handdator

Visa fullständig version : Någon mer aspergare här?


peppo
2012-10-24, 22:20
Jag blev diagnostiserad med asperger för ett tag sen. Vilket var en oerhörd lättnad för mig för då fick jag äntligen en förklaring till allting som hänt mig. Träningen har varit mitt specialintresse och tillflykt under de senaste 5-6 åren. Tänkte bara kolla om det finns någon mer aspergare här?

peppo
2012-10-24, 22:33
Ni kan väl skicka ett PM till mig om ni inte vill outa er asperger. Vore kul!

mikaelj
2012-10-24, 22:33
Vad är det för saker som har hänt dig och som du fick en förklaring till? På vilket sätt var det en lättnad att få reda på det?

peppo
2012-10-24, 22:38
Vad är det för saker som har hänt dig och som du fick en förklaring till? På vilket sätt var det en lättnad att få reda på det?

Främst mina svårigheter för alla typer av sociala relationer som lett till flera långa djupa depressioner och ständig ångest. Blivit utstött och råkat ut för mobbning ett flertal gånger. Sen fick jag en förklaring till alla mina andra asperger symptom som sömnproblem, total oförmåga att hålla ögonkontakt, mitt extrema behov av rutiner och allt annat typiskt för en med asperger.

mikaelj
2012-10-24, 22:43
Främst mina svårigheter för alla typer av sociala relationer som lett till flera långa djupa depressioner och ständig ångest.

På vilket sätt har du svårt för sociala relationer? Blir du uttråkad av folk du inte har något gemensamt med, eller svårt att prata med människor i allmänhet?

Blivit utstött och råkat ut för mobbning ett flertal gånger.

Vet du varför du blev mobbad? Vad mobbade de dig för?

Sen fick jag en förklaring till alla mina andra asperger symptom som sömnproblem,

På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?

mitt extrema behov av rutiner och allt annat typiskt för en med asperger.

Vad är det för sorts rutiner du har som du inte kan ändra på? Vad händer om du gör det?


Har du provat en kasein- och glutenfri kost? Det används för en del med autism, som berättar att de fått bra resultat av det. Se http://www.autismhopeandhealing.com/GFCF.html

Corpobal
2012-10-24, 23:00
Har du provat en kasein- och glutenfri kost? Det används för en del med autism, som berättar att de fått bra resultat av det. Se http://www.autismhopeandhealing.com/GFCF.html

Är du 4real eller?

mikaelj
2012-10-24, 23:01
Är du 4real eller?

Om jag menar allvar med det jag skriver? Ja, det gör jag. Du verkar inte hålla med innehållet i texten. Vad är det du anser vara såpass felaktigt att du kände dig tvungen att ge mig en översittarreplik och i övrigt ignorera trådens ämne?

Mental
2012-10-24, 23:07
Är du även inne på den sidans teorier om vacciners ondska och detoxifieringskurerna för att rena tungmetaller? Den där sidan luktar fantastiskt mycket humbug

Corpobal
2012-10-24, 23:16
Om jag menar allvar med det jag skriver? Ja, det gör jag. Du verkar inte hålla med innehållet i texten. Vad är det du anser vara såpass felaktigt att du kände dig tvungen att ge mig en översittarreplik och i övrigt ignorera trådens ämne?

Sorry att jag tror inte på pseudo-science och det förtjänar allt klankande i värden som blåser upp falska förväntningar hos familjer med medicinska problem, så kallad detox och annat trams som hade gjort herbalife stolta backat med enstaka feltolkade studier hindrar snarare en riktig vetenskaplig analys som hade varit till nytta än hjälper.

mikaelj
2012-10-24, 23:21
Att gjuten och kasein är problematisk är varken en nyhet, kontroversiellt eller pseudovetenskap.

www.google.com/search?client=ms-opera-mini&channel=new&hl=sv&q=gluten%20casein%20autism%20intervention&spell=1&sa=X

Resten av siten tar jag inget ansvar för.
Postat via en mobil enhet

312
2012-10-24, 23:26
Är du 4real eller?

Varför skulle han inte vara det? Mycket verkar ligga bakom gluten, faktiskt. Äter man något man inte tål så kan man få bieffekter, så enkelt är det.

Typ som när läkare säger att kosten inte har någon inverkad på akne. Jo tjena, jag märker det.

Manta
2012-10-24, 23:28
Varför skulle han inte vara det? Mycket verkar ligga bakom gluten, faktiskt. Äter man något man inte tål så kan man få bieffekter, så enkelt är det.

Typ som när läkare säger att kosten inte har någon inverkad på akne. Jo tjena, jag märker det.

Berätta mer om hur gluten påverkar ASD symptom.

Grapeman
2012-10-24, 23:34
Att gjuten och kasein är problematisk är varken en nyhet, kontroversiellt eller pseudovetenskap.

www.google.com/search?client=ms-opera-mini&channel=new&hl=sv&q=gluten%20casein%20autism%20intervention&spell=1&sa=X

Resten av siten tar jag inget ansvar för.
Postat via en mobil enhet

Det där länkar (första länken) ju snarare till ett resonemang eller möjlig utgångspunkt snarare än något slags resultat.

Anektodiska data och i de andra länkarna;

"Our results suggest that dietary intervention may positively affect developmental outcome for some children diagnosed with ASD.
In the absence of a placebo condition to the current investigation, we are, however, unable to disqualify potential effects derived from intervention outside of dietary changes. Further studies are required to ascertain potential best- and non-responders to intervention."

hampfuz
2012-10-24, 23:38
Det finns en sammanfattande analys gjord på forskningen som finns tillgänglig.

This paper systematically reviews research on the effects of gluten-free and/or casein-free
(GFCF) diets in the treatment of ASD. Database, hand, and ancestry searches identified 15
articles for review. Each study was analyzed and summarized in terms of (a) participants,
(b) specifics of the intervention, (c) dependent variables, (d) results, and (e) certainty of
evidence. Critical analysis of each study’s methodological rigor and results reveal that the
current corpus of research does not support the use of GFCF diets in the treatment of ASD.
Given the lack of empirical support, and the adverse consequences often associated with
GFCF diets (e.g., stigmatization, diversion of treatment resources, reduced bone cortical
thickness), such diets should only be implemented in the event a child with ASD
experiences acute behavioral changes, seemingly associated with changes in diet, and/or
medical professionals confirm through testing the child has allergies or food intolerances
to gluten and/or casein.

http://www.edb.utexas.edu/education/assets/files/ltc/gfcf_review.pdf

Dessutom tycker jag vi lite spårade ut peppo's tråd nu.

WHITEFOLKS
2012-10-24, 23:50
peppo: vilken sorts hjälp har du fått från samhället?

Grapeman
2012-10-24, 23:59
Dessutom tycker jag vi lite spårade ut peppo's tråd nu.

+1 :d

chidde
2012-10-25, 01:03
På vilket sätt har du svårt för sociala relationer? Blir du uttråkad av folk du inte har något gemensamt med, eller svårt att prata med människor i allmänhet?



Vet du varför du blev mobbad? Vad mobbade de dig för?



På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?



Vad är det för sorts rutiner du har som du inte kan ändra på? Vad händer om du gör det?


Har du provat en kasein- och glutenfri kost? Det används för en del med autism, som berättar att de fått bra resultat av det. Se http://www.autismhopeandhealing.com/GFCF.html

Med all respekt mikaelj, men baserat på dina frågeställningar så blir jag lite fundersam över hur mycket (lite?) du egentligen vet om aspergers syndrom, jag kanske är helt fel ute men nu befinner vi oss på ett internetforum där det är svårt att tolka ironi och sarkasm eller om någon bara försöker vara rolig. Om inget utav det stämde in på ditt inlägg ber jag om ursäkt i förebyggande syfte, jag fick bara den känslan

Själv är jag ingen expert inom området men jag ska försöka svara på dina frågor

1. Den som lider av aspergers tycker inte om sociala sammanhang, de känner sig obekväma och kvävda (jmfr klaustrofobi) Det handlar inte om att man inte har något gemensamt eller att man inte gillar samtalsämnet eller specifika människor, man är helt enkelt tillbakadragen, en betydligt grövre grad av blygsamhet om man kan beskriva det så

2. Aspergers sociala oförmåga gör att de stänger ute människor och det medför att folk av naturliga skäl börjar tissla och tassla bakom ryggen på den drabbade och det leder lätt till mobbing. Speciellt i skolan där man ibland blir indelade i grupparbeten, om läraren delar in vill "ingen" hamna tillsammans med honom/henne och delar man in sig själv hamnar han/hon alltid ensam eller blir vald till sist. Igen, pga sin sociala oförmåga. Oftast jobbar man ju också bättre om det finns en kemi, därför är det naturligt att välja närmsta bästa kompis

Viktigt att komma ihåg är att mobboffret är den drabbade, det är mobbarna, dvs personerna som får sin bekräftelse genom att trycka ner andra, det är där felet ligger imho. Alla är vi olika och vi tacklar saker och ting på vårt eget sätt, jag blev t ex mobbad för att jag var kort, hade tandställning och var kines under min skoltid. Visst var det tröttsamt emellanåt, men det var bara att borsta av och resa sig igen. Nu är jag varken tyst eller tillbakadragen i vanliga fall, men en som lider av aspergers kan hamna i ett djupt svart hål beroende på hur människorna omkring beter sig

3. Jag kan tänka mig att dålig sömn hänger ihop med psykisk ohälsa, av samma anledning som stress och depressioner också kan leda till sömnproblem

4. Det är en av symptomerna, de som lider av sjukdomen måste följa sina rutiner, annars mår de dåligt och dagen känns ofullkomlig. Det kan vara allt från att inta morgonkaffet prick kl 8 till att de måste hinna se Svenska Hollywoodfruarna på tv. Precis som de flesta aspergers har de ett intresse som de genuint brinner för (i det här fallet styrketräning enligt TS), i folkmassor föredrar de att gå längs väggen, blir obekväm att ha ögonkontakt som redan har tagits upp och säkert en del andra typiska saker som jag inte kommer ihåg

Jag vet inte om jag svarade på några frågor, sorry för att inlägget blev Lellanlångt och kanske irrelevant emellanåt men Aspergers är ett syndrom man borde ta på högsta allvar för vi medmänniskor omkring kan göra stor skillnad för den drabbade och få hen att känna sig betydligt bekvämare i sina vardagliga situationer

tuthpicker
2012-10-25, 05:39
Japp har asperger, fungerar bra, har lärt mig att hantera det, det främsta problemet är dock att relatera till människor, tycker jag inte ämnet är intressant eller det dom har att säga så lyssnar jag inte, känner mig som en alien bland alla andra som typ finner någon konstig njutning av att typ gå och fika eller typ köpa nyaste iphone bara för attv"vara" en i gänget.

Rätt identitetslös, cynisk och realistisk, handlar logiskt och inte aldrig kännslomässigt vilket folk förnodligen stör sig på då jag har svårt att relatera till folk som t.ex gråter.

Hyffsat intelligent iallafall, (för att få asp diagnos måste man minst vara normalbegåvad) .

Gillar bb, vetenskap då främst psykologi.

