de barnen.
http://www.mensa.se/programmet-foer-begavade-barn

Olegh
2012-10-30, 14:46
Varför måste IQ vara den enda förklaringen till att det har gått dåligt i skolan för att det ska vara intressant? Om det är kombinationen dålig lärare + hög IQ + taskiga klasskamrater som gjort att skolan sket sig, och om skolresultaten hade blivit bättre om man bytte ut just IQ-faktorn, är inte IQ-faktorn intressant då?
Nej. Osäkerhetsfaktorn är för stor. Vi vet att människor är oerhört kapabla med rätt motivation och förutsättningar oavsett IQ, alltså kan de andra faktorerna vara av minst lika stor betydelse eller större. Risken med att peka med hela handen och säga att "det var på grund av mina höga IQ!11!" är att man fastnar i någons slags tankebana där man kan rättfärdiga sina egna handlingar på ett deterministiskt sätt. Det här tror jag är en allmän "mänsklig brist" att man låter sitt förflutna och tidigare handlingar definiera vad man tror att man kan och inte kan göra i framtiden. Desto mer man låser sig vid en potentiellt felaktig förklaring, desto svårare att förutsättningslöst angripa nya problem, med nuvarande förutsättningar.

Och även om det här inte är så jätteviktigt att veta i efterhand, kanske (du svor dig fri från en del jobbiga diskussioner när du bad mig förklara nyttan av IQ test "för alla utom barn och ungdomar"), måste allting vara viktigt att veta? Kan man inte bara vilja veta sin IQ för att det är kul?

Jag fick för några år sedan veta att jag är avlägset släkt med Gustav Wasa. Spelar inte ett skit roll för hur jag är som person, men kul att veta.



Och om en viss beteckning hjälper en att ta reda på ens behov, så ska man ändå undvika den beteckningen, för att..?

Alltså, i den mån det faktiskt vore användbart är jag ju givetvis inte emot det, men jag ser verktyget som alldeles för trubbigt. Men om vi säger att jag har hög IQ, vad behöver jag då? IQ är ju inte en åkomma som diabetes, det är en given förutsättning vi har att jobba med. Som att jag är ganska kort och har ett dåligt knä. Utifrån de förutsättningarna kan man knappast säga vad jag behöver och inte behöver.

Mrs Robinson
2012-10-30, 14:48
Äh, skit i "IQ-säger-inget-om-hur-smart-man-är-på-riktigt"-förespråkarna. Internet kryllar av dem, tyvärr.
Men jag har inte förespråkat något sånt. Jag visste att jag borde sänkt min nivå och förklarat att jag bara drev med den typiska mensastereotypen. ;)

En klassiker:
-ak5Lr3qkW0

tjing
2012-10-30, 14:48
För de som uppfattar detta som kaxigt så är det inte alls menat så.

Jag är med i Mensa men bara sen ca 1 år tillbaks. Det var då först jag började tänka på att jag ofta hamnar i en situation där jag försöker sänka min nivå när jag ska förklara något. Och gör jag inte det kan jag känna att jag diskuterar förbi vissa.

Jag lär mig fort men det innebär inte att jag hade bra betyg. Hade mera räkmackakörning i skolan och framförallt Högskolan. Fick höra sedan att det var ganska vanligt med att folk som har högt IQ ofta har runt medel i betyg då det inte blir någon utmaning som stimulerar en att kämpa.

Känner faktiskt igen mig fast jag inte är med i mensa (128 på officiellt IQ-test). Skulle nog kunna knipit några poäng till dock. Minne och snabbhet var dock uppe nära 140. Fast jag misstänker att det endast är medel här eftersom många här verkar klipska.

Att gå på fest och dricka alkohol för mig är att dumma ner mig så att det blir roligare att prata random fyllesnack med andra. När det börjar handla om sport, anekdoter från jobbet osv så tappar jag lätt intresset i nyktert tillstånd helt.

Och sen det där med att man inte har lust att anstränga sig när saker känns lätta eller tråkiga. Gymnasiet struntade jag i helt och högskolan har varit räkmacka till stor del (examensarbeten är tuffa dock).

Det handlar väl om att göra något som känns stimulerande helt enkelt.

tjing
2012-10-30, 14:52
Men vad spelar det för roll? IQ är ju ungefär lika intressant som penisstorlek. Helt meningslöst om du ändå inte använder det till något bra.

Helt sant.

Dessutom är IQ rätt svårmätbart. Mensa-test på internet är inte be-all-end-all när det kommer till intelligens direkt utan det är ett slags mått på viss slags intelligens.

Riktiga test snittar ofta resultat från många olika delar och dessa test används också som intagning till mensa om man inte gjort deras egna tester.

Bengtan
2012-10-30, 15:05
Nej. Osäkerhetsfaktorn är för stor. Vi vet att människor är oerhört kapabla med rätt motivation och förutsättningar oavsett IQ, alltså kan de andra faktorerna vara av minst lika stor betydelse eller större. Risken med att peka med hela handen och säga att "det var på grund av mina höga IQ!11!" är att man fastnar i någons slags tankebana där man kan rättfärdiga sina egna handlingar på ett deterministiskt sätt. Det här tror jag är en allmän "mänsklig brist" att man låter sitt förflutna och tidigare handlingar definiera vad man tror att man kan och inte kan göra i framtiden. Desto mer man låser sig vid en potentiellt felaktig förklaring, desto svårare att förutsättningslöst angripa nya problem, med nuvarande förutsättningar.


Man kan inte klara allt med slit. Det finns ju en avvägning vid IQ och hårt slit. Båda måste finnas till en viss gräns. Kul att du drar upp det här. Har själv blivit mer intresserad av IQ sen en tid tillbaka, just för att jag får dåligt. Börjar fundera mer och mer på min egna potential på ett negativt sätt. Det är ju lite farligt och det nämner du. Det blir att man liksom mäter sig och tänker "hade klarat det om jag var lite mer begåvad etc". Man skyller på sin IQ och blir lite hopplös i tänket. För mig blir det nästan som att man blir mindre människa. Svårt att förklara.

tjing
2012-10-30, 15:16
Hur tillförlitligt är svenska mensas online-test?

Gjort det för några år sedan och minns inte vad jag fick eller frågorna. Nu blev det "126, eller mer". http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=15

Känns som att jag ligger kring 130, några poäng under eller över. Svårt att säga. Men jag lovar att alla postar samma resultat, haha.

Här är testet (inte så många frågor) ;)

http://www.mensa.se/provtest

spoonchest
2012-10-30, 15:20
Hur tillförlitligt är svenska mensas online-test?

Gjort det för några år sedan och minns inte vad jag fick eller frågorna. Nu blev det "126, eller mer". http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=15

Känns som att jag ligger kring 130, några poäng under eller över. Svårt att säga. Men jag lovar att alla postar samma resultat, haha.

Här är testet (inte så många frågor) ;)

http://www.mensa.se/provtest
Får du så högt resultat är det ganska sannolikt att du klarar det riktiga provet.
50% som masar sig dit klarar det faktiskt.

Mrs Robinson
2012-10-30, 15:34
Ett problem med hög-IQ-barn är att de hela tiden får höra hur smarta och snabblärda (oftast av sina föräldrar) de är. Detta leder till att de överskattar sina egna förmågor. De kämpar inte eftersom de förväntar sig fixa provet enbart med smarthet. Men icke sa Nicke.

Det bästa man kan göra för ett sånt barn är att inte ens nämna ordet IQ.

Spartansk
2012-10-30, 15:37
Ett problem med hög-IQ-barn är att de hela tiden får höra hur smarta och snabblärda (oftast av sina föräldrar) de är. Detta leder till att de överskattar sina egna förmågor. De kämpar inte eftersom de förväntar sig fixa provet enbart med smarthet. Men icke sa Nicke.

Det bästa man kan göra för ett sånt barn är att inte ens nämna ordet IQ.

Det finns fler problem. Som att grundskolan och gymnasiet är så lätta att barnen tror att universitetet kommer vara likadant, och sedan BOOM, så är universitetet mycket svårare, och barnen måste plötsligt anstränga sig och lära sig plugga, och allt går åt skogen.

