handdator

Visa fullständig version : Gräns mellan kosttillskott - narkotika/droger/doping?


shadowfire
2012-10-29, 14:15
1) Läser du på innehållsförteckningen på de kosttillskott du köper och förstår du allt som står där?

2) Är du emot prepp/steoridbruk men köper/intar ändå produkter som är lagliga i samhället att sälja/köpa/inneha/bruka, men dopingklassad inom idrott?

3) Nyttjar du en produkt som har rapporter om bieffekter som "krash", "depression", "bereondeframkallande" osv - vad gör att du tar risken att fortsätta själv?

4) Bör kosttillskott regleras hårdare så de inte får säljas alls utan att först vara ordentligt testade/godkända av t.ex. läkemedelsverket, livsmedelsverket, riksidrottsförbundet, folkhälsoinstitutet eller annan lämplig instans?

5) Är det dubbelmoral att vara emot doping, fusk, steoridbruk, men vara för kosttillskott fram tills att de blir dopingklassade i samhället och/eller klassade som hälsofarliga?

6) Var tog "ät vanlig mat, träna hårt, sov som folk" vägen? :confused:



Några exempel från verkligheten;

[ Jungle Warfare ]. Många rapporterade goda effekter från kostillskottet och det såldes som smör. Flera verkade faktiskt få styrkeökningar som kanske inte enbart berodde på placeboeffekten (där borde varningsklockorna ha börjat ringa). Inte helt otippat blev produkten senare dopingklassad och försvann från hyllorna (en mildare variant med annan formula säljs numera).
Efter att produkten försvann så poppade det upp artiklar här och var på forum från personer som rapporterade gynekomastiproblem efter att ha nyttjat just det kosttillskottet. Om jag förstod det hela rätt så var det någon form av prohormon inkluderat. Huruvida om det verkligen ledde till gyno eller folk mest nojjade efter de insåg vad de stoppat i sig, låter jag vara osagt.

[ DHEA i ZMA ]. Ett visst märke på en ZMA-produkt innehöll prohormon (DHEA) och togs bort, men hur många tryckte inte i sig tillskottet helt ovetandes om innehållet?

[ Produkter med DMAA, 1.3 dimetylamylamin ]. Flertalet produkter blev på kort tid poppis. Dels rapporterade vissa att de "upplevde något", vilket genast attraherade fler köpare. Dels verkade det lite farligt, särskilt då det blev dopingklassat genom WADA 2010. Folk handlade som galningar och nu den 4'e september så blev det förbjudet. Kosttillskotten med DMAA är numera olagliga att inneha och brott mot lagen kan som värst ge fängelsestraff i upp till ett år.

[ Craze? ] Redan nu haglar det rapporter om bieffekter och kanske just därför blir folk extra nyfikna på produkten. Jag såg just Albins test med mätstickor för huruvida den gav utslag på amfetamintest osv. Det återstår väl att se om produkten blir dopingklassad eller mer än så, men läser man bara på trådarna på kolo så nämns det en hel del bieffekter som inte är helt olikt effekter som t.ex. en amfetaminbrukare kan uppleva.

[ Unknown? ]. Det är ju en hel uppsjö med kosttillskott och det ramlar in nya hela tiden. Så fort en substans förbjuds så kommer det ett nytt, med modifierad formula.

Är det inte lite galet att Nisse, 17 år, nyss börjat på gym men efter 3 månaders bruk av gainer blir erbjuden och börjar handla typ ovan produkter utan att ha en susning om vad de innehåller eller påverkar hans fysiska och mentala tillstånd?

spoon
2012-10-29, 14:40
1. Ja
2. Ja
3. Nej
4. Ja Men vem ska reglera det?
5. Ja
6.. Folk är otåliga och marknadsföringen på produkterna är välgjord.

blondyz
2012-10-29, 14:42
1) Både jag och nej. Jag gör så gott jag kan med att bilda mig en uppfattning, men kan inte garantera att jag kan redogöra i detalj (eller ens i närheten av det) för allt jag äger och brukar/har ägt och har brukat/kommer att äga och kommer att bruka

2) Jag är emot steroidbruk på ett personligt plan. Det är inget jag själv är intresserad av, och jag tycker det är mycket tragiskt att det finns en glorifiering inom vissa kretsar och att det finns personer som känner att det är den enda utvägen. Jag bryr mig mindre om vad andra gör, men jag är starkt emot att det kan finnas tvång och alldeles för lite kunskap inblandat, det finns stora risker att det tar mer än det ger, speciellt vad gäller unga skulle jag säga. Att det ger styrkesport en generellt dålig PR är också tråkigt.