Har två ungar, ett jobb väger runt 100 och tycker om mat.

Tjohej

mikaelj
2012-10-25, 06:26
Med all respekt mikaelj, men baserat på dina frågeställningar så blir jag lite fundersam över hur mycket (lite?) du egentligen vet om aspergers syndrom, jag kanske är helt fel ute men nu befinner vi oss på ett internetforum där det är svårt att tolka ironi och sarkasm eller om någon bara försöker vara rolig. Om inget utav det stämde in på ditt inlägg ber jag om ursäkt i förebyggande syfte, jag fick bara den känslan

Vaddå sarkasm och ironi eller vara rolig? Jag ville veta hur peppo upplever de problem han har beskrivit.

Själv är jag ingen expert inom området men jag ska försöka svara på dina frågor

<chidde har läst wikipedia>

Tack, men ditt långa svar är helt ointressant. Jag frågade peppo för att jag ville läsa om hans erfarenheter. Wikipedia kan jag läsa själv.

pwnyou
2012-10-25, 07:03
Hur gick testet till för att ge dig diagnosen? Vad kollar man?

mikaelj
2012-10-25, 07:08
Hur gick testet till för att ge dig diagnosen? Vad kollar man?

Självskattningsformulär, intervjuer, logiktest, instämmer helt/instämmer inte-formulär med frågor relaterade A.S., formulär om alkohol- och drogvanor, förmågan att sätta sig in i personers känslor i olika berättelser.

Chopsuey
2012-10-25, 07:13
Om det där är symptom på Aspberger så lär jag också ha det, rejält.
(Har dock blivit lite bättre med åren.)

Min frågor är:
Vad spelar det för roll om man sätter en etikett på sina "problem"?
Dvs vad spelar det för roll att du har fått en diagnos?
Är det till för att ha något att skylla på?

(Ta inte mina frågor som ett hån på något sätt, jag vill bara ha ett ärligt svar.)

mikaelj
2012-10-25, 07:18
Om det där är symptom på Aspberger så lär jag också ha det, rejält.
(Har dock blivit lite bättre med åren.)

Min frågor är:
Vad spelar det för roll om man sätter en etikett på sina "problem"?
Dvs vad spelar det för roll att du har fått en diagnos?
Är det till för att ha något att skylla på?

(Ta inte mina frågor som ett hån på något sätt, jag vill bara ha ett ärligt svar.)

Diagnosen är till för att du skall kunna använda rätt verktyg för att göra något åt de delar av ditt beteende/din personlighet som i vardagen ger dig problem. Utan att veta vad det är som är orsaken går det inte att hitta rätt verktyg.

Jämför: någon har en bruten fot och vill springa snabbare, och blir satt på massa träning som typiskt är till för att just bli snabbare. Men problemet som måste lösas är foten.

Ångest/depression för att det sociala inte fungerar? Lär dig förstå hur du skall få det att fungera, istället för att sätta in anti-depressiva.
Postat via en mobil enhet

mangemani
2012-10-25, 07:30
jepp, det chidde skriver stämmer förutom 1 sak, det är ingen sjukdom, det är ett syndrom.

ARMSTARK
2012-10-25, 07:35
Finns det "olika mycket" asperg-symtom, och är symtomen alltid lika? Personligen känner jag igen det där med att dra sig undan och leva i sin egen kokong, inte gilla stora sociala sammanhang. Depression och ångest.

Sen är det andra saker som jag inte har några som helst problem med, som att se folk i ögonen, har alltid intensiv ögonkontakt med folk jag pratar med. Inga problem med att prata med folk men ändå känner jag lite "Kan han inte sluta att prata och dra härifrån".

mikaelj
2012-10-25, 07:40
Asperger är en godtycklig punkt på autismskalan (dvs det kan yttra sig i olika grad). I DSM-5 är det ersatt av HFA (högfungerande autism).
Postat via en mobil enhet

Manta
2012-10-25, 07:52
Finns det "olika mycket" asperg-symtom, och är symtomen alltid lika? Personligen känner jag igen det där med att dra sig undan och leva i sin egen kokong, inte gilla stora sociala sammanhang. Depression och ångest.

Ja, från och med nästa år faller Asperger under ASD (Autism Spectrum Disorder). "Spectrum disorder" betyder egentligen vad du beskriver, dvs att det finns en hel del olika grader, och det sträcker sig från mild Asperger som vi känner till den idag, till allvarlig Autism, och en rad oidentiferade syndrom mitt i mellan. Det du beskriver behvöver dock inte tyda på ASD, att vara misantrop betyder inte att man har ASD ;). Det handlar mer om ens förmåga att fungera i social sammanhang. Sedan kommer många personer hamna på skalan i någon form, det betyder dock inte att dom har ASD.

Beelz
2012-10-25, 08:43
Var det inte du som startade tråden att du får ångest oc skit sv 4 skopor craze? Är det så smart och blanda kraftig cns stimulant om du har asperger? :)

chidde
2012-10-25, 09:07
Vaddå sarkasm och ironi eller vara rolig? Jag ville veta hur peppo upplever de problem han har beskrivit.



Tack, men ditt långa svar är helt ointressant. Jag frågade peppo för att jag ville läsa om hans erfarenheter. Wikipedia kan jag läsa själv.

Om det ändå vore så väl, alla får inte sin information på Wiki men det är trevligt att du känner till den sidan. Sen kanske 'aspergers' inte är det första sökordet som dyker upp i ens huvud en regnig dag

Men fyi så hade jag en klasskompis 2:a året på gymnasiet som led av det här och han tog sitt liv, hoppade framför ett tåg på alla hjärtans dag och jag minns stämningen i klassen som om det som vore igår när vi blev informerade. Efter alla dessa år undrar man fortfarande om det kunde blivit annorlunda om man visste om det här i förväg och kanske ansträngt sig mer för att bjuda in honom

Ladugårdsdörr
2012-10-25, 10:06
Finns det "olika mycket" asperg-symtom, och är symtomen alltid lika? Personligen känner jag igen det där med att dra sig undan och leva i sin egen kokong, inte gilla stora sociala sammanhang. Depression och ångest.

Sen är det andra saker som jag inte har några som helst problem med, som att se folk i ögonen, har alltid intensiv ögonkontakt med folk jag pratar med. Inga problem med att prata med folk men ändå känner jag lite "Kan han inte sluta att prata och dra härifrån".

För att klassas som aspberger måste en rad kriterier uppfyllas. Du ligger förmodligen, precis som jag, bara åt det introverta hållet. Det är inte så konstigt att man som introvert känner sig "konstig" då extrovert med massor av sociala kontakter anses det normala och eftersträvansvärda.
Ett snabbt personlighetstest: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

tuthpicker
2012-10-25, 10:44
Vaddå sarkasm och ironi eller vara rolig? Jag ville veta hur peppo upplever de problem han har beskrivit.



Tack, men ditt långa svar är helt ointressant. Jag frågade peppo för att jag ville läsa om hans erfarenheter. Wikipedia kan jag läsa själv.

Från helt okunnig till pro på 5 röda?? Hehe rolig kille, en jävla attityd har du mot folk, skulle inte förvåna mig ett smack om du har asperger.

mikaelj
2012-10-25, 10:53
Från helt okunnig till pro på 5 röda?? Hehe rolig kille, en jävla attityd har du mot folk, skulle inte förvåna mig ett smack om du har asperger.

Jag frågade inte om en definition av Asperger generellt. Jag frågade peppo för att jag ville veta om hans upplevelser. Vaddå okunnig till pro?

Du och de andra behöver lära er att läsa innantill.

WHITEFOLKS
2012-10-25, 15:53
En diagnos skulle eventuellt även kunna innebära att man har vissa "rättigheter till stöd" och liknande som man inte får annars.

Det var därför jag frågade TS om vilket sorts stöd han har fått från samhället :)

tearz
2012-10-25, 16:05
Vi får se vilken diagnos de ställer på mig.
har utredning hos psykriatiker nästkommande vecka :)
Får la återkomma

tjing
2012-10-25, 17:47
Man ska passa sig för att tro att något automatiskt inte fungerar bara för att forskning inte kan påvisa det, OM man upplever skillnad på ett neurologiskt tillstånd som t ex aspergers/autism. På samma sätt ska man passa sig för att tro att något automatiskt fungerar utifrån andras anekdotala erfarenheter.

Det har ju framkommit en del robusta forskningsresultat (randomiserade, kontrollerade) för låg-allergena kostupplägg både för ADHD och Tourettes (även där deltagarna inte uppvisade regelrätta allergier mätt via blodprov), så aspergers borde också helt klart kunna ha en kostmässig komponent.

Det finns till och med de som menar att många blir märkbart bättre av att undvika kasein och gluten, vid aspergers och andra neurologiska diagnoser. Och en miljon andra sjukdomar i övrigt.

Om man nu blir det eller ser skillnad på sitt barn, all the better.

PS. MikaelJ, du framstår som sjukt dryg med dina frågor. Det ironiska är att det gör att du framstår som en aspie och att du kanske blir irriterad på tråden just av anledningen att du kanske relaterar till innehållet?

tjing
2012-10-25, 18:01
Man kan ju komma ihåg att många människor har något drag av aspergers; rutiner t ex och kanske olika grader av blyghet, men det gör ju inte att man har aspergers syndrom. Det gäller ju för en mängd diagnoser.

Alla är lite stressade och nedstämda ibland. Man är inte deprimerad eller har generellt ångestsyndrom för det.

Aspergers är någonting väldigt ihållande och påtagligt. Jag har själv jobbat med autister/aspies och de känner sig väldigt awkward i sociala situationer (tänk social fobi) och kan knappt se folk i ögonen. De har också ofta rätt uttalade specialintressen och beteenden som direkt gör att de känns "konstiga".

Det är annat än en typisk "nörd" som inte sällan är trevlig och snäll osv. Människor med aspergers uppfattas däremot ofta som kalla och distanserade. Något väldigt uttalat är att det knappt går att få någon "kemi" med dem.

Men visst finns det säkert en del (framförallt styrketränande) som ligger inne med aspergers, eftersom styrketräning ofta kräver en extrem fokus på träning och kost på högre nivåer.

dupper
2012-10-25, 18:07
Man kan ju komma ihåg att många människor har något drag av aspergers; rutiner t ex och kanske olika grader av blyghet, men det gör ju inte att man har aspergers syndrom. Det gäller ju för en mängd diagnoser.

Alla är lite stressade och nedstämda ibland. Man är inte deprimerad eller har generellt ångestsyndrom för det.



+1ar detta, det stämmer på enormt mycket man läser över internet. Det finns en god anledning till varför du behöver vara kvalificerad för att testa och ställa diagnoser, det är väldigt viktigt att komma ihåg.

tjing
2012-10-25, 18:07
Vi får se vilken diagnos de ställer på mig.
har utredning hos psykriatiker nästkommande vecka :)
Får la återkomma

Neuropsykiatriska diagnoser är inte psykologiska eller psykiatriska i egentlig mening. Det är neurologiska sjukdomar med en del psykologiska uttryck/"bi-effekter", som t ex förhöjd risk för ångest/depression.