För mig som är halvintelligent kom BOOM-en istället vid övergången från högstadium till gymnasium.

spoonchest
2012-10-30, 15:38
Alla föräldrar säger till sina barn att de är smarta. Det gör varken till eller från. Ett påstående taget ur luften, helt enkelt.

Spartansk
2012-10-30, 15:41
För övrigt, är inte den här tråden på väg att gå off topic lika mycket som aspergertråden? Under mitt dryga år här har jag redan sett femtioelva trådar med IQ-diskussioner, vore trevligt med en som faktiskt bara innehöll länkar till olika onlinetester.

Mrs Robinson
2012-10-30, 15:51
Alla föräldrar säger till sina barn att de är smarta. Det gör varken till eller från. Ett påstående taget ur luften, helt enkelt.
Det finns forskning på det. Läs och lär dig något nytt:
http://nymag.com/news/features/27840/

tjing
2012-10-30, 16:01
Får du så högt resultat är det ganska sannolikt att du klarar det riktiga provet.
50% som masar sig dit klarar det faktiskt.

Är det riktiga siffror eller en uppskattning?

Spartansk: Håller med. Skulle få med en poll också men det glömde jag bort.

tjing
2012-10-30, 16:02
Ett problem med hög-IQ-barn är att de hela tiden får höra hur smarta och snabblärda (oftast av sina föräldrar) de är. Detta leder till att de överskattar sina egna förmågor. De kämpar inte eftersom de förväntar sig fixa provet enbart med smarthet. Men icke sa Nicke.

Det bästa man kan göra för ett sånt barn är att inte ens nämna ordet IQ.

Sant. Envishet och kämpaglöd vinner över högre intelligens i längden, utan tvekan.

Kinbote
2012-10-30, 16:11
Hur tillförlitligt är svenska mensas online-test?

Gjort det för några år sedan och minns inte vad jag fick eller frågorna. Nu blev det "126, eller mer". http://www.mensa.se/HTML/testD/result.html?result=15

Känns som att jag ligger kring 130, några poäng under eller över. Svårt att säga. Men jag lovar att alla postar samma resultat, haha.

Här är testet (inte så många frågor) ;)

http://www.mensa.se/provtest

Svårigheten i det testet ligger främst i tidsbristen skulle jag säga, om man inte är är medveten om den kan man få svårt att hinna. Ganska få variationer i de mönster som används och ingen av uppgifterna når någon högre komplexitet. Tveksamt att den nivån duger för att avgöra om ens IQ ligger på 126+.
Jag tycker bättre om det danska testet.

Bengtan
2012-10-30, 16:12
Sant. Envishet och kämpaglöd vinner över högre intelligens i längden, utan tvekan.


Till en viss gräns, båda behövs. Borde inte Chris fått enormt mycket erbjudande om han nu är så intelligent? Har han tagit ett enda test från en tidning? Kändes som en konstig dokumentär, fast rent objektivt så han saker som borde införskaffas men aldrig kommer.

Ont: sök på appstore finns det roligare tester som inte säger något.

KyokushinJohan
2012-10-30, 16:16
Svårigheten i det testet ligger främst i tidsbristen skulle jag säga, om man inte är är medveten om den kan man få svårt att hinna. Ganska få variationer i de mönster som används och ingen av uppgifterna når någon högre komplexitet. Tveksamt att den nivån duger för att avgöra om ens IQ ligger på 126+.
Jag tycker bättre om det danska testet.

Angående Mensas test så upplevde jag det bra mycket svårare och än onlineversionen. Och då främst när det kommer till tidsbristen.

tjing
2012-10-30, 16:20
En till test från spanska mensa! (Jag håller på att leta igenom mensa-provtester från hela världen)

http://www.mensa.es/test/test.html

17/18 fick jag. Aningen små bilder men det går + att mina linser är suddiga vilket gör att prickarna glider in i varandra, haha :) Väldigt klassisk test. Det är på tid vilket ger en viss stress och kanske gör att man fokuserar bättre också kan jag tycka.

Handlar väldigt mycket om att kunna hålla information i huvudet samtidigt som man bearbetar andra variabler.

KyokushinJohan: Kan tänka mig att tidsbristen sätter käppar i hjulen för många. Bara onlinetesterna har rätt snålt med tid ibland.

KyokushinJohan
2012-10-30, 16:37
En till test från spanska mensa! (Jag håller på att leta igenom mensa-provtester från hela världen)

http://www.mensa.es/test/test.html

17/18 fick jag. Aningen små bilder men det går + att mina linser är suddiga vilket gör att prickarna glider in i varandra, haha :) Väldigt klassisk test. Det är på tid vilket ger en viss stress och kanske gör att man fokuserar bättre också kan jag tycka.

Handlar väldigt mycket om att kunna hålla information i huvudet samtidigt som man bearbetar andra variabler.

KyokushinJohan: Kan tänka mig att tidsbristen sätter käppar i hjulen för många. Bara onlinetesterna har rätt snålt med tid ibland.

Gjorde spanska och man blev ju yr i huvudet av de små prickarna. 18/18 hade jag.

Norska provet har jag för mig var ganska bra.
http://www.mensa.no/olavtesten/index_2.html

WHITEFOLKS
2012-10-30, 17:10
Gjorde spanska och man blev ju yr i huvudet av de små prickarna. 18/18 hade jag.

Norska provet har jag för mig var ganska bra.
http://www.mensa.no/olavtesten/index_2.html

Gjorde hela 25min fick 128 så det var fail.

Stefan J
2012-10-30, 17:11
Ett problem med hög-IQ-barn är att de hela tiden får höra hur smarta och snabblärda (oftast av sina föräldrar) de är. Detta leder till att de överskattar sina egna förmågor. De kämpar inte eftersom de förväntar sig fixa provet enbart med smarthet. Men icke sa Nicke.

Det bästa man kan göra för ett sånt barn är att inte ens nämna ordet IQ.

En hög IQ är väl aldrig något problem? Att lära sig saker snabbare och med mindre ansträngning är alltid en fördel. Även om man inte har ambition att använda sin intelligens till något särskilt kommer man alltid ha förmågan att lära sig saker fortare än andra, och på så sätt få mer fritid över till saker man är intresserad av. Jag tycker att man ställer för stora krav på intelligenta människor att "göra något" med sin intelligens. Man kanske inte alls har sådana intressen utan nöjer sig med att vara average fast med mycket mindre ansträngning än övriga.

Jag hade gärna varit riktigt intelligent. Inte nödvändigtvis för att "bli något" utan det hade varit skönt att bara gå omkring och ha lätt för att sätta sig in i och lära sig saker om andan skulle falla på.

Mrs Robinson
2012-10-30, 17:24
En hög IQ är väl aldrig något problem? Att lära sig saker snabbare och med mindre ansträngning är alltid en fördel. Även om man inte har ambition att använda sin intelligens till något särskilt kommer man alltid ha förmågan att lära sig saker fortare än andra, och på så sätt få mer fritid över till saker man är intresserad av. Jag tycker att man ställer för stora krav på intelligenta människor att "göra något" med sin intelligens. Man kanske inte alls har sådana intressen utan nöjer sig med att vara average fast med mycket mindre ansträngning än övriga.

Jag hade gärna varit riktigt intelligent. Inte nödvändigtvis för att "bli något" utan det hade varit skönt att bara gå omkring och ha lätt för att sätta sig in i och lära sig saker om andan skulle falla på.

Självklart inte. Jag tror att IQ spelar roll och att det är en fördel om man t.ex. ska bli en teoretisk fysiker som Sheldon. Jag förnekar inte betydelsen av IQ. Om du matar in tid hos en person med högre IQ så kommer du generellt få tillbaka mer (resultat) än om du matar in samma tid hos en person med lägre IQ...

Men... för att få resultat så måste du fortfarande mata in tid i funktionen. Och nu finns det forskning som visar att barn som är väldigt intelligenta och hela tiden får höra det (1) lär sig förlita sig för mycket på intelligensen och för lite på att kämpa, samt (2) de blir rädda för utmaningar (de är rädda för att inte klara av dem och därför inte leva upp till ryktet som smart). Du kan inte ändra på intelligenskvoten (nåja) men du kan ändra på hur mycket du (eller ditt barn) kämpar.

