handdator

Visa fullständig version : Projekt för bättre hälsa - Behöver hjälp!


Merph
2012-10-27, 02:22
Tja gott folk!

Jag vill börja med att varna för en "Wall of text".
I texten kommer jag berätta hur mitt liv ser ut hälsomässigt just nu, och även hur det har sett ut under de senaste åren. Jag kommer även berätta om mina mål och anledningen till att jag vill påbörja denna "resa".

Till att börja med kan jag presentera mig själv!
Mitt namn är Emil, jag är en kille på 21 år. På fritiden ägnar jag tyvärr väldigt mycket tid vid datorn. Den största anledningen till varför jag gör det är pga. min tarmsjukdom, Chrons. Sjukdomen gör att jag under dom sämre perioderna/dagarna bla. har väldigt lite ork och höga magsmärtor. Då blir tyvärr följderna att jag i stort sett bara sitter vid datorn och sover under dygnen.

Den ohälsosamma tiden vid datorn blandat med coca cola (min energiboost) har fått mig att fundera... Kan jag på något vis förbättra min livskvalité trots min sjukdom? Visst, sjukdomen kommer alltid finnas och ställa till det för mig, men jag borde väl kunna må bättre än så här? Jag menar, vilken 21 åring skulle vilja leva sitt liv på detta viset?

Genom att gå igenom hur mina dygnsvanor och matvanor ser ut så tänkte jag ganska snabbt att träning och ett bra kostschema skulle kunna göra susen! Men mer om dessa tankar och motgångar senare!

Den senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på min hälsa. Då mina mat/dryckesvanor är VÄLDIGT dåliga. Min dygnsrytm har även ballat ur totalt, jag försöker sova bort smärtan under dagarna vilket resulterar i att jag totalt vänt på dygnet. Så när det egentligen är dags för en "normal" person att vakna för att gå till jobbet, sitter jag och funderar på om det inte snart är läggdags?. Jag lyckas oftast somna runt klockan 06:00-07:00 och vaknar runt 15:00. Ja, ni ser själva hur fel det är! Jag missar i stort sett hela dagen. Även detta har fått mig att fundera på om jag kanske kan påverka min hälsa till det bättre med hjälp av träning, trots min sjukdom?

Jag har skaffat gymkort ett flertal gånger, men just under dessa perioderna har jag kommit in i skov av Chrons. Så motivationen har funnits där ett par gånger! Men den har tyvärr stendött i stort sett direkt. Ytterliggare en anledning till varför jag inte har lyckats komma igång med det igen är för att när jag väl gör något, så vill jag satsa allt på det. Och där kommer första hindret.. Jag har NOLL koll på hur jag ska sköta kosten, och NOLL koll på hur jag ska lägga upp mitt träningsschema. Varje gång jag hittar motivationen så spenderar jag väldigt många timmar med att surfa runt på internet i hopp om att hitta texter och videor som verkligen hjälper mig att förstå kost och träningsbalansen (Vilket jag just nu gjort i flertalet timmar innan jag bestämde mig för att skriva denna tråd). Men allt jag ser är siffror, mycket mer än så kopplar jag inte. Visst, jag förstår vad kalorier, fett och protein är. Men uträkningarna förstår jag verkligen noll av. Så det slutar alltid med att jag lägger jag av, för jag får känslan av att jag aldrig kommer att greppa det ändå. Och att träna utan att ha en bra kost känns lite som att prata utan att några ord kommer fram. Det känns lönlöst.

Så där har vi dom stora problemen som hindrar mig från att komma igång.

Och för att lösa problem så måste man först hitta dom och förstå dom. För att sedan kunna komma på lösningarna!

Så kort sagt, mina stora problem är:
1.Chrons, och
2.Okunskap inom området.

1. Sjukdomen kommer sagt alltid att finnas kvar, så på den biten kan jag inte påverka så värst mycket. Men vem vet, kommer jag igång med träningen och får en bra dygnsrytm och ett bra kostschema kanske sjukdomsproblemen minskar? Det är ju trots allt en magsjukdom som påverkas väldigt mycket beroende på vad man stoppar i sig.