3) Ja, jag använde tidigare DMAA och använder nu Craze. Skulle inte få för mig att använda något som får mig att må dåligt, eller för den delen helt speedad som vissa verkar bli. Personligen upplever jag mest fokus och lite go från Craze, har aldrig kraschat eller mått dåligt och aldrig tappat aptit el. dyl. Många rapporter känns väldigt främmande jämfört med vad jag själv upplevt. Jag får dels en känsla av att det är mycket hype, dels frågar jag mig varför man egentligen fortsätter om man upplever det rapporterna vittnar om och dels verkar det helt galet.

4) Jag tycker att det hade varit bra att åtminstone ha ett certifieringssystem, där testade/analyserade/utvärdera produkter får ett "seal of approval". Allt som kan hjälpa oss som konsumenter ser jag som positivt. Att förbjuda allt som inte är godkänt har både större fördelar, men även en hel del nackdelar. De ansvariga hade haft minst sagt fullt upp om de skulle ta sig an bara en bråkdel av allt som ploppar upp här och var.

5) Nej. På grund av omständigheterna, det är inte realistiskt som det ser ut idag att ha full kontroll. Var och en ansvarar själv för sina värderingar och vad man stoppar i sig. Jag kan tycka att det är märkligt att vara strängt mot det mesta, men svälja vad som säljs i butik utan reflektion dock.

6) De finns överallt. Kollar man på internetforum blir det en väldig hype kring tillskott generellt, således påverkas personer som använder dessa forum i riktning mot att använda dessa. Ser du till tränande personer generellt vet jag inte om bruket av "tveksamma" tillskott är så stort, och jag vet många tränande som inte tar tillskott. Tar vi den stora massan motionärer blir det snabbt ännu större.

Nej jag tycker inte det är galet att Nisse 17 år får köpa vad som säljs i butik som alla andra. Precis som alla andra ansvarar han själv för sina handlingar och sin kropp. Har man inte en susning bör man skaffa sig en. För nybörjare hade ett certifieringssystem kanske varit hjälpsamt, speciellt med tanke på hur många produkter marknadsförs dock.

shadowfire
2012-10-29, 15:04
Intressanta svar!
För min del som nybörjare på gym och i träningsvärlden så litade jag rätt blint på att det som fanns på hyllan i en svensk butik var harmlöst, ofarligt och tillåtet att nyttja i alla sammanhang. Lite klassiskt svenskt sådär. Jag tyckte det var märkligt när jag insåg att det kunde finnas olagliga preparat nersmugna i kosttillskott, men det är såklart skillnad på att köpa tillskott som marknadsförs som om man ska få gigantiska muskler, mot för att köpa 900g fryst kycklingfilé (som i många fall säkert är mer effektivt än många kosttillskott i muskelbyggande syfte). :)

Hebbe84
2012-10-29, 15:16
1. Både ja och nej. Jag läser innehållsförteckningen men jag lägger oftast inte ner tid på att ta reda på vad alla för mig okända ingredienser faktiskt är.

2. Jag personligen skulle aldrig använda steroider, men jag har egentligen inga direkta synpunkter på de som väljer att göra det. I tävlingssammanhang tycker jag däremot att det ska vara strikt förbjudet, man ska inte behöva riskera sin hälsa för att kunna vara med och tävla i toppen, oavsett idrott. Nu ser väl verkligheten ut så att många i världseliten på ett eller annat sätt använder olagliga substanser ändå, men det bör ändå som princip fortsatt vara otillåtet i m o.