I USA heter det för övrigt kort och gott "neurological disorder". Det svenska namnet är lite missvisande om det gör att människor tror att diagnoserna har en psykologisk/psykiatrisk grund, vilket alltså inte är fallet.

Eddie Vedder
2012-10-25, 18:54
"Our results suggest that dietary intervention may positively affect developmental outcome for some children diagnosed with ASD.
In the absence of a placebo condition to the current investigation, we are, however, unable to disqualify potential effects derived from intervention outside of dietary changes. Further studies are required to ascertain potential best- and non-responders to intervention."

Nu säger jag inte emot dig men jag vill bara påpeka att ett "may" inte betyder så värst mycket i sammanhanget. Så skriver man helt enkelt. Det kvittar nästan hur säkert något är så skriver man på det viset enligt praxis. :)

Zoidy
2012-10-25, 19:07
Sen är det andra saker som jag inte har några som helst problem med, som att se folk i ögonen, har alltid intensiv ögonkontakt med folk jag pratar med. Inga problem med att prata med folk men ändå känner jag lite "Kan han inte sluta att prata och dra härifrån".

Inte för att försöka göra mig lustig på något sätt men är inte det pga att många människor egentligen är ganska ointressanta? ;) Det jag menar är att det behöver ju inte ha att göra med att du har asperger. Kan ju lika gärna vara att du bara inte tycker han/hon är särskilt rolig att prata med. Inget fel eller konstigt i det.

mikaelj
2012-10-25, 19:12
PS. MikaelJ, du framstår som sjukt dryg med dina frågor. Det ironiska är att det gör att du framstår som en aspie och att du kanske blir irriterad på tråden just av anledningen att du kanske relaterar till innehållet?

Läser du och jag samma diskussion?!

Det var -jag- som blev anklagad för att vara otrevlig, av chidde, när jag ställde raka frågor till TS som jag genuint var intresserad att få svar på. Helt vanliga jävla frågor som jag vill ha svar på för att jag vill veta. Sedan var det en till som skrev att jag var otrevlig för att jag ställde mina frågor.
Ni kanske gillar att ställa frågor för att vara elaka. Sådan är inte jag. Jag frågar för att jag vill veta. Sluta läs in -era- värderingar i mina frågor och lägga era ord i min mun!
Postat via en mobil enhet

Doctor Snuggles
2012-10-25, 19:24
Läser du och jag samma diskussion?!

Det var -jag- som blev anklagad för att vara otrevlig, av chidde, när jag ställde raka frågor till TS som jag genuint var intresserad att få svar på. Helt vanliga jävla frågor som jag vill ha svar på för att jag vill veta. Sedan var det en till som skrev att jag var otrevlig för att jag ställde mina frågor.
Ni kanske gillar att ställa frågor för att vara elaka. Sådan är inte jag. Jag frågar för att jag vill veta. Sluta läs in -era- värderingar i mina frågor och lägga era ord i min mun!
Postat via en mobil enhet

Du har en tendens att låta kort i tonen, mikke. Även om folk övertolkar lite i tråden.
Ett övrigt tips är att länka till sidor där resten av sidan inte har en massa hokus pokus. Man motarbetar lite sitt syfte då, även om det man specifikt länkade till var relevant.

mikaelj
2012-10-25, 19:27
Jag har ingen ton. Jag presenterar fakta och uttrycker mig så exakt och koncist jag kan. Hur klarar folk av att läsa ett uppslagsverk om de ska börja lipa så fort det inte är tusen glada gubbar i texten?


Tillbaka till tråden...
Postat via en mobil enhet

Doctor Snuggles
2012-10-25, 19:30
Jag har ingen ton. Jag presenterar fakta och uttrycker mig så exakt och koncist jag kan. Hur klarar folk av att läsa ett uppslagsverk om de ska börja lipa så fort det inte är tusen glada gubbar i texten?
Postat via en mobil enhet

Du har säkert inte det som avsikt, men jag säger bara hur folk kan uppfatta det. Det är svårt att förklara exakt varför utan att gå in i detaljer om ordval, vilket är lite väl OT (eller kanske inte, det känns lite som ett aspie-drag :D). Jag vet att jag själv t.ex. kan låta torr och dryg, men jag är medveten om när jag är det (jag bryr mig bara inte) ;)

EDIT: Uppslagsverk är förresten inte relevant, för då förväntar sig folk att få saker förklarade för sig, och förväntar sig inte en social diskussion.

nyvaken
2012-10-25, 21:27
Tycker diagnosen är för godtycklig.

Har två yngre bröder, en fick diagnosen när han var 5 och är idag 25, jobbar på sjukhuslabb och skriver en skitkul internetserie med tusentals followers. Trots att vi delade lägenhet ett tag under studietiden vet jag fortfarande inte om han har ett socialt behov. Han hade inget emot att jag drog ihop folk nej nej. Men han har aldrig gjort det själv, eller yttrat behovet av kompisar.
Den andre fick diagnosen damp/adhd/lindrig autism i 5-6 års åldern. Ändrades till aspergers då han nu fyllde 20. Kunde han få en droppe av min andre brors sociala förmåga skulle han vara evigt tacksam, han yttar dagligen behov av vänner och flickvän. Men är smidig som en ångvält. Det här ahr lett till allt djupare depressioner och ibland neuroser.
De är en perfekt person bruten itu, komplett med att den ene tycks helt nöjd med läget och betraktar allt han får uppleva i livet som en trivial bonus, och med den andre som ser sig i spegeln och bara ser brister och misslyckande.

tldr: Syndromet har en litw för rymlig definition, känns som att man kan slänga in allt som avviker från normen.

Scratch89
2012-10-25, 22:54
Jag förstår att du menade väl med dina frågor Mikael, men de lät rätt dryga i sitt sammanhang, nästan anklagande. Även fast jag, som sagt, vet att de inte var det.

mikaelj
2012-10-25, 23:00
Jag förstår att du menade väl med dina frågor Mikael, men de lät rätt dryga i sitt sammanhang, nästan anklagande. Även fast jag, som sagt, vet att de inte var det.

Om jag vill veta vad TS blev mobbad för frågar jag lämpligtvis "vad blev du mobbad för"? Vilket också var precis det jag gjorde. Hur skulle jag formulerat mig för att det i era ögon skall vara godkänt? Ge mig exakt ordval nu, tack. (Inte riktat direkt till dig Mathias, utan valfri gnällpelle från tråden)

Och är jag verkligen den ende som ser frågorna för vad de är och inget mer? Hur gör ni andra när ni skriver saker? Menar ni alltid två saker? Skall man gissa sig till vad den andra betydelsen är, utöver det som faktiskt står svart på vitt i text?

Viktor_Balck
2012-10-25, 23:01
Jag förstår att du menade väl med dina frågor Mikael, men de lät rätt dryga i sitt sammanhang, nästan anklagande. Även fast jag, som sagt, vet att de inte var det.

Håller med, kan ju vara på sin plats att förklara varför man undrar över saker iom att det är väldigt svårt att tolka sånt i text.

mikaelj
2012-10-25, 23:03
Håller med, kan ju vara på sin plats att förklara varför man undrar över saker iom att det är väldigt svårt att tolka sånt i text.

Nej, det är ni som gör fel. Inte jag. Jag ställer en fråga, och ni förutsätter på nå't märkligt jäkla vis att jag gör det för att vara otrevlig. Vad är det för rutten människosyn ni har?

Och varför jag undrar över det? För att TS gjorde en tråd som handlar om svårigheter vid A.S., där TS även tog upp hans svårigheter, varpå jag frågade om förtydligande för att få en djupare förståelse. Något i stil med att vara vetenskaplig.




Alltså. Jelp.

BelowAverage
2012-10-25, 23:05
Är väl inte helt fel att vara rak när man tilltalar någon som inte ligger på samma våglängd socialt? Så slipper man besväret att gissa avsikter.
Fast då kan man kanske be om ursäkt för att man låter burdus, iallafall när ämnet är personligt.

mikaelj
2012-10-25, 23:07
Är väl inte helt fel att vara rak när man tilltalar någon som inte ligger på samma våglängd socialt? Så slipper man besväret att gissa avsikter.

Just.

Fast då kan man kanske be om ursäkt för att man låter burdus, iallafall när ämnet är personligt.

Är det ett problem att man tar illa upp av att någon har en rak kommunikation i en tråd om ett ämne man själv startat får man skylla sig själv. Då borde man inte startat tråden. Eller skall allt vara gullegull i alla trådar? Kan inte något diskuteras sakligt?

Säger man att man skall dela med sig av erfarenheter kommer det rimligtvis också komma frågor.

Jag har dessutom inte sett TS klaga något över det, däremot är det en drös andra som försöker tolka vad jag skriver åt mig. Trots att jag inte bett om det. Som sagt, andras ord i min mun smakar inte alls gott. Låt gärna bli.

Mrs Robinson
2012-10-25, 23:08
The return of the aspies.

Viktor_Balck
2012-10-25, 23:09
Nej, det är ni som gör fel. Inte jag. Jag ställer en fråga, och ni förutsätter på nå't märkligt jäkla vis att jag gör det för att vara otrevlig. Vad är det för rutten människosyn ni har?

Och varför jag undrar över det? För att TS gjorde en tråd som handlar om svårigheter vid A.S., där TS även tog upp hans svårigheter, varpå jag frågade om förtydligande för att få en djupare förståelse. Något i stil med att vara vetenskaplig.




Alltså. Jelp.

Har en helt normal människosyn, iaf vad jag vet, sen ställde du inte en fråga utan typ 25 och det lät lite ifrågasättande. Som sagt det är lätt att misstolka saker på nätet.

mikaelj
2012-10-25, 23:10
Har en helt normal människosyn, iaf vad jag vet,

Du förutsätter att folk är otrevliga.

sen ställde du inte en fråga utan typ 25 och det lät lite ifrågasättande.

Eh, OK. Var går gränsen? 3 frågor, sedan blir det "drygt" och "torrt"?

Som sagt det är lätt att misstolka saker på nätet.

Så... varför tolka och riskera misstolka? Enklare att bara läsa vad det står utan att lägga egna värderingar i texten.

Tänk vad smidigt och enkelt det vore om folk faktiskt menade det de skrev, och skrev det de menade...

BelowAverage
2012-10-25, 23:13
Är det ett problem att man tar illa upp av att någon har en rak kommunikation i en tråd om ett ämne man själv startat får man skylla sig själv. Då borde man inte startat tråden. Eller skall allt vara gullegull i alla trådar? Kan inte något diskuteras sakligt?

Säger man att man skall dela med sig av erfarenheter kommer det rimligtvis också komma frågor.

Jag har dessutom inte sett TS klaga något över det, däremot är det en drös andra som försöker tolka vad jag skriver åt mig. Trots att jag inte bett om det. Som sagt, andras ord i min mun smakar inte alls gott. Låt gärna bli.

