handdator

Visa fullständig version : 10kg viktuppgång på 1,5 månader.


ShippEn
2012-10-30, 01:41
Började träna för ungefär 6 veckor sedan och då vägde jag 60.5kg, nu när jag vägde mig så vägde jag 70.4kg, dvs 9.9kg på 6 veckor.

Kommer jag försätta att öka så här mycket eller är det bara nu i början?

Jag använder mig av Creatine, gainer & anabolic kapslar ( byggpaketet )

Jag tränar 6 gånger i veckan, cirka 1-2h / pass.

Såå.. mina fråga var om jag kommer forsätta att öka i detta tempot vilket jag inte tror själv, tror mer att det kommer saktas ner och sedan öka ett par kilon i månaden.

Har också en fråga angående bröst träningen, det känns inte som jag får kontakt med bröstat när jag gör någon bröst övning. Vad kan det bero på? Även fast jag inte känner kontakt med brösten under övningarna får jag fortfarande samma resultat?

Kille, 17 år, 175cm , 70.4kg

addeadde0
2012-10-30, 02:15
10kg tycker jag låter väldigt mycket på 6 veckor, även som nybörjare på gymmet. kretainet + att du förmodligen äter mer mat nu när du tränar ( troligtvis större andel kolhydrater ) gör att du binder vätska vilket jag kan uppskatta till ca 4kg upp, kvar blir då 6kg på 6 veckor vilket ger ett överskott på ca 1000kcal per dag. Hur ofta dricker du din gainer? det verkar som du äter överdrivet mycket mat ''läs grisbulk'' och att resultatet kommer vara en fet kropp.
Mitt råd är att du äter som du gör nu men skippar gainern och kollar vikten om 1-2 veckor, ökar den fortfarande i samma kurva hade jag sett över mitt matintag och justerat.

blondyz
2012-10-30, 02:20
Omöjligt att säga om man inte vet vad du äter. Tänk på att du lätt binder några kg vätska, och om du äter avsevärt mycket mer så väger mat i magen också, beroende på när du väger dig såklart.

Att du kommer bli fet tror jag inte, tror inte heller att du kommer fortsätta öka så snabbt i vikt. Det är viktigt att lära känna kroppen, och kunna justera träning, återhämtning och kost därefter och jag tycker att du har börjat bra med att komma igång och träna och intressera dig av kroppen.

son of Zeus
2012-10-30, 03:10
Började träna för ungefär 6 veckor sedan och då vägde jag 60.5kg, nu när jag vägde mig så vägde jag 70.4kg, dvs 9.9kg på 6 veckor.

Kommer jag försätta att öka så här mycket eller är det bara nu i början?

Jag använder mig av Creatine, gainer & anabolic kapslar ( byggpaketet )

Jag tränar 6 gånger i veckan, cirka 1-2h / pass.

Såå.. mina fråga var om jag kommer forsätta att öka i detta tempot vilket jag inte tror själv, tror mer att det kommer saktas ner och sedan öka ett par kilon i månaden.

Har också en fråga angående bröst träningen, det känns inte som jag får kontakt med bröstat när jag gör någon bröst övning. Vad kan det bero på? Även fast jag inte känner kontakt med brösten under övningarna får jag fortfarande samma resultat?

Kille, 17 år, 175cm , 70.4kg

som de säger är nog mkt vätska på de där kilorna. sen får man beakta att du vägde 60 kg på 175cm!!! undernärd i det närmaste..

det kommer mest troligt plana ut nu o skulle inte förvåna mej om du starta en tråd om 2 mån o undrar varför du inte går upp i vikt!!!

ang brösten så får du dra av vikt o försöka spänna brösten hela tiden. gäller det främst bänk eller?

du kommer undefun med det va det lider. testa att köra flyes som första övning o bänk efter det.. o nej dina resultat bli inte lika bra om du har riktigt dålig kontakt...

