handdator

Visa fullständig version : Om jag äter för lite?


jappdd
2012-10-29, 22:33
Hej!

Har tagit tag i livet nu och börjat träna, är 100% säker på att jag kommer lyckas och är sjukt inspirerad och taggad. Nu jävlar ska kroppen formas :kickass:

Är för tillfället 187cm lång och väger 86kg och har som målvikt 78kg innan jag tänkt att börja bulka.

Efter det lilla jag har läst har jag fått uppfattningen att man skall bulka först och deffa sen.. men som det ser ut nu vill jag till en början bli smal (få bort det lilla överflödiga ;)), då jag själv tycker att jag har en ganska bra grund att bygga på. är det ett helt fel tänk?

Jag tränar för tillfället 5gånger i veckan och cyklar fram och tillbaka till skolan vilket motsvarar ca 8km/dag.
Ett vanligt pass på gymmet ser ut enligt följande: kondition på bandet 20min, viker 15-20min och avslutar med 10min på bandet.


Till Huvudfrågan:
Jag är rädd att jag äter för lite. Brukar starta dagen med 3dl mjölk, 1dl malen havregryn samt 1dl proteinpulver. Middag brukar oftast bli något i form av en sallad med lite kyckling eller något lättare (ibland blir det typ bara en fralla *facepalm*.)
Till kvällsmat brukar jag äta keso med antingen makrill eller en korv typ..

Har inte räknat på det här men i mina ögon tycker jag det känns lite? eller är det det? men frågan är: vad händer om man äter ett "jätteunderskott"? för jag har varken blivit trött eller mår sämre på något vis... Vill försöka gå ned 1kg i veckan..fast mer gör ju inget.... :O därav blir det att man äter mindre även på kvällen för att det känns som om "äter jag allt detta nu går jag + - 0 på träningen........

<--- nybörjade, vet ej hur jag skall tänka.
(Ursäktar stavfel och eventuella grammatiska fel)

Tompann
2012-10-30, 08:47
Trivs du bättre med mindre fett på kroppen så ser jag absolut ingenting negativt med att droppa några kilon nu.

Angående underskottet så skulle det bli mycket lättare att bedömma om du kunde räkna ut vad du får i den en typisk dag. I alla fall väga matvarorna.

Ett kilo i veckan är en väldigt snabb viktminskning kan jag tilläga och de negativa effekterna förutom att du kan känna dig trött och hängig samt prestera dåligt är väl att risken för att förlora en hel del muskler också ökar.

Som sagt, ett kilo i veckan är väldigt mycket för en normalviktig person.

jappdd
2012-10-30, 09:43
Trivs du bättre med mindre fett på kroppen så ser jag absolut ingenting negativt med att droppa några kilon nu.

Angående underskottet så skulle det bli mycket lättare att bedömma om du kunde räkna ut vad du får i den en typisk dag. I alla fall väga matvarorna.

Ett kilo i veckan är en väldigt snabb viktminskning kan jag tilläga och de negativa effekterna förutom att du kan känna dig trött och hängig samt prestera dåligt är väl att risken för att förlora en hel del muskler också ökar.

Som sagt, ett kilo i veckan är väldigt mycket för en normalviktig person.

Hej, tack för svaret.

frukost:
mjölk 105kcal
fiberrik havregryn 1dl malen ca 129kcal?
2 skopor whey 80 = 146kcal

= 380kcal

mellanmål:
banan 107kcal

middag:
olika... men en kycklingsallad i cafeterian eller en baguett.
kan inte tänka mig att middag hamnar på mer än 400kcal

kvällsmat efter träning
makrill i tomatsås 198 kcal
keso 125gram 87kcal
banan 107 kcal

-----------
ca 1300kcal - träning