Jag hade nog valt att komma med någon slags ursäktande ton om jag ställde så pass personliga frågor. Inte sagt att du måste göra det men ptja, jag tycker det är trevligt. Trevligt är bra.
Det är ju förfan skitbra om folk anmärker att de tycker någon kunde formulera sig trevligare.
Detta måste vara ett av de drygaste forumen jag besökt så det behövs :d

tossefar
2012-10-25, 23:14
Ja, vi kan väl anta att mikaelj har aspergers. Antingen det eller en total brist på kompetens när det gäller att kommunicera med andra...

mikaelj
2012-10-25, 23:16
Ja, vi kan väl anta att mikaelj har aspergers. Antingen det eller en total brist på kompetens när det gäller att kommunicera med andra...

eller, bara kanske, så är det en stor skillnad i hur man kommunicerar i text mot i tal. eventuellt sådär liksom.

(syftet med ovanstående mening var att vara otrevlig, så att det inte undgår någon)

Det där uttrycket "ger man sig i leken in får man leken tåla" verkar ha folk gått helt förbi. Kolozzeum är till för diskussioner. Det innebär att man skriver om saker. Det man skriver kan, häpp, vara sakligt. Fixar du inte det har du inget här att göra. Familjeliv kanske är bättre för er som blir lessna i ögat så fort någon inte har med tusen smileys i sin text, utan faktiskt försöker ha en diskussion om ämnet.

Gober
2012-10-25, 23:18
Denna tråden utvecklade sig nog inte som TS ville.

Spartansk
2012-10-25, 23:19
Är det bara jag som förstod från och med mikaeljs första inlägg i den här tråden att han inte menade att vara dryg, och att han var nyfiken på trådstartarens egna subjektiva upplevelser?

tossefar
2012-10-25, 23:22
Är det bara jag som förstod från och med mikaeljs första inlägg i den här tråden att han inte menade att vara dryg, och att han var nyfiken på trådstartarens egna subjektiva upplevelser?

Nej, jag tyckte också att det var glasklart. Hans frågor till TS var inte det minsta dryga. Resten av inläggen är en annan femma...

Gober
2012-10-25, 23:24
Det var väl mer svaren till andra i tråden, Chidde tex som ansågs vara otrevliga?

Viktor_Balck
2012-10-25, 23:30
Du förutsätter att folk är otrevliga.



Eh, OK. Var går gränsen? 3 frågor, sedan blir det "drygt" och "torrt"?



Så... varför tolka och riskera misstolka? Enklare att bara läsa vad det står utan att lägga egna värderingar i texten.

Tänk vad smidigt och enkelt det vore om folk faktiskt menade det de skrev, och skrev det de menade...

Kom igen nu, jag förutsätter inte att du är otrevlig, det lät otrevligt och ifrågasättande och fler verkar dela samma uppfattning. Läsa och inte lägga in värderingar, ja det kanske fungerar om man är en robot men jag är en människa och vanligtvis brukar jag tolka texter jag läser. Du lägger för övrigt in en egna värderingar när du tror att jag tycker folk är otrevliga , bara för att jag tolkar dina frågor på ett visst sätt.

Gränsen går vid 3 frågor.

BelowAverage
2012-10-25, 23:30
Forum är till för diskussioner därför får man gärna vara dryg.

Tack för den insikten, aldrig trott att man kunde se det så. Det förklarar kanske varför så många på brädan skriver som de gör.

Avsnoppningen av chiddes inlägg som f.ö var jäkligt bra ter sig drygt när mikaelj precis innan sagt att Corpobal kom med en översittarreplik.
Bra med självinsikt?

Spartansk
2012-10-25, 23:32
Det var väl mer svaren till andra i tråden, Chidde tex som ansågs vara otrevliga?

Det var inte det tuthpicker, tjing, Scratch89, Viktor_Balck och BelowAverage skrev.

Till en med aspergers om någon borde man väl kunna ställa raka frågor, utan att linda in dem för att de inte ska tolkas som att ha ett underliggande syfte?

BelowAverage
2012-10-25, 23:36
Det var inte det tuthpicker, tjing, Scratch89, Viktor_Balck och BelowAverage skrev.

Nej men det är väl inte så konstigt att jag tycker man bör förydliga att man menar väl med så personliga frågor speciellt när det är på ett nätforum, så inte TS ska tro att han trollar.
Jag tycker inte hans inlägg till TS var drygt, men inte var det trevligt heller - vilket det hade kunnat vara, och det hade väl varit bättre och gett bättre underlag för en bra diskussion? Det minskar ju också chansen för missförstånd.

Spartansk
2012-10-25, 23:47
Nej men det är väl inte så konstigt att jag tycker man bör förydliga att man menar väl med så personliga frågor speciellt när det är på ett nätforum, så inte TS ska tro att han trollar.

Jo, jag tycker det är konstigt faktiskt.

Vad skulle trollningen bestå i? Att mikaelj ifrågasätter att TS skulle ha aspergers, eller? En av frågorna var "vad blev du mobbad för"; menar du att Micke med det skulle komma fram till att "höhö, det där räknas inte som mobbning, du har ju inte alls aspergers"?

Jag tycker det är en långsökt tolkning, och jag tycker det är synd att man måste linda in inlägg i fraser som "jag menar inget illa nu, men..." innan man kan ställa raka frågor.

Librish
2012-10-25, 23:47
Är det bara jag som förstod från och med mikaeljs första inlägg i den här tråden att han inte menade att vara dryg, och att han var nyfiken på trådstartarens egna subjektiva upplevelser?

Nja, jag tykte att det var enkelt att tolka hans frågor som lite provocerande typ "sluta skylla på aspergers, berätta vad som hände så ska jag förklara vad du gjorde för fel".

Men sedan bestämde jag mig för att det var en övertolkan och valde att bara tolka det som raka frågor istället.

BelowAverage
2012-10-25, 23:56
Jo, jag tycker det är konstigt faktiskt.

Vad skulle trollningen bestå i? Att mikaelj ifrågasätter att TS skulle ha aspergers, eller? En av frågorna var "vad blev du mobbad för"; menar du att Micke med det skulle komma fram till att "höhö, det där räknas inte som mobbning, du har ju inte alls aspergers"?

Av det jag sett av mikaelj's inlägg så tolkade jag det som raka frågor och trodde inte han trollade. Men någon som inte läser för mycket på kolo hade kanske tolkat det annorlunda.


Jag tycker det är en långsökt tolkning, och jag tycker det är synd att man måste linda in inlägg i fraser som "jag menar inget illa nu, men..." innan man kan ställa raka frågor.

Låter som en agree to disagree isf. Jag håller inte med dig, silkesvantar är bättre än slagsida i diskussioner. Inte lika kul, men bättre.

WHITEFOLKS
2012-10-26, 00:04
Problemet med "det har kunnat misstolkats/tolkats annorlunda" är att ni tänker er att lösa det med något som i princip är mer svårtolkat och längre ifrån det klara budskapet.

Oxe
2012-10-26, 00:23
MJ fråga, har inte du nån mildare släng av det där ? eller misstänkt att du kan ha det ? eller är det bara nåt jag fått för mig ? (för en gång skull inte drygt menat)

Ser inte heller problemet med hans frågeställningar alla är sakliga, och frågas om individens upplevelse om detta, detta är ju nånting som är av vikt ifall man har lusten att föra en djupare diskusson

BelowAverage
2012-10-26, 00:28
På vilket sätt har du svårt för sociala relationer? Blir du uttråkad av folk du inte har något gemensamt med, eller svårt att prata med människor i allmänhet?



Vet du varför du blev mobbad? Vad mobbade de dig för?



På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?



Vad är det för sorts rutiner du har som du inte kan ändra på? Vad händer om du gör det?

Förlåt om jag verkar påträngande men jag är genuint intresserad.


Det kanske är stating the obvious men jag tycker inte att det hade skadat.
Jag tycker inte heller att det gör någonting mer svårtolkat, tvärtom så klargör det intentioner.
Hade jag fört diskussionen ansikte mot ansikte och ställt sådana frågor så hade jag definitivt avslutat eller börjat med en dylik mening.
Och de gånger jag pratat med folk och lyft ämnen som är känsliga för dem så verkar detta ha uppskattats.
Ansikte mot ansikte märks det ju allt som oftast om man är intresserad på allvar. Inte lika tydligt i skrift.

Spartansk
2012-10-26, 00:35
Jag tycker som spartanerna här:

In an account from Herodotus, "When the banished Samians reached Sparta, they had audience of the magistrates, before whom they made a long speech, as was natural with persons greatly in want of aid. Accordingly at this first sitting the Spartans answered them that they had forgotten the first half of their speech, and could make nothing of the remainder. Afterwards the Samians had another audience, whereat they simply said, showing a bag which they had brought with them, 'The bag wants flour.' The Spartans answered that they did not need to have said 'the bag'; however, they resolved to give them aid."

http://en.wikipedia.org/wiki/Laconic_phrase

pwnyou
2012-10-26, 08:28
Er attityd mot MikaelJ påminner mycket om attityden jag kan tänka mig att aspergermobbare har mot dem med asperger. Ni finner avsky och har oförståelse mot den som beter sig annorlunda. Den som då beter sig annorlunda förstår kanske inte vad ni menar och kan därmed bli väldigt ledsen.

tuthpicker
2012-10-26, 09:19
Er attityd mot MikaelJ påminner mycket om attityden jag kan tänka mig att aspergermobbare har mot dem med asperger. Ni finner avsky och har oförståelse mot den som beter sig annorlunda. Den som då beter sig annorlunda förstår kanske inte vad ni menar och kan därmed bli väldigt ledsen.

Ledsen tror jag är ett överdrivet uttryck, jag som aspie märker att hans attityd ofta är dålig, bara för att man är aspie betyder det inte att man avsäger sig allt ansvar för vad och hur mam uttrycker sig, men ja det är ofta ofta ett problem för oss och ser oss ofta som lite bättre och VI ska absolut inte ifrågasättas eller klankas ner på för vi är inte som "er" ungefär så brukar det låta.

Det handlar väl ofta om lågt EQ i samband med avsaknad av fysisk kontakt, det är svårt att lära sig att betee sig om man aldrig tar chansen eller känner behov av det.

Inte allt för sällan leder detta till narcissistiska drag där man skapar sig en falsk självbild som är felfri men man innerst inne har självkännsla och självförtroende noll, ibland brister dessa falska självbilder och då mår "man" väl inte så bra innerst inne även om man aldrig visqr svaghet utåt.

Sen är vi ju ofta väldigt principfasta men flyktiga i både principer och moral då vi ofta finner logiska svagheter i t.ex rasism (ja det gör nog de flesta icke fördtåndshanik) men detta leder ofta till att åsikter kan vara motpoler från dag till dag osv.

tjing
2012-10-26, 10:52
Det var inte det tuthpicker, tjing, Scratch89, Viktor_Balck och BelowAverage skrev.

Till en med aspergers om någon borde man väl kunna ställa raka frågor, utan att linda in dem för att de inte ska tolkas som att ha ett underliggande syfte?

Förutom att frågorna kanske uppfattades som mer cyniskt ifrågasättande än intresserat nyfikna.

