handdator

Visa fullständig version : Minst påfrestning på axlarna - chins eller pullups?


Johan86
2012-10-25, 16:00
Jag har instabila och överrörliga axlarna som jag rehabtränar. Vilken övning av chins och pullups belastar axelleden minst?

DJJOHANSSON
2012-10-25, 16:04
Kör latsdrag för bövelen!

Har du bara chins/pullups att välja på så skulle jag säga pull-ups.

Silencer
2012-10-25, 16:47
Beror ju på vilka problem man har men smalt grepp är skonsammare mot axlarna. Ju bredare ut man går desto mer inklämningsrisk blir det i axlarna.

Sheogorath
2012-10-25, 17:00
Båda är så dåliga att det blir hårklyverier att jämföra dem. Om du har mycket problem med att axlarna luxerar gör du bäst i att välja övningar där det är lättare att justera motståndet.

312
2012-10-25, 17:03
Båda är så dåliga att det blir hårklyverier att jämföra dem. Om du har mycket problem med att axlarna luxerar gör du bäst i att välja övningar där det är lättare att justera motståndet.

Dåliga som i dåliga för axlarna, eller dåliga som i en dålig övning i huvudtaget?

För mig gör chins (handflatorna bort) ont i axlarna, men inte pullups.

svag74
2012-10-25, 17:04
Känns som det beror på var man har ont, t.ex. fram- eller baksida.
Själv känner jag att chins fungerar bättre för mina i stort sett heltrasiga och oförbätterliga axlar.
Sist jag provade pull-ups istället slutade det hela i förskräckelse :D
Chins går för det mesta bra dock fast jag kör för allt vad jag är värd, med extravikter osv.

EDIT: 312 ovan är alltså min motsats här :D

Johan86
2012-10-25, 17:05
Om man latsdrag försiktigt. Vad belastar axlarna minst, vanligt grepp eller omvänt?

stromming
2012-10-25, 17:07
Dåliga som i dåliga för axlarna, eller dåliga som i en dålig övning i huvudtaget?

För mig gör chins (handflatorna bort) ont i axlarna, men inte pullups.

Gissningsvis dåliga för axlarna. Chins är en gudagiven övning för oss som klarar den

Sheogorath
2012-10-25, 17:12
Dåliga som i dåliga för axlarna, eller dåliga som i en dålig övning i huvudtaget?

För mig gör chins (handflatorna bort) ont i axlarna, men inte pullups.

Dåliga om man har lätt för att dra en axel ur led. De är bra övningar för friska axlar.

Sheogorath
2012-10-25, 17:12
Om man latsdrag försiktigt. Vad belastar axlarna minst, vanligt grepp eller omvänt?

Fråga dig hellre i vilket läge axeln är mest stabil och det kommer den förmodligen vara om du håller brett. Långsamma och kontrollerade rörelsebanor och man kan göra nästan alla övningar även med instabilitet. T.o.m. pec-dec och pullovers som är kända för att vara besvärliga. "Svåra" övningar är samtidigt bra att träna på (en bit in i rehabben) just eftersom stabiliteten utmanas mycket. Ska man göra pullovers med en instabil axel tycker jag dock man ska få professionell coaching, och då menar jag inte random PT på gymmet. Långsamma och kontrollerade rörelser är nyckelorden hur som helst. Och att lära sig känna när axeln börjar hamna i ett dåligt läge.