2. Okunskapen... Ja, vad ska jag säga här.. Jag har försökt ett flertal gånger med att komma in i tänket när det gäller kost och träning. Men som jag sa tidigare så har jag aldrig riktigt greppat det. Jag söker på forum, jag kollar på youtube, ja.. jag kollar i stort sett överallt om information. Men eftersom det inte har fungerat för mig än, så borde jag kanske testa på något annat? Så min första tanke var att jag startar en ny tråd, och skriver av mig lite, berättar lite om min hälsosituation, för att förhoppningsvis få några fina tips från mer kunnigt folk. Och här är vi nu!

Mitt mål med denna tråden är att få kontakt med kost och träningskunnigt folk. Jag förstår att ni förmodligen inte kommer att kunna hjälpa mig fullt ut, men jag hoppas ändå att jag kommer att bli något klokare!

Kommer jag väl igång med detta och lyckas få tillräckligt med hjälp, så är mitt mål att starta en blogg. I bloggen kommer jag berätta mer om hur det är att leva med Chrons, hur det går för mig med träningen och även annat roligt som kan tänkas hända! Alltså en blogg med inriktning på hur det är att komma igång med träning och kost efter en lång tid med ohälsosamt liv samt min sjukdom.

Nu har jag skrivit ihop en del info om hur mitt liv ser ut, och varför jag vill ändra på det. Jag ber om ursäkt om det finns delar i texten som inte verkar ha något sammanhang, och även för eventuella stavfel! Jag får skylla på klockan hehe.

Så nu till det lite tråkigare, den rena faktan så att säga!

Jag är 178cm lång och väger runt 78kg, och har i stort sett inte tränat något på hur många år som helst. Så utav dom 78kg'na är väl muskler inte en majoritet om man säger så.

Det jag skulle vilja uppnå är en bättre hälsa, men även en bättre kropp (såklart). Just nu så skulle jag vilja öka min muskelmassa men samtidigt gå ner i fettmassa. Det är därför jag är så noga med att jag måste komma in i det här med kosten.

Så det jag egentligen vill ha hjälp med är en guide på hur just JAG bör tänka och betée mig i det här läget, för att jag ska kunna komma igång med projektet. Jag skulle verkligen uppskatta tips på kost, på träningsschema och kanske några enkla tips på hur jag ska tänka när det gäller mitt kalori-intag?

Så tveka inte att svara, det spelar ingen roll om det är ett litet tips bara, alla tips är superuppskattade!

Som sagt, ledsen för wall of text, men kände att jag behövde skriva av mig och det kanske gör det roligare för er att hjälpa mig om det blir lite mer personligt, och sen även att kunna följa resan så att säga!

Tusen tack för mig sålänge!
Mvh Emil

L2310
2012-10-27, 08:05
Hej!
Chrons ska jag inte börja rodda i då jag inte har någon jättekoll på sjukdomen, vet i stora drag vad det handlar om men kan inte direkt komma med kostråd baserat på just chrons. Men ett tips är att tagga ner litegrann, det måste inte vara allt eller inget när du väl bestämt dig för att börja träna för det är då det verkar fallera lite för dig. Börja med att ta tag i träningen och hitta övningar du trivs med, finns flera olika träningsprogram i träningsdelen av forumet som är bra. Sen behöver du inte kicka igång med att räkna kalorier direkt och göra saker och ting onödigt komplicerat så här i början, då är det bara risk att du tröttnar innan du ens börjat. Att kasta ut coca-cola, chips, godis, pizza och vad det då är för skit du äter är en bra bit på vägen. SEN kan du börja gröta dig in i hela kostproceduren, man måste inte lära sig allt direkt bara du inte sitter och fyller på med skräp och "tomma kalorier".

z_bumbi
2012-10-27, 08:09
För kosten så prata med en dietist, det kostar någon hundring (det ingår dessutom i högkostnadskyddet) och behöver du en remiss så ta det med din läkare.