Zoidy
2012-10-26, 22:59
Jag tycker som spartanerna här:



http://en.wikipedia.org/wiki/Laconic_phrase

Fast nu får du väl ändå på nåt sätt erkänna att i alla lägen är det inte särskilt passande att ställa intima frågor till någon på ett så rakt sätt? ("Men du, varför är du sådär fet egentligen?"...) Jag och andra som läst en del på kolo förstod väl givetvis vad MikaelJ menade när han skrev på det sättet. Nån som inte vet hur MikaelJ brukar skriva kanske tar honom som mer otrevlig. MikaelJ hade ingen aning om hur känsligt det var för honom att han blivit mobbad eller liknande. Då är det rätt dumt att anta att han är ok med vilken sorts frågor som helst kring det. DÄRFÖR bör man vara övertydlig med att man inte menar något illa i såna lägen.

Spartansk
2012-10-26, 23:20
Fast nu får du väl ändå på nåt sätt erkänna att i alla lägen är det inte särskilt passande att ställa intima frågor till någon på ett så rakt sätt?

Det håller jag med om, men jag tycker inte mikaelj klev över gränsen. Det hade varit en annan sak om inte TS hade skapat tråden.

Lellan
2012-10-27, 00:01
Som vanligt har mikalj rätt - och alla andra fel.. ;)

Alltså; Ts börjar med att berätta att han fått en diagnos; och undrar om det finns fler med denna. Han tillägger sedan, iom att det kan vara känsligt, att man gärna får pm:a om man inte vill outa i tråden.

Då kommer M och frågar, som alltid, rakt på sak det han undrar. Vid svar; pepprar han fler frågor. Vilket ts, iom diagnos, kanske har extra förståelse för - så resonerade jag.

Men generellt; om ngn berättar på ett forum att man fått en diagnos, efterlyser andra och tillägger att man kan pm:a om känsligt att outa sig här - så är det naturliga för de flesta inte att peppra med frågor. Utan att kanske förklara sitt intresse, eller iaf på något sätt inte som första impuls be den som just blottat sig - blotta sig än mer..

Det är inte för att klanka ner man reagerar på sättet; utan just för att det är ett udda sätt att fråga privata saker på. Antingen brukar det vara så att man växelvis öppnar sig när man diskuterar privata ämnen, eller att man väljer sina ord med mer omsorg än krass faktafokus när det handlar om personer och deras privatliv. Just för att tonen låter illa - uppenbarligen i de flestas öron eftersom det inte är 1a ggn M får ta emot sådan kritik.

Återigen: därmed inte sagt att det är fel sätt - kanske särskilt inte om man beaktar just detta fall - men att folk reagerar kanske mikaelj ska acceptera alt sluta formulera sig på det sätt som faktiskt tycks upplevas provokativt. Antingen gilla läget - el anpassa; istället för att skälla på att alla alltid missförstår och inte är läskunniga.

chidde
2012-10-27, 05:34
Med all respekt mikaelj, men baserat på dina frågeställningar så blir jag lite fundersam över hur mycket (lite?) du egentligen vet om aspergers syndrom, jag kanske är helt fel ute men nu befinner vi oss på ett internetforum där det är svårt att tolka ironi och sarkasm eller om någon bara försöker vara rolig. Om inget utav det stämde in på ditt inlägg ber jag om ursäkt i förebyggande syfte, jag fick bara den känslan

an en gang mikaelj, jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka din fragestorm mot TS... det var bara kanslan jag fick rent spontant, jag visste ocksa att det fanns en chans att jag skulle ha tolkat dig fel, darav min ursakt i forebyggande syfte. jag ser att vi bada har varit medlemmar pa forumet ganska lange, det ar bara att beklaga da jag inte har lagt marke till dina tidigare inlagg forst sen i somras da du blev namnd i ett annat sammanhang

men jag ar helt saker pa att det hade varit annorlunda om vi hade "kant" varandra battre, det verkar ju anda som att de som har foljt dig och dina poster tidigare ar medvetna om att du brukar vara rak pa sak och menar inget ont, medans andra medlemmar (t ex jag) fick en annan uppfattning



Ansikte mot ansikte märks det ju allt som oftast om man är intresserad på allvar. Inte lika tydligt i skrift.

+1!

precis det jag forsokte komma fram till

Man kan ju komma ihåg att många människor har något drag av aspergers; rutiner t ex och kanske olika grader av blyghet, men det gör ju inte att man har aspergers syndrom. Det gäller ju för en mängd diagnoser.

det var ganska intressant
alla manniskor har ju faktiskt rutiner som ingar i deras dagliga liv, t ex morgonkaffe, toalettbesok, buss- och tagtider, kladsel etc... samt genuina intressen som de brinner valdigt mycket for

undrar t ex hur "blyg" och "tillbakadragen" man far vara innan diagnosen stalls...?

mikaelj
2012-10-27, 08:57
Fast nu får du väl ändå på nåt sätt erkänna att i alla lägen är det inte särskilt passande att ställa intima frågor till någon på ett så rakt sätt? ("Men du, varför är du sådär fet egentligen?"...)

Läs mina frågor igen:

På vilket sätt har du svårt för sociala relationer? Blir du uttråkad av folk du inte har något gemensamt med, eller svårt att prata med människor i allmänhet?

Vet du varför du blev mobbad? Vad mobbade de dig för?

På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?

Vad är det för sorts rutiner du har som du inte kan ändra på? Vad händer om du gör det?

Har du provat en kasein- och glutenfri kost? Det används för en del med autism, som berättar att de fått bra resultat av det. Se http://www.autismhopeandhealing.com/GFCF.html

Är det verkligen samma sak som att fråga det du skrev? ("varför är du fet?")

Och återigen: om man startar en tråd där man vill dela erfarenheter om något så kommer den per definition att bli personlig.

Vad är det för fel på dig och alla andra som inte begriper det?

men jag ar helt saker pa att det hade varit annorlunda om vi hade "kant" varandra battre, det verkar ju anda som att de som har foljt dig och dina poster tidigare ar medvetna om att du brukar vara rak pa sak och menar inget ont, medans andra medlemmar (t ex jag) fick en annan uppfattning

Jisses. Vad är ni för jäkla mesar som växar upp nu för tiden? Nååhh, stackars plutten blir ledsen om jag ställen en rak fråga. Bäst jag skjivej lite kjamiz bananiz *hug* så att bäbisbarnet inte blir ledset i lilla öööögat.

MikaelJ hade ingen aning om hur känsligt det var för honom att han blivit mobbad eller liknande. Då är det rätt dumt att anta att han är ok med vilken sorts frågor som helst kring det.

Nej, är det för känsligt för att diskutera skall man ge fan i att börja diskutera det genom att starta en tråd.

Då kommer M och frågar, som alltid, rakt på sak det han undrar. Vid svar; pepprar han fler frågor. Vilket ts, iom diagnos, kanske har extra förståelse för - så resonerade jag.

Du resonerade rätt.

Som vanligt har mikalj rätt - och alla andra fel.. ;)

Jaha, men du var ändå tvungen att lägga till det här bara för att visa dig lite bättre än mig? Snyggt, Lelan.

Men generellt; om ngn berättar på ett forum att man fått en diagnos, efterlyser andra och tillägger att man kan pm:a om känsligt att outa sig här - så är det naturliga för de flesta inte att peppra med frågor. Utan att kanske förklara sitt intresse, eller iaf på något sätt inte som första impuls be den som just blottat sig - blotta sig än mer..

Det stod tydligt att man kan PM:a om man själv tycker att det är känsligt. Stod ingenting om att TS skulle tycka att det var känsligt.

Man kan inte dra slutsatsen att TS tycker att det är känsligt att prata om egna erfarenheter bara för att TS skriver att andra kanske tycker det. Det är ett felslut.

Det är inte för att klanka ner man reagerar på sättet; utan just för att det är ett udda sätt att fråga privata saker på. Antingen brukar det vara så att man växelvis öppnar sig när man diskuterar privata ämnen, eller att man väljer sina ord med mer omsorg än krass faktafokus när det handlar om personer och deras privatliv. Just för att tonen låter illa - uppenbarligen i de flestas öron eftersom det inte är 1a ggn M får ta emot sådan kritik.

Kanske i en diskussion ansikte mot ansikte (eller rentav direktmeddelanden över nätet) där man för en dialog och och säger kortare meningar, men det gills inte i längre texter som ett diskussionsforum där det inte blir mikroväxlingarna om vem som har ordet.

Återigen: därmed inte sagt att det är fel sätt - kanske särskilt inte om man beaktar just detta fall - men att folk reagerar kanske mikaelj ska acceptera alt sluta formulera sig på det sätt som faktiskt tycks upplevas provokativt. Antingen gilla läget - el anpassa; istället för att skälla på att alla alltid missförstår och inte är läskunniga.

Jag skall nog helt enkelt börja ignorera de som yttrar sig utan att bli tilltalade/tillfrågade. Deras åsikter är faktiskt inte intressanta.

filmjölk
2012-10-27, 09:11
Att MikaelJ med egna drag av Aspergers uttrycker sig direkt och ställer frågor till en med diagnosticerad Aspergers är väl inget att hänga läpp över? Han är ju nyfiken, och TS som har Aspergers på riktigt blir ju rena guldgruvan för Micke.

Men för säkerhets skull Micke, så får du i framtiden lägga till minst åtta smileys, fyra "vänligen", två *kram*, samt inleda med: "hoppas du inte tar illa upp av detta, men" samt avsluta med /mvh eder ödmjukast MikaelJ.

Iron Bull
2012-10-27, 09:35
På vilket sätt har du svårt för sociala relationer? Blir du uttråkad av folk du inte har något gemensamt med, eller svårt att prata med människor i allmänhet?



Vet du varför du blev mobbad? Vad mobbade de dig för?



På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?



Vad är det för sorts rutiner du har som du inte kan ändra på? Vad händer om du gör det?


Har du provat en kasein- och glutenfri kost? Det används för en del med autism, som berättar att de fått bra resultat av det. Se http://www.autismhopeandhealing.com/GFCF.html

Ser inget fel på den här posten. Om man bara frågade "vad blev du mobbad för?" så kan det väl i någon viss situation tolkas som "du blev fan inte mobbad" men det är ju inte applicerbart alls i det här fallet. :)

NNIF
2012-10-27, 09:47
Ser inget fel på den här posten. Om man bara frågade "vad blev du mobbad för?" så kan det väl i någon viss situation tolkas som "du blev fan inte mobbad" men det är ju inte applicerbart alls i det här fallet. :)

+1

jag brukar själv uttrycka mig kortfattat och rakt på sak

Lellan
2012-10-27, 14:10
Jaha, men du var ändå tvungen att lägga till det här bara för att visa dig lite bättre än mig? Snyggt, Lelan.


Det var inte min avsikt. Avsikten var att det kanske kan räcka ngn gång?

