handdator

Visa fullständig version : Bulk/lovehandles


Glutenkatt
2012-10-30, 08:47
Tja.

Har nu bulkat och tränat i cirkus 6 veckor och har gått upp lite över 3kg.
Jag märkte nu att det är första gången jag kan liksom ta i lite fett på magen.

Är 3kg på 6 veckor en OK viktökning? För snabbt/långsamt?

Kan jag undvika att fett lägger sig på magen på något vis eller är de bara bra att ha lite kärlekshandtag?

Stats (om det är relevant):
190cm lång.
80kg tung.
23år.


Hej.

312
2012-10-30, 09:17
Det beror på. Det kan vara mycket vätska och annat i början, så det är svårt att säga. Försök att gå upp 0,5kg/månaden tycker jag.

Du kan inte ha mycket fett om du bara väger 80kg på 190cm. Fortsätt bygg, jag tror det behövs mer muskler på dig.

ninjafinne
2012-10-30, 10:03
Det som får mig att undvika bulk är just det oundvikliga att lägga på sig både mage och lovehandles, fettet har en viss tendens att samlas precis där man inte vill ha det.
Ska du bulka är det mer eller mindre bara att bita ihop, lite det som är syftet med bulk!

Glutenkatt
2012-10-30, 12:22
Det beror på. Det kan vara mycket vätska och annat i början, så det är svårt att säga. Försök att gå upp 0,5kg/månaden tycker jag.

Du kan inte ha mycket fett om du bara väger 80kg på 190cm. Fortsätt bygg, jag tror det behövs mer muskler på dig.

Okej! Ja, jag ska försöka att dra ner tempot lite grann. Svårt dock att veta hur mycket plus jag ska ligga. Tror att jag ligger 500kcal + just nu, åtminstonde de flesta dagar.

Nej, jag har alltid varit väldigt smal. Så nu är de träning, mat och vila som gäller stenhårt.

Funderade mest på om de finns smarta och dumma sätt att bulka på. Jag vill nog inte påstå att jag grisbulkar på något vis, men jag vet inte heller hur en bulk ska se ut riktigt.

Jeml
2012-10-30, 13:35
Du kan som 312 skrev inte ha så värst mkt fett på den vikten. 0.5kg/vecka är dock en snabb viktökning. Ger ju 26kg/år.

Jag tycker att ~1kg/månad (max) är lagom. Sen tror jag personligen på leangains för så liten fettinlagring som möjligt.

Glutenkatt
2012-10-30, 13:51
Du kan som 312 skrev inte ha så värst mkt fett på den vikten. 0.5kg/vecka är dock en snabb viktökning. Ger ju 26kg/år.

Jag tycker att ~1kg/månad (max) är lagom. Sen tror jag personligen på leangains för så liten fettinlagring som möjligt.

Jämfört med någon annan så har jag säkert inte mycket fett på kroppen. Men de är mer än vad _jag_ någonsin haft tidigare.
Ja de är kanske lite för mycket. Jag ska försöka att öka mer stadigt.

Tycker att leangain verkar för krångligt.. Ifall man bara bulkar och deffar så är de färre saker man kan göra fel på. Sen har jag förstått att periodisk fasta verkar ganska opti och man får rätt snabba resultat.
Det är dock rekommenderat att köra om man har många basövningar i sitt program, vilket jag inte har..

Så jag kör enkel bulk/deff tills vidare.

svag74
2012-10-31, 11:48
Du kan som 312 skrev inte ha så värst mkt fett på den vikten.

Klart som fan att han KAN ha mycket fett, det beror ju bara på hur mycket muskler han har.
Själv är jag alldeles uppblåst av fett på hela överkroppen när jag väger över 70kg, också på 190cm. Därför håller jag mig en bra bit under nuförtiden.

Däremot är det nog ingen som slår mig i ynklig mängd muskelmassa, men ändå, vill bara poängtera att det självklart är teoretiskt möjligt att vara fet på 80kg@190cm.

Jeml
2012-10-31, 12:04
Klart som fan att han KAN ha mycket fett, det beror ju bara på hur mycket muskler han har.
Själv är jag alldeles uppblåst av fett på hela överkroppen när jag väger över 70kg, också på 190cm. Därför håller jag mig en bra bit under nuförtiden.

Däremot är det nog ingen som slår mig i ynklig mängd muskelmassa, men ändå, vill bara poängtera att det självklart är teoretiskt möjligt att vara fet på 80kg@190cm.

