handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Netgear N150 WNR612


Welli
2012-10-29, 17:33
Hej!

Har nyligen införskaffat routern i rubriken men jag får den inte att fungera.

Har 100mbit fiber direkt ur väggen och när jag kopplar in en nätverkskabel från väggen till internetuttaget i routern samt en nätverkskabel mellan dator och LAN-port på routern så säger den att det inte finns någon internetuppkoppling och att jag ska kontrollera kablarna. Lampan för ström lyser, lampan för trådlöst lyser men lampan för internet lyser såklart inte. Jag hittar nätverket med Ipaden men när jag knappar in lösenord så står det att det inte finns någon uppkoppling.

Är helt grön på routrar. Kan det vara någon inställning med IP-nummer eller liknande?

vicarious
2012-10-29, 19:38
Testa logga in på routern lokalt. Kan vara så att du behöver göra någon slags simpel konfigurering innan du börjar använda den, typ ställa in den på DHCP osv. Jag förutsätter att du har använt fibern ur väggen tidigare och att du vet att din dator har fungerat tidigare?

Welli
2012-10-29, 20:08
Jag kommer in på routern och ser alla menyer och inställningar, även med internet ikopplat. Det är bara det att den säger att den inte hittar internetuppkopplingen. Har testat utan internet ikopplat och då säger den samma sak, ingen uppkoppling hittad. Sitter på datorn just nu. Allt fungerar prima om man kör kabel från väggen. Jag fattar inte vad det är som ställer till det i routern, det borde ju funka med kabel kan jag tycka!?

vicarious
2012-10-29, 20:20
Jag kommer in på routern och ser alla menyer och inställningar, även med internet ikopplat. Det är bara det att den säger att den inte hittar internetuppkopplingen. Har testat utan internet ikopplat och då säger den samma sak, ingen uppkoppling hittad. Sitter på datorn just nu. Allt fungerar prima om man kör kabel från väggen. Jag fattar inte vad det är som ställer till det i routern, det borde ju funka med kabel kan jag tycka!?

Det borde det absolut. Jag antar att du har satt kabeln från väggen i WAN-uttaget på routern och inte nån av LAN-portarna? Vill inte dumförklara dig men det är ett vanligt misstag.

Welli
2012-10-29, 20:49
Jodå. Kablarna sitter rätt, de har ju olika färger just för såna som borde dumförklaras :)

Har typen av nätverkskabel ändrats de senaste, låt säga, fem åren? För den nätverkskabeln jag hade sedan innan har några år på nacken.

Har varit i kontakt med supporten men de skrev bara att jag skulle logga in på www.routerlogin.com med admin + password. Det funkar. Det är när man ska köra setup wizard som den frågar om man vill att programmet ska känna av vilken typ av internetuppkoppling man har, eller om man vill konfigurera själv. Oavsett vilket jag väljer så får jag meddelande om att det inte finns någon kabel ikopplad i internetuttaget. Det finns ju hur många olika flikar med inställningar som man kan göra med IPnummer etc men har man ingen större koll på vad som spökar så är det rena grekiskan alltihop.

Blir inte klok.

Jukka Sejlite
2012-10-29, 21:11
Har du haft internet där förut,har det fungerat med något annat modem tidigare?

Donner
2012-10-29, 21:21
Har varit med om att man måste ställa in så att första lan-porten även delar internet på vissa routrar. Kan inte vara det som är problemet?

Jukka Sejlite
2012-10-29, 21:42
Har du haft internet där förut,har det fungerat med något annat modem tidigare?

Jag menar förstås router,inte modem..

vicarious
2012-10-29, 21:45
Har du haft internet där förut,har det fungerat med något annat modem tidigare?

Hen skriver ju att det funkar om hen rakkopplar datorn direkt till uttaget..

ninjafinne
2012-10-29, 21:49
Känns som att en konsumentrouter som netgear inte borde kräva några konstigare inställningar för att komma igång, tror supporten skulle bli nedringd isåfall.
Då nätet uppenbarligen funkgerar ut från väggen kan det vara dags för en reklamation.

vicarious
2012-10-29, 21:56
Då nätet uppenbarligen funkgerar ut från väggen kan det vara dags för en reklamation.

+1 på detta. När du säger att det fungerar rakt från väggen, använder du då samma kabel mellan vägg och router sen?