Gång på gång så stöter du på samma sak: och tycks uppröras över att folk inte kan läsa mellan dina rader att du inte är så brysk som du låter. Då tycker jag att antingen får du sluta uppröras (vilket du är inne på själv) - eller helt enkelt acceptera att din ton kan uppfattas så som folk säger att den gör, vill du så ändrar du ton men det känns inte nödvändigt el önskvärt ((?). Du har ju inte tolkningsföreträde hur din text uppfattas? Det är det jag menar med att ta upp att du tycker alla andra har fel men du rätt. Hur din text läses är ju krasst så som andra säger sig läsa den. Inte hur du önskar att folk ska läsa den. Tål du inte att folk reagerar så kan du ju pm:a dina frågor. Eller - som sagt; ignorera att det för andra låter burdust fast det inte är din avsikt, eller nåt.

Men du gör ju inte FEL som frågar så som du gör. Så gör whatever floats your boat; verkar så trist att känna behov att förklara sig hela tiden bara.

Sedan vill jag be om ursäkt till TS för allt ot. Skönt att höra att det känns som att du fått förklaringar till mycket, kan tänka mig att det känns som en stor lättnad. Ha det gott framöver! :)

tjing
2012-10-27, 15:20
det var ganska intressant
alla manniskor har ju faktiskt rutiner som ingar i deras dagliga liv, t ex morgonkaffe, toalettbesok, buss- och tagtider, kladsel etc... samt genuina intressen som de brinner valdigt mycket for

undrar t ex hur "blyg" och "tillbakadragen" man far vara innan diagnosen stalls...?

Det är betydande problem i det sociala umgänget, i kombination med de andra kriterierna. Det krävs alltså flera olika saker samtidigt för en diagnos och besvären ska vara uttalade.

Att någon bara har mycket rutiner och specialintressen eller bara har svårigheter i det sociala umgänget är inte aspergers syndrom. Fastän det såklart har drag av det. Men dragen är inte diagnosen, som sagt.

Mantus
2012-10-27, 15:26
MikaelJ: Jag har fått intrycket av dig att du definierar dig som en rak och saklig människa? För att definiera dig som en sådan verkar du extremt lättkränkt och sårad särskilt när folk konfronterar dig.
Om din raka framtoning ska verka någorlunda genuin kanske du ska bli bättre på att ta till dig kritik eller ännu hellre ignorera den (om det känns bättre) istället för att gå i försvarsställning? Annars framstår du enbart som burdus och dryg utan vidare självkännedom.



OnT: Intressant tråd och MikaelJ:s frågor var väldigt intressanta. Hoppas ts finner tid att svara på dem.

mikaelj
2012-10-27, 15:29
MikaelJ: Jag har fått intrycket av dig att du definierar dig som en rak och saklig människa? För att definiera dig som en sådan verkar du extremt lättkränkt och sårad särskilt när folk konfronterar dig.

Jag blir varken kränkt eller sårad. Var ser du att jag blir det?

Om din raka framtoning ska verka någorlunda genuin kanske du ska bli bättre på att ta till dig kritik eller ännu hellre ignorera den (om det känns bättre) istället för att gå i försvarsställning?

Det är ju inte jag som har fel. Som du själv, och många andra här, konstaterat var mina frågor både bra och rimliga. Sedan att några andra muppar är just lättkränkta, å andras vägnar, och tycker att jag borde strössla med smileys för att (i en hypotetisk värld) inte göra någon ledsen är en annan sak. Det är de som läser in saker i det jag skriver och förutsätter att alla som inte strösslar med smileys och flufford är ute efter att jävlas genom det de skriver. Varför skulle jag vara sådan? Jag förutsätter att alla människor vill väl. Inte vad andra gör, tydligen. Nej, som man känner sig själv känner man andra.

shadowfire
2012-10-27, 15:48
Det är ju inte jag som har fel.

Hur kan du anse att du inte har fel om flera personer tycker att du har en tråkig attityd i tråden? Det handlar ju inte om att någon har fel. Det handlar om hur budskap tolkas. Det är inte du som ger ett budskap som bestämmer hur andra uppfattar det. Däremot kan du påverka det beroende på hur du uttrycker dig.

Jag uppfattade inte dina frågor i början som felaktiga, däremot tyckte jag du använde ett tråkigt ordval och ett skrivsätt som med lätthet kan upplevas som drygt i inläggen efteråt (med början mot chidde). Jag vet ju din personlighet bakom och vet att du inte menar att det ska framstå så, men när budskapet tolkas så, då kanske det är läge att fundera på om det är så du vill uppfattas?

Jag personligen tycker inte det ger en rättvisande bild av dig som person.

/får ställa mig i skaran du precis kallade muppar då?

Sniggel
2012-10-27, 15:50
Nej, det är ni som gör fel. Inte jag. Jag ställer en fråga, och ni förutsätter på nå't märkligt jäkla vis att jag gör det för att vara otrevlig. Vad är det för rutten människosyn ni har?

Och varför jag undrar över det? För att TS gjorde en tråd som handlar om svårigheter vid A.S., där TS även tog upp hans svårigheter, varpå jag frågade om förtydligande för att få en djupare förståelse. Något i stil med att vara vetenskaplig.




Alltså. Jelp.

Jag håller med dig Mikael. Jag tycker inte du på något sätt var dryg förrän möjligtvis när chidde svarade. Chiddes inlägg kan man kanske debattera om det var drygt (han bad dock om ursäkt i förväg utifall han hade misstolkat dig).

Den här responsen du sen ger:
Tack, men ditt långa svar är helt ointressant. Jag frågade peppo för att jag ville läsa om hans erfarenheter. Wikipedia kan jag läsa själv.
Är helt ok enligt mig. Men jag förstår om den kan tolkas som dryg, även om du bara gör ett konstaterade för att du vill belysa att du gärna vill få svar på dina frågor du ställde till peppo (därav att chiddes inlägg var ointressant för dig).

Att det kan tolkas drygt är för att folk brukar använda den typen beskrivningar för att på ett "artigt" sätt säga "vad jobbig du är".
En typ av passivaggressiv reaktion. Men sånt är tramsigt och jag tycker inte man ska förutsätta att folk är passivaggressiva per default.

Jag tycker det är tråkigt att folk har så lätt för att läsa in saker som inte finns där.
Tycker att folk har lätt för att dra "du beter dig Aspie-kortet". Jag själv är inte Aspie (Spartansk är redan misstänkt för detta så hans åsikter kanske inte har lika mycket tyngd som mina :P).
Men jag tycker verkligen inte dina frågor på något vis var dryga. Jag håller nog med om att det är folk som överreagerar på dina inlägg och inte du som överreagerar på responsen du fick.

Och skulle de vara "för raka" (vilket jag tycker är absurt, man behöver inte svara om man inte vill!) så bör ju någon med aspergers vara den sista personen som tar illa upp, precis som filmjölk påpekade.
Mikaelj kanske t om kunde haft "tycker du om penisar?" som sista fråga utan att peppo tagit illa upp :p

Yes
2012-10-27, 15:55
Micke: Jag uppfattade också din ton som en helt annan än vad du uppenbarligen avsåg. Det är väl inget stort problem, nu när du förklarat hur du menade, men visst skapar det onödig friktion som lätt hade kunnat undvikas.

Det är ett vanligt problem när man kommunicerar genom skriven text. En enkel lösning hade kunnat vara att just "fluffa", vilket du motätter dig. Bara som en fingervisning om hur du avser att din text ska uppfattas.

Jag tycker inte det var något fel med dina frågor men jag vet själv att raka och välmenta frågor kan missuppfattas, just av den enkla anledningen att tonfall, kroppspråk m.m. inte framgår i text.

Håller du inte med om att det i varje fall är värt att försöka undvika sådan onödig friktion? Själv försöker jag i varje fall det, även om jag kanske inte alltid lyckas. Det blir liksom så onödigt att ha en lång diskussion om diskussionen i sig, när man istället kan fokusera på sakfrågan.

shadowfire
2012-10-27, 15:56
...Och skulle de vara "för raka" (vilket jag tycker är absurt, man behöver inte svara om man inte vill!) så bör ju någon med aspergers vara den sista personen som tar illa upp, precis som filmjölk påpekade.
Mikaelj kanske t om kunde haft "tycker du om penisar?" som sista fråga utan att peppo tagit illa upp :p

Det är ju skillnad på grader av aspergers, det är inte direkt så man är antingen eller. Därmed kan du nog inte dra en sådan slutsats att bara är att säga vad man vill hur man vill till någon som har den diagnosen.

Som vanligt när det gäller kommunikation, över nätet eller irl, så får man anpassa dialogen efter vad man pratar om, till vem, beroende på sinnesstämning, samtalsämne, etc etc. Det finns inte ett facit på hur man ska kommunicera och som fungerar i alla lägen. :)

Sniggel
2012-10-27, 15:59
Så här uppfattar jag det:

Mikaelj ställer frågor
Chidde ifrågasätter mikaeljs seriositet
Mikaelj påpekar att chidde inte tillförde något som Mikeal hade nytta av och att han fortfarande ville ha svar på sina frågor (förutsatt att peppo vill svara på dem förstås)
Moben börjar tycka att Mikaelj är dryg
Mikaelj säger att han inte menar att vara dryg
Moben börjar tycka att Mikaelj är ännu drygare
osv...

Ibland har Moben fel. Bara för att många tycker något innebär inte att det är rätt. Jag tycker snarare att folk ska läsa mer noggrannt innan de svarar. Jag är själv skyldig till att inte läsa vissa inlägg ordentligt innan jag svarar. Men jag försöker jobba på det och erkänner när jag insett att mina svar varit ogenomtänkta.

Sniggel
2012-10-27, 16:00
Det är ju skillnad på grader av aspergers, det är inte direkt så man är antingen eller. Därmed kan du nog inte dra en sådan slutsats att bara är att säga vad man vill hur man vill till någon som har den diagnosen.

Som vanligt när det gäller kommunikation, över nätet eller irl, så får man anpassa dialogen efter vad man pratar om, till vem, beroende på sinnesstämning, samtalsämne, etc etc. Det finns inte ett facit på hur man ska kommunicera och som fungerar i alla lägen. :)

Nej precis, därav mitt "kanske".

Sniggel
2012-10-27, 16:03
Håller du inte med om att det i varje fall är värt att försöka undvika sådan onödig friktion? Själv försöker jag i varje fall det, även om jag kanske inte alltid lyckas. Det blir liksom så onödigt att ha en lång diskussion om diskussionen i sig, när man istället kan fokusera på sakfrågan.

Ska man göra som filmjölk lite sarkastiskt uttryckte det då med *kjamizar*?

Nej jag tycker faktiskt att andra får ta och mogna till lite och läsa vad som faktiskt står i Mikaels inlägg.

shadowfire
2012-10-27, 16:08
Ibland har Moben fel. Bara för att många tycker något innebär inte att det är rätt. Jag tycker snarare att folk ska läsa mer noggrannt innan de svarar. Jag är själv skyldig till att inte läsa vissa inlägg ordentligt innan jag svarar. Men jag försöker jobba på det och erkänner när jag insett att mina svar varit ogenomtänkta.

Nej det handlar inte om rätt och fel. Det går inte att säga att någon har rätt eller fel i hur någons budskap uppfattas. Däremot kan man fundera på varför "moben" som du väljer att kalla det reagerar på budskapet. Jag håller med om att folk gärna springer iväg och drar på stora trumman kanske lite väl mycket, men återigen, varifrån kommer reaktionen först?

