handdator

Visa fullständig version : Ni som gått över på ett lägre protein-intag - Förändring i styrkeresultat?


Bulta
2012-10-27, 21:56
De flesta styrketränande personer tycks trycka hejdlösa mängder protein varje dag. Många anser även att ett intag under 2x sin kroppsvikt är allt annat än "opti".

Vore intressant ifall några av er som dragit ner på erat protein-intag att dela med er ifall ni fått lika, sämre eller bättre resultat av eran nya kosthållning.

Kanske få oss andra att dra ner på våra matkostnader och pissa lite mindre om natten. :)

Überbiffen
2012-10-27, 22:05
På ett överskott/kaloribalans har jag inte märkt någon som helst skillnad på att dra ner det till knappt 2g/kg (från 3-4g/kg) kroppsvikt. Samtidigt så lär det vara svårt, nära på omöjligt, att avgöra med tanke på hur lite muskelmassa man lägger på sig. Jag har ett snitt på 2kg/år. Har egentligen inte legat "lågt" länge nog för ett svar...

Edit: Nu greppa hjärnan att det faktiskt står styrkeresultat i titeln. Där har jag ökat i vanlig takt.

Bulta
2012-10-27, 22:28
Det var mig ett redigt intag du tidigare låg på. Kul att det rullar på i samma takt som förut. Själv ligger jag i regel knappt 2g/kg jag med, och jag gjort under hela perioden jag bulkat.

Aj, det tänkte jag inte själv på vid skapandet av tråden... Både massa som styrka är intressant att höra om!

tjing
2012-10-28, 11:26
Jag äter gärna mindre protein, men problemet är att minska proteinet när man äter ett överskott, vilket är snudd på omöjligt om man inte äter halvfabrikat.

clappen
2012-10-28, 11:32
När jag deffade förut och låg på ca 1.5g prot/kv så tappade jag ingenting i styrka, ökade faktiskt lite grann.

Fishtank
2012-10-28, 13:13
När jag deffade förut och låg på ca 1.5g prot/kv så tappade jag ingenting i styrka, ökade faktiskt lite grann.

Fast då får du tänka på hur långt ifrån ditt genetiska max du troligtvis är också.

Av nyfikenhet så testade jag själv under senaste dieten att gå ner till 2x kv ett tag istället för att ligga runt 2,75-3x kv.
Jag kände att dieten blev tyngre pga mindre mättande livsmedel vilket bidrog till en sämre styrkeprestation tills jag ökade upp igen.

På överskott märker jag ingen skillnad fast det är svårt att landa under 3x kv på överskott tycker jag även om man trycker i sig 350+ gram kolhydrater per dag.

tuben
2012-10-28, 13:22
Jag äter nuförtiden kanske ca 80-100g protein per dag och jag väger ca 80kg. Förr åt jag alltid 2g per kg men nu pallar jag inte vara opti längre för det är sjukt tråkigt att gymma (blir väl så efter 10 år). Jag tycker mig känna att det inte är någon skillnad på styrka och utveckling mot innan

Sent with Tapatalk

feyin
2012-10-28, 13:24
Jag upplever att jag behöver mer vila när jag drar ner på proteinmängden. Detta kan dock bero på att även kalorimängden sjunker när detta sker

Åsberg
2012-10-28, 13:39
Räknar ej men får nog väldigt sällan i mig mer än 150g protein per dag, väger 75 kg. Inte märkt någon som helst skillnad. Mer kolhydrater däremot har verkligen gjort susen för min träning.

majak0vskij
2012-10-28, 14:31
Räknar ej men får nog väldigt sällan i mig mer än 150g protein per dag, väger 75 kg. Inte märkt någon som helst skillnad. Mer kolhydrater däremot har verkligen gjort susen för min träning.

Låg på moderat mängd protein förut, 2g x KV, men har nu slutat räkna på det så mycket, antar att jag landar runt 1g-1.5g x KV, upplever också att kolisarna gör susen för träningen, främst för kondition och styrka.

tjing
2012-10-28, 14:45
Kolhydrater är verkligen raketbränsle i träningen kan jag skriva under på.

Pass kan bli värdelösa eller sanslöst bra beroende på om man legat på överskott och ätit mängder av kolhydrater dagen innan.

Pinarello
2012-10-28, 20:18
Nej.

maqan
2012-10-28, 20:36
Mår i allmänhet bättre på ett lite mer moderat proteinintag (1,2-1,8 g/kgKV). Det kan väl dock ändå anses vara förhållandevis högt.

tjing
2012-10-29, 11:08
Mår i allmänhet bättre på ett lite mer moderat proteinintag (1,2-1,8 g/kgKV). Det kan väl dock ändå anses vara förhållandevis högt.

Bättre hur?

vicarious
2012-10-29, 11:15
För att man ska kunna dra några direkt slutsatser av en sån här förändring krävs ju att man håller så många andra parametrar som möjligt oförändrade. Energiintaget framförallt.

Jag tror man framförallt märker försämrade resultat om man sänker proteinintaget när man deffar (no shit sherlock :D).

