handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning


Jeml
2012-10-29, 12:02
Nu är jag en bit utanför mitt kunskaps område men när man äter kolhydrater så kommer väl dom in i levern först? Innan dom går vidare ut i kroppen.

Min fråga är hur många gram kolhydrater kan levern ta emot åt gången och hur lång tid tar de för levern att skicka det vidare?
Om man tex tar malto eller godis efter träningen hur många gram kan man då dra nytta av att tillföra? Tänker på att socker lagras in som fett ifall det är fullt med kolhydrater i levern redan.

Mvh.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2012-10-29, 12:18
Ja, det gör dem men glukos kan även lagras in som muskelglykogen och ökar kolhydratsförbränningen i kroppen så det är inga problem. Fruktos kan också lagras in som muskelglykogen men ganska ineffektivt jämfört med glukos och vid överskott blir det huvudsak till fett i levern och kroniskt höga intag av enkla sockerarter ökar också DNL (underhudsfett) för kroppen i helhet.

Levern kan lagra in någonstans kring 100-120 g glykogen.

Maltodextrin är en annan femma än godis eftersom glukos inte är ett problem för levern under normala omständigheter. Ät efter behag och energibehov om du vill äta det.

Godis beror på mängden glukos och fruktos i godissorten i fråga, så det varierar. Det beror som sagt också på hur full levern är. Men en konservativ uppskattning är att 100 g godis efter ett träningspass inte är några problem alls och fyller på leverglykogenet fort. Däremot får man inte ut så mycket av godis och risken är att sötsuget ökar.

Fruktos fyller nämligen på leverglykogenet fortare än glukos, vilket kan eller inte kan vara en fördel.

King Grub
2012-10-29, 12:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146895&highlight=glycogen+limit+liver

tjing
2012-10-29, 12:43
Angående glukos, fruktos och muskelglykogen:

Muscle glycogen recovery after exercise during glucose and fructose intake monitored by13C-NMR.

http://jap.physiology.org/content/81/4/1495.short

..."The glycogen recovery rate during GF (4.2 ± 0.2%/h) was significantly higher (P < 0.05) compared with values during FF (2.2 ± 0.3%/h)."

Jeml
2012-10-29, 16:38
Tack för era svar.

Om man alltså väljer att äta kolhydrater som innehåller fruktos efter träningen så bör man begränsa intaget till max 100-120g kolhydrater för att vara på säkra sidan?

RassK
2012-10-29, 16:39
Tack för era svar.

Om man alltså väljer att äta kolhydrater som innehåller fruktos efter träningen så bör man begränsa intaget till max 100-120g kolhydrater för att vara på säkra sidan?

Om du har tömd lever, ja (hint: det har du inte).

Jeml
2012-10-29, 16:43
Om du har tömd lever, ja (hint: det har du inte).

Ungefär hur mkt plats har man i levern då? Hur lång tid tar det för levern att tömma sig själv?

Äter oftast bara 50-100g kolhydrater innan träningen under den dagen. Om jag inte minns fel så har jag läst att det försvinner ungefär 100g kolhydrater/3timmar från levern.

Sheogorath
2012-10-29, 16:54
Ungefär hur mkt plats har man i levern då? Hur lång tid tar det för levern att tömma sig själv?

Äter oftast bara 50-100g kolhydrater innan träningen under den dagen. Om jag inte minns fel så har jag läst att det försvinner ungefär 100g kolhydrater/3timmar från levern.

Levern kan hålla 80-120 g kolhydrat (större lever, mer glykogen) och en vältränad lever (konditionsidrottare) upp mot 140 g. Den sammantagna andel fruktos i "godiskolhydrat" är sällan 50% utan närmare 25%. Om vi för exemplets skull antar att du äter 50%-igt godis (typ hårda karameller) bör ändå inte 100-120 g kolhydrat vara något problem eftersom levern töms kontinuerligt som svar på att blodsockret sjunker när musklerna fylls på. Det verkar osannolikt att det skulle bli "fullt" i levern under de förutsättningarna.

tjing
2012-10-29, 17:32
Ungefär hur mkt plats har man i levern då? Hur lång tid tar det för levern att tömma sig själv?

Äter oftast bara 50-100g kolhydrater innan träningen under den dagen. Om jag inte minns fel så har jag läst att det försvinner ungefär 100g kolhydrater/3timmar från levern.

Levern töms vid ungefär 24 h fasta och givetvis snabbare vid träning med låg tillgång på glukos.