En reaktion kommer ju inte av en orsak, knappast så att folk sitter och surfar här och väntar på att få vara elaka mot någon som skriver på ett visst sätt. Flera av oss känner ju dessutom micke IRL.

Det behöver inte till en massa smileys o "kjamiz" osv, det är inte det som det handlar om. Däremot så kan korta svar i kombination med sarkasm/ironi med lätthet uppfattas som spydigt.

Jag tror de flesta minns en skäggig, stor, stark styrkelyftare som körde med en sådan jargong på kolo för ett par år sedan. Det var inte helt populärt i alla lägen.

Yes
2012-10-27, 16:09
Så här uppfattar jag det:

Mikaelj ställer frågor
Chidde ifrågasätter mikaeljs seriositet
Mikaelj påpekar att chidde inte tillförde något som Mikeal hade nytta av och att han fortfarande ville ha svar på sina frågor (förutsatt att peppo vill svara på dem förstås)
Moben börjar tycka att Mikaelj är dryg
Mikaelj säger att han inte menar att vara dryg
Moben börjar tycka att Mikaelj är ännu drygare
osv...

Ibland har Moben fel. Bara för att många tycker något innebär inte att det är rätt. Jag tycker snarare att folk ska läsa mer noggrannt innan de svarar. Jag är själv skyldig till att inte läsa vissa inlägg ordentligt innan jag svarar. Men jag försöker jobba på det och erkänner när jag insett att mina svar varit ogenomtänkta.
Där håller jag med dig. Det har blivit lite av att göra en höna av en fjäder.

Ska man göra som filmjölk lite sarkastiskt uttryckte det då med *kjamizar*?

Nej jag tycker faktiskt att andra får ta och mogna till lite och läsa vad som faktiskt står i Mikaels inlägg.
Nej, det behöver man inte alls göra. I det här fallet hade det ju funkat med t.ex "jag är bara nyfiken och skulle vilja veta om... blablabla". Eller nåt liknande. Bara för att förmedla till läsaren vilken sinnesstämning det är frågan om.

Det är inte fel att göra det och det behöver inte bli barnsligt.

shadowfire
2012-10-27, 16:12
Ska man göra som filmjölk lite sarkastiskt uttryckte det då med *kjamizar*?

Nej jag tycker faktiskt att andra får ta och mogna till lite och läsa vad som faktiskt står i Mikaels inlägg.

Tack, men ditt inlägg helt ointressant. Vill jag läsa om Freud kan jag kolla Wikipedia.

(hur uppfattade du mig nu?)

mikaelj
2012-10-27, 16:19
Tack, men ditt inlägg helt ointressant. Vill jag läsa om Freud kan jag kolla Wikipedia.

Men du är inte Yes. Det var inte till dig Sniggel svarade.

(hur uppfattade du mig nu?)

Löjlig. Det du försökte efterlikna var av formen person A -> B -> A. Du är person C, alltså kan du inte göra det du just försökte. Din jämförelse blir helt meningslös.

Samma sak med "/får väl ställa mig till blah blah muppar". Nej, det är också helt felaktigt, för det var ditt första inlägg i tråden. Jag hänvisade till de som skrivit innan.

Försöker du göra dig själv till ett offer för min hemska vrede eller nå't? Just nu gör du bara massa felaktiga liknelser och jämförelser som inte leder någonstans. Vad är syftet? Att man skall tycka synd om dig eller att man skall tycka illa om mig?

_____________

Blir jag missuppfattad för att folk inte förstår sig på helt vanlig logik? Blandar ihop A ^ B med A -> B, samt tar allt som personangrepp?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Predikatlogik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Satslogik

Scratch89
2012-10-27, 16:26
Den enda frågan som jag egentligen uppfattade som dryg var "På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?" som om TS blev ifrågasatt huruvida han hade rätt att misstänka att han hade Aspergers eller ej, typ "lol tro inte att du har Aspbergers!". Det gjorde väl att hela inlägget kändes lika anklagande. Men ja, återigen, jag känner ju dig Mikael och vet vad du menar egentligen.

BelowAverage
2012-10-27, 16:31
mikaelj: Du är otrevlig bara för att du kan och försöker sedan vildsint rättfärdiga det.

De av oss som påpekat din otrevliga attityd har gjort det just för att andra förmodligen misstolkar den för den rena dryghet den framstår som, och inte har märkt ännu att du helt enkelt låter så. Intentionerna du har i skallen spelar ingen som helst roll, för läser man det du skriver utan någon som helst bakgrundskunskap så framtår du som otrevlig.
Jag läser inte in någonting som får dig att framstå värre, tvärtom hade du framstått som ännu otrevligare om jag inte haft uppfattningen sen tidigare att du är skärpt och att många på brädan säger att du är trevlig RL.

Sen försöker du (och flera andra) framställa det som coolt att vara otrevlig genom att påstå att vi andra förespråkar nån slags gullemuffs attityd, vilket mest får dig (er) att framstå som en rebellisk trettonåring som bara kan se allting i svartvitt.
Det har ingenting att göra med att jag tycker man bör "strössla sina inlägg med smileys" och allting att göra med att du har en jävligt arrogant attityd.

Jag brukar också förutsätta att människor vill väl, men du måste såklart försöka få det att låta som att folk som inte håller med dig helt enkelt är bittra.
Ärligt talat, har du ens ställt dig själv frågan "framstår jag kanske som otrevlig" ännu?

Sen ni som försöker rättfärdiga otrevligt beteende med "att personen har aspergers och kanske inte bryr sig", finns det flera diagnoser ni per automatik tycker det är okej att vara mindre trevlig mot?
Är det inte lättare att utgå ifrån att alla vill bli väl bemötta?

Och alla ni som försvarar mikaelj, om det var en helt ny användare som ni inte kände som formulerat sig likadant, hade ni då reagerat annorlunda?

tl;dr:
otrevlig, otrevlig, otrevlig, dryg, dryg, dryg samt pest, kolera, rakvatten och whisky. Och otrevlig.

mikaelj
2012-10-27, 16:31
Den enda frågan som jag egentligen uppfattade som dryg var "På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?" som om TS blev ifrågasatt huruvida han hade rätt att misstänka att han hade Aspergers eller ej, typ "lol tro inte att du har Aspbergers!". Det gjorde väl att hela inlägget kändes lika anklagande.

Jag är väl medveten om vad som är typiskt för människor diagnosticerade med Aspergers syndrom i allmänhet vad gäller sömnsvårigheter: hjärnan går på högvarv, analyserar dagen, och det medför svårigheter att somna. Det är med i beskrivningen av A.S./HFA.

Men jag vet ju inte vad som TS tyckte var problemet med sömnen. Det kunde varit något annat än vad som står i litteraturen. Sånt skiljer sig mycket från människa till människa. Därför undrade jag.

Sniggel
2012-10-27, 16:34
Där håller jag med dig. Det har blivit lite av att göra en höna av en fjäder.


Nej, det behöver man inte alls göra. I det här fallet hade det ju funkat med t.ex "jag är bara nyfiken och skulle vilja veta om... blablabla". Eller nåt liknande. Bara för att förmedla till läsaren vilken sinnesstämning det är frågan om.

Det är inte fel att göra det och det behöver inte bli barnsligt.

Ok. Jag förstår vilken förebyggande effekt det har. Men tycker det är tråkigt att man ska behöva göra det. Jag förstår att Mikaelj hade tjänat på att göra så, men tycker inte det är fel av honom att strunta i hövlighetsmeningarna- Det är ok att vara neutral. IMO (för jag är medveten om att detta är en åsikt, men jag känner starkt för den ;))

Nej det handlar inte om rätt och fel. Det går inte att säga att någon har rätt eller fel i hur någons budskap uppfattas. Däremot kan man fundera på varför "moben" som du väljer att kalla det reagerar på budskapet. Jag håller med om att folk gärna springer iväg och drar på stora trumman kanske lite väl mycket, men återigen, varifrån kommer reaktionen först?

En reaktion kommer ju inte av en orsak, knappast så att folk sitter och surfar här och väntar på att få vara elaka mot någon som skriver på ett visst sätt. Flera av oss känner ju dessutom micke IRL.

Det behöver inte till en massa smileys o "kjamiz" osv, det är inte det som det handlar om. Däremot så kan korta svar i kombination med sarkasm/ironi med lätthet uppfattas som spydigt.

Jag tror de flesta minns en skäggig, stor, stark styrkelyftare som körde med en sådan jargong på kolo för ett par år sedan. Det var inte helt populärt i alla lägen.

Jag sätter mig inte emot att mikealjs inlägg kommer att uppfattas på ett eller annat sätt.
Jag sätter mig emot de reaktioner som sker (även om de kanske känns förväntade), eftersom jag tycker att reaktionerna är värda att kritiseras. Att jag lägger mig i så mycket är för att det fokuserades på att det var mikaelj som borde tänka sig för när jag hellre skulle vilja se att andra tänker sig för.

Jag förstår dock om jag låter dryg när jag kallar vissa för "mob". Det var nämligen så jag uppfattade det. Tycker ofta att så fort en person har gått in och sagt någon åsikt om en person så blir det mer berättigat att folk följer efter i samma bana utan att själva tänka efter vad de tycker. Det tror jag också är anledningen till att så många påpekade mikaelj:s dryghet. En typ av kedjereaktion orsakad av mer eller mindre en slump.
Om jag är dryg när jag gör så (kallar folk för "mob") kan jag köpa. Det var faktiskt lite provokativt av mig.

Tack, men ditt inlägg helt ointressant. Vill jag läsa om Freud kan jag kolla Wikipedia.

(hur uppfattade du mig nu?)

Tyvärr ser jag inte likheten mellan ditt svar och den situation som mikaelj befann sig i när han svarade.

Sniggel
2012-10-27, 16:38
Den enda frågan som jag egentligen uppfattade som dryg var "På vilket sätt är sömnproblem typiskt för en Aspergerdiagnos?" som om TS blev ifrågasatt huruvida han hade rätt att misstänka att han hade Aspergers eller ej, typ "lol tro inte att du har Aspbergers!". Det gjorde väl att hela inlägget kändes lika anklagande. Men ja, återigen, jag känner ju dig Mikael och vet vad du menar egentligen.

What??? Tycker du verkligen det?
Behöver du verkligen känna till Mikaelj:s personlighet för att inse att frågan inte är illa menad?

Jag tycker det var en fråga av akademisk natur. Vilket ju är att förvänta när man diskuterar en diagnos. För det behöver man inte känna personen bakom inlägget.

edit: Jag tror faktiskt jag fick mig en funderare. Jag kanske förväntar mig att folk ska vara alldeles för logiska och verkligheten ser inte ut så. Många är väldigt sociala/emotionella och tolkar in för mycket och man kanske bör ta hänsyn till det.
Ska gå och träna och fundera på om det kanske ligger något i det ni säger.

shadowfire
2012-10-27, 16:42
Din jämförelse blir helt meningslös.

Du har fel.
(nu nyttjar jag ett annat ordval du brukar ha, känslan man får där är att någon tar sig rätten att bestämma vad som är rätt eller fel. Inte att man är av annan åsikt). Det var enbart exempel på att man kan säga en sak på flera sätt och få budskapet att uppfattas och tolkas på väldigt olika sätt.