Mensamedlemmar påminner lite om talangfulla fotbollsspelare som förlitar sig för mycket på talang och således festar bort sin karriär istället för att kämpa lika hårt som mindre talangfulla. Men i slutändan är givetvis bästa kombinationen maximal talang OCH maximal med träning.

KyokushinJohan
2012-10-30, 17:36
Håller med Mrs R. Därför tycker jag det är jäkligt viktigt att lärarna tar tag i detta och behandlar barnen så att de blir inspirerade på att ta nya utmaningar. Precis som fotbollscoachen hela tiden ska utmana sina talanger.

spoonchest
2012-10-30, 17:36
Jag törs påstå att den största motivationssläckaren för en unge är att bli talad till som lätt efterbliven genom hela skolgången.
När skolan väl blir stimulerande nog har man sovit sig igenom så mycket att man ligger långt efter efter de andra istället. Nu blir det heller inte särskilt skoj, och man somnar om istället.
Där har vi en inte alltför ovanlig situation för många särbegåvade.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/trista-lektioner-slacker-klassens-ljus_6553021.svd

spoonchest
2012-10-30, 17:43
Är det riktiga siffror eller en uppskattning?



Riktiga siffror. Jag tror det var testansvarige som gjort lite jämförelser kring testningen. Nu känner jag mig tvungen att leta lite.

tjing
2012-10-30, 17:52
De sista på den norska är ruskigt svåra eller så är jag trött i huvudet av att gjort typ 10 iq test på raken. Fick 121 på den.

Tiden är väldigt stressande på det testet också, eftersom den tickar så man ser den i ögonvrån hela tiden ;)

Jag undrar om det testet är så akkurat egentligen. Alla tester hittills mäter ju lite olika saker hur som helst; det blandas mellan logiskt-matematiskt, visuellt-spatiellt osv märker jag. Det norska mensa var rätt mycket visuellt-spatiellt mot slutet, mer än de andra testen som länkats hittills.

KyokushinJohan
2012-10-30, 17:59
Ja det är ju så ofta att det känns jättelätt till en viss nivå. Sen kör man fast och då tar det lång tid på varje. Jag har gjort testet förut men 34:an kom jag inte ihåg hur man gjorde. Övriga kan jag förklara om du vill.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 18:18
Jo, anade att det var bättre att hålla tyst...

Det är ju inte så att jag går omkring och tänker på det hela tiden men det händer ofta. Men det kanske är så för alla?

Vilka är dessa komplicerade ämnen som du diskuterar såpass ofta? För jag antar nivån måste vara lite högre än "Är Kalles Kaviar det bästa pålägget?", och dyl.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 18:24
Det finns forskning på det. Läs och lär dig något nytt:
http://nymag.com/news/features/27840/

Nu har jag inte läst, men har för mig det fanns en studie som pekade på att det räckte att lärare trodde att ett barn var mer intelligent för att det barnet skulle börja prestera bättre på prov, fastän lärarna var instruerade att behandla alla barn likadant. Kroppspråk och allmänna förväntningar kanske betyder mer än specifika ord.

KyokushinJohan
2012-10-30, 18:27
När jag ser vad jag har skrivit så förstår jag om det låter jäkligt töntigt. Men det är så det är.

Jag jobbar inom IT och där kan det vara hur saker är uppbyggda. Om någon förklarar för mig så har jag väldigt lätt att förstå ny teknologi jämfört med mina kollegor.

Kan vara så att man har räknat ut vad resultatet blir för något innan de andra. Vilket innebär att man får vänta eller förklara steg för steg på hur man kom dit. Är det någon förklaring eller gräver jag mig bara djupare nedåt?

tjing
2012-10-30, 18:43
Ja det är ju så ofta att det känns jättelätt till en viss nivå. Sen kör man fast och då tar det lång tid på varje. Jag har gjort testet förut men 34:an kom jag inte ihåg hur man gjorde. Övriga kan jag förklara om du vill.

Ja, men precis.

Typ de sista 4 är kluriga. När man kommit på något försvinner det lätt igen om man inte är skärpt.

tjing
2012-10-30, 18:48
nm

Doctor Snuggles
2012-10-30, 18:50
När jag ser vad jag har skrivit så förstår jag om det låter jäkligt töntigt. Men det är så det är.

Jag jobbar inom IT och där kan det vara hur saker är uppbyggda. Om någon förklarar för mig så har jag väldigt lätt att förstå ny teknologi jämfört med mina kollegor.

Kan vara så att man har räknat ut vad resultatet blir för något innan de andra. Vilket innebär att man får vänta eller förklara steg för steg på hur man kom dit. Är det någon förklaring eller gräver jag mig bara djupare nedåt?

Nu var jag bara lite sarkastisk, till vardags finner iaf jag att jag inte har så många djupare diskussioner om saker och ting. När jag har det blir jag snarare irriterad över att folk inte kan diskutera överhuvudtaget. Men det är väl snarare pga folks oförmåga att inte blanda in känslor, än deras förmåga till logik.
Annars så är väl intelligensnivån inom IT tämligen hög, även om man träffat på några nötter där med. Du kanske jobbar med huvudsakligen nötter?
Personligen finner jag att jag uppskattar folks humor och charm, vilket också är en slags intelligens, mer än deras förmåga till analytiskt tänkande. I sociala sammanhang då.

KyokushinJohan
2012-10-30, 18:53
Ja det kan jag ju inte utesluta att jag inte gör. Jobbar med nötter alltså.

Men annars är IT-jobben klart överrepresenterade inom Mensa.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 18:56
Har du varit på en Mensafest någon gång? :D

tjing
2012-10-30, 19:02
:d

Jag ser framför mig hur i stort sett alla ser ut.

Mrs Robinson
2012-10-30, 19:04
En foljdfraga: Har det hant att nagon forsokt ta en annan medlems oskuld pa en sadan fest?

tjing
2012-10-30, 19:05
En foljdfraga: Har det hant att nagon forsokt ta en annan medlems oskuld pa en sadan fest?

Troligtvis inte, men alla har nog räknat ut sannolikheten i procent med tio decimaler för att de ska få ligga.

KyokushinJohan
2012-10-30, 19:06
Näe, har inte varit på nån fest men det skulle ju vara kul att se om det är som man tror att det ska vara... Tror det är en jäkla stor spridning på hur folk är. Och man kan ju tänka sig att "urtyperna" (Sheldon) kanske inte kommer på festerna.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 19:06
Jag tänkte mer på att de festar hårt. Man har ju hört om festerna på KTH där det tävlades i vem som kunde spy ner sin sparkdräkt mest.

Jag jobbade förresten med en Sheldon, fast mindre charmig. Jag var den enda som kunde tas med honom, för han var helt socialt missanpassad. Han slutade aldrig tala när han väl började, gick inpå långdragna plågsamma detaljer om de mest ointressanta ämnena, och stod alldeles för nära. Man var helt enkelt tvungen att flytta på honom några dm från sig, och säga att han skulle vara tyst lite då och då. ;)

Mrs Robinson
2012-10-30, 19:08
Jag tänkte mer på att de festar hårt. Man har ju hört om festerna på KTH där det tävlades i vem som kunde spy ner sin sparkdräkt mest.
Jaha, du tanker sa. Nedspydd mensaian dackad pa epsilon-soffan. Would you bang?

tjing
2012-10-30, 19:09
Haha ;)

Kan man vara mindre charmig än Sheldon IRL? Låter som finfin aspergers i mina öron; tränger sig på den privata sfären och social inkompetens.

Kinbote
2012-10-30, 19:11
De sista på den norska är ruskigt svåra eller så är jag trött i huvudet av att gjort typ 10 iq test på raken. Fick 121 på den.

Tiden är väldigt stressande på det testet också, eftersom den tickar så man ser den i ögonvrån hela tiden ;)

Jag undrar om det testet är så akkurat egentligen. Alla tester hittills mäter ju lite olika saker hur som helst; det blandas mellan logiskt-matematiskt, visuellt-spatiellt osv märker jag. Det norska mensa var rätt mycket visuellt-spatiellt mot slutet, mer än de andra testen som länkats hittills.

