handdator

Visa fullständig version : Undvika magbesvär i Indien?


Slartibartfast
2012-10-25, 09:13
Jag drar till Indien (Mumbai) en vecka i mitten av november för att hålla ett seminarium. Som emetofob är jag ju såklart paranoid att jag ska åka på magsjuka. Indien är ju ändå magsjukelandet nummer 1. Hur undviker jag det bäst?

Vi kommer att spendera den mesta tiden på hotellet där seminariet hålls.

Jode
2012-10-25, 09:19
Håll god hygien, ät där många andra äter för att undvika att maten legat och blivit dålig.

Tror det är ganska svårt att undvika mer än just kanske vara lite extra noga med hygienen. Indien har jag själv aldrig besökt. Nepal blev varken jag eller min flickvän sjuka i, förutom att jag åkte på Giardia ;P

Stoltz
2012-10-25, 09:26
Man kör en hård detox, dvs äter inte ett dugg, dricker bara köpt vatten i flaska, och slickar inte på okända saker.

Rahf
2012-10-25, 09:29
Ät frukt som kan skalas, kräv att tillagat kött är genomstekt, drick enbart vatten från slutna flaskor, ät ej kalla måltider.

Slartibartfast
2012-10-25, 09:30
Man kör en hård detox, dvs äter inte ett dugg, dricker bara köpt vatten i flaska, och slickar inte på okända saker.

Jag har faktiskt bollat med tanken på att enbart äta medhavd astronautmat på hotellrummet. Kunde lyckas dom fyra dagarna vi är i landet.

Rahf
2012-10-25, 09:31
Indien har en unik matkultur. Jag tycker gott att du ska testa rekommenderade restauranger.

Torsk_ole
2012-10-25, 09:32
En bra grundregel är: boil it, peel it, cook it or forget it.

WHO ger bra tips:

Drink only water that has been boiled or disinfected with chlorine, iodine or other suitable products. Products for disinfecting water are generally available in pharmacies. Beverages such as hot tea or coffee, wine, beer, carbonated water or soft drinks, and bottled or packaged fruit juices are usually safe to drink.

Avoid ice, unless you are sure that it is made from safe water.

Eat food that has been thoroughly cooked and is still hot when served. Cooked food that has been held at room temperature for several hours and served without being reheated can be an important source of infection.

Avoid raw seafood and other raw foods. The exceptions are fruits and vegetables that you have peeled or shelled yourself.

Boil unpasteurized milk before drinking it.

Ice cream from unreliable sources is frequently contaminated and can cause illness. If in doubt, avoid it.

Be sure that meals bought from street vendors are thoroughly cooked in your presence and do not contain any uncooked foods.

Detta och en bra handhygien så undviker du mycket trubbel.

Kafka
2012-10-25, 09:33
Det finns, om jag minns rätt, bakteriedödande medel man kan hälla i vatten och andra drycker. Vet inte om det finns något liknande för mat. Har ingen aning om var man kan köpa sånt - kanske på apoteket (men du bor ju i Finland).

Torsk_ole
2012-10-25, 09:35
Det finns, om jag minns rätt, bakteriedödande medel man kan hälla i vatten och andra drycker. Vet inte om det finns något liknande för mat. Har ingen aning om var man kan köpa sånt - kanske på apoteket (men du bor ju i Finland).

Klorin är en klassiker att rena vatten med.

Juxta
2012-10-25, 09:36
Jag var en månad i Indien i vintras. Inte ens en tillstymmelse till magsjuka, inte heller min flickvän. Alla som jag pratat med som åkt dit har blivit magsjuka på ett eller annat sätt.
Jag tror att vi klarade oss för att vi käkade uteslutande vegetariskt.

Slartibartfast
2012-10-25, 09:40
Klorin är en klassiker att rena vatten med.

Aha, så det är bara att hälla lite klorin i ett glas vatten och svepa :)

Slartibartfast
2012-10-25, 09:41
Jag tror att vi klarade oss för att vi käkade uteslutande vegetariskt.