För träningen så börja med lite och bygg på vartefter, styrketräning och konditionsträning som man sköter själv i sitt eget tempo tycker jag är bättre då jag inte behöver ta någon hänsyn till vad andra gör, efter ett skov så kan jag börja om på en nivå som passar mig just då. Det jag får tänka på är att inte köra på för fullt även om jag vill det.
Promenader när man inte är i skov är bra men i skov så pallar jag inte vara så långt från en toalett under så lång tid och då blir promenaderna ett sätt att transportera mig från punkt a till b (toalett a och b kan man också se det som...)
En motionsmaskin man har hemma, en cykel etc kan funka även vid mildare skov.

Vad gäller gymkort så prata med gymmet för ibland går det att låsa det när man är sjuk.

Merph
2012-11-02, 13:05
Tack så mycket för svaren!

Jag har en tid bokad för en dietist nästa vecka, så jag hoppas att hon kan hjälpa mig!
Vet du om dom brukar kunna lägga upp ett kostschema eller om dom bara ger kostråd?

Jag har änsålänge gått ut och gått ca 1 timme om dagen och försökt tänka på vad jag äter, och även skrivit upp vad jag äter för att försöka lära mig det här om kosten.

Jag fick tipset om att tanka ner appen ShapeUp för att hålla koll på vad jag ska äta och för att hålla koll på vad jag har ätit.

Jag skrev in min vikt (78kg), längd (178cm), och min målvikt (70g) med "deffen".
Den räknade då ut att jag bör ligga på 1421 Kalorier om dagen, 53g Protein, 213g Kolhydrater och 39g fett. Kan detta stämma? Jag tycker att proteinintaget låter väldigt lite jämfört med vad jag har läst att man bör få i sig per dag.

Idag såg min frukost ut så här:
2dl A-Yoghurt Naturell = 130Kcal
30g AllBran Regular = 107Kcal
1st Äpple = 72Kcal
1st Kokt Ägg = 85 Kcal
Vilket blev sammanlagt 394Kcal.

Hur ser detta ut som en frukost? Är det för mycket utav något eller verkar det vara en okej start på dagen?

Tusen tack för hjälpen L2310 & z_bumbi, och även till er andra om det finns någon som vill fortsätta hjälpa mig! :)

L2310
2012-11-02, 13:42
Proteinet lät lite lågt ja. Sikta på ~2 gram per kg kroppsvikt, när det är uppfyllt brukar iallafall JAG laborera lite som jag vill och fylla ut resten av kcalbehovet med kolhydrater/fett i den fördelningen jag känner för helt enkelt. Man kan själv ändra detta om man vill i shapeup-appen och sätta egna värden för de olika macronutrienterna :)

Så vitt jag vet skriver dietisten ett kostschema om du vill, det är väl deras jobb! Av egen erfarenhet brukar dietister dock inte förespråka samma kosthållning som här på kolo, de jag pratat med är mer inriktade på gamla goda tallriksmodellen och något mindre protein än vad många här äter. Men det är säkert knappast förödande att äta 1,5 g/kg istället för 2.

Lycka till!


Edit:
Frukosten ser helt okej ut tycker jag, inte så mycket protein bortsett från ägget dock. Om du vill ha mer kan du ju enkelt blanda ut yoghurten med kvarg, funkar utmärkt!

Skickat via teffelånen

z_bumbi
2012-11-02, 14:23
Så vitt jag vet skriver dietisten ett kostschema om du vill, det är väl deras jobb!

Det beror på vad du söker för men att få ett komplett kostschema av en dietist skulle jag inte räkna med, det är dessutom inget man gör på 15-30 minuter då det kräver en kostregistrering för att ens bli i närheten av bra. Däremot kan man få bra råd och en knuff på rätt väg.

L2310
2012-11-02, 19:09
Det beror på vad du söker för men att få ett komplett kostschema av en dietist skulle jag inte räkna med, det är dessutom inget man gör på 15-30 minuter då det kräver en kostregistrering för att ens bli i närheten av bra. Däremot kan man få bra råd och en knuff på rätt väg.

Då har jag lärt mig nåt nytt! Danke schön.