Hade inte gjort varken det spanska eller norska tidigare, gillade det norska så jag sätter nog det i topp med det danska av de jag gjort.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 19:12
Haha ;)

Kan man vara mindre charmig än Sheldon IRL? Låter som finfin aspergers i mina öron; tränger sig på den privata sfären och social inkompetens.

Jo, det var nog en klassisk aspie. Hört om värre dock. En tjej som var tvungen att ha en bok av sociala fraser och instruktioner om hur man ska bete sig och en lista på allas namn för hon kunde inte komma ihåg ansikten. Kollade aldrig folk i ögonen, och talade i exakt samma monotona röst, jättesnabbt.

Mrs Robinson
2012-10-30, 19:27
Jo, det var nog en klassisk aspie. Hört om värre dock. En tjej som var tvungen att ha en bok av sociala fraser och instruktioner om hur man ska bete sig och en lista på allas namn för hon kunde inte komma ihåg ansikten. Kollade aldrig folk i ögonen, och talade i exakt samma monotona röst, jättesnabbt.
Lustigt, sa forestaller jag mig dig Doktorn!

tjing
2012-10-30, 19:29
Monoton röst är onekligen autismspektrum-varning.

...Var hon snygg?

nattzor
2012-10-30, 19:32
"Your score is 144
Wich means you are above superior."

Extremt tvek på det, men vad ska man förvänta sig av ett test på internet egentligen.

Sen förstår jag inte varför folk är så kåta på IQ när det bara är ett "test". Man kan plugga till alla test, även IQ-test.

tjing
2012-10-30, 20:21
Ja en del grejer i IQ-test kan man såklart lära sig om man inte har det färskt i minnet; ibland t ex förekommer primtal och andra matematiska klurigheter.

Eddie Vedder
2012-10-30, 20:29
Det kräver en vis IQ att ens kliva upp ur sängen på morgonen, klä på sig och göra frukost.

Jag förstår hur du menar men att man behöver en viss IQ för det är ju fel. Man behöver det som sedan mäts i IQ men IQ i sig är ju bara en teoretisk konstruktion. Så det svaret är ju inget motargument till Oleghs påstående.

nattzor
2012-10-30, 20:30
Ja en del grejer i IQ-test kan man såklart lära sig om man inte har det färskt i minnet; ibland t ex förekommer primtal och andra matematiska klurigheter.

Jag skulle nog säga att allt går att träna på. Gör tillräckligt många test så kommer du börja lära dig se mönster, vilket IQ-test till stor del går ut på.

tjing
2012-10-30, 20:32
Jag skulle nog säga att allt går att träna på. Gör tillräckligt många test så kommer du börja lära dig se mönster, vilket IQ-test till stor del går ut på.

Till viss del kanske, men det gäller ju att se mönstren också och hålla olika mönster i huvudet om flera mönster ändrar sig på olika vänster samtidigt.

Sedan är det ju så att man mäter olika slags intelligens; se en logisk följd av mönster är en variant, vrida och vända på figurer i huvudet är en annan variant, matematisk intelligens med siffror och huvudräkning är en tredje variant, verbal intelligens är en fjärde variant osv.

Alla hänger ju ihop någotsånär men är ändå olika. Man kan vara bättre på olika delar.

filmjölk
2012-10-30, 21:02
"your IQ is XXX which means you are really really smart i promise! Now buy this kind of crap! plz buy this crap i said you where smart! now you buy!"

- det var resultatet jag fick på mitt senaste nät-iq-test. kan ha vart något med:

"Sign up to meet hot cheating housewives in your area now!"

också.

nattzor
2012-10-30, 21:28
Till viss del kanske, men det gäller ju att se mönstren också och hålla olika mönster i huvudet om flera mönster ändrar sig på olika vänster samtidigt.

Och det är just det jag påstår att man kan träna upp. Om du gör det tillräckligt många gånger, ser var du gör fel, etc, så kommer du lära dig att se mönster. Precis som jag inte alltid visst vad en sinus-kurva är så har jag lärt mig det.

Sedan är det ju så att man mäter olika slags intelligens; se en logisk följd av mönster är en variant, vrida och vända på figurer i huvudet är en annan variant, matematisk intelligens med siffror och huvudräkning är en tredje variant, verbal intelligens är en fjärde variant osv.

Alla hänger ju ihop någotsånär men är ändå olika. Man kan vara bättre på olika delar.

Man kan självklart vara bättre på olika delar, men man kan träna upp sina sämre och på så sätt få ett bättre resultat.

Yes
2012-10-30, 21:48
Det blir en fråga om arv och mijö. Om intelligens kan liknas vid en motor kan du alltid trimma den, men du kan inte ta dig fram hur snabbt som helst.

Spinner man vidare på den liknelsen blir IQ-test en bromsbänk som kan uppskatta hästkrafterna. Resultatet går dock inte att direkt översätta i hur väl bilen tar sig runt en bana.

Det förklarar också varför en del intelligenta personer kan ha väldigt irrationella idéer. Exempelvis Mensa-medlemmar som tror på UFO;n och Chris Langan vars livsverk ser ut att vara en rationalistisk idé om universum.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 22:01
Lustigt, sa forestaller jag mig dig Doktorn!

Haha, jag är det längsta man kan komma från en aspie. Tog ett sådant där hemmatest för skojs skull och jag hade typ 3 poäng av 100 eller något åt det hållet. ;)
Vad har jag gjort för att förtjäna denna "nidbild"?

Doctor Snuggles
2012-10-30, 22:03
Monoton röst är onekligen autismspektrum-varning.

...Var hon snygg?

Ingen aning, fick det berättat för mig.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 22:09
Till viss del kanske, men det gäller ju att se mönstren också och hålla olika mönster i huvudet om flera mönster ändrar sig på olika vänster samtidigt.

Sedan är det ju så att man mäter olika slags intelligens; se en logisk följd av mönster är en variant, vrida och vända på figurer i huvudet är en annan variant, matematisk intelligens med siffror och huvudräkning är en tredje variant, verbal intelligens är en fjärde variant osv.

Alla hänger ju ihop någotsånär men är ändå olika. Man kan vara bättre på olika delar.

Det finns ju en till aspekt, och det är hur lätt man har för att lära sig att se mönster. Särskilt förmågan till att snabbt generalisera kunskap. Jag vet att jag blev mycket bättre på att göra IQ-test efter jag gjort några stycken och lärt mig hur man ska tänka och vad man ska titta efter.
Jag tror att i alla former av intelligens så är denna förmåga viktig, och frågan är hur pass medfödd den är. Det går nog att lära sig att lära sig mer effektivt, men har man inte det medfött så kan det bli jobbigt misstänker jag. På samma sätt som det tar olika lång tid för människor att bemästra ett musikinstrumet, t.ex.

Bengtan
2012-10-31, 00:15
Det finns ju en till aspekt, och det är hur lätt man har för att lära sig att se mönster. Särskilt förmågan till att snabbt generalisera kunskap. Jag vet att jag blev mycket bättre på att göra IQ-test efter jag gjort några stycken och lärt mig hur man ska tänka och vad man ska titta efter.
Jag tror att i alla former av intelligens så är denna förmåga viktig, och frågan är hur pass medfödd den är. Det går nog att lära sig att lära sig mer effektivt, men har man inte det medfött så kan det bli jobbigt misstänker jag. På samma sätt som det tar olika lång tid för människor att bemästra ett musikinstrumet, t.ex.

Är det inte så att man ska vänta några månader mellan varje testtillfälle för att man inte ska få ett felaktigt resultat?

Såklart man KAN studera till ett IQtest, gör det testernas förmåga att ge en fingervisning ogiltigt? Nej men det är såklart inte perfekt eller säger med en exakt precision. Många argument mot testens relevans brukar gälla detta.

Doctor Snuggles
2012-10-31, 00:29
Är det inte så att man ska vänta några månader mellan varje testtillfälle för att man inte ska få ett felaktigt resultat?

Såklart man KAN studera till ett IQtest, gör det testernas förmåga att ge en fingervisning ogiltigt? Nej men det är såklart inte perfekt eller säger med en exakt precision. Många argument mot testens relevans brukar gälla detta.