Isf är ju antagligen lösningen att gå upp i vikt iaf imo...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

svag74
2012-10-31, 12:15
Isf är ju antagligen lösningen att gå upp i vikt iaf imo...


Det tror ju inte jag. Och kommer man över 15% BF så ökar ju fettinlagring på bekostnad av muskelökningen, så det är ju ingen poäng att bulka/deffa på för hög fettprocent bara för att BMI ska vara mer normalt.

Bästa är nog att hålla sig i det intervall man själv tycker fungerar bäst och känns bäst. Får man svårt att stretcha efter passen för att magfettet är i vägen och tar emot så kanske man kan lägga sig i en lägre viktklass t.ex.
Eller om man vräker i sig mat så man mår illa dygnet runt, då kommer man troligen ändå inte orka hålla igång på lång sikt.

Glutenkatt
2012-10-31, 15:04
Får man svårt att stretcha efter passen för att magfettet är i vägen och tar emot så kanske man kan lägga sig i en lägre viktklass t.ex.
Eller om man vräker i sig mat så man mår illa dygnet runt, då kommer man troligen ändå inte orka hålla igång på lång sikt.

Så illa har de inte blivit.. än.
Jag har däremot absurt lite muskler, onormalt lite skulle jag säga. Allt är ju relevant, men fett har jag definitivt. På nästan alla delar av kroppen.

svag74
2012-10-31, 16:06
Så illa har de inte blivit.. än.
Jag har däremot absurt lite muskler, onormalt lite skulle jag säga. Allt är ju relevant, men fett har jag definitivt. På nästan alla delar av kroppen.

Själv har jag typ inga muskler alls, och de vägrar växa vad jag än gör (än så länge).
Fast jag har bara tränat seriöst med bulk/deff i 3-4 år, så jag har fortfarande en del upplägg kvar att testa, och det är ju kul ändå.
Men jag förstår vad du menar, att man kan väga "lite" och ändå ha fullt tillräckligt med fett på kroppen.

Antar att vi sitter i samma båt, om du alltid varit klen och vägt lite.
EDIT: Det man får göra om man avviker mycket från normen här inne är att testa själv vad som fungerar. Det är min erfarenhet.
Jag har testat äta upp mig så jag blev riktigt fet på överkroppen, bara för någon annan tyckte det var ett måste, då jag "vägde så lite". Blev ju bara fett och inga muskler, och 10kg extra fett blir inte vackert på någon, särskilt när det mesta hamnar på bål/bröst.
Jag har även testat träningsupplägg som inte alls fungerat utan gjort mig svagare, fast det fungerar för många andra och liksom är "korrekt".
Man får prova sig fram helt enkelt.

Mouline
2012-10-31, 16:58
Periodisk fasta hjälper..
(subjektiv syn)

Glutenkatt
2012-10-31, 18:09
Själv har jag typ inga muskler alls, och de vägrar växa vad jag än gör (än så länge).
Fast jag har bara tränat seriöst med bulk/deff i 3-4 år, så jag har fortfarande en del upplägg kvar att testa, och det är ju kul ändå.
Men jag förstår vad du menar, att man kan väga "lite" och ändå ha fullt tillräckligt med fett på kroppen.

Antar att vi sitter i samma båt, om du alltid varit klen och vägt lite.
EDIT: Det man får göra om man avviker mycket från normen här inne är att testa själv vad som fungerar. Det är min erfarenhet.
Jag har testat äta upp mig så jag blev riktigt fet på överkroppen, bara för någon annan tyckte det var ett måste, då jag "vägde så lite". Blev ju bara fett och inga muskler, och 10kg extra fett blir inte vackert på någon, särskilt när det mesta hamnar på bål/bröst.
Jag har även testat träningsupplägg som inte alls fungerat utan gjort mig svagare, fast det fungerar för många andra och liksom är "korrekt".
Man får prova sig fram helt enkelt.

Jag vet hur de är *screwy*
Har alltid varit lång och smal, svårt att lägga på mig muskler. Senast jag tränade seriöst så tränade jag i lite över ett år, mycket mat, mycket gainer.
Tyngre och starkare blev jag, men en stor majoritet av den vikten var fett.
När jag slutade träna så gick jag ner hur snabbt som helst.