Merph
2012-11-07, 22:42
Hej hej!
Tack för svaren!
Sedan jag sist skrev i tråden har jag hunnit göra en hel del för att komma igång med detta faktiskt.
1. Jag har skaffat Gymkort och hunnit träna 3 gånger.
2. Jag har tagit en timme med en PT, för att få ett bra träningsprogram.
3. Jag har varit hos en dietist.
Det dietisten fokuserade mest på var att jag ska äta bra för min mage, men hon tog även hänsyn till att jag tränar och att jag vill gå ner i vikt.

Vi gick igenom ett ungefärligt kostschema, som jag senare modifierade lite grann. Så jag tänkte posta det här och se vad ni tycker om det :)
Mitt mål är som sagt att gå ner i fettmassa men även bygga på lite muskler.
Här är det:

Frukost:
Resource Protein Kosttillägg 250Kcal 19g Protein

Mellanmål:
Resource Protein Kosttillägg 250Kcal 19g Protein

Lunch: 368Kcal 58g Protein
Kycklingfilé 200g, Isbergsallad 40g,
Gurka 50g, Tomat 50g, Majs 35g, Kvarg 100g

Mellanmål:
Wasa Sport Knäckebröd 2st, 10g Mini Lätta, 30g Kalkon 156Kcal 8g Protein

Träning

Efter träning:
Whey FX 30g 115Kcal 24g Protein

Middag:
Köttbullar 150g, Fullkornspasta 115g, Isbergsallad 40g, 540Kcal 27g Protein
Gurka 50g, Tomat 50g, Majs 35g,

Mellanmål:
Kvarg 100g, Fun Light 68Kcal 12g Protein


Totalt: 1747Kcal 167g Protein

Hur ser det ut? Bör jag äta mer/mindre av något? Min vikt är som sagt 78kg och 178cm lång.

Tack på förhand!

L2310
2012-11-08, 06:34
Överlag tycker jag det ser bra ut, är det du som valt att äta kosttillägg första två målen eller dietisten? Vet inte vad det är för något, men om du står dig på det så är det säkert bra. Annars kan du lika gärna äta nåt mer mättande, typ gröt och ägg till frukost. För att inte tröttna direkt kan jag tipsa om att du inte behöver bekymra dig i att väga grönsakerna (möjligen majsen), känns överkurs att väga isbergssallad, tomat och gurka då det ändå är så energisnålt. Ät så mycket du vill av det!

Merph
2012-11-08, 10:34
Vi kom fram till det tillsammans, då min mage oftast inte klarar av tyngre mat på morgonen. Näringsdryckerna får jag hem senare idag, så det återstår och se om dom håller mig mätt haha. Ah, jo det har du rätt i! Fick en hel del papper utskrivna av dietisten efter att vi hade gått igenom vad jag bör äta, och då stod grönsaksvikten där, men annars räknar jag inte vikten på grönsakerna, det blir som du sa, på tok för jobbigt och onödigt hehe. Men tusen tack för responsen! Nu blir det en timmes Powerwalk! Ha de bra =)

L2310
2012-11-08, 12:13
Då förstår jag! Kör hårt, lycka till :)

Rova
2012-11-08, 12:48
Hej, ser att du har fått en del hjälp, men tänkte ändå länka ett träningsschema. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6079847&postcount=87)
Skrev ihop det åt mina kompisar som har/ska träna och vill komma igång lite mer seriöst, säger inte att du ska köra efter det, men du kan ta en titt. Jag har tagit med de vanligast och de övningar jag personligen gillar bäst och kör själv. Har länkat info om varje övning, vilka muskler som jobbar osv, samt lagt till instruktionsfilmer till de övningar jag tycker är lite mer komplexa och man ser att folk på gym oftast gör fel på.

Hoppas att det kan vara till lite nytta för dig, och LYCKA TILL! hoppas det löser sig!