Bulta
2012-10-29, 11:40
För att man ska kunna dra några direkt slutsatser av en sån här förändring krävs ju att man håller så många andra parametrar som möjligt oförändrade. Energiintaget framförallt.

Jag tror man framförallt märker försämrade resultat om man sänker proteinintaget när man deffar (no shit sherlock :D).

Jo, men precis. Det är ju det som gör frågan ganska svår. Men vad studier visar på så tycks ju inte kroppen på energiöverskott behöva speciellt mycket mer mängd eaa än vad RDI är.

När jag själv började träna så fick jag berättat för mig att jag äter på tok för lite protein, vilket fick mig att själv börja noja över intaget. Och det är likaså väldigt många som på högre energiöverskott trycker extradrinkar, käkar kasein på kvällen för att försäkra sig om att inte bli katabola under natten och äter extra kött på tallriken osv för att försäkra sig om att vara på goda sidan.

Huruvida proteinintaget är avgörande under deff har jag inte sett några studier på. Någon som vet mer?

tjing
2012-10-29, 11:41
På ett överskott behöver man sannolikt inte särskilt mycket protein alls men problemet blir ju snarare då att INTE äta mycket protein när kalorierna går upp.

Om nu inte hela kosten består av majonnäs och ostmackor.

vicarious
2012-10-29, 13:17
Jo, men precis. Det är ju det som gör frågan ganska svår. Men vad studier visar på så tycks ju inte kroppen på energiöverskott behöva speciellt mycket mer mängd eaa än vad RDI är.

När jag själv började träna så fick jag berättat för mig att jag äter på tok för lite protein, vilket fick mig att själv börja noja över intaget. Och det är likaså väldigt många som på högre energiöverskott trycker extradrinkar, käkar kasein på kvällen för att försäkra sig om att inte bli katabola under natten och äter extra kött på tallriken osv för att försäkra sig om att vara på goda sidan.

Huruvida proteinintaget är avgörande under deff har jag inte sett några studier på. Någon som vet mer?

Å andra sidan finns det en del folk som genom empiri hävdar sig fått bättre resultat både styrke- och volymmässigt när de höjt proteinintaget. Men som sagt, det är oftast broscience. Lättast är nog att man testar sig fram och ser vad man tycker funkar. Och bestämmer vad man tycker är värt rent ekonomiskt. Det blir inte jättedyrt att hålla ett högt proteinintag om man dricker mycket vassle t ex. Köp billigaste märket i bulk så blir det väldigt billigt.

maqan
2012-10-29, 20:48
Bättre hur?

Inte lika "tung" efter måltid, allmänt piggare mellan måltider. I övrigt är mitt energiintag detsamma. Framförallt fett som har tagit mer plats sedan jag minskade mängden protein, eftersom jag upplever att jag får i mig tillräckligt med kolhydrater redan.

Anders The Peak
2012-10-29, 21:00
Den här artikeln från oktober i år. Redovisar på ett bra sätt för proteinbehovet. (http://www.scielo.br/pdf/bjmbr/v45n10/2189.pdf)

"A to Z of Nutritional Supplements" series in the British Journal of Sports Medicine 2012 "
The "current scientific evidence" suggests that

1. daily intakes higher than the RDA, to be precise, 1.2-1.6g/kg body weight,

2. an emphasis on leucine-rich protein sources,

3. multiple servings of 20-25g of protein / protein-rich foods spread equally across the day,

4. an additional protein shake immediately after your workout

"should be very effective at allowing repair, remodelling and adaptation, and gains in lean mass in athletes" (Phillips. 2012)

Fugly
2012-10-29, 21:22
Så det blir 1.2-1.6 g protein per kg kroppsvikt + ~22 g protein som det finns belägg för?

tjing
2012-10-29, 22:20
Så det blir 1.2-1.6 g protein per kg kroppsvikt + ~22 g protein som det finns belägg för?

Det finns spekulationer kring högre optimala behov än så, sett till muskeltillväxt.

Men i praktiken är träningen viktigare än kosten, förutsatt ett kcal-överskott.

Om man förstår proteinomsättningen i kroppen inser man snart att jättehöga dietära proteinintag knappast är nödvändiga och huvudsakligen bidrar till glukoneogenes och värmeutveckling.

Om det är något man ska öka i kosten för prestation så är det kolhydrater, anser jag.

agazza
2012-10-29, 22:25
Ligger nog otroligt lågt, under 1g/kg skulle jag gissa.

Har blivit smalfet igen. Vet dock inte ifall det beror på lågt proteinintag eller träningsbrist

exevision
2012-10-29, 23:16
Ligger nog otroligt lågt, under 1g/kg skulle jag gissa.

Har blivit smalfet igen. Vet dock inte ifall det beror på lågt proteinintag eller träningsbrist

Träning har större påverkan än kosten skulle jag lätt kunna påstå.

Anders The Peak
2012-10-30, 10:31
En till om kost och träning (http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-7.pdf)

tjing
2012-10-30, 11:35
En till om kost och träning (http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-7.pdf)

Rätt hyffsad sammanfattning. Thanks