3. Ja. Jag inbillar väl mig själv att jag kommer att få varningstecken från kroppen innan något allvarligare inträffar.

4. Ja, förnuftet säger ju att de bör testas grundligt innan det ska vara möjligt att sälja dem. Men så länge det framgår tydligt att produkten faktiskt inte är ordentligt testad för bieffekter t.ex., så tycker jag att det är upp till var och en att avgöra om man vill ta risken eller inte.

5. Det beror lite på på vilket sätt man är emot doping tycker jag. Är man emot doping även utanför tävlingssammanhang så tycker jag definitivt att det är dubbelmoral.

6. Folk är i allmänhet lata och framför allt otåliga, man vill ha resultat helst igår. Jag sköter iaf för närvarande både kost och träning men använder mig ändå av PWOs, framför allt därför att jag är så förbannat slö under deff annars. När jag inte deffar så använder jag PWOs i cykler, aldrig konstant användande.

Greenlight
2012-10-29, 15:24
första tanken är att de flesta tänker likt lagen, alltså - olagligt eller lagligt

jag använde pwos tidigare men blev krångel med mina medicinprover så just nu käkar jag koffein och taurine innan pass.

shadowfire
2012-10-29, 16:02
första tanken är att de flesta tänker likt lagen, alltså - olagligt eller lagligt

Kruxet är väl att det tar lite tid för produkter att bli klassade som olagliga, särskilt om det är nya formulas som inte är kända eller testade sedan innan. Likaså stod det klart rätt länge att t.ex. DMAA skulle bli klassat som olagligt innan själva beslutet togs, men det verkar inte ha hindrat folk från att handla på som vanligt.

DJJOHANSSON
2012-10-29, 22:47
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Utvecklar imorgon.

exevision
2012-10-29, 23:28
1. Ja, självklart!
2. Jag är emot och tar inte heller något som är klassat.
3. Nej
4. Ja
5. Ja
6. Folk är naiva och okunniga.

Chaan
2012-10-29, 23:56
5) Är det dubbelmoral att vara emot doping, fusk, steoridbruk, men vara för kosttillskott fram tills att de blir dopingklassade i samhället och/eller klassade som hälsofarliga?

Steroider, PWO's, prestationshöjande som efedrin är inte kosttillskott. Koffeintabletter är knappast heller kosttillskott, snarare stimulantia (det finns fullt legala sådana, och förmodligen är bara en bråkdel av djungelns växter kända)

Allt det här är ju ämnen som inte går in i ämnesomsättningen, utan påverkar genom reglering. No?

Kör inget starkare än kaffe själv, däromkring tycker jag gränsen går. Dubbel cappucino innan jag bänkade 100 kilo första gången. Sen undrar jag förstås hur jag ska kunna slå Arnold ren, även med tio års hårdträning till, men jag anar en dold potential :laugh:

blondyz
2012-10-30, 00:25
Dubbel cappucino innan jag bänkade 100 kilo första gången. Sen undrar jag förstås hur jag ska kunna slå Arnold ren, även med tio års hårdträning till, men jag anar en dold potential :laugh:

Testa ett par dubbla espressos :naughty:

Chaan
2012-10-30, 01:23
Testa ett par dubbla espressos :naughty:

Fast jag tror att det är det. Att cappucino ska göras med espressobönor, så i praktiken är det en espresso med vispad mjölk? Nu menar jag att det är så som kaffemaskiner fungerar. Dom har en bytta med vanliga kaffebönor, och en annan bytta med espressobönor. Gillar smaken på maskingjorda cappucino iaf. Annars följde jag z_bumbis tips nu och börjat slå i kaffeslattar i citronshaken :naughty: På något vis måste man ju få i sig kaffe för att det finns ämnen i som inte är så noga studerade men som har en allmän hälsoeffekt (utöver koffeinet alltså)

:laugh:

blondyz
2012-10-30, 02:16
Fast jag tror att det är det. Att cappucino ska göras med espressobönor, så i praktiken är det en espresso med vispad mjölk? Nu menar jag att det är så som kaffemaskiner fungerar. Dom har en bytta med vanliga kaffebönor, och en annan bytta med espressobönor. Gillar smaken på maskingjorda cappucino iaf. Annars följde jag z_bumbis tips nu och börjat slå i kaffeslattar i citronshaken :naughty: På något vis måste man ju få i sig kaffe för att det finns ämnen i som inte är så noga studerade men som har en allmän hälsoeffekt (utöver koffeinet alltså)