Merph
2012-11-08, 13:42
Tack så mycket L2310!
Och tusen tack Rova, väldigt bra guide! Speciellt för mig som inte vet alls vad övningarna heter, grym sida som visar dom rörligt också!
Nu är jag grymt taggad! :)
Nyss varit och hämtat ut Whey FX "Blåbärsmoothie", gick givetvis till affären och skippade buss/bil haha! Jag har aldrig druckit proteindrinkar innan, så jag har alltid trott att det skulle smaka ganska äckligt, men oj vad fel jag hade! Den var ju sjukt god! Så det är ett tips om någon letar efter en god proteindrink =)
Som sagt, tusen tack för all respons och hjälp!

Rova
2012-11-08, 14:20
Tack så mycket L2310!
Och tusen tack Rova, väldigt bra guide! Speciellt för mig som inte vet alls vad övningarna heter, grym sida som visar dom rörligt också!
Nu är jag grymt taggad! :)
Nyss varit och hämtat ut Whey FX "Blåbärsmoothie", gick givetvis till affären och skippade buss/bil haha! Jag har aldrig druckit proteindrinkar innan, så jag har alltid trott att det skulle smaka ganska äckligt, men oj vad fel jag hade! Den var ju sjukt god! Så det är ett tips om någon letar efter en god proteindrink =)
Som sagt, tusen tack för all respons och hjälp!

Bra att det var till hjälp!

För 6-7 år sen då jag köpte min första proteinladdning smakade de skit, alla sorter jag prövade, det har gått framåt för kosttillskotts företagen på smaksidan sen dess, de flesta är ganska goda, men man tröttnar ganska snabbt, så köp 1kg påsar/burkar och inte 4 kg, då kommer du ångra dig efter ett tag, variation förnöjer

Merph
2012-11-08, 14:47
Ah okej, grymt att det gått i rätt riktning! Det smakade ju verkligen som en kalasgod milkshake haha. Lagade nyss kyckling som jag tänkte ha ett par dagar framöver till lunch, men det gick inte som jag tänkt mig! 1kg fryst kyckling trodde jag skulle fortsätta vara 1kg kyckling även efter en liten resa in i ugnen. Men icke! Dom krympte till 600g kyckling istället, så istället för 5 dagars kyckling blev det 3 dagar! Man lär sig något nytt varje dag haha

Rova
2012-11-08, 15:17
Ah okej, grymt att det gått i rätt riktning! Det smakade ju verkligen som en kalasgod milkshake haha. Lagade nyss kyckling som jag tänkte ha ett par dagar framöver till lunch, men det gick inte som jag tänkt mig! 1kg fryst kyckling trodde jag skulle fortsätta vara 1kg kyckling även efter en liten resa in i ugnen. Men icke! Dom krympte till 600g kyckling istället, så istället för 5 dagars kyckling blev det 3 dagar! Man lär sig något nytt varje dag haha

Du ska räkna allt före du tillagar det, dvs 22x10=220 protein i de kycklingarna, fast det har varit lite diskussioner om det, beror lite på kvaliten på livsmedlet.

Men tänk att du alltid mäter/väger maten innan du tillagar det, bara ta ris/pasta som exempel, de absorberar vätska så att de väger tre gånger så mycket när det är kokt jämfört med okokt. Dvs mät/väg alltid innan du tillagar något

Merph
2012-11-08, 15:37
Oh, då var det tur att jag tog upp det! Tack! Nu har jag förklaringen till varför jag blev så galet mätt och tyckte att det var grymt mycket mat haha.

Merph
2012-11-09, 12:32
Jag har en fråga!
Egentligen är det tänkt att jag ska styrketräna varannan dag, men idag känner jag mig supersugen på att dra till gymmet fast att jag tränade igår kväll.
Då körde jag Bröst, Biceps och Mage.
Är det dåligt att dra till gymmet idag och köra Triceps, Axlar och Rygg?
Har ju hört att man ska ha vilodagar, men det borde vara okej om man kör andra muskelgrupper väl?

azeriath
2012-11-09, 14:00
Kan väl hända att triceps är lite trötta efter bröstpasset men känner du att du vill träna så träna :) Din kropp lär ju säga ifrån annars kan jag tycka :)