En fingervisning om vad, exakt? Tränar man sig på att göra IQ-test, och därigenom får bättre resultat, så har man ju per definition blivit bättre på vad testet undersöker, d.v.s. har högre IQ. Verkar inte särskilt rimligt att även om man är ute efter att undersöka något mer generellt än vad testet specifikt testar, att detta inte skulle vara korrelerat med en träningsmässig ökning av IQ:n också. Särskilt som vi vet idag att hjärnan är plastisk och att intelligens inte är blott oföränderligt medfödd. Sedan är förstås frågan hur många poäng man kan träna upp sig.

Bengtan
2012-10-31, 00:50
En fingervisning om vad, exakt? Tränar man sig på att göra IQ-test, och därigenom får bättre resultat, så har man ju per definition blivit bättre på vad testet undersöker, d.v.s. har högre IQ. Verkar inte särskilt rimligt att även om man är ute efter att undersöka något mer generellt än vad testet specifikt testar, att detta inte skulle vara korrelerat med en träningsmässig ökning av IQ:n också. Särskilt som vi vet idag att hjärnan är plastisk och att intelligens inte är blott oföränderligt medfödd. Sedan är förstås frågan hur många poäng man kan träna upp sig.

Du får ju inte högre intelligens för att du förbättrar dig, utan du bättrar bara på poängen.



Det är ju inte tänkt att man ska söka runt på Internet och nöta testen. Förmodligen därför man har figurer för att få det så oberoende som möjligt. Det ger en fingervisning om logik, resoneringsförmåga, snabbtänkthet etc. Ser själv många samband från resultat och förmåga hos individen.

Doctor Snuggles
2012-10-31, 02:52
Du får ju inte högre intelligens för att du förbättrar dig, utan du bättrar bara på poängen.



Det är ju inte tänkt att man ska söka runt på Internet och nöta testen. Förmodligen därför man har figurer för att få det så oberoende som möjligt. Det ger en fingervisning om logik, resoneringsförmåga, snabbtänkthet etc. Ser själv många samband från resultat och förmåga hos individen.

Som jag sade, det verkar inte särskilt rimligt att det inte är reciprokt. Det är inget trick, eller memorisering, utan man tränar ju upp sin förmåga till att t.ex se logiska följder och mönster. Vilket i sin tur är det som testas för att det anses vara korellerat med generell intelligens.

Yes
2012-10-31, 07:42
Där håller jag med Snuggles. Jag tror också att områden som pedagogik, inlärning och att utveckla strukturerade tankeprocesser kan utvecklas väldigt mycket. Människor har en enorm potential. Ett exempel är den där läraren som fick en adhd-ghetto-klass att bli toppstudenter med universitetsexamen.

Bengtan
2012-10-31, 11:04
Som jag sade, det verkar inte särskilt rimligt att det inte är reciprokt. Det är inget trick, eller memorisering, utan man tränar ju upp sin förmåga till att t.ex se logiska följder och mönster. Vilket i sin tur är det som testas för att det anses vara korellerat med generell intelligens.


Tycker mig ändå se att dom som kör testet första gången och får ett högt utslag har mer mellan öronen än någon som behöver 6 olika försök för att förstå hur det fungerar. Den som klarar det först bör ju rimligtvis vara den mest snabbtänkte. Det är väl liksom det man testar. Det är lite som att vissa kan förstå matematik på 5 minuter och vissa behöver 30 minuter på samma tal, men båda kan klara av det, bara inte lika snabbt.

hurril
2012-10-31, 11:26
Fick 144 på det där, chansade på de sista två frågorna, både för att jag (nog) inte riktigt fattade men mest för att jag blev jävligt less. Bilderna är fula!

EDIT: knäckande när man kollar facit och kan konstatera att man fortfarande inte fattar vissa frågor :)

Spartansk
2012-10-31, 11:29
Bilderna är fula!

Om bilderna är så fula att de försämrade ditt resultat, så tyder det på att du är estetiskt intelligent. En estetisk idiot hade inte blivit påverkad.

tjing
2012-10-31, 11:31
Det blir en fråga om arv och mijö. Om intelligens kan liknas vid en motor kan du alltid trimma den, men du kan inte ta dig fram hur snabbt som helst.

Spinner man vidare på den liknelsen blir IQ-test en bromsbänk som kan uppskatta hästkrafterna. Resultatet går dock inte att direkt översätta i hur väl bilen tar sig runt en bana.

Det förklarar också varför en del intelligenta personer kan ha väldigt irrationella idéer. Exempelvis Mensa-medlemmar som tror på UFO;n och Chris Langan vars livsverk ser ut att vara en rationalistisk idé om universum.

Fast någonstans är det ju lite irrationellt att med bestämdhet "veta" att UFO:n inte existerar, fastän det såklart inte är särskilt sannolikt.

hurril
2012-10-31, 11:31
Om bilderna är så fula att de försämrade ditt resultat, så tyder det på att du är estetiskt intelligent. En estetisk idiot hade inte blivit påverkad.

Jag irriterade mig på det konsekvent. Taggiga, kladdiga, inte perfekt symmetriska och en mycket fult gränssnitt runt dem. Vore inte första gången.

tjing
2012-10-31, 11:37
Det finns ju en till aspekt, och det är hur lätt man har för att lära sig att se mönster. Särskilt förmågan till att snabbt generalisera kunskap. Jag vet att jag blev mycket bättre på att göra IQ-test efter jag gjort några stycken och lärt mig hur man ska tänka och vad man ska titta efter.
Jag tror att i alla former av intelligens så är denna förmåga viktig, och frågan är hur pass medfödd den är. Det går nog att lära sig att lära sig mer effektivt, men har man inte det medfött så kan det bli jobbigt misstänker jag. På samma sätt som det tar olika lång tid för människor att bemästra ett musikinstrumet, t.ex.

Absolut, håller med att det finns en inlärningsaspekt för IQ-test, där man kan lära sig att veta vad man ska leta efter. Men av någon anledning maxar alla ändå inte IQ-test. Och förklaringarna kan såklart vara flera; koncentration, stress, kass sömn, utöver att intelligensen inte räcker till.

Ja, kanske handlar det om en slags medfödd potential som man kan utveckla till en viss nivå. Som med vilken träning som helst.

Problemet med intelligens är dock att man i regel är gladare och lyckligare om man är genomsnittlig eller undergenomsnittlig. Intelligens korrelerar med en massa tråkigheter som ångest/depression, alkohol/droger, tobak, dålig motivation etc. Vilken kanske har att göra med huruvida man hittar något att göra som stimulerar och känns kul.

tntballe
2012-10-31, 11:40
Tycker mig ändå se att dom som kör testet första gången och får ett högt utslag har mer mellan öronen än någon som behöver 6 olika försök för att förstå hur det fungerar. Den som klarar det först bör ju rimligtvis vara den mest snabbtänkte. Det är väl liksom det man testar. Det är lite som att vissa kan förstå matematik på 5 minuter och vissa behöver 30 minuter på samma tal, men båda kan klara av det, bara inte lika snabbt.

Men den som övar kan komma att bli snabbare, och då även direkt på nya övningar. Då har ju denna förbättrats förbi den andres snabbhet.

tjing
2012-10-31, 11:43
Ja bilderna var inget att hänga i julgranen. Det finns lite fler mensa-tester från olika länder postade i tråden om man vill göra.

Drfg
2012-10-31, 12:17
Din IQ ble beregnet til 135 tilsvarende 99.0 prosentil

Hur högt går det norska hemtestet? kändes som det var ganska lätta frågor, har för mig det danska var svårare.

Spartansk
2012-10-31, 12:20
Din IQ ble beregnet til 135 tilsvarende 99.0 prosentil

Hur högt går det norska hemtestet? kändes som det var ganska lätta frågor, har för mig det danska var svårare.

Ja, men norrmän är ju dumma också, hehehe hihi.

Drfg
2012-10-31, 12:24
Ja, men norrmän är ju dumma också, hehehe hihi.

Haha, där har vi förklaringen såklart!

Bengtan
2012-10-31, 12:53
Ja det är ju slit vs geni. Men tycker inte det minskar relevansen. Om du alltid får högre än mig på första försöket men jag vinner genom att köra samma test om igen flera gånger är ju du fortfarande mer snabbtänkt än mig. Om du sen kör flera gånger kommer du förmodligen vinna. Jag behöver massor av mer tid för att resonera fram samma slutsats som dig, om ens det.