Jag gillar att vara smal och fit. Fördelen med att ha en sån här kropp är att konditionen är svinlätt att träna upp. Och jag är väldigt uthållig. I evolutionära termer så var vi säkerligen upptäcktsresande *flex*

Det vore dock skönt med lite mer muskler.
De är bara att jobba på, för min egen del så får jag se hur de här träningsupplägget funkar. De vet jag om ett par månader kanske.

svag74
2012-10-31, 18:16
Fördelen med att ha en sån här kropp är att konditionen är svinlätt att träna upp. Och jag är väldigt uthållig. I evolutionära termer så var vi säkerligen upptäcktsresande *flex*


Jag har aldrig haft någon kondis, eller möjlighet att träna upp den heller direkt.
Evolutionärt sett skulle jag nog aldrig uppnå särskilt hög ålder överhuvudtaget :D
Nuförtiden slipper man dock slåss och jaga för sin överlevnad, men några gener värda att sprida vidare kan jag inte påstå att jag besitter :laugh:

Glutenkatt
2012-10-31, 18:24
Jag har aldrig haft någon kondis, eller möjlighet att träna upp den heller direkt.
Evolutionärt sett skulle jag nog aldrig uppnå särskilt hög ålder överhuvudtaget :D
Nuförtiden slipper man dock slåss och jaga för sin överlevnad, men några gener värda att sprida vidare kan jag inte påstå att jag besitter :laugh:

De finns en anledning till att din "typ" av kropp fortfarande existerar, någon evolutionär fördel har den garanterat gett.
De är nice att va lång och smal! Be proud brother! :cool:

Fyllot
2012-10-31, 19:15
Genetiskt min son.

Oxe
2012-10-31, 19:51
Det tror ju inte jag. Och kommer man över 15% BF så ökar ju fettinlagring på bekostnad av muskelökningen, så det är ju ingen poäng att bulka/deffa på för hög fettprocent bara för att BMI ska vara mer normalt.

Bästa är nog att hålla sig i det intervall man själv tycker fungerar bäst och känns bäst. Får man svårt att stretcha efter passen för att magfettet är i vägen och tar emot så kanske man kan lägga sig i en lägre viktklass t.ex.
Eller om man vräker i sig mat så man mår illa dygnet runt, då kommer man troligen ändå inte orka hålla igång på lång sikt.

Var kan jag läsa på mer om det där med 15% och fetinlagringen... ???

Fugly
2012-10-31, 19:55
Var kan jag läsa på mer om det där med 15% och fetinlagringen... ???

Det har varit uppe ganska så ofta, dock så har jag inte någon länk eller något. Har också för mig att det var en slutsats som någon drog och inte något som det fanns riktiga bevis för (halvt säker på det). Om du är riktigt benägen så kan du söka på några nyckelord så hittar du säkert något.

Tycker också att 0.5 kg i veckan är mycket, kör på hälften av det, kanske t.o.m. mindre.

svag74
2012-11-01, 21:04
Det har varit uppe ganska så ofta, dock så har jag inte någon länk eller något. Har också för mig att det var en slutsats som någon drog och inte något som det fanns riktiga bevis för (halvt säker på det). Om du är riktigt benägen så kan du söka på några nyckelord så hittar du säkert något.

Tycker också att 0.5 kg i veckan är mycket, kör på hälften av det, kanske t.o.m. mindre.

Rätt säker att grub postat det flera gånger, 15% alltså.

svag74
2012-11-01, 21:04
De är nice att va lång och smal! Be proud brother! :cool:

Tror inte särskilt många andra tycker det faktiskt *cry*

Glutenkatt
2012-11-02, 05:37
Tror inte särskilt många andra tycker det faktiskt *cry*

Just längd är ju en alfahannegrej. Vikten däremot är mer en personlig åsikt :hbang:

King Grub
2012-11-02, 12:24
Var kan jag läsa på mer om det där med 15% och fetinlagringen... ???

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/initial-body-fat-and-body-composition-changes.html

tearz
2012-11-02, 12:34
Troligtvis handlar det om för hög andel kolhydrater än vad din insulin förmåga klarar av :)
Det har en fin tendens att sätta sig runt magen bla :)

Glutenkatt
2012-11-02, 14:30
Troligtvis handlar det om för hög andel kolhydrater än vad din insulin förmåga klarar av :)
Det har en fin tendens att sätta sig runt magen bla :)

Så mindre kolhydrater och mer fett?
Eller bara acceptera gäddhänget tills det är dags att deffa?

Jeml
2012-11-02, 14:36
Så mindre kolhydrater och mer fett?
Eller bara acceptera gäddhänget tills det är dags att deffa?

Det beror väl på hur mkt fett du äter nu?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Glutenkatt
2012-11-02, 18:31
Det beror väl på hur mkt fett du äter nu?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Efter en snabb överslagsräkning så skulle jag säga typ 90g fett.