handdator

Visa fullständig version : Det här med sambolagen...?


ARMSTARK
2012-10-26, 10:21
Hur fungerar det egentligen, om tex en flickvän flyttar in hos mig tillfälligt för att hon har problem med bostad, är hon automatiskt min sambo och har rätt till hälften om vi separerar under den här perioden?

Och om vi skulle fortsätta bo tillsammans, går det att skriva nåt enkelt på ett vanligt A4 papper där båda undertecknar att det som var mitt när hon flyttade in är mitt även vid en separation? Eller måste det vara nån byråkratisk blankett från skatteverket?

Quint
2012-10-26, 10:27
Trodde sambolagen sade just det du efterfrågar? Dvs att det som är ditt när ni flyttar ihop är fortfarande ditt när ni flyttar isär, men det som ni skaffat under tiden ni bor gemensamt ska delas? Är väl bara vid giftemål som alla tillgångarna slås ihop?

Har dock aldrig haft behov av att gräva i de reglerna, så kan vara helt fel ute...

Fishtank
2012-10-26, 10:29
Funny thing is, hade tenta med de här frågorna igår och kommer inte ihåg något.

hnric
2012-10-26, 12:29
http://www.sambolagen.com/

Teddy9
2012-10-26, 13:01
Även om nu hnrics länk troligen besvarar dina frågor kan jag ändå kortfattat svara på dina frågor:

Räknas ni som sambor i lagens mening? Ja med största sannolikhet.

Kommer bostaden delas vid en eventuell bodelning? Nej det kommer den troligen inte då bara en gemensam bostad som är införskaffad för gemensamt boende ska delas. Möjligen skulle din flickvän kunna göra gällande att den är införskaffad för gemensamt boende om du köpte den för någon månad sedan.

Kan man avtal bort sambolagens bestämmelser? Ja i princip alla bestämmelser i sambolagen kan avtalas bort (finns skyddsbestämmelser för bostaden som inte går att avtala bort men det är ju inte aktuellt i ditt fall just nu iaf) med ett samboavtal. Finns massa mallar på Internet som man kan använda. Då jag arbetat med familjerätt tidigare kan jag dock se värdet av att gå till en jurist som hjälper en så man slipper onödiga överraskningar i slutända (men där finns det säker många som inte håller med mig).