handdator

Visa fullständig version : Frysa in måltider

Christoforos
2012-10-26, 20:58
Tjaho. Tänkte börja jobba mer seriöst med matlådor i framtiden, och tänkte bara höra hur bra det egentligen blir om man tex fryser in en portion med kyckling, ris och grönsaker? Känns som att riset iaf borde smaka kartong efter upptining, men det kanske inte gör det?

Snobbe
2012-10-26, 21:00
Njae blir inte så farligt. Enda tipset jag kan ge är att underkoka riset lite för att när du värmer dne i micron så tillagas det mer.

drakfelt
2012-10-26, 22:14
Nej det smakar helt OK, ha nån ordentlig sås du kan bada riset i om det skulle krisa :)

Reaper123
2012-10-27, 08:20
Så här lever jag delvis under veckorna och man lär sig med tiden hur man ska frysa in ris, pasta & annat som man gärna helst äter färskt/direkt från kastrullen. Men vågar påstå att man kan få en njutbar måltid av fryst mat ;)

Tips är att frysa in ris och kyckling separat i varsin burk, sen kan du rentav kasta ner fryst broccoli i båda lådorna och in i mikron så får du lite extra vätska... eller så häller du i lite extra vatten så det får "ångkoka" så slipper du det torra tråkiga. Mycket sås underlättar såklart, men den lyxen kanske du inte har?

1684_
2012-10-27, 09:53
Ojoj tänk så måååånga olika maträtter och kombinationer jag har fryst ned (får väldigt mycket hemifrån mamma min). Allt går att frysa! Det enda jag kan komma på just NU som blir torrt att tina upp igen är kålpudding & pannkaka men det e en droppe i havet ju bland allt annat..

Tisu
2012-10-27, 10:27
Kokt potatis är inge vidare att frysa, men i övrigt fungerar det mesta.

LeBron
2012-10-27, 11:06
Vill du slippa detta så kan du göra som mig. Storkok på söndag, släng ner allt i separata matlådor (kyckling, ris, pasta, lax) och in i kylen med det. När du ska ha mat så tar du bara det du ska ha och ner i en ny matlåda som du tar med dig till jobb eller vad du nu ska ha den till. :)

Gurkyngel
2012-10-27, 13:01
Det går att frysa in i princip allt, till och med hela mjölkpaket. Det enda jag skulle undvika är som Tisu säger kokt potatis och färska grönsaker. Förväller man grönsakerna innan är det inte heller något problem.

Tycker ofta det nojas om sånt här och jag fattar ärligt talat inte varför. Är det inte typ allmänbildning? Detsamma gäller ang hållbarhet på matvaror. Herre jisses vilket nojjande... :P

WiXiAN
2012-10-27, 16:41
Kokt potatis är inge vidare att frysa, men i övrigt fungerar det mesta.

+1 funkar VERKLIGEN inte ;)

1684_
2012-10-27, 18:03
ja just det, att frysa FÄRSKA grönsaker typ gurkskivor eller kokt potatis e inget vidare.... Färska tomater går fint å paprika dock om de tillagats i ugn tillexempel eller såna här färsfyllda paprikor :)