Men den som övar kan komma att bli snabbare, och då även direkt på nya övningar. Då har ju denna förbättrats förbi den andres snabbhet.

tjing
2012-10-31, 13:11
Ja det är ju slit vs geni. Men tycker inte det minskar relevansen. Om du alltid får högre än mig på första försöket men jag vinner genom att köra samma test om igen flera gånger är ju du fortfarande mer snabbtänkt än mig. Om du sen kör flera gånger kommer du förmodligen vinna. Jag behöver massor av mer tid för att resonera fram samma slutsats som dig, om ens det.

Vilket dock kan vara rätt irrelevant i det dagliga livet om man inte är uthållig och kan jobba mot mål.

Bengtan
2012-10-31, 13:46
Vilket dock kan vara rätt irrelevant i det dagliga livet om man inte är uthållig och kan jobba mot mål.

Beroende på omständigheter och hur dum man är, ja. Men nog tjatat om det här i fel tråd.

tntballe
2012-10-31, 14:15
Ja det är ju slit vs geni. Men tycker inte det minskar relevansen. Om du alltid får högre än mig på första försöket men jag vinner genom att köra samma test om igen flera gånger är ju du fortfarande mer snabbtänkt än mig. Om du sen kör flera gånger kommer du förmodligen vinna. Jag behöver massor av mer tid för att resonera fram samma slutsats som dig, om ens det.
Då utgår du från att den snabbare aldrig tidigare i sitt liv gjort något som förbättrat sin förmåga att lösa såna uppgifter, då inräknat allt annat än just iqtester?
Postat via en mobil enhet

hurril
2012-10-31, 14:24
Varför kan man inte påstå att någons IQ ökat? (För den som har den positionen alltså.)

Mrs Robinson
2012-10-31, 14:30
Hela dual n-back-köret har visat att man kan träna upp sig genom att förbättra sitt arbetsminne. Visserligen finns det kritik mot resultatet eftersom man använde olika test före och efter träningensperioden, men resultatet visade också att ökningen var beroende av träningsmängden, vilket betyder att det fanns en de facto ökning. K?

hurril
2012-10-31, 15:14
Hela dual n-back-köret har visat att man kan träna upp sig genom att förbättra sitt arbetsminne. Visserligen finns det kritik mot resultatet eftersom man använde olika test före och efter träningensperioden, men resultatet visade också att ökningen var beroende av träningsmängden, vilket betyder att det fanns en de facto ökning. K?

Det är lite det jag tänker på när jag undrar lite smått varför man inte kan få påstå att någon därmed ökat sin IQ. Rimligen är personen bättre på vissa saker då än den var innan.

Spartansk
2012-10-31, 15:17
IQ ska bara vara 70 % genetiskt, enligt vad jag har läst, så då borde det ju gå att träna upp.

Jens.Andersson
2012-10-31, 15:38
Som någon skrev innan så kan det ju vara så att du kan träna på att göra tester
och därmed bli bättre på att göra dessa tester. Sann IQ borde mätas genom att
man försätter en person i en situation han är helt ofamiljär med och där han/hon får
lösa problemet med logisk deduktion utan att kunna använda sig av tidigare erfarenheter.

Mrs Robinson
2012-10-31, 15:48
Det är omöjligt att isolera bort ens tidigare kunskaper. Och det är inte bara kunskaper som du har nytta av, ett förbättrat arbetsminne är också en fördel. Så om du spelade schack fram till förra året så borde ditt arbetsminne vara bättre än medel. Är schackspelande också lika mycket "fusk" som att träna på gamla IQ-test?

hurril
2012-10-31, 15:50
Som någon skrev innan så kan det ju vara så att du kan träna på att göra tester
och därmed bli bättre på att göra dessa tester. Sann IQ borde mätas genom att
man försätter en person i en situation han är helt ofamiljär med och där han/hon får
lösa problemet med logisk deduktion utan att kunna använda sig av tidigare erfarenheter.

Det är ju inte svårare än att du identifierat svagheten hos (IQ-)tester.

Jens.Andersson
2012-10-31, 15:51
Det är omöjligt att isolera bort ens tidigare kunskaper. Och det är inte bara kunskaper som du har nytta av, ett förbättrat arbetsminne är också en fördel. Så om du spelade schack fram till förra året så borde ditt arbetsminne vara bättre än medel. Är schackspelande också lika mycket "fusk" som att träna på gamla IQ-test?

Jag talar teoretiskt.

Mrs Robinson
2012-10-31, 15:56
IQ är en social konstruktion. :cheers:

hurril
2012-10-31, 16:01
Jag talar teoretiskt.

Det hjälper dig inte så mycket.

IQ är en social konstruktion. :cheers:

lôlè!

Spartansk
2012-10-31, 16:02
IQ är en social konstruktion. :cheers:

Det låter som en ganska osocial konstruktion, att döma av skriverierna om Mensafolket.

hurril
2012-10-31, 16:05
Om något så är vad som bedöms socialt om ett agerande det minst sociala.

pwnyou
2012-10-31, 16:18
Jag ska göra ett riktigt IQ-test på måndag!

Ska bli kul att få se hur dum man egentligen är.

Spartansk
2012-10-31, 16:21
Jag ska göra ett riktigt IQ-test på måndag!

Ska bli kul att få se hur dum man egentligen är.

Stor bokstav i början på meningen, ingen särskrivning, inga omotivarade kommatecken. Utropstecken och punkt på rätt ställe, vettig styckeindelning.

Jag gissar på minst 120.

spoonchest
2012-10-31, 16:24
Vad mensa själva säger om IQ.
Historik

Begreppet intelligens sträcker sig mer än 2000 år tillbaka i tiden. Det hela började faktiskt med Aristoteles, som indirekt gav upphov till ordet "Intelligens". Han talade om mentala egenskaper som minne, empati, förmågan att tänka, vilja, känsla för moral, kunskap, osv. Dessa mentala egenskaper delade Aristoteles upp i två huvudkategorier. De mer emotionellt orienterade egenskaperna kallade han för "Orectic". De kognitiva funktionerna kallade han för "Dianoetic", som vid en senare översättning till Latin blev "Intelligentia".

Även om själva intelligensbegreppet myntades förhållandevis tidigt dröjde det däremot väldigt länge innan det blev aktuellt med någon form av intelligenstestning.

Det första intelligenstestet

Intelligenstestningen har sitt ursprung i Frankrikes skolsystem i början av 1900-talet. En psykolog vid namn Alfred Binet utvecklade tillsamman med Théodore Simon det första moderna intelligenstestet. Syftet med intelligenstestet var att fastställa vilken kognitiv mognadsfas individuella skolbarn befann sig i, för att på så sätt kunna anpassa deras skolgång för att matcha deras förmåga.

Begåvningsmodeller

I samma veva som det första intelligenstestet utvecklades började man även formulera teorier om begåvningsmodeller, som beskriver sambandet mellan olika kognitiva förmågor, däribland intelligens. Några av de mer kända tidiga begåvningsmodellerna är exempelvis Spearmans tvåfaktormodell, Thurstone's flerfaktormodell och Cattell-Horns modell med kristalliserad och flytande intelligens. Även om ingen av ovanstående modell är mainsteam idag så har alla dessa begåvningsmodeller varit väldigt betydelsefulla i intelligensforskningen.

Utöver dessa finns även mer populistiska begåvningsmodeller, den mest kända är sannolikt Gardners teori om multipla intelligenser. Den här teorin har vunnit stor popularitet bland allmänheten, och framförallt inom småbarnspedagogiken. Men trots populariteten har modellen samlat på sig extremt mycket kritik från flera experter och forskare inom intelligensområdet. Många argumenterar att Gardner helt enkelt använder ordet intelligens för att beskriva egenskaper vi vanligtvis kallar talanger och förmågor, vilket gör att teorin blir ett spel med språket och inget annat. Ytterligare kritik följer av den totala frånvaron av forskningsresultat som styrker Gardners tes. Gardner har nämligen än så länge inte presenterat något empiriskt underlag som han baserar sin modell på.

