handdator

Visa fullständig version : Tung & Lätta pass(?)


ShippEn
2012-10-28, 18:59
Jag har följande schema:

M:Ben & Mage
T:Biceps & Rygg
O:Vila
T:Bröst, Triceps & Axlar
F:Ben & Mage
L:Biceps & Rygg
S:Bröst, Triceps & Axlar

Mitt mål är att bli större, dvs volym & att kunna köra tunga vikter.

Bör jag då köra, eftersom jag gör allting 2 ggr / vecka. Att jag kör ett tungt pass med höga vikter & få reps och det andre passet ett vanligt med vanliga vikter och köra fler reps.

Eller ska jag bara forsätta att köra 10x3 på det jag gör med vikter jag orkar köra 10x3 på?

All feedback uppskattas!

Fyllot
2012-10-28, 19:50
Ska du bara ha en vilodag så får du vara försiktig så du inte blir övertränad min son.

Jag kör 4-5 reps x 7-8set FÖRSTA passet och 7-9 x 3-4 set ANDRA. Hög frekvens är livet.

Thornblom
2012-10-28, 21:24
Jag kör allt två gånger i veckan. Ena passet fokuserar jag på att försöka höja antal reps och andra passet fokuserar jag på att försöka höja vikt.

Victuhh
2012-10-28, 22:09
Ska du bara ha en vilodag så får du vara försiktig så du inte blir övertränad min son.


Behövs nog lite mer än 6 gånger i veckan för att bli övertränad

Du kommer bygga muskler även om du väljer 1 eller 2 gånger i veckan TS, mitt tips till dig - om det är någon muskelgrupp du vill fokusera på tränar du denna lite oftare. Jag tycker det blir väl mycket om man ska hinna med hela kroppen 2 gånger i veckan.

Fyllot
2012-10-28, 22:21
Behövs nog lite mer än 6 gånger i veckan för att bli övertränad

Du kommer bygga muskler även om du väljer 1 eller 2 gånger i veckan TS, mitt tips till dig - om det är någon muskelgrupp du vill fokusera på tränar du denna lite oftare. Jag tycker det blir väl mycket om man ska hinna med hela kroppen 2 gånger i veckan.

Överträning behöver inte ha så mycket med antalet dagar att göra utan upplägget. Vill TS köra 100 set bröst /vecka fördelat på 2 pass så spelar det föga roll.

Loke
2012-10-28, 22:23
Överträning behöver inte ha så mycket med antalet dagar att göra utan upplägget. Vill TS köra 100 set bröst /vecka fördelat på 2 pass så spelar det föga roll.

Men det var ju du som skrev att han kunde bli övertränad av bara en vilodag.

Victuhh
2012-10-28, 22:32
Överträning behöver inte ha så mycket med antalet dagar att göra utan upplägget. Vill TS köra 100 set bröst /vecka fördelat på 2 pass så spelar det föga roll.

Förstår inte vad du menar med det där, men jag ser det mycket tveksamt om TS bara tränar gym 1 timme om dagen 6 dagar i veckan att han skulle bli övertränad:)

Fyllot
2012-10-29, 20:33
Men det var ju du som skrev att han kunde bli övertränad av bara en vilodag.

Just därför jag skrev att han skulle vara försiktig men det missade vi tydligen. Nybörjare tränar i allmänhet för hårt/mycket och jag tar för givet att TS är en sådan.