aijou
2012-10-30, 07:12
Mitt tips är att minska kaloriintaget om du inte vill bli tjock. Satsa på att gå upp i vikt långsammare istället så kommer de kilona du lägger på dig med största sannolikhet bestå av större del kvalitetsmassa. :)

Personligen så tycker jag att "kontakt" är lite överskattat. I alla fall om det gäller basövningar. Men är det det du eftersträvar så kan det vara en ide att göra som son of Zeus skriver.

z_bumbi
2012-10-30, 07:31
Det låter fullt rimligt fram till idag men eftersom en del av uppgången antagligen består av kreatin och ökad inlagring av glykogen (kolhydrater i musklerna) så kommer du inte att fortsätta i samma takt framöver med den mängd mat du äter. Du kommer helt enkelt att plana ut och det går långsammare. Om du kan/bör äta mer för att fortsätta i samma takt beror på hur dina resultat ser ut och vilka mål du har men att öka lite långsammare kan för de flesta vara en fördel. Så generellt ät inte mer utan ligg hellre kvar på den nivån du har idag tills viktökningarna nästan helt upphör. Så länge styrkan ökar så gör det för de flesta inget att kroppsvikten inte ökar så snabbt. Sedan kan du börja äta mer igen.

Angående kontakt så har du haft någon som kan träning som har kollat din teknik? idag florerar det så många konstiga teknikidéer och i just bröstträningen så är det nästan värst.
Vanligaste felet är nog att folk inte går ner till bröstet i bänkpress tätt följt av av massor av set i cablecrossen med dålig för att inte säga usel teknik. Att folk generellt sedan inte ligger stila på bänken, försöker maxa varje pass samt flyttar runt fötterna som om de steppdansar gör det inte bättre.
En stadig bas dvs ha fötterna stilla i golvet och spänn hela kroppen, sänk stången sakta ner till bröstkorgen, gör en kort paus och pressa sedan upp den. Maxa inte och låt absolut ingen "hjälpa" dig att få några reps till.

ShippEn
2012-10-30, 10:36
Tacksam för svaren.

Angående det jag äter så ser det mest ut så här:

Frukost(06:40): Flingor & i bland en dubbelmacka till.
Mat(11:30): Vad skolan har att erbjuda, äter oftast mycket + en del grönsaker.
Mat hemma(ca:16:30): Samma där, vad farsan lagar/vad jag lagar. Blir en hel del, när jag lagar mat själv blir det oftast 10-15 kötbullar + 3-5dl snabbmakaroner.
Innan gymmet, äter 1h innan jag går till gymmet(18:30): 4-6 Mackor, rejält med smör på.
Gainern tar jag precis efter jag har gymmat.
Efter gymmet(nån stans emmellan 20.30-21:30 ): Flingor/mackor/matrester


Har ökat mycket i vätska/fett men även muskler, har märkt enorma skillnader på vikterna jag klarar av nu och då.

Ska även tänka på bröst tipsen ni har skirivt :)

@Z_bumbi, Har hatt en som hjälpte mig för några år sen med att göra rätt på alla övningar / maskiner. Felet kan dock ligga i att jag inte kommer ihåg allt till 100% :/

Angående det att bli fet så nej det kommer inte att kunna hända. Jag tränar hårt & de 10 kilorna jag har lagt på mig hitils har inte på något sett fått mig att se tjockare ut, mer snarare att se biffigare ut. Större bröst, rygg, axlar, biceps etc. Måste dock jobba lite mer på brösten för att få fram en finare/fastare form men det har bara gått 6 veckor och jag har inte direkt bråttom, vill bara iallafall ha en snyggare kropp till beach 2013.

aldoschadewitz
2012-10-30, 11:48
om det är nått mål du ska dra ner på så är det mackorna 1h innan gymmet. energimässigt så tror jag att makaronerna och 15köttbullar räcker för ett gympass :)