Annars testa göra en reset (fabriksåterställning). Antingen via knapp/hål på baksidan eller via gränssnittet i routern och se om det hjälper.

Welli
2012-10-29, 22:10
Reklamation är inte aktuellt då jag först köpte en D-link DIR-615, men eftersom jag stötte på patrull med att komma igång med den så tänkte jag att jag skulle testa en Netgear då jag hade fått höra att de var mer plug-and-play. Så det ät nog inget fel på routern. Har inte haft en fungerande router inkopplad utan har kört med endast kabel fram till nu.

Har testat med fabriksåterställning utan resultat.

Angående att ställa in första LAN-porten, hur gör man det?

ninjafinne
2012-10-29, 22:31
Reklamation är inte aktuellt då jag först köpte en D-link DIR-615, men eftersom jag stötte på patrull med att komma igång med den så tänkte jag att jag skulle testa en Netgear då jag hade fått höra att de var mer plug-and-play. Så det ät nog inget fel på routern. Har inte haft en fungerande router inkopplad utan har kört med endast kabel fram till nu.

Har testat med fabriksåterställning utan resultat.

Angående att ställa in första LAN-porten, hur gör man det?

Är reklamation inte aktuellt trots att den verkar vara trasig?

Smurfic
2012-10-29, 22:43
Är reklamation inte aktuellt trots att den verkar vara trasig?

Om du kollar under status fliken för WAN vad står det där?
Under WAN inställningar står det på DHCP?
Brukar alltid finnas en wizard man kan köra har du kört den?

Welli
2012-10-30, 07:02
Är reklamation inte aktuellt trots att den verkar vara trasig?

Det jag menar är att det inte känns troligt att det är fel på routern när jag hade exakt samma problem med dlinken. Det borde vara någon inställning eller liknande?

ninjafinne
2012-10-30, 08:44
Det jag menar är att det inte känns troligt att det är fel på routern när jag hade exakt samma problem med dlinken. Det borde vara någon inställning eller liknande?

Det gav en annorlunda vinkling på problemet!

Konstigast låter att den klagar på en kabel som inte skulle vara ansluten fysiskt, borde inte ha med inställningar att göra!
I databladet kunde jag se stöd för fast ethernet (D.v.s. 10/100), skulle det möjligtvis kunna vara som så att stödet från väggen bara är Gbit? Låter galet men ganska tomt på ideer just nu.

En sak att testa:
Anslut din dator till WAN porten på routern. Ser datorn en anslutning? Har du flera datorer för att samtidigt komma åt en av LAN portarna och se om routern rapporterar en ansluten kabel?

Morty
2012-10-30, 08:55
Så, WAN lampan lyser inte alls när du stoppar in sladden där?

Har du statiskt IP från din internetleverantör? Isf, pröva att mata in det. På Ciscos mer high-end prylar är alla interfaces stängda på default. Kanske är ditt interface också bara avstängt? Lek runt lite med inställningarna.

Welli
2012-11-04, 14:30
Hej igen!

Nu har jag haft tid att pilla med routern igen, dock utan framgång. Jag har dynamisk ip från min internetlev. Men för säkerhets skull så kollade jag upp ip, dns osv på whatsmyip.org och knappade in dessa uppgifter. Men det blev ingen som helst skillnad.


Har uppdaterat ärendet hos supporten men de ger ju inte så smarta lösningar. Blir tokig på det här, att det inte ens fungerar med kabeln i?!

Har även klickat runt på typ alla inställningar som finns men det blir ingen skillnad. Det står att jag inte har någon ansluten internetkabel.

Welli
2012-11-04, 19:26
Efter ytterligare pillande så lyckades jag med setupen, efter att ha knappat in statisk ip. Den hittade internet och på internetstatus stod det "good". Trots detta gick det inte att surfa in på någon internetsida. Varken på datorn eller via iPad/iPhone.

När man anger DNS så ska man ju ange en secondary DNS. Jag testade med samma fast ändrade sista siffran, kan detta ställa till det? Vad ska det stå på secondary DNS?

Det konstiga är att routern ,i setupen, kände av att uppkopplingen hade statisk ip och/eller då att jag s kulle knappa in ip etc, som jag hade tagit reda på. Men när man kollar på inställningarna för nätverkskortet i datorn så är det inlockat att den ska hämta dynamisk ip, detta står även i papperna från Internetleverantören (banhof)