handdator

Visa fullständig version : Vad är detta för övning?


profezy
2012-10-25, 16:32
Tja, kollade lite go musik på nätet och hittade följande film:

F5xCi_n3Lis

1:03 kör Tim close grip benchpress med hantlar ser det ut som men rörelsebanan är upp mot hakan. Var tar denna variant, övre som en incline kanske?

Ska testa imorgon men skulle gärna höra vad ni tycker om denna övning samt om den kan ersätta lutande hantelpress då min vänsteraxel krånglar lite?

Sheogorath
2012-10-25, 16:42
Tja, kollade lite go musik på nätet och hittade följande film:

F5xCi_n3Lis

1:03 kör Tim close grip benchpress med hantlar ser det ut som men rörelsebanan är upp mot hakan. Var tar denna variant, övre som en incline kanske?

Ska testa imorgon men skulle gärna höra vad ni tycker om denna övning samt om den kan ersätta lutande hantelpress då min vänsteraxel krånglar lite?

Det blir mer framsida axel och övre bröst, precis som vid vanlig close-grip-bench-press (med armbågarna in). Men den där varianten verkar bara onödig. Man måste hålla ännu mer anspänning i triceps än normalt (för att inte tappa hantlarna i huvudet). Verkar bara vara ett utmärkt sätt att krångla till det.

pezrulezhaakon
2012-10-25, 18:43
profezy

Han kör en mer eller mindre meningslös övning. På det sättet han kör är det nästan enbart triceps som arbetar. Bröstet eller framsida axel (biceps/coracobrachialis) gör heller inget nämnvärt arbete, inte i det läget iallafall. Så det vore lite snett att kalla den för bröstövning, om de nu gör det.

profezy
2012-10-25, 20:24
Där ser man, kanske en anledning till att jag hittade zero info om denna övning då. Tack för svar Sheo och Pez, mycket uppskattat.

Anders The Peak
2012-10-25, 20:33
Om du kör övningen incline dvs bänken uppåt lutad tar den bra på övre pec och främre delta samt triceps. En bra avslutare för att få bra pump.

pezrulezhaakon
2012-10-25, 21:15
Anders The Peak

Varför avsluta med en kass övning? I det läget han håller armarna så gör inte uppåtlutningen på bänken heller att det blir en bra/effektiv övning.

EAA
2012-10-25, 21:18
Det ser kefffft ut aight