Den hierarkiska begåvningsmodellen

Sedan 1980-talet har den så kallade Hierarkiska begåvningsmodellen kommit att bli den bäst ansedda modellen bland experter inom området. Det finns lite olika varianter på exakt hur modellen ska utformas, men alla är mycket snarlika. Skillnaderna beror till stor del på finlir i bakomliggande matematik (faktoranalys).

Den hierarkiska modellen kan kortfattat beskrivas som en pyramid vars topp upptas av den generella faktorn G, som står för generell intelligens. Underordnat G finns det ett antal gruppfaktorer som representerar mer generella kognitiva egenskaper. Det handlar bland annat om numerisk, spatial och verbal förmåga. Under dessa finns ytterligare, mer specifika, faktorer som motsvarar enstaka egenskaper som sifferminne, ordförståelse, etc.

När man inom psykometriska sammanhang talar om intelligenstester menar man tester som mäter G.

G-faktorn

Mycket förenklat kan man säga att G-faktorn representerar ett viktat medelvärde av en persons kognitiva förmåga. Från empiriska studier vet man att personer som är bra på en sak, exempelvis matematik, också är bra på andra kognitivt krävande saker, till exempel språk. Desamma gäller andra kognitiva egenskaper också, som arbetsminne, numerisk begåvning, spatial förmåga, etc. Det är G-faktorn som knyter samman alla dessa förmågor, vilket är anledningen till att G anses vara det mest fundamentala måttet på intelligens av de flesta experter inom området.

Dock är det viktigt att förstå att G-faktorn är en statistisk konstruktion som inte direkt går att ”se” i ett tests innehåll. Det hela kan beskrivas som analogt med temperatur. Man kan inte på något sätt ”se” vad temperatur är för något genom att betrakta en termometer, eller genom att granska temperaturskalan. Däremot kan fortfarande information om temperatur vara högst användbar i många sammanhang.

Att mäta G

Man kan säga att det idag finns två metoder för att mäta G. Båda metoderna kan framstå som väldigt olikartade rent innehållsmässigt, men i grund och botten mäter man faktiskt mer eller mindre exakt samma egenskap, men på olika sätt.

Man kan antingen använda sig av ett test som avser att enbart mäta G, utan nämnvärt stort inslag av andra faktorer. Såna tester brukar ofta vara så kallade matristester, vilket är den testtyp som Mensa Sverige använder i dagsläget.

Ett alternativ är att man använder sig av ett stort testbatteri med ett flertal väldigt olikartade deltester. Varje deltest i sig är inte en överdrivet bra indikation på G, men det viktade medelvärdet över deltesterna ger däremot en väldigt god uppskattning av G. Utöver ett mått på G får man med dessa tester även index i andra förmågor utöver generell intelligens, till exempel verbal förmåga, spatial förmåga, etc.

Oberoende av vilken metod man använder så får en och samma person i regel väldigt likartade resultat på båda sortens tester. Presterar man bra på det enda testet kommer man med största sannolikhet att prestera bra även på det andra testet.

Det finns för och nackdelar med båda sortens tester. Tester som enbart mäter G kan i regel administreras i grupp, på relativt kort tid. Utöver det kan testning ske med personer från olika språkbakgrund utan att det har någon inverkan på testresultatet. Tester som mäter G och även ger index i andra förmågor brukar i regel vara mer tidskrävande, språkberoende, och måste administreras individuellt. Dock får man, utöver generell intelligens, även index i andra förmågor.

Varför olika sorters tester kan man fråga sig? I många fall räcker det faktiskt med att enbart mäta G. Men om man exempelvis vill anställa en arkitekt kan det även vara bra att i samband med rekryteringsprocessen fastställa vilka av de sökande som har en god spatial förmåga, eftersom det kan vara relevant för yrket. Vad man bör mäta beror alltså helt på sammanhanget.

Rekommenderad fortsatt läsning

Bra start för en djupare förståelse av intelligenstestning är "The g factor: the science of mental ability", skriven av Arthur Jensen. Boken ger en mycket bra inblick i intelligenstestningsområdet, och innehåller även väldigt många bra referenser till intelligensforskning.

Doktorsavhandlingen "Cognitive abilities - aspects of structure, process, and measurement", skriven av Berit Carlstedt. Avhandligen är i huvudsak en utvärdering av de inskrivningsprov svenska försvarets har använt genom åren. Men den första delen av avhandlingen ger en rätt god inblick i intelligenstestningens historia, både internationellt och i Sverige.

Vad beträffar resultat på intelligenstester i relation till utfall i verkliga livet, samt inverkan av genetiskt arv och miljö på intelligensen, tillhandahåller Linda Gottfredson massor av information på hennes webbsida "http://www.udel.edu/educ/gottfredson/". Ett par exempel på läsvärda texter är "Where and why g matters: Not a mystery" och "Logical fallacies used to dismiss the evidence on intelligence testing". Mycket av materialet som finns publicerat på webbsidan är ursprungligen skrivet för respekterade forskningstidskrifter och litteratur för psykologstuderande. Linda Gottfredson undervisar själv vid Delaware universitet.

En annan bra referens på samma områden är en rapport från the American Psychological Association (amerikanska psykologförbundet) som har titeln "Intelligence: Knowns and Unknowns". Rapportens syfte var att sätta klarhet i den mediakontrovers kring intelligensområdet som rådde i början av 1990-talet. Även Linda Gottfredson publicerade en liknande rapport vid namn "Mainstream Science on Intelligence".

tjing
2012-10-31, 16:33
Hela dual n-back-köret har visat att man kan träna upp sig genom att förbättra sitt arbetsminne. Visserligen finns det kritik mot resultatet eftersom man använde olika test före och efter träningensperioden, men resultatet visade också att ökningen var beroende av träningsmängden, vilket betyder att det fanns en de facto ökning. K?

Arbetsminne går att träna upp till viss del ja, genom att lära sig att repetera och att gruppera information och använda sig av olika koder och ramsor osv.

En sak som tenderar vara svår att öva upp dock är nog snabbhet. Vi är olika snabba på att processa information och det visar sig i allt vi företar oss, hur snabbt vi pratar, rör oss etc.

tjing
2012-10-31, 16:34
Det är lite det jag tänker på när jag undrar lite smått varför man inte kan få påstå att någon därmed ökat sin IQ. Rimligen är personen bättre på vissa saker då än den var innan.

Det har du, eftersom arbetsminne vägs in i ett fullständigt IQ-test som WAIS etc och arbetsminne visar starkt på potential för intelligens. Minne och snabbhet är typ som processor och ram-minne i en dator.

Sen är det ju fortfarande skitsvårt att säga med hur stor validitet IQ-test faktiskt mäter intelligens och hur intelligens ska tolkas i första taget.

hurril
2012-10-31, 16:37
Det har du, eftersom arbetsminne vägs in i ett fullständigt IQ-test som WAIS etc och arbetsminne visar starkt på potential för intelligens. Minne och snabbhet är typ som processor och ram-minne i en dator.

Fattas det något i ditt inlägg? Om inte så förstår jag inte riktigt vad det är du svarar med :)

tjing
2012-10-31, 16:40
What?

hurril
2012-10-31, 16:41
What?

Ditt inlägg börjar "Det har du..."; vad är det jag har?

Doctor Snuggles
2012-10-31, 16:42
Tycker mig ändå se att dom som kör testet första gången och får ett högt utslag har mer mellan öronen än någon som behöver 6 olika försök för att förstå hur det fungerar. Den som klarar det först bör ju rimligtvis vara den mest snabbtänkte. Det är väl liksom det man testar. Det är lite som att vissa kan förstå matematik på 5 minuter och vissa behöver 30 minuter på samma tal, men båda kan klara av det, bara inte lika snabbt.

Inte riktigt. Vad man då testar är snarare medfödd kapacitet, eller talang. Vi vet dessutom att IQ höjs med mer utbildning o dyl, vilket skulle innebära att träning faktiskt höjer intelligensen.

tjing
2012-10-31, 16:43
Ditt inlägg börjar "Det har du..."; vad är det jag har?

Nu har nog skägget virat sig om halsen och stoppat blodflödet till hjärnan.

