handdator

Visa fullständig version : Saltintag


Västkustarn
2012-10-29, 19:03
Har funderat på en sak det sista.
Jag lagar alltid maten jag äter, väldig väldigt sällan använder jag salt i maten.

Samtidigt tränar jag frekvent och har ett värskeintag mellan 4-8liter vatten per dag.

Finns det en risk att jag kan ha saltbrist?


Hur kan jag märka att jag har saltbrist?

I så fall vilket salt ska jag använda i maten?

Mouline
2012-10-29, 19:10
Saltbrist är farligare än över då du får låg aldosteron produktion och renin över produceras!




Skickat från Eye-Phone.

Västkustarn
2012-10-29, 20:06
Saltbrist är farligare än över då du får låg aldosteron produktion och renin över produceras!




Skickat från Eye-Phone.

vad ger det för symtom?

Fugly
2012-10-29, 20:08
Jag tvivlar starkt på att du har saltbrist om du äter husmanskost i adekvaa mängder. Tänk på att mat också innehåller salt, även utan tillsatt.

Mouline
2012-10-29, 20:11
Lågt blodtryck och blodvolym, blodvolymen är låg då den inte har något salt för vattnet att binda sig i (osmosen) och även därför uteblir na/k pumpen dvs tillförsel av ämnen in i cellen (na då natrium, salt) . Fan va nice har tenta på detta den 8e känns som jag faktiskt lärt mig nå xD


Skickat från Eye-Phone.

Sverker
2012-10-29, 20:22
Till att börja med ska du nog sänka vätskeintaget till 2 - 4 liter. Finns ingen anledning att dricka 4 - 8 liter.


Sedan är kroppen bra på att bevara / resorbera natrium. Det är svårt att få saltbrist med "normal" kost och svenskt klimat. Tropikerna är en anna sak när du svettas litervis.

Plocka fram någon bra databas och räkna ut hur mycket natrium och kalium du får i dig varje dag. Mjölk, ost, bröd etc, etc innehåller natrium så du klarar dig säkert.