Samma sak med "/får väl ställa mig till blah blah muppar". Nej, det är också helt felaktigt, för det var ditt första inlägg i tråden. Jag hänvisade till de som skrivit innan.
Min poäng är att kalla folk muppar bara för att de har en från sin egen ståndpunkt avvikande åsikt kanske inte ökar på ödmjukheten överlag? Eller?

Försöker du göra dig själv till ett offer för min hemska vrede eller nå't? Just nu gör du bara massa felaktiga liknelser och jämförelser som inte leder någonstans. Vad är syftet? Att man skall tycka synd om dig eller att man skall tycka illa om mig?

Inget dera. Jag hade hoppats på att skapa lite reflektion och ett försök till dörröppning från ditt håll. :) .. Alltså att man ibland kan uppfattas på ett tokigt sätt hör till, framför allt i textform typ sms, internet osv. Jag har fått be om ursäkt till en del personer bara på kolo där jag uttryckt mig med lite ironi osv som tyvärr tolkades galet. Det är dock mycket lättare att vara kort, ironisk, sarkastisk osv gentemot folk som känner mig. De vet ju att det sitter en happychap bakom skärmen ändå :)

Oavsett så bör man vara lyhörd för hur man uppfattas. Sedan får man såklart värdera själv om man bryr sig eller inte. Håller du med något av detta?

Spartansk
2012-10-27, 16:49
Och alla ni som försvarar mikaelj, om det var en helt ny användare som ni inte kände som formulerat sig likadant, hade ni då reagerat annorlunda?

Ja.

mikaelj
2012-10-27, 16:49
Du har fel.
(nu nyttjar jag ett annat ordval du brukar ha, känslan man får där är att någon tar sig rätten att bestämma vad som är rätt eller fel. Inte att man är av annan åsikt). Det var enbart exempel på att man kan säga en sak på flera sätt och få budskapet att uppfattas och tolkas på väldigt olika sätt.

OK, men du HAR objektivt helt utifrån fel. Du KAN inte göra en jämförelse, för det är helt annan situation. Det är helt poänglöst att komma med såna exempel.

Inget dera. Jag hade hoppats på att skapa lite reflektion och ett försök till dörröppning från ditt håll. :)

Reflektion, dörröppning, och där fick jag BINGO. Har du några fler klyschor?

Vad är det för reflektion och dörröppning du ville ha? Dörröppning att jag skulle säga att "nä, du tillhör inte dem, du är bra, och oj, då kanske alla andra också är bra?"? Men det gör du ju inte heller, för jag hänvisade till en grupp människor (de som tidigare skrivit i tråden) som du inte är inkluderad i, så jag förstår överhuvudtaget inte varför DU tog åt dig. Du hade överhuvudtaget ingenting alls med det jag skrev att göra.

Oavsett så bör man vara lyhörd för hur man uppfattas. Sedan får man såklart värdera själv om man bryr sig eller inte. Håller du med något av detta?

Är nivån bland debattörerna så låg på Kolozzeum att de inte klarar av grundläggande diskussionsregler så tänker i alla fall inte jag sänka mig till den nivån.

Jag tycker det var en fråga av akademisk natur. Vilket ju är att förvänta när man diskuterar en diagnos. För det behöver man inte känna personen bakom inlägget.

Exakt!

Återigen klarar folk inte av att skilja sak från person. Det är beklagligt. Ni som har klagat på mig: hur gör ni när ni diskuterar i verkliga livet? Tar ni alla påpekanden någon gör som personangrepp?

Jag kanske förväntar mig att folk ska vara alldeles för logiska och verkligheten ser inte ut så. Många är väldigt sociala/emotionella och tolkar in för mycket.

Som sagt. Folk vet inte hur man diskuterar.

shadowfire
2012-10-27, 16:55
Om jag är dryg när jag gör så (kallar folk för "mob") kan jag köpa. Det var faktiskt lite provokativt av mig.

Jag uppfattade nog inte ditt ordval om mob som provokativt där, men det var nog mest för att du inläggen omkring skrivit på ett utvecklande sätt eller vad man ska säga utan sarkasm. Det är lättare att läsa in sinnesstämningen över nätet på så vis. Däremot förstod jag inte inlägget om att folk skulle mogna för att de tolkar budskap på ett icke önskvärt sätt, där tappade jag dig.

Summa summarum är att man kan säga ett och samma budskap på flera olika sätt. "Jag tycker inte om maten" - "Jag har ätit godare mat innan". "Detta smakade lite speciellt". "Maten smakar vidrigt och skitäcklig".

Fruktansvärt offtopic på tråden dock, detta ämne om hur man kommunicerar över nätet (och hur det uppfattas) borde förtjäna en egen tråd och denna tråd borde rensas.

filmjölk
2012-10-27, 16:56
Höjden av konstighet borde vara nådd nu :) Gnälla på mikaelJ för att han beter sig "Aspergigt" i en tråd just för personer med Asperger.

Sniggel
2012-10-27, 17:00
Tvungen att posta en bild på en av de de mest extrema emotionella (irrationella) reaktioner jag hört talas om.

Här är en väldigt harmlös fråga:

http://4.bp.blogspot.com/_lcDVkHBr95E/S8Dbuoz_2fI/AAAAAAAAA5s/RwTnxzTJZXs/s1600/atheist-billboard.jpg

Den, med flera skapade väldigt starka reaktioner och många (religiösa) kände sig attackerade trots att den inte på något vis attackerade religion.
Nu har detta kanske inte så mycket med denna diskussion att göra eftersom exemplet är så extremt. :D

Sorry för offtopic (eller ska jag säga offofftopic :P)

Fruktansvärt offtopic på tråden dock, detta ämne om hur man kommunicerar över nätet (och hur det uppfattas) borde förtjäna en egen tråd och denna tråd borde rensas.

Höjden av konstighet borde vara nådd nu :) Gnälla på mikaelJ för att han beter sig "Aspergigt" i en tråd just för personer med Asperger.

Haha +2 :P

NNIF
2012-10-27, 17:05
Och alla ni som försvarar mikaelj, om det var en helt ny användare som ni inte kände som formulerat sig likadant, hade ni då reagerat annorlunda?



Nej.

Personen ifråga kanske har aspergers eller något liknande själv. Man behöver inte anta det värsta tänkbara om folk, i synnerhet inte på ett internetforum. Här håller jag starkt med mikaelj, vad har ni för människosyn? Är man per default en skitstövel till motsatsen bevisats, eller tvärtom?

Det många verkar missa är att mikaelj faktiskt blottade sin agenda i sitt första svar i tråden där man faktiskt ser att han är genuint intresserad av detta ämne. Därmed bör man väl anse att även hans andra post existerar just för att han är intresserad.

Dessutom, jag vet knappt något om mikaelj personligen annat än att han är en fena på styrketräning.

Ni gör en höna av en fjäder och detta är tamef*n den tråd med värst off topic jag bevittnat någonsin tror jag.

BelowAverage
2012-10-27, 17:18
Ja.

Kan du då se någon logik i att man påpekar varför någons uppförande hade kunnat tolkas illa av någon som inte *känner* denne?
Det är vad jag velat poängtera.


Är nivån bland debattörerna så låg på Kolozzeum att de inte klarar av grundläggande diskussionsregler så tänker i alla fall inte jag sänka mig till den nivån.

Du står högre än samtliga som inte är av samma åsikt som du?


Återigen klarar folk inte av att skilja sak från person. Det är beklagligt. Ni som har klagat på mig: hur gör ni när ni diskuterar i verkliga livet?

Brukar vara öppen och försöka se saker från den andres synvinkel innan jag börjar kalla dem för muppar etc.
Om någon säger att jag är otrevlig brukar jag fundera på varför, om det kan vara så och har ibland kommit fram till "fan, ***** hade ju rätt!"


Tar ni alla påpekanden någon gör som personangrepp?

Nej. Nästan aldrig, snarare. Då är det ju enkelt att tyda sarkasm och även "vänskaplig elakhet".
Annorlunda är det på ett forum där man diskuterar med totala främlingar. Vilket du inte verkar ha förstått.



Som sagt. Folk vet inte hur man diskuterar.
Nej, men jag lär mig sakta.
Steg #1 är att kalla eb bra post helt ointressant och onödig
Steg #2 är att kalla de som inte håller med mig för muppar.
Steg #3 är att inte vilja sänka mig till deras nivå
Steg #4 är att föra en monolog

NNIF: jag antog inte det värsta tänkbara vilket jag redan skrivit, jag skrev att det är bra att förtydliga sina avsikter. Inte för att jag tror att en massa andra människor har en hemsk människosyn utan för att undvika onödiga missförstånd.
Du gör en höna av en fjäder när du får det att låta som att vi andra tror det värsta tänkbara om andra.

+1 på samtliga som påpekat att ämnet behöver en egen tråd. ;P

NNIF
2012-10-27, 17:21
NNIF: jag antog inte det värsta tänkbara vilket jag redan skrivit, jag skrev att det är bra att förtydliga sina avsikter. Inte för att jag tror att en massa andra människor har en hemsk människosyn utan för att undvika onödiga missförstånd.
Du gör en höna av en fjäder när du får det att låta som att vi andra tror det värsta tänkbara om andra.




vad är anledningen till missförstånd då? Jo kanske att man tror saker om folk som inte stämmer?

jag har inte skrivit 10 inlägg om det heller så ingen höna.. kanske en liten kyckling, men ingen höna (än)

Spartansk
2012-10-27, 17:21
Kan du då se någon logik i att man påpekar varför någons uppförande hade kunnat tolkas illa av någon som inte *känner* denne?
Det är vad jag velat poängtera.

Jag tänkte fel. Jag menade "nej". Jag hade alltså inte reagerat annorlunda.

Morty
2012-10-27, 17:29
Jag tänker ganska ofta på detta:
Dessutom kan man inte poängtera nog att på Kolozzeum är vi snälla mot varandra Tyvärr har det dykt upp en del små mobbare som gärna vill göra sig dryga på andras bekostnad - ser ni sånt ska ni rapportera det. Staffen kommer då att ta itu med vederbörande.

Att skriva inlägg som är helt känslomässigt frånkopplade och sedan besvara folks åsikter med att de helt enkelt har fel/skriver 100% irrelevanta inlägg utan att någonsin argumentera för sin sak eller på annat sätt bidra till diskussionen ser jag omöjligen hur det kan bidra till att vara snälla mot varandra.

Dessutom försöker jag ha i åtanke, sedan jag fick reda på att en person i min närhet är HSP (och själv har en släng av det), att det faktiskt finns fler personer som kan ta extremt illa vid sig (och må dåligt en längre tid) av inlägg som tolkas som dryga.

Det är inte svårt att anstränga sig lite, lite för att det ska bli roligare diskussioner som ger mer utan att nån blir ledsen.

BelowAverage
2012-10-27, 17:39
vad är anledningen till missförstånd då? Jo kanske att man tror saker om folk som inte stämmer?


Tror saker