handdator

Visa fullständig version : Underarmarna ger upp i latsdrag!


Axii
2012-10-25, 14:28
Hej!
Har märkt dom senaste veckorna att underarmen ger upp i latsdraget, men inte i kabelrodden.

Vad kan detta bero på? Dålig teknik? För mycket vikt?

aijou
2012-10-25, 14:31
Testa med magnesiumkarbonat om det är greppet som failar.

zeusden1
2012-10-25, 14:33
Det är olika utföranden och underarmar är starkare i den position V-handtaget används (som jag förmodar att du syftar på med kabelrodd) än i det pronerade greppet som man oftast använder i latsdrag. Antingen stärker du ditt grepp eller börjar använda dragremmar om du tycker att det börjar bli för tungt för händer men inte för ryggen.

Edit; eller som aijou säger, använd magnesium.

ARMSTARK
2012-10-25, 14:36
I latsdraget brukar man ha rakare stång medans man ofta har smalt pararellt grepp i kabelrodd, vet inte hur du kör...?
Det smala pararellgreppet ger ett starkare grepp så där har du en anledning till skillnaden.
Svagt grepp kan man komma undan på flera olika sätt, det bästa är dock att träna upp underarmarna.

Edit, fan va snabb man kan va då, zeusden! ; )

AronP
2012-10-25, 14:40
Man kan även tänka sig att man arbetar i en dålig vinkel, dels med tanke på blodtillförsel men även pga utsträckning av armarna. Men det är bara en tanke.

NNIF
2012-10-25, 14:57
du kan säkert ha för mycket vikt med och kasst utförande, inte alls ovanligt att man har massa vikt på och sedan sliter ner skiten istället för att dra ner det med latsen

Fishtank
2012-10-25, 15:00
du kan säkert ha för mycket vikt med och kasst utförande, inte alls ovanligt att man har massa vikt på och sedan sliter ner skiten istället för att dra ner det med latsen

This.
Har du ett bra utförande så kör tills underarmarna är slut och använd sen remmar.
Jag har det problemet när jag lastar på lite vikt, underarmarna har praktiskt taget förtvinat sen jag var tvungen att sluta med marklyft tillfälligt så remmarna behövs under tiden man bygger upp underarmsstyrkan igen.

Axii
2012-10-25, 18:02
Testa med magnesiumkarbonat om det är greppet som failar.
Greppet är det inte, har bra grepp faktiskt.

du kan säkert ha för mycket vikt med och kasst utförande, inte alls ovanligt att man har massa vikt på och sedan sliter ner skiten istället för att dra ner det med latsen

Ska nog sänka vikten och köra med excentrisk.


Remmar vill jag inte använda eftersom jag läste Axons blogg, där stod det att remmar gör så underarmarna släpar jämfört med resten av kroppen.

312
2012-10-25, 18:09
Läste "Ungdomar gör upp i latsdrag", blev besviken. :(


Remmar vill jag inte använda eftersom jag läste Axons blogg, där stod det att remmar gör så underarmarna släpar jämfört med resten av kroppen.
Ja, om du inte tränar underarmar specifikt. Men jag håller med, skippa remmar.

Provat att sänka vikten och köra mer kontrollerat och strikt?

Rusk
2012-10-25, 18:19
Tränar du marklyft innan? Om du gör det så har du anledningen där.
Rekommenderar body's duogrip.

Axii
2012-10-25, 18:24
Tränar du marklyft innan? Om du gör det så har du anledningen där.
Rekommenderar body's duogrip.

Tack! Tack! Här har vi det!
Förut körde jag marklyft på benpasset, nu har jag börjat köra på ryggpasset.
Beror säkert på marklyftet!
Återigen tack!

pezrulezhaakon
2012-10-25, 18:47
Axii

Undvik också att hålla handlederna böjda, eller böj dem inte under övningsrörelsens gång.

Axii
2012-10-25, 18:53
Axii

Undvik också att hålla handlederna böjda, eller böj dem inte under övningsrörelsens gång.

Har inte tänkt på hur jag håller handlederna, ska se hur jag håller dom!

Dyrgripen
2012-10-25, 19:13
Känner precis likadant som du, underarmarna håller verkligen på att ge upp i latsdraget (speciellt när jag kör med smal fattning och underhands grepp)

Men blir bättre och bättre för varje pass :)

Axii
2012-10-25, 22:12
En fråga, aktiverar marklyft triceps?

pezrulezhaakon
2012-10-25, 22:17
Axii

Nej, såvida du inte spänner triceps medvetet eller försöker trycka stången bakåt mot kroppen.

Beelz
2012-10-26, 05:34
Köp CoC, det har hjälpt mig :)

Axii
2012-10-30, 12:28
Igår var det rygg. Hade samma problem, igen! underarmarna gav upp i alla övningar förutom kabelrodden. Shrugs va nog värst, mjölksyran dödade verkligen mina underarmar. I latsdraget blev inte ryggen trött innan jag gav upp pga underarmerna. Funderar på remmar, men jag har läst att om man använder remmar som nybörjare (tränat ett år) så kommer underarmerna släpa efter resten av kroppen.

Axii
2012-10-31, 13:39
Bump

Tjulu
2012-10-31, 13:46
Kör dragremmar, brukar jag alltid köra i alla fall ! Brukar jag köra de flesta ryggövningar där greppet sviker.

Axii
2012-10-31, 13:55
Men leder det inte till att underarmarna släpar?

ceejay
2012-10-31, 13:57
träna underarmar separat dåe. Jag kör med remmar i alla dragövningar.

tjing
2012-10-31, 16:09
När jag gör många pronerade chins kan jag få mjölksyra i underarmarna till slut.