:laugh:

Mjölk i esspresson ger långsammare upptag. Du vill ha power, direkt. Dessutom kan du säga espresso snabbt för dig själv på irriterad italienska innan intag, förstärker effekten :D

shadowfire
2012-10-30, 09:09
Koffein var väl dopingklassat har jag för mig? Hos wada? Det är det inte nu iaf, så du kan inhalera dina expressos eller vad du gör med dem chaan ;)

Jag personligen nyttjade Jungle Warfare utan att ha den blekaste om vad jag stoppade i mig... växte ju skapligt på den tiden kan jag säga, många burkar blev det.. :/

z_bumbi
2012-10-30, 09:34
1) Läser du på innehållsförteckningen på de kosttillskott du köper och förstår du allt som står där?


Ja

2) Är du emot prepp/steoridbruk men köper/intar ändå produkter som är lagliga i samhället att sälja/köpa/inneha/bruka, men dopingklassad inom idrott?


Nej

3) Nyttjar du en produkt som har rapporter om bieffekter som "krash", "depression", "bereondeframkallande" osv - vad gör att du tar risken att fortsätta själv?


Nej

4) Bör kosttillskott regleras hårdare så de inte får säljas alls utan att först vara ordentligt testade/godkända av t.ex. läkemedelsverket, livsmedelsverket, riksidrottsförbundet, folkhälsoinstitutet eller annan lämplig instans?

Ja

5) Är det dubbelmoral att vara emot doping, fusk, steoridbruk, men vara för kosttillskott fram tills att de blir dopingklassade i samhället och/eller klassade som hälsofarliga?


Det beror på ämne, en del vet man t ex inte att det är hälsovådligt innan det börjar dyka upp forskning som visar det men en hel rad med tillskott inser man ganska så snabbt att de troligen kommer att bli förbjudna och då är det dubbelmoral.

6) Var tog "ät vanlig mat, träna hårt, sov som folk" vägen? :confused:

Sålla i alla dina facebookkontakter, alla som nämner tillskott mer än en gång varannan vecka blockar du helt enkelt. Sen ser du vad du får kvar.

Gå också in på ett gym och kolla runt lite, det finns massor som tränar med minst lika bra resultat utan att förlita sig på drivor av tillskott. Hittar du inga så byt gym.

Onigiri
2012-10-30, 10:19
1. Ja men inte alltid

2. Nej, roida på för tusan, era liv era bekymmer :)

3. Japp, av ren nyfikenhet och dumhet :)

4. Gör det inte redan det?

5. AAS och leksaksaas/gråzonsdynga kan man inte jämföra direkt.

6. Man blir ju bara fet och segstark då, inget man vill precis.. bättre att hitta genvägar och special moddad-IF/PF-lchf-utom-på-kvällen-kombo-diet. Ju mer avancerat och komplext man gör det med mat träning och tillskott och timing desto mer superperfekta resultat. Jag kör en dubbelmoral här: ibland är jag optiskadad, ibland bara orkar jag inte och går helt jävla lösgodis på allting.

Trodde det här var självklart för dig gamle skuggan :)

AtomicPuffin
2012-10-30, 10:36
1) Ja. Men jag köper bara rent protein och omega 3 så det krävs ingen direkt examen i biokemi.

2) Nej. (vilket med frågans uppbyggnad kan betyda flera helt olika saker)

3) Nej. (Fast jag dricker kaffe, så jag borde nog svara ja...)

4) Regleringen är nog inte otillräcklig, utan bara översynen. Allt med läkemedelsliknande effekter är egentligen förbjudet att sälja om det inte testats och godkänts, vilket i sin tur i dessa fall leder till förbud eller receptkrav. Sen borde man någonstans i lågstadiet ha obligatoriska kurser i att inte lita på allt man hör/läser.

5) Ja, generellt sett.

6) Jag tror det är väldigt vanligt, många som gör så här på forumet tex. Men det är en ganska kort mening som man inte behöver diskutera så mycket kring. "Tisdag: Åt mat och sov. Gött. Onsdag: Åt mat och sov, tränade. Gött. ..." En tråd om vilket kosttillskott eller vilken broccolisort som är mest opti kan däremot bli hur lång som helst vilket kanske skevar upp bilden lite.

mycketbrännvin
2012-10-30, 11:39
1)Delvis
2)Jag är emot doping inom idrott men drar mig inte för att använda kosttillskott som räknas som doping

3) Ja men slutade rätt snabbt pga bieffekter
4)Ja


5) Det är rätt luddigt, då ett ämne börjar klassas som doping är man dopad då?Nej säger jag, sålänge ett ämne ej är dopingklassat är det ok efter inte mer.

6) Säg det, men varför inte utnyttja sånt som är lagligt som man har nytta av som t.ex bcaa,kreatin och pwo¨s? Sen kan ju var och en fundera på hur långt man kommer med mat,vila och träning själv har man blivit besviken

Langster
2012-10-30, 12:20
1) Läser du på innehållsförteckningen på de kosttillskott du köper och förstår du allt som står där?

2) Är du emot prepp/steoridbruk men köper/intar ändå produkter som är lagliga i samhället att sälja/köpa/inneha/bruka, men dopingklassad inom idrott?

3) Nyttjar du en produkt som har rapporter om bieffekter som "krash", "depression", "bereondeframkallande" osv - vad gör att du tar risken att fortsätta själv?

4) Bör kosttillskott regleras hårdare så de inte får säljas alls utan att först vara ordentligt testade/godkända av t.ex. läkemedelsverket, livsmedelsverket, riksidrottsförbundet, folkhälsoinstitutet eller annan lämplig instans?

5) Är det dubbelmoral att vara emot doping, fusk, steoridbruk, men vara för kosttillskott fram tills att de blir dopingklassade i samhället och/eller klassade som hälsofarliga?

6) Var tog "ät vanlig mat, träna hårt, sov som folk" vägen? :confused:

1. Ja, om det är något jag inte känner till så kollar jag upp det.

2. Jag är emot att stödja olaglig verksamhet, jag har ingen som helst lust att sponsra droghandel och prostitution, det utesluter alltså en hel del. Inom lagens ramar använder jag vad jag vill och känner att jag kan avgöra var min gräns går från fall till fall.

3. Ja, men jag avgör själv om bieffekterna PÅ MIG överväger fördelarna. Att Pelle, 15 år kraschar av 100 mg koffein bekommer mig inte.

4. Egentligen ja, men jag är nöjd med hur det är idag. Egentligen tycker jag att tobak och alkohol skulle förbjudas också, ändå så snusar jag och känner mig nöjd med det. Verkligheten ser ut som den gör nu, när den ändras så anpassar man sig utan att gråta.
Jag kämpar inte för att få saker hårdare kontrollerade eftersom jag är nöjd som det är nu. Hade tobak varit förbjudet hade jag aldrig börjat snusa - det hade varit bättre så, men nu är det som det är.

5. Nej, inte om moralen endast sträcker sig så långt som till vad som står på WADAs lista. Jag vet inte om det egentligen handlar om moral i det fallet, snarare att personen är ett får.
En person som känner att den vill vara helt fri från prestationshöjande preparat och låter bli allt oavsett om det finns i en lista eller inte pga det har i mitt tycke i sådana fall en högre moral - Jag är inte den personen.

6. Det finns självklart kvar, välj själv. Väljer du att ta ett tveksamt kosttillskott för att någon på ett forum skrivit att det är häftigt så är du ett får. Väljer du att avstå från något som möjligtvis kan förbättra dina prestationer eftersom någon annan anser att det är fel så är du också ett får.
Var medveten om att man inte blir en bättre människa för att man följer "ät vanlig mat, träna hårt, sov som folk", det finns ingen högre mening i detta, man kommer inte till himlen för att man avstår från t.ex Craze, man får inte fler vänner, man skänker inte mer pengar till Rädda Barnen, ingen tycker om dig mer, du får inte fler tjejer... Det enda du får ut av det är möjligtvis något sämre träningspass.

Ta reda på vad du stoppar i dig och gör ett medvetet val utifrån vad du själv tycker.

Angående Nisse, 17 år, så tycker jag helt ärligt att han bör ta reda på vad de olika kosttillskotten han är intresserad av innehåller, vad de kan ha för effekter och bieffekter och gör sitt val utifrån det. Jag är inte intresserad av att vara förmyndare för Sveriges alla tonåringar. All information finns tillgänglig för alla, även de fulare grejerna som ALRI legat bakom, det fanns svart på vitt att JW innehöll steroider innan det kom till Sverige. Ja, detta försvåras av att det finns oärliga företag, som ALRI, men detta undviker man lätt genom att inte köpa saker från de företag som har dåligt rykte/håller sig till större, etablerade företags produkter.

smeander
2012-10-30, 13:12
1) Jag läser och jag förstår det mesta. Men köper aldrig några gråzon eller annat som kan uppfattas som skumt.

2) Jag är helt emot doping och skulle aldrig ta nåt som är förbjudet i något sammanhang, om det är förbjudet på tävling så ska man inte bruka det punkt slut.

3) Nej

4) Ja det borde vara mycket hårdare koll och högre straff för företag som släpper produkter med tvivelaktiga/olagliga substanser.

5) Ja, om man vet att produkten innehåller olagliga substanser eller fortsätter använda produkten efter att den blivit förbjuden.

6) Försvann för väldigt länge sen, innan min tid.


[QUOTE]Är det inte lite galet att Nisse, 17 år, nyss börjat på gym men efter 3 månaders bruk av gainer blir erbjuden och börjar handla typ ovan produkter utan att ha en susning om vad de innehåller eller påverkar hans fysiska och mentala tillstånd

Jo, folk nuförtiden väntar med att börja träna tills dom har köpt en massa kosttillskott. Förut var det tvärtom....

Zorgus
2012-10-30, 14:09
1. Ja
2. Nej (frågan är konstigt uppbyggd). Jag anser att varje människa får göra som de vill men men också ta fulla konsekvenserna av sitt handlande.
3. Nej
4. Nej, inte alla i alla fall.
5. Nej
6. Det är inte så enkelt, det beror på vad/hur hårt/ofta du tränar. Den som bara återupperpar RF's manta "ät mat" är en nyttig idiot som inte fattat nåt. Det måste individanpassas.

Robbmeister
2012-10-30, 15:23
1) Jag kör för det mesta endast på kreatin, proteinpulver och koffein så jag känner inte att jag behöver kolla upp det.

2) Nej.

3) Nej

4) Ifall det handlar om helt nya ämnen så måste det ju självklart testas. Det känns om att det är lite väl vanligt förekommande att kostillskott innehåller en massa skit.

5) Ja.

6) Folk vill ta genvägar. Oftast så tycker jag att det fokuseras mer på kosttillskott än själva träningen vilket är ganska korkat. Hur det blivit så vet jag inte men jag vet själv att jag förut testade en massa olika testoboosters osv med förhoppningen om att det skulle ge snabbare resultat.

shadowfire
2012-10-30, 15:44
Riktigt intressanta svar från flera av er, särskilt då ni som tagit er tid att motivera svaren.

Det jag personligen är lite oroad över är kanske just Nisse 17 år, som knappt kan något om kost i huvudtaget och som dyker sig rätt in bland kosttillskotten direkt. Ser ju ett antal trådar här på kolo med folk som har tränat i 2 mån och frågar om hjälp med vilka tillskott de ska välja.

Hur ofta ser man inte att folk "tar gainer" men inte förstår vad det är de får i sig?

Jag var själv en av dem som köpte Jungle Warfare. Det lät ju så bra av de som nyttjade det. Till och med i kosttillskottsbutiken så kom det fram folk o sa att jag gjorde ett bra köp. Där stod jag med mina 28cm-armar och hoppades på lite extra drag i träningen. Hade absolut ingen aning vad alla de kemiska förteckningarna på baksidan betydde, men hey, köpa ett kosttillskott i en vanlig svensk butik - klart som korvspad det är OK då? Vi lever ju i Sverige liksom.

Sedan försvann mina 28-cm armar iaf.. jag hade nog min grace period då iaf efter burk på burk med Jungle Warfare. Kan skatta mig lycklig att jag (mig veteligen) inte åkte på några av de bieffekter som rapporterades från håll o kanter sedan.

Hur skulle jag som nybörjare både inom träning, men också kost och nutrition, kunna ens förstå eller begripa att någon av burkarna i den fina kosttillskottsbutiken kunde innehålla en olaglig substans eller eventuellt för kroppen farlig substans?

Jag kan nog anse att om man nu inte väljer att reglera kosttillskottsbranschen hårdare, så borde det åtminstone vara hårdare upplysningskrav på återförsäljare och butiker. Å andra sidan, skriver de ut att produkten inte bör användas av tävlande och atleter, så tror alla att det är dunderhonung, fast laglig sådan, och köper ännu mer.

z_bumbi
2012-10-30, 15:51
6. Det är inte så enkelt, det beror på vad/hur hårt/ofta du tränar. Den som bara återupperpar RF's manta "ät mat" är en nyttig idiot som inte fattat nåt. Det måste individanpassas.

Det var iofs inte frågan utan frågan är var de tog vägen. Att man kan ha nytta av tillskott är ingen hemlighet men nyttan för det stora flertalet är enormt överskattat och i en hel del fall obefintlig.

mycketbrännvin
2012-10-30, 15:54
Rätt mycket "junglewarfareskit" tycks komma ut på marknaden ja, men jag skulle säga att man hyffsat lugnt kan köpa tillskott. Sen kan man ju skippa de med lustiga innehållsförteckningar för de är bara skit endå. Jag är rätt förvånad hur många drar upp den moraliska biten faktiskt, visst det är olagligt men det handlar ju om ens egen kropp och vad man är villig att riskera för den

Zorgus
2012-10-30, 16:17
Det var iofs inte frågan utan frågan är var de tog vägen. Att man kan ha nytta av tillskott är ingen hemlighet men nyttan för det stora flertalet är enormt överskattat och i en hel del fall obefintlig.

Ok..ja jag vet inte var de tog vägen så det korrekta svaret är då "Vet ej".
Håller annars med, det jag vänder mig emot är det tvärsäkra uttalandet att alla klarar sig med "vanlig mat", vilket dessutom blir falskt om det finns en enda person som det inte räcker för. Lägger vi dessutom till tex D-vitamin som kosttillskott blir uttalandet än mer felaktigt. Generella uttalanden av den typen är bara dumma och förmyndigande, vilket kanske är RF's intention med det, vad vet jag.

Sniggel
2012-10-30, 17:15
1) Ja - om jag funderat på att köpa det ser jag till att förstå det först. Kan faktiskt inte minnas att jag någonsin köpt kosttillskott där jag inte förstått innehållsförteckningen. När det gäller mat har jag dock gjort det.

2) Nej


3) Ja om du syftar på koffein och alkohol :P
Rapporter om bieffekter finns det nog alltid. Men antar att du syftar på de där det är vanligt med sådana. Jag utgår oftast från att mycket i en rapport är inbillning/placebo och lägger inte allt för stor vikt vid sådana utlåtanden, om det inte är en person jag har större förtroende för.
Riskbedömning är något jag inte orkar sammanfatta i det här inlägget men det räcker inte att "någon på internet" säger att de blev deprimerade för att jag ska avstå. Ej heller räcker det med att "någon på internet" använt det regelbundet i 2 år, 5 ggr i veckan och mår "hur bra som helst" för att jag ska känna mig säker.

4) Vet inte

5) Är det dubbelmoral att vara emot doping, fusk, steoridbruk, men vara för kosttillskott fram tills att de blir dopingklassade i samhället och/eller klassade som hälsofarliga?
Beror på varför man är emot.

6) Var tog "ät vanlig mat, träna hårt, sov som folk" vägen? :confused:
[/QUOTE]
Marknadsföringen har utvecklats och har bra koll på folks mentalitet och kan distrahera dem från de viktiga bitarna.