handdator

Visa fullständig version : "För långa vilor"


Tolus
2012-10-26, 12:42
Hej,

Jag har ett problem, eller snarare fråga om min träning. Jag tränar för att bli så stark som möjligt, alltså i benämningen ha en så hög RM som möjligt, men också i vissa övningar för att lägga på lite massa, dock inget superbehov, samt att kunna göra så många korrekta chins som möjligt (med korrekta chins menar jag med handflatorna ifrån sig och att använder ryggen för att dra sig upp snarare än att hålla sig särskilt långt ifrån stången). För öka optimalt så går jag enligt principen att se till att vila tillräckligt länge för att kunna prestera så maximalt som möjligt på varje set, oftast så länge som 5 min mellan varje set på alla övningar och muskelgrupper, även chins (eftersom den bästa metoden, enligt vad jag har uppfattat det, för att öka i antal chins är att få en så hög volym som möjligt, med så hög vila som möjligt). Kör inte heller till failure (eftersom jag siktar på högsta RM) och för det mesta 5-6 reps.

"Problemet" med det här är bara att jag känner att jag står väldigt länge och bara "väntar", utan att göra någonting, och att jag inte känner att jag verkligen tränar hårt, att jag får pusha mig. Även när jag kör runt 3 mins vila så känns det som jag bara står och kollar in i spegeln för länge, särskilt när jag bara kör två muskelgrupper och inte går till någon övning emellan.

Så min fråga är: Har ni forumsfolk något tips på hur jag kan göra för att få lite mer "sprätt" på mitt pass, öka min effektivitet? Alternativt, om ni inte har några tips, så kan ni gärna tipsa om saker jag kan sysselsätta mig med mellan mina set. Kan posta mitt split om någon undrar.

Tack på förhand!

Loke
2012-10-26, 12:53
Det här med vila överdrivs ibland. Visst, många duktiga lyftare vilar väldigt länge, men man ska ju förstå varför. Har man tränat regelbundet i 10 år och gör en maxprestation i knäböj på 5 reps så kommer man flåsa i flera minuter efter, 5 minuters vila från sånt är inte länge. för en som tränat i kanske ett år och inte är någon extrem talang kommer inte ens en maxprestation slita så mycket. Då kan man gott nöja sig med 2-3 minuter.

Nu kanske du inte är nybörjare, men jag kände ändå att detta var relevant. Tycker man att vilorna är tråkiga så är det ofta för att de är onödigt långa.

Silencer
2012-10-26, 12:55
Jag vilar 3-5 minuter. Slappna av. Andas. Drick vatten. Efter ett tungt set tar det ju tid innan man känner sig utvilad och får ner pulsen osv. Jag tycker det är skönt.

Tolus
2012-10-27, 00:45
Det här med vila överdrivs ibland. Visst, många duktiga lyftare vilar väldigt länge, men man ska ju förstå varför. Har man tränat regelbundet i 10 år och gör en maxprestation i knäböj på 5 reps så kommer man flåsa i flera minuter efter, 5 minuters vila från sånt är inte länge. för en som tränat i kanske ett år och inte är någon extrem talang kommer inte ens en maxprestation slita så mycket. Då kan man gott nöja sig med 2-3 minuter.

Nu kanske du inte är nybörjare, men jag kände ändå att detta var relevant. Tycker man att vilorna är tråkiga så är det ofta för att de är onödigt långa.

Så jag kanske borde korta ner lite på vilorna, om jag känner att de inte behövs?

Jag vilar 3-5 minuter. Slappna av. Andas. Drick vatten. Efter ett tungt set tar det ju tid innan man känner sig utvilad och får ner pulsen osv. Jag tycker det är skönt.

Jo, gör det. Problemet är bara att efter att man har druckit sitt vatten och väntat ca. 2 min så står man bara där å ser dum ut :p Men tack för tipsen :)

Fishtank
2012-10-27, 00:50
Ja idag på böjpasset slösurfade, drack vatten, låg på golvet och försökte återhämta mig.
5 minuter gick väldigt fort mot slutet...

Skit i om du ser dum ut, lyfter du mer än alla andra i rummet får man vila lite mer.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

z_bumbi
2012-10-27, 06:48
Jag har nog aldrig sett någon köra 4-5 min vila på alla övningar flera pass i rad, för de större övningarna och vid tyngre set sker det men i övrigt brukar det rulla på ganska så snabbt. Tycker man trots det att det blir lång vila så kör set in set för de mindre övningarna i slutet av passet dvs växla mellan två övningar och få på sätt en kortare paus mellan varje set (kör två skilda övningar så man behöver man inte vila så mycket).
Tycker man det är tråkigt att vila 5 minuter så gissar jag dessutom att man inte behöver det för återhämtningen till nästa set så testa vad som händer med vikterna om du vilar lite kortare på allt.

I fallet med chins är det t o m kanske kontraproduktivt då du snarare vill korta av vilan med tiden så att du gör fler reps per total tidsenhet. Vilar du 5 minuter blir du bra på att göra åtskilda set och ökar i det men för uthålligheten så kan du tjäna på att köra kortare vila och öva upp musklernas förmåga att jobba utan full återhämtning. En variant kan vara att även här vila mer i de tyngre seten men när du kör lättare för att få flera reps så vilar du kortare.

Tolus
2012-10-27, 14:04
Skit i om du ser dum ut, lyfter du mer än alla andra i rummet får man vila lite mer.
Får tänka på det under nästa pass :)

Tycker man trots det att det blir lång vila så kör set in set för de mindre övningarna i slutet av passet dvs växla mellan två övningar och få på sätt en kortare paus mellan varje set (kör två skilda övningar så man behöver man inte vila så mycket).
Gör det just nu, men det blir ändå en hel del stillastående emellan :p

Tycker man det är tråkigt att vila 5 minuter så gissar jag dessutom att man inte behöver det för återhämtningen till nästa set så testa vad som händer med vikterna om du vilar lite kortare på allt.

Ska göra det.


I fallet med chins är det t o m kanske kontraproduktivt då du snarare vill korta av vilan med tiden så att du gör fler reps per total tidsenhet. Vilar du 5 minuter blir du bra på att göra åtskilda set och ökar i det men för uthålligheten så kan du tjäna på att köra kortare vila och öva upp musklernas förmåga att jobba utan full återhämtning. En variant kan vara att även här vila mer i de tyngre seten men när du kör lättare för att få flera reps så vilar du kortare.

Kanske borde testa det... Men i de flesta guiderna till att öka i chins, pullups å så är det ju att vila mycket och köra jäkligt ofta. Kör det dock inte så ofta eftersom jag inte längre har tillgång till chinsstång där jag bor, så kanske borde köra lite kortare viloperioder där då.

Tack för all hjälp :)