Det tror jag jag ska göra också.

Torsk_ole
2012-10-25, 09:45
Aha, så det är bara att hälla lite klorin i ett glas vatten och svepa :)

Typ. Normalt sett så handlar det om att rena t ex 1-3 liter och du måste låta vattnet stå lite, 15-30 min. Kan smaka lite "metall". Men fungerar bra.

Juxta
2012-10-25, 09:48
Det tror jag jag ska göra också.

Ja, ska man någonsin i sitt liv käka uteslutande vegetariskt så är Indien så jäkla grymt att åka till. Riktigt gott käk. Vi hade ett favorithak i Delhi, ett ställe som bara låg nischat in i en betongvägg och kocken stod nästan ute på gatan med sina grytor. Snorbilligt och överlägset godast mat under hela resan.
Jag tyckte att de ställen där maten var dyrare så var maten sämre. Dock provade jag aldrig några riktigt fina resturanger.

Juxta
2012-10-25, 09:52
http://i.imgur.com/vsmYb.png

Angel
2012-10-25, 12:12
Ducoral

Spartansk
2012-10-25, 12:17
Känns som om McDonald's och andra stora, internationella, likriktade kedjor borde vara rätt safe?

BlötSnö
2012-10-25, 12:22
Ducoral

Mm, där håller jag med, av annans erfarenhet.

En polare var på Sri Lanka i 2 veckor och petade i sig det med jämna mellanrum och överlevde.
Själv ska jag åka till Indien i december och tänkte väl ta med mig lite sådant och vätskeersättning m.m.
Att man sedan är vegetarian från början underlättar förmodligen.

Måsse
2012-10-25, 12:29
Känns som om McDonald's och andra stora, internationella, likriktade kedjor borde vara rätt safe?

på en skala 1-10 hur vanligt tror du mcdonalds är i indien, om du tänker efter lite?

BlötSnö
2012-10-25, 12:35
på en skala 1-10 hur vanligt tror du mcdonalds är i indien, om du tänker efter lite?

41 stycken i eller i närheten av Mumbai? ;)
http://www.mcdonaldsindia.com/restaurantlocator.html

Kimball
2012-10-25, 12:44
Under mina thairesor har jag alltid kört 1 tablett dimor om dagen för att undvika onödig diarré. Det löser ju inte matförgiftning eller grövre besvär, men det är en gudagåva till såna som mig med annars känsliga tarmar!

Måsse
2012-10-25, 12:44
41 stycken i eller i närheten av Mumbai? ;)
http://www.mcdonaldsindia.com/restaurantlocator.html

hehe oj då :em: beror väl på var i Indien man befinner sig då, antar jag.

BlötSnö
2012-10-25, 12:49
hehe oj då :em: beror väl på var i Indien man befinner sig då, antar jag.

Beger du dig ut till någon grötig håla på landet så lär det ju bli lite knepigt, men ibland känns det som att man kan bege sig ut i Himalaya och hitta en McDonalds på någon random bergstopp.
Städer med över 100 000 invånare och som är någorlunda vänligt inställda till västvärlden brukar väl generellt sitta och trycka på minst en "restaurang".

Spartansk
2012-10-25, 12:52
Städer med över 100 000 invånare och som är någorlunda vänligt inställda till västvärlden brukar väl generellt sitta och trycka på minst en "restaurang".

Samt lite annat smått och gott som vi inte är så bortskämda med i Sverige, som t ex KFC.

Måsse
2012-10-25, 12:55
Beger du dig ut till någon grötig håla på landet så lär det ju bli lite knepigt, men ibland känns det som att man kan bege sig ut i Himalaya och hitta en McDonalds på någon random bergstopp.
Städer med över 100 000 invånare och som är någorlunda vänligt inställda till västvärlden brukar väl generellt sitta och trycka på minst en "restaurang".
har nästan säkert för mig att mor min har sagt att det inte finns mc donads dit hon brukar åka, eller iaf inte första gångerna hon var där för ca 7-8 år sedan
Samt lite annat smått och gott som vi inte är så bortskämda med i Sverige, som t ex KFC.
kfc *cupid*

BlötSnö
2012-10-25, 13:04
Samt lite annat smått och gott som vi inte är så bortskämda med i Sverige, som t ex KFC.

Fanns det inte en KFC i Stockholm på 90-talet som fick lägga ner p.ga. dålig omsättning?

har nästan säkert för mig att mor min har sagt att det inte finns mc donads dit hon brukar åka, eller iaf inte första gångerna hon var där för ca 7-8 år sedan

kfc *cupid*

http://qph.cf.quoracdn.net/main-qimg-a0363a28a9701c00a925168926a3a947

Något säger mig att 80% av de restaurangerna ligger i västvärlden.
Står säkert någonstans hur de är fördelade. Större flygplatser brukar ju alltid ha minst en McDonalds och huvudstäder/metropoler, oavsett land.

Morty
2012-10-25, 13:13
Jag klarade mig i Indien, i både Mumbai & Goa. Drack ducoral innan, åt mestadels vegetariskt. Bara flaskvatten. Nojade inte.

joker560
2012-10-25, 13:14
Större matkedjor är inte att rekommendera. Har blivit riktigt dålig två gånger under alla mina resor och det var Kfc på Borneo och McDonalds på Dehlis flygplats.

Den senare i Indien var riktigt vidrig och höll i sig i 1,5månad då jag sket vatten en gång i timmen. Någon bakterie som man får av kyckling som man får vänta ut bara.

Som sagt våga testa, är det varmt så kör.
Undvik sallad och helst kött. Men i Indien är det lättare att hitta bra vegetariska alternativ än en köttbit.

Oxe
2012-10-25, 13:20
Jag och tjejen var i indien för några år sedan, och hon var nogrann med alla dom där småsakerna man skall tänka på, jag gjorde som vanligt åt typ allt.
Stora skillnaden var väl att jag höll ett ganska högt alkohol intag...

Och jag var den som klarade mig...

Angel
2012-10-25, 13:22
Mm, där håller jag med, av annans erfarenhet.

En polare var på Sri Lanka i 2 veckor och petade i sig det med jämna mellanrum och överlevde.
Själv ska jag åka till Indien i december och tänkte väl ta med mig lite sådant och vätskeersättning m.m.
Att man sedan är vegetarian från början underlättar förmodligen.

Heh, Ducoral är ett vaccin, de räcker att ta ordinerad dos, inte peta i sig det lite då och då :)

BlötSnö
2012-10-25, 13:25
Heh, Ducoral är ett vaccin, de räcker att ta ordinerad dos, inte peta i sig det lite då och då :)

Meh...
Tänkte förmodligen på fel sak. Jag har för mig att han sa Ducoral.
Fast jag får för mig mycket.

Latissimus Dorsi
2012-10-25, 13:28
Nagra tips, drick vatten fron flaska, at INTE och jag upprepar INTE chips,kakor e.t.c fran indien, bra hygien, akta dig for snabbmaten at po bra stallen.

Juxta
2012-10-25, 13:29
Nagra tips, drick vatten fron flaska, at INTE och jag upprepar INTE chips,kakor e.t.c fran indien, bra hygien, akta dig for snabbmaten at po bra stallen.

Skitsnack.

Latissimus Dorsi
2012-10-25, 13:31
Skitsnack.
At pa bra stallen, at inte overallt dvs. Vad som ar bra for du fraga dig till.

Gober
2012-10-25, 13:34
Snabbmat behöver verkligen inte vara några problem, då lagas det ju på plats. Bara det är ordentligt tillagat. Snabbmat kan ju förvisso betyda många saker.

Juxta
2012-10-25, 13:35
At pa bra stallen, at inte overallt dvs. Vad som ar bra for du fraga dig till.

"Hej, är det bra att äta här?"

Gober
2012-10-25, 13:41
"Hej, är det bra att äta här?"

Nu menade han kanske att man frågar andra som är/har varit där. Någon skrev att man skulle undvika kött, men bara det är ordentligt tillagat så är det inga problem, många grytor och liknande står ju och puttrar länge och borde inte vara någon fara. Mina svärföräldrar åker till Indien varje år och blir aldrig dåliga.

Jag kan tipsa om vad man inte ska göra, man bör inte åka till Thailand, bli berusad och beställa in kycklingfondue, kyckling som dessutom serveras rå på en träplanka, samma planka som det sedan är tänkt att man ska äta den halvfärdiga (pga dålig bedömning efter stort alkoholintag) kycklingen på. Då kan man nämligen åka på en riktigt saftig salmonelladäng. Detta hände en kompis, brors kamrats släkting.....




Ja eller så var det jag, darwin award.

Juxta
2012-10-25, 13:42
Nu menade han kanske att man frågar andra som är/har varit där.


Ja, jag förstod det också. Jag ville mest skoja lite. Borde nog slängt in en smiley. :)

Morty
2012-10-25, 22:23
Större matkedjor är inte att rekommendera. Har blivit riktigt dålig två gånger under alla mina resor och det var Kfc på Borneo och McDonalds på Dehlis flygplats.

Den senare i Indien var riktigt vidrig och höll i sig i 1,5månad då jag sket vatten en gång i timmen. Någon bakterie som man får av kyckling som man får vänta ut bara.

Som sagt våga testa, är det varmt så kör.
Undvik sallad och helst kött. Men i Indien är det lättare att hitta bra vegetariska alternativ än en köttbit.

Campylobacter antar jag. Har också haft det. Gött att jag kommer slippa det resten av livet; det var en hemsk upplevelse.

Ja, det är rätt ball att det står "non-veg" på resturanger som serverar kött och inte tvärtom, som i Sverige där det finns ett fåtal helvegetariska resturanger.

Slartibartfast
2012-11-15, 07:50
Hur är tullen i Indien? Tänker ta med ett par tre tonfiskburkar, lite müssli och vassle, som jag kan knapra på hotellrummet på kvällarna.

På måndag bär det av. *spy*

Manta
2012-11-15, 08:00
Packa en resväska med Bullens pilsnerkorv (har ni det i Finland?).

Morrris
2012-11-15, 08:13
Världens, förmodligen, rikaste matkultur. Var noggrann med handhygienen, ladda upp med tabletter och njut.

Mental
2012-11-15, 08:19
Man åker inte till Indien och äter Mcdonalds och KFC :(

z_bumbi
2012-11-15, 09:00
Man åker inte till Mcdonalds och KFC :(

Korrekt

http://pizzahut.co.in/ :bumbi

Halice
2012-11-15, 09:12
Det bästa du kan göra är att vara noga med att tvätta händer som verkligen är A och O för att undvika magsjuka.

Skölj maten noga, även grönsaker för att undvika ETEC

Dukoral är ett vaccination emot kolera. Bra investering.

Rahf
2012-11-15, 09:24
Gällande kött:

- Så länge ytan är stekt så borde det inte vara några problem, bakterierna sitter på utsidan.

- Köttfärs skall betraktas som en stor klump 'ytligt kött'. Färs måste alltså genomstekas.

- Kyckling skall också tillagas mer än en köttbit.

- Jag vet inte hur det ser ut med fläsk. Likaså med lammkött, fast jag tror att det är samma regler som med nötkött.

Slartibartfast
2012-11-15, 09:34
Jag kunde verkligen inte bry mig mindre om Indiens matkultur. Jag tänker bara överleva. cofffee

Det värsta som kan hända i tullen är ju att dom tar skiten av mig.

G_lund
2012-11-15, 09:38
Appropå Indien så hittade jag en två veckors resa till goa inklusive hotell för 3,5k. känns ju jäkligt billigt? Hur är goa som ort?

Morrris
2012-11-15, 09:40
Jag tänker bara överleva.

Det gör du. :)