Du skrev:

"...varför man inte kan få påstå att någon därmed ökat sin IQ."

Jag skrev:

"Det kan du". Inte du, DU utan mer allmänt menat.

Doctor Snuggles
2012-10-31, 16:44
Ditt inlägg börjar "Det har du..."; vad är det jag har?

Att "du" har ökat din intelligens.
EDIT: Snopptvåa

tjing
2012-10-31, 16:46
Vi fick göra full-scale IQ test, WAIS (Wechsler adult intelligence scale) där ett stort testbatteri används för alla sorters intelligens. En av de kändaste IQ-testerna.

Mitt Full-scale IQ blev som sagt 128 och då vägs ju alla delar in på olika sätt. Så det är en sammanfattning, inte bara spatial, eller verbal förmåga utan mycket mer.

Men det anses hur som helst vara ett av de bästa sätten att korrekt mäta IQ och används för intagning till mensa etc. Mensas matristester mäter ju mer en logisk intelligens och inte så mycket spatial eller matematisk. Till viss del spatial dock.

hurril
2012-10-31, 16:50
Mitt skägg är förvisso totalt intrasslat men mitt inlägg, det du svarat på, går ut på huruvida man kan eller får säga något om någon och inte om min egen person[s eventuellt ökade IQ.] Det gör ditt inlägg till non-sequiteur. "Det kan du få.." kunde du ha börjat med.

Jag gissade att du for efter det; du kunde ha förtydligat istället för att vifta runt mitt könshår.

Mrs Robinson
2012-10-31, 16:51
Arbetsminne går att träna upp till viss del ja, genom att lära sig att repetera och att gruppera information och använda sig av olika koder och ramsor osv.
Fast jag syftar på utan minnestrick,

En sak som tenderar vara svår att öva upp dock är nog snabbhet. Vi är olika snabba på att processa information och det visar sig i allt vi företar oss, hur snabbt vi pratar, rör oss etc.
Knappast! Snabbhet är enkel att träna upp. Hur snabb var du på att 'aima' i CS när du började jämfört med efter 10 000 spelade timmar? Eller varför inte det älskade spelet Tetris? Med träning blir du snabbare på att se mönster och placera klossarna.

tjing
2012-10-31, 16:51
Jaha, jag trodde det var uppenbart att jag inte menade dig personligen. Kompisar?

tjing
2012-10-31, 16:52
Fast jag syftar på utan minnestrick,


Knappast! Snabbhet är enkel att träna upp. Hur snabb var du på att 'aima' i CS när du började jämfört med efter 10 000 spelade timmar? Eller varför inte det älskade spelet Tetris? Med träning blir du snabbare på att se mönster och placera klossarna.

Jo men du kan inte jämföra att skjuta folk i huvudet i CS med att processa matriser på IQ-test.

I CS-fallet handlar det mer om hand-hjärna inlärning och finkalibrering.

Angående tetris, ja kanske har du rätt.

hurril
2012-10-31, 17:00
Jaha, jag trodde det var uppenbart att jag inte menade dig personligen. Kompisar?

Vi är inte ovänner, du var bara otydlig.

Kinbote
2012-10-31, 17:19
Din IQ ble beregnet til 135 tilsvarende 99.0 prosentil

Hur högt går det norska hemtestet? kändes som det var ganska lätta frågor, har för mig det danska var svårare.

Jag fick 138 och då kände jag mig osäker på två av frågorna, så jag gissar att max för testet ligger på 140-145.

Drfg
2012-10-31, 17:53
Jag fick 138 och då kände jag mig osäker på två av frågorna, så jag gissar att max för testet ligger på 140-145.

Okej :)

Doctor Snuggles
2012-10-31, 18:02
Jo men du kan inte jämföra att skjuta folk i huvudet i CS med att processa matriser på IQ-test.

I CS-fallet handlar det mer om hand-hjärna inlärning och finkalibrering.

Angående tetris, ja kanske har du rätt.

Nja, det är ordentligt mer komplext än så. Det handlar också om igenkänning av mönster, hur folk rör sig både i grupp och individuellt, taktik, och faktiskt även processering av stimuli snabbt, spatial awareness t.ex. var man är på en karta osv.
Du kanske inte tränar generell intelligens med det lika effektivt som med något annat, men nog tränas mer än bara koordination.
Apropå processering av stimuli, så tycker jag mig märkt att jag generellt blivit snabbare efter ha spenderat ganska många timmar på att träna detta igenom t.ex. just FPS-spel eller online-träning av hjärnan. Visst finns det säkert någon slags fysisk begränsning, men nog kan man lära sig att filtrera ut onödig information och gruppera relevant information bättre.

tjing
2012-10-31, 19:47
Ja, datorspel kan nog utan tvekan påverka intelligens i positiv riktning genom att man navigerar sig (ofta i en 3-d omgivning) och ständigt sållar bland information.

Spartansk
2012-10-31, 21:33
Nu har nog skägget virat sig om halsen och stoppat blodflödet till hjärnan.

Du skrev:

"...varför man inte kan få påstå att någon därmed ökat sin IQ."

Jag skrev:

"Det kan du". Inte du, DU utan mer allmänt menat.

Använd "man" istället för "du". Vi skriver inte på engelska.

Nebuchadnezzar
2012-10-31, 22:15
Onlinetest är nästan alltid skit. Mensas "prova på"-test är till för att få folk att göra det riktiga provet och det verkar som dom flesta således får bra resultat på det.

Var med i Mensa Sverige ett tag, men det var så fantastiskt prettotöntigt att jag gick ur. Eller, rättare sagt, inte betalade medlemsavgiften andra gången.

Mrs Robinson
2012-10-31, 22:19
Onlinetest är nästan alltid skit. Mensas "prova på"-test är till för att få folk att göra det riktiga provet och det verkar som dom flesta således får bra resultat på det.

Var med i Mensa Sverige ett tag, men det var så fantastiskt prettotöntigt att jag gick ur direkt.
Är det vanligt att medlemmar går runt på stan och tänker "honom kan jag säkert lösa en rubiks kub snabbara än" på samma sätt som kolomedlemmar tänker "jag kan säkert knäböja mer än honom"?

Nebuchadnezzar
2012-10-31, 22:21
Är det vanligt att medlemmar går runt på stan och tänker "honom kan jag säkert lösa en rubiks kub snabbara än" på samma sätt som kolomedlemmar tänker "jag kan säkert knäböja mer än honom"?

Vet inte, men det känns lite så. Minns att deras medlemsshop hade guldpins med Mensa-M på, med en caption i stil med "visa att du inte bara är lite intelligentare, utan även lite rikare än dom flesta!" :D

tntballe
2012-11-01, 12:13
Nja, det är ordentligt mer komplext än så. Det handlar också om igenkänning av mönster, hur folk rör sig både i grupp och individuellt, taktik, och faktiskt även processering av stimuli snabbt, spatial awareness t.ex. var man är på en karta osv.
Du kanske inte tränar generell intelligens med det lika effektivt som med något annat, men nog tränas mer än bara koordination.
Apropå processering av stimuli, så tycker jag mig märkt att jag generellt blivit snabbare efter ha spenderat ganska många timmar på att träna detta igenom t.ex. just FPS-spel eller online-träning av hjärnan. Visst finns det säkert någon slags fysisk begränsning, men nog kan man lära sig att filtrera ut onödig information och gruppera relevant information bättre.

Har du läst något av Torkel Klingberg(svensk läkare och professor i kognitiv neurovetenskap)? Han nämner fps-spel som något man helt klart kan träna hjärnan med. Även om dom vanliga spelen inte har en upptrappning av svårighetsgrad, som mer pedagogiska spel har.

Doctor Snuggles
2012-11-01, 13:40
Har du läst något av Torkel Klingberg(svensk läkare och professor i kognitiv neurovetenskap)? Han nämner fps-spel som något man helt klart kan träna hjärnan med. Även om dom vanliga spelen inte har en upptrappning av svårighetsgrad, som mer pedagogiska spel har.

Nope. Men han verkar ha gjort en del intressanta studier säger mig mina 5 minuter av googlande.

JB12K
2012-11-01, 14:11
132 fick jag. Hann inte med fråga 26-33. Många som tog lite tid att räkna ut.