handdator

Visa fullständig version : Koka nötfärs för lägre fetthalt?


Jeml
2012-10-29, 16:36
Jag läste för ett tag sedan på någons blogg att man kunde koka nötfärs i 30-60 sekunder för att sedan sila bort vattnet och på så sätt få ned fetthalten till 1%(!!??)

Stämmer detta?

Gober
2012-10-29, 16:49
Det är nog omöjligt att veta vilken % det blir, du blir dessutom av med vitaminer och mineraler. Kommer även förstöra smaken, totalt onödigt. Köp älgfärs ( ligger på 1%), ICAs gott liv 5% eller vanlig 10% och sluta vara rädd för lite fett.

Har du möjlighet kan du få mald färs av tex ryggbiff.

Fugly
2012-10-29, 17:06
Det är nog omöjligt att veta vilken % det blir, du blir dessutom av med vitaminer och mineraler. Kommer även förstöra smaken, totalt onödigt. Köp älgfärs ( ligger på 1%), ICAs gott liv 5% eller vanlig 10% och sluta vara rädd för lite fett.

Har du möjlighet kan du få mald färs av tex ryggbiff.

Vad dyrt det skulle bli för några köttbullar :D Ta högrev istället eller något billigare kött, eller planera in det med 10 % ist. Tänk också på att 10 % inte alltid innehåller 10 %, utan det är max 10 %. Oftast är det runt 8 %.

Gober
2012-10-29, 17:43
Vad dyrt det skulle bli för några köttbullar :D Ta högrev istället eller något billigare kött, eller planera in det med 10 % ist. Tänk också på att 10 % inte alltid innehåller 10 %, utan det är max 10 %. Oftast är det runt 8 %.

Jo givetvis tar man ju dyrare styckesdelar när man vill göra några extra schysta burgare osv. Högrev blir riktigt bra färs.

Men ingen normalt funtad människa gör väl köttbullar på 1% färs? det ska vara blandfärs och inget annat :)

Sen är det ju som du skriver, 10% är max men det ligger ofta några procent under.

tjing
2012-10-29, 18:47
Jag läste för ett tag sedan på någons blogg att man kunde koka nötfärs i 30-60 sekunder för att sedan sila bort vattnet och på så sätt få ned fetthalten till 1%(!!??)

Stämmer detta?

Det är nog onödigt att dyka ner i dylika experiment. Fett behövs.

Jeml
2012-10-29, 18:54
Det är nog onödigt att dyka ner i dylika experiment. Fett behövs.

Jo men tänkte om detta funkade skulle man ju kunna äta köttfärs som kyckling typ :D

Jag skulle inte vilja äta 500g köttfärs tex. På en träningsdag eftersom jag försöker hålla fettet nere och bara det är 50g fett.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2012-10-29, 18:59
Jo men tänkte om detta funkade skulle man ju kunna äta köttfärs som kyckling typ :D

Jag skulle inte vilja äta 500g köttfärs tex. På en träningsdag eftersom jag försöker hålla fettet nere och bara det är 50g fett.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det lär smaka skit i så fall skulle jag tro.

Nej det kan jag iofs förstå. Ät det på vilodagar då t ex.

PS. För övrigt snittar 100 g köttfärs snarare 8 gram fett enligt SLV. Högst 10 % fett är inte samma sak som 10 g fett.

Jeml
2012-10-29, 19:04
Det lär smaka skit i så fall skulle jag tro.

Nej det kan jag iofs förstå. Ät det på vilodagar då t ex.

PS. För övrigt snittar 100 g köttfärs snarare 8 gram fett enligt SLV. Högst 10 % fett är inte samma sak som 10 g fett.

Min tanke var att koka de och sedan köra i stekpannan med Taco krydda och angiven mängd vatten, det borde smaka helt ok.

Jo jag vet, 10-12% är ju också rätt vanligt. Då är 10% minst antar jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

NNIF
2012-10-29, 19:44
gör biffar av det istället, släng in det på en plåt i ugnen, brukar bli en grotesk mängd fett som blir kvar på plåten :)

Fugly
2012-10-29, 19:48
Skulle heller inte äta det som kyckling med tanke på sambandet mellan rött kött och cancer.

krubkungen
2012-10-29, 19:58
Köp älgfärs. 1-2% fett.

vicarious
2012-10-29, 20:26
Köp älgfärs. 1-2% fett.

Typ dubbelt så dyrt.

mTOK
2012-10-30, 07:52
Typ dubbelt så dyrt.


och säkert typ dubbelt så gott som kokt färs.

z_bumbi
2012-10-30, 07:58
50% 10%-ig färs
50% mald kycklingfilé, ytterfilé eller något annat magert.

Fast jag förstår inte riktigt vad som är problemet med så lite fett som man får från 10%-ig färs och om det skulle vara ett problem så ät helt enkelt något annat några av de andra målen den dagen.

Mouline
2012-10-30, 08:06
Även om du kokar, steker eller kör i ugn försvinner 2% fett från värdet, resten ligger i dess grund dvs bindningen. Frågade en kock om just denna "myt".


Skickat från Eye-Phone.

NNIF
2012-10-30, 08:38
ska väga fettet nästa gång jag kör i ugne

AronP
2012-10-30, 08:42
Jag har kört på detta under deff, en smidigt sätt att få bort onödigt fett. Någon som hade testat och mätt på detta fick bort ca 40g fett på ett kilo 10% nötfärs.

Köttets smak påverkas knappt om man inte äter det som det är, men jag föredrar att krydda min nötfärs :)

Jag plockar hellre bort lite extra fett på nötfärs (en process som tar några minuter) och får äta lite mer än sitter och trycker i mig massa animaliskt fett.

Mouline
2012-10-30, 08:48
Så 60g f på 1kg, inte illa!


Skickat från Eye-Phone.

z_bumbi
2012-10-30, 08:48
Hur separerar ni fettet från protein när ni väger det?

AronP
2012-10-30, 08:55
Hur separerar ni fettet från protein när ni väger det?
Det var som sagt inte jag som gjorde detta så jag vet inte. Kanske är det massa protein som bryts ut och försvinner när man häller av vätskan.

z_bumbi
2012-10-30, 09:04
För att väga så brukar många låta vätskan stelna och så skalar man bort hinnan som bildas men det som finns kvar i formen innehåller protein. Så om man ska ha ett bra värde på förlusterna så måste man antagligen göra någon mer avancerad mätning.

Men som sagt välj andra livsmedel om fettet kan anses vara ett problem.

NNIF
2012-10-30, 09:19
För att väga så brukar många låta vätskan stelna och så skalar man

hur vet man det? har du mätt det?
borde inte proteinförlusten vid denna form av matlagning vara försumbar?

z_bumbi
2012-10-30, 09:23
hur vet man det? har du mätt det?
borde inte proteinförlusten vid denna form av matlagning vara försumbar?

Vet vad?
Nej jag har inte mätt och det finns ingen anledning för mig att göra det.
Det är ju just det som är frågan, det bildas t ex alltid ett geléskikt vilket ju är protein.

Mouline
2012-10-30, 09:29
Fettet släpps ju från proteinet och tvärt om dvs som bumbi säger; köttet tappar även protein och det är de som blir gele liknande gegga.


Skickat från Eye-Phone.

NNIF
2012-10-30, 09:30
Vet vad?
Nej jag har inte mätt och det finns ingen anledning för mig att göra det.
Det är ju just det som är frågan, det bildas t ex alltid ett geléskikt vilket ju är protein.

Ja att det försvinner protein i tillagningen? Men okej nu hänger jag med.

detta geleskikt bildas även när man tillagar kycklingfile i ugn, iaf för mig.

ninjafinne
2012-10-30, 10:07
Varför göra det svårt för sig med krångel och nötfärs?
Om det bara är proteinet som intresserar kan du väl lika gärna sätta en diet på kvarg?

NNIF
2012-10-30, 10:08
Varför göra det svårt för sig med krångel och nötfärs?
Om det bara är proteinet som intresserar kan du väl lika gärna sätta en diet på kvarg?

200g protein från endast kasein varje dag, endast, lär ju inte vara direkt hälsosamt.

ninjafinne
2012-10-30, 10:23
200g protein från endast kasein varje dag, endast, lär ju inte vara direkt hälsosamt.

En diet i syfte att dra bort stora mängder fett (När det inte finns mycket till att börja med) blir väl inte hälsosam hur man än gör? Målet blir väl också att göra detta under en kortare period.

aldoschadewitz
2012-10-30, 10:45
200g protein från endast kasein varje dag, endast, lär ju inte vara direkt hälsosamt.

OT men vad är felet på kasein? är 60g-100g om dagen ett probelm.

förövrigt så kokade jag min köttfärs i somras och om det försvann fett vet jag inte men med lite cayene och salt på så smakade det ganska gott. inte lika gott som vanligt.. är detta ett bevis på att det har lämnat fett?.. brukar ju vara så när man skär bort fett från kött och är en av anledningarna till att gott kött (oxfilé, entricote osv är ganska feta).. inga 1%kalkoner där inte

NNIF
2012-10-30, 11:14
En diet i syfte att dra bort stora mängder fett (När det inte finns mycket till att börja med) blir väl inte hälsosam hur man än gör? Målet blir väl också att göra detta under en kortare period.

att minska i fett är väl inte per se ohälsosamt, det är väl när man kommer ner i "ohälsosamma mängder" tex 2% underhudsfett

NNIF
2012-10-30, 11:16
OT men vad är felet på kasein? är 60g-100g om dagen ett probelm.

förövrigt så kokade jag min köttfärs i somras och om det försvann fett vet jag inte men med lite cayene och salt på så smakade det ganska gott. inte lika gott som vanligt.. är detta ett bevis på att det har lämnat fett?.. brukar ju vara så när man skär bort fett från kött och är en av anledningarna till att gott kött (oxfilé, entricote osv är ganska feta).. inga 1%kalkoner där inte

nej klart inte, men att BARA ha kasein som sin proteinkälla som ninjafinnen rekommenderade kanske inte är direkt opti eftersom man får i sig mer än andra saker än makronutrineter (näring är mer än protein fett kolhydrater). Är bla därför det ej är rekommenderat att äta ensidigt oavsett deff eller bulk, jag rekommenderar det iaf inte - men har knappast en kostrådgivarutbildning på 3helger under bältet.

ninjafinne
2012-10-31, 20:29
nej klart inte, men att BARA ha kasein som sin proteinkälla som ninjafinnen rekommenderade kanske inte är direkt opti eftersom man får i sig mer än andra saker än makronutrineter (näring är mer än protein fett kolhydrater). Är bla därför det ej är rekommenderat att äta ensidigt oavsett deff eller bulk, jag rekommenderar det iaf inte - men har knappast en kostrådgivarutbildning på 3helger under bältet.

Har man orken att trixa med sina måltider under deff så absolut, kör på! För min egen del blir det svårmotiverat när det finns enkla alternativ.

KevinWest
2012-11-02, 17:11
Lägg i sil och ångkoka med lock, borde väl vara lätt då att se vad som blir över i botten?

Jeml
2012-11-02, 20:06
Lägg i sil och ångkoka med lock, borde väl vara lätt då att se vad som blir över i botten?

Vart ska fettet hamna menar du? På botten av kastrullen i allt vatten?? Släpper inget protein då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mouline
2012-11-02, 20:09
Vart ska fettet hamna menar du? På botten av kastrullen i allt vatten?? Släpper inget protein då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Släpper oavsett.. alltså Proteinet

Greenlight
2012-11-02, 20:11
krydda och in på galler i ugnen sen en lpåt under som samlar vätska, blir säkert supergott, får även god yta då :)

Jeml
2012-11-02, 20:15
Hur ska man gör då om man gör som ni sa lägger det på gallret och väger vätskan?

Hur stor andel är fett respektive protein? :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

NNIF
2012-11-02, 22:45
Har man orken att trixa med sina måltider under deff så absolut, kör på! För min egen del blir det svårmotiverat när det finns enkla alternativ.

orkar man göra måltider under bulk orkar man väl det under deff med?

Sverker
2012-11-03, 08:10
Synd om köttfärsen.

Desto mer man värmer köttfärsen desto mer fett släpper den också. Samma sak med vatten. Värm på ordentligt och ni kommer att få små, hårda, torra, men även fettsnåla kulor att tugga på.


Varför inte köpa fisk eller kyckling ifall köttet ska vara fettsnålt:confused: