handdator

Visa fullständig version : Hur tar ni er an sjukdom?


knubbigbjoern
2012-10-28, 14:54
Tjenatjena mittbena!

Som rubriken lyder, hur gör man egentligen?

Har nu legat hemma i två veckor med influensa och jag har inte tänkt på dieten alls, mycket glass har slunkit ner för halsen och en stadig överkonsumtion av Vicks har de varit.

Men hur ska man egentligen göra? Ska man bara fortsätta på en strikt diet med ganska kraftigt kalori underskott eller ska man höja sig en aning så kroppen orkar pressa bort sjukdomen? Ska man fortsätta hålla högt protein-intag för minimal muskelförlust?

Tack på förhand! :)

BelowAverage
2012-10-28, 15:16
Om jag åker på en skada eller sjukdom brukar jag höja intaget igen. Gärna överskott. Dels för att jag inte har bråttom att nå dietmål och dels för att jag tror det är hälsosämmare och påskyndar läkning.
Särskilt som man kan inte tränar lika ordentligt då man är sjuk så känns det viktigt.

Om du inte har en tävling eller liknande med deadline så är mitt icke vetenskapligt grundade råd (lulz kolo) att ta en paus i dietandet.
F.ö om man alltid blir sjuk/skadad under diet så kanske man bör misstänka att man gör något fel.
M.ao. låter den där glassen som bra skit :d

tjing
2012-10-28, 16:24
Starve a fever, feed a cold kör jag på. Och det fungerar tycker jag. Nu är jag sällan sjuk i egentlig mening utan har mest känningar ibland (ta i trä).

Ett högt kolhydratsintag hjälper immunförsvaret.

Naggan
2012-10-28, 17:16
Äter mat, dricker vatten, bastar och äter apelsin.

Fugly
2012-10-28, 19:27
Vilar och äter balans/litet överskott. Tänk på att när du inte har feber/halsont och bara är lite snorig så kan du börja köra igång igen!

Candydarling
2012-10-28, 19:48
Överkonsumerar korngräs, bra skit, och lägger mig på kaloribalans med fokus på kolhydraterna. Vitaminbomba och drick mycket vatten, vila vila vila.

RykteT
2012-10-28, 20:09
Tuggar Alvedon som en annan tuggar tuggummi och fortsätter träna! Nödfall finns då man skippar träningen, typ: mjältbrand, böldpest och fredagkvällar!

Tolkia
2012-10-28, 22:33
Tuggar Alvedon som en annan tuggar tuggummi och fortsätter träna! Nödfall finns då man skippar träningen, typ: mjältbrand, böldpest och fredagkvällar!
Du har väl vad jag vet även ätstörningar? Nu är det ju inte som att man inte får ha åsikter när man har ätstörningar, men man kanske skall fundera över om ens sätt att se på träning är något man verkligen med gott samvete kan rekommendera till andra. INNAN man gör det.

feyin
2012-10-28, 23:04
Skiter fullständigt i om jag äter för mycket, försöker dock få i mig så mycket protein som möjligt. Sen kan jag äta 3l glass på en dag. Allt som kan ge mig någon sorts välbefinnande är värt det vid sjukdom..

Latissimus Dorsi
2012-10-28, 23:13
Du har väl vad jag vet även ätstörningar? Nu är det ju inte som att man inte får ha åsikter när man har ätstörningar, men man kanske skall fundera över om ens sätt att se på träning är något man verkligen med gott samvete kan rekommendera till andra. INNAN man gör det.

Hmm kanns ovant men nu tycker jag du ar ratt elak mot ryktet, Tolkia som har gatt en lang vag sen han klev in har pa kolozzeum. Sa vitt jag vet har han blivit mycket battre, och skulle inte riktigt fortfarande kalla honom nogon som lider av en atstorning.

Visst tipset kanske inte var det basta, men fortfarande

Kischen
2012-10-28, 23:21
Gör precis som vanligt, medveten om att överkonsumera vitaminer, äta vitlök och stå på huvudet gör precis lika mycket nytta.

RykteT
2012-10-28, 23:53
Du har väl vad jag vet även ätstörningar? Nu är det ju inte som att man inte får ha åsikter när man har ätstörningar, men man kanske skall fundera över om ens sätt att se på träning är något man verkligen med gott samvete kan rekommendera till andra. INNAN man gör det.

Du har helt rätt! Jag kanske skulle lagt till "men jag är lite speciell i de här fallen också" på slutet för lite extra tydlighet med att mitt inlägg var hur Jag hanterar sjukdom! :)

Hmm kanns ovant men nu tycker jag du ar ratt elak mot ryktet, Tolkia som har gatt en lang vag sen han klev in har pa kolozzeum. Sa vitt jag vet har han blivit mycket battre, och skulle inte riktigt fortfarande kalla honom nogon som lider av en atstorning.

Visst tipset kanske inte var det basta, men fortfarande

Alla har rätt till sin åsikt så jag klagar inte :)

Morty
2012-10-29, 09:53
Var precis sjuk för första gången på ett år. Skittrist. Men jag körde på gamla vanliga:


Mycket flytande mat, smoothies etc
Färskmalet, gott kaffe, 2-3ggr per dag (inte efter 15.00)
Febernedsättande inför natten för att kunna sova länge
sikta 12h nattsömn + tupplur på dagen
extremt stillsam, spela mkt wow
2 liter te om dagen. Rött på kvällen.
Var ute på korta (<10 min) promenader när febern är nästan helt borta/helt borta.
Multivitamin på morgonen, ZMA på kvällen

Lärlingen
2012-10-29, 11:58
Jag hade infulensa för 1månad sen men vände det till min fördel dvs körde hårt som vanligt, drack mycket vatten och åt bara det som la i deff ramen och försökte vila mycket så gick ner lite den veckan och blev frisk :P. Men jag tror det är viktigt att du lyssnar på din kropp om vad den behöver och kör därifrån.
Lär knappast förstöra deffen helt genom att ligga på balans om man behöver det :)

Springer
2012-10-29, 15:28
Tröstäter...

Morty
2012-10-29, 15:32
Jag hade infulensa för 1månad sen men vände det till min fördel dvs körde hårt som vanligt, drack mycket vatten och åt bara det som la i deff ramen och försökte vila mycket så gick ner lite den veckan och blev frisk :P. Men jag tror det är viktigt att du lyssnar på din kropp om vad den behöver och kör därifrån.
Lär knappast förstöra deffen helt genom att ligga på balans om man behöver det :)

"körde hårt" under influensa?

Yeaaaaah.

smeander
2012-10-29, 16:19
Jag brukar tänka såhär (husägare vet):

Varje grad över 20 höjer kostnaden med 10% i ett hus.

Tänk då hur mycket som går ut när kroppen höjer temperaturen från 36-38 grader, det blir ju en väldans ökning. Så jag käkar chps, godis och en massa massa mat när jag blir sjuk och det känns som att det hjälper. Alltså jag höjer kalorierna rejält, då får kroppen energi att kämpa. Många äter mindre när dom blir sjuka och det tycker jag är jättedumt.

Lärlingen
2012-10-29, 20:52
"körde hårt" under influensa?

Yeaaaaah.

Får göra det bästa av situationen och jag gillar inte att bara va på toaletten och tycka synd om mig, blir inte bättre då dvs kan lika väl köra stenhårt på deffen och röra sig så mycket det går. Vill man gå ner i vikt så kan man lika bra gå så långt man vågar :)

nitz
2012-10-30, 01:12
Är jag sjuk så struntar jag högaktningsfullt i om jag deffar eller inte.
Välmående före deff i de lägena utan tvekan.

Morty
2012-10-30, 09:44
Får göra det bästa av situationen och jag gillar inte att bara va på toaletten och tycka synd om mig, blir inte bättre då dvs kan lika väl köra stenhårt på deffen och röra sig så mycket det går. Vill man gå ner i vikt så kan man lika bra gå så långt man vågar :)

Jag fattar inte. När man har influensa mår man ju fullständigt skit, mkt hög feber, ont överallt, ångest över livet. Röra på sig så mycket det går får det att låta som att du är ute och går powerwalks och grejer, det är stört omöjligt på influensa... Fasen, gamlingar dör ju av det.

Lärlingen
2012-10-30, 17:29
Jag fattar inte. När man har influensa mår man ju fullständigt skit, mkt hög feber, ont överallt, ångest över livet. Röra på sig så mycket det går får det att låta som att du är ute och går powerwalks och grejer, det är stört omöjligt på influensa... Fasen, gamlingar dör ju av det.


Jo jag vet hur man mår och inte mådde jag toppen men man får göra det bästa av situationen. Inte det smartaste att försöka hålla igång men jag vill nå mitt mål och massa stop har jag inte tid med

speedy83
2012-10-31, 11:18
Jo jag vet hur man mår och inte mådde jag toppen men man får göra det bästa av situationen. Inte det smartaste att försöka hålla igång men jag vill nå mitt mål och massa stop har jag inte tid med

Risken att man når sitt mål snabbare för att man tränar med influensa är väl inte särskilt stor???

Måsse
2012-10-31, 12:41
Risken att man når sitt mål snabbare för att man tränar med influensa är väl inte särskilt stor???

chansen menar du?

King Grub
2012-10-31, 13:05
Du hade inte influensa för en månad sedan. Det var en vanlig förkylning. Om inte det här var du http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/veckorapporter/influensarapporter/sasongen-20122013/influensarapport-vecka-40-2012/

Influensan har inte nått Sverige än.

312
2012-10-31, 13:21
Jag äter mycket mat, godis osv. Försöker att hamna på kaloriöverskott eller balans. Att äta lite som sjuk tycker jag låter ganska korkat, ungefär som Smeander sa.

speedy83
2012-10-31, 13:31
chansen menar du?

Ja självklart menar jag det. Får skylla på jag för stunden sitter hemma och är sjuk :)

Lärlingen
2012-10-31, 14:07
Fortare når man inte men ett stopp segar bara ner det. Men ja jag sa min åsikt och tänker inte hålla årets diskussion om det. Vet att det är idiotiskt att träna och äta extremt underskott om msn är sjuk och rekommenderar ingen att kämpa för att hålla igång när man är sjuk. Att jag valde det va mitt beslut och det gick bra så nu sätter jag punkt för det. Fortsätt ni ha era åsikter om ts fråga istället :)

azeriath
2012-10-31, 15:21
Jag väljer att ligga på balans/överskott men det beror ju på vad man är för sjuk...
Halsont t.ex gör att jag i princip inte kan äta så då blir det proteinshakes och nyponsoppa typ...

Feber och förkylningar ja då äter jag rejäla frukostar och så mycket mat jag bara kan, tycker synd om mig själv och käkar godis och glass också. Har testat underskott vid sjukdom och det fungerar inte för mig...

strango
2012-10-31, 18:00
Äter allt som jag tycker är gott, men framförallt spelar FIFA :D

1684_
2012-10-31, 18:57
Olika men....

Feber: Dricker mycket kylande, isglass (jajamen), ligger halvt döende i sängen å sover bort tid.

Magsjuka: Ännu mer döende men försöker få i mig blåbärssoppa & coca cola, sedan lite filmjölk med banan, senare ris å kokt fisk, potatmos....

Förkylning: Dricker endel, spciellt varmt te med honung i. Vilar, ev promenaad eller snuskigt lätt styrkträning men inte överanstränga hjärtat. Äter gärna på kalori +.