handdator

Visa fullständig version : Kritik och råd på mitt nya schema


Jockepocke
2012-10-25, 08:52
Hej alla!

Jo nu var det dags att byta ut mitt gammla schema emot ett nytt med dom flesta som nya övningar.

Info om mig först då! (ifall att det skulle vara till hjälp!)

Jag är en grabb på 19 år som har gymmat i snart nio månader, väger 70kg, gått upp i från 58kg ungefär (vägde det när jag började).


Okej dags att börja! vad tycker ni om detta schemat som jag hade tänkt att börja? Kommer att satsa på att bygga volym då jag körde tungt på mitt förra schema, vill få större muskler just nu!


Måndag
Biceps/Triceps/Mage
Alternate Hammer Curl 3x8-10
Alternate Incline Dumbbell Curl 3x8-10

Triceps
Close Grip Bench Press 3x8-10
Skullcrusher 3x8-10
Dips Så många jag orkar i 3-5 sets.
Overhead Extensions 3x8-10

Dessa övningar tar väl alla tre delar utav triceps muskulaturen om jag har rätt, eller har jag fel? i sånna fall skulle ni kunna tips på ett par övningar som tar alla tre?

Mage
Knee Raises
Plankan sålänge jag orkar 3-5 gånger
Crunches i maskin

Tisdag Ben
Utfall
Lårcurl
Knäböj
Benpress
Seated Calf Raise
Standing Calf Raises
(Sen finns det en annan för vaderna där man typ står med rumpan intill maskinen med rak rygg , armarna vilandes på en ställning med en kudde och två handtag som jag ska göra, vet ej namnet så får beskriva så gott jag kan istället!:P)

Onsdag Vila

Torsdag Axlar,Bröst,Mage/Triceps
Vill chockera axlarna ganska mycket, så jag kör följande varannan vecka.

Vecka 1 - Axlar - Side Lateral Raise,Dumbell Press, Front Raises
Vecka 2 Axlar - Side lateral Raise,Upright Row,Rear Delt Raise

Bröst - Incline Benchpress,Bänkpress,Pull Over, Cable Crossover

Triceps - Triceps
Close Grip Bench Press 3x8-10
Skullcrusher 3x8-10
Dips Så många jag orkar i 3-5 sets.
Overhead Extensions 3x8-10

Mage
Knee Raises
Plankan
Crunches i maskin

Fredag Rygg/Biceps
T-bar
Chins så många jag orkar ungefär 5-6 sets
Marklyft
Barbell Shrugs

Biceps
Alternate Hammer Curl 3x8-10
Alternate Incline Dumbbell Curl 3x8-10


Sön Mage och Cardio
Knee Raises
Plankan
Crunches i maskin



Ge mig gärna kritik vad som är både bra och dåligt samt om jag borde lägga till/ta bort någon övningar, och säg gärna varför det är bra och så, ja ,hjälp uppskattas helt enkelt, säg för och nackdelar och sånt!


Tack på förhand

MvH Joachim! - Ha en bra dag :)

Morty
2012-10-25, 08:58
Ta ett färdigt schema och pröva det i några månader. De flesta är skapade av mycket duktiga tränare, inte en nybörjare och sen moddad av några andra halvduktiga.

Rova
2012-10-25, 09:18
Ta ett färdigt schema och pröva det i några månader. De flesta är skapade av mycket duktiga tränare, inte en nybörjare och sen moddad av några andra halvduktiga.

+1

Ta ett som finns för du kan inte göra ett eget balanserat schema, bevis på det jämför onsdag och torsdag 15 övningar vs 6...

Jockepocke
2012-10-25, 09:24
Morty - vet du några vettiga program som bygger volym? som man skulle kunna ta del utav!

NNIF
2012-10-25, 09:26
Morty - vet du några vettiga program som bygger volym? som man skulle kunna ta del utav!

det är inte programmen i sig som bygger volym...

kolla "viktigt" trådarna här, kör 10-12reps / set. voila

Morty
2012-10-25, 09:42
Morty - vet du några vettiga program som bygger volym? som man skulle kunna ta del utav!

SL5x5 i tre-fyra månader därefter madcow i 2 månader därefter 5/3/1 Dave Tate Periodization Bible alt Lyle McD General bulking routing alt Berkhan RPT.

Ja, detta ser väl mer om som koder än träningsscheman men googla, läs, lär dig.

Börja här.
http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki

Jockepocke
2012-10-25, 09:43
Nej det vet jag, men viss är ju byggda för styrka, vissa är byggda för volym.

Då kan det ju vara bra att fixa sig ett schema som just den personen har byggt för att bygga volym, och att det är klart och har testast innan.

Jockepocke
2012-10-25, 09:46
Tack så mycket Morty! ska läsa :)

andeem
2012-10-25, 10:03
De flesta som lyckats bygga volym har börjat med att bygga styrka, tycker jag det verkar som. Mortys upplägg verkar klockrent.

Morty
2012-10-25, 10:23
Tack så mycket Morty! ska läsa :)

NP!

De flesta som lyckats bygga volym har börjat med att bygga styrka, tycker jag det verkar som. Mortys upplägg verkar klockrent.

Har en polare som är på det programmer just nu. Så jävla jelly på hans gains... Växer som ogräs. Gainat 10kg, från fånglägermode och är snart i ottermode. Han har nog 2-3 månader kvar på SL5x5 (jag har lagt till lite dragvolym i form av hantelrodd och chins) och jag knåpar på hans Madcawupplägg nu. Min tjej gjorde också detta, men 5x5 passar inte tjejer. De stallar extremt fort och är generellt rädda för att äta upp sig. Jag satte henne på 5/3/1 triumvirate istället och nu gör hon också grymma gains, 5/3/1 är nog det bästa tjejschemat pga den välplanerade långsamma progressionen. Förra cykeln sa hon att hon nog skulle behöva deloada sin bänkpress men jag sa åt henne att försöka en cykel till, nu gjorde hon 6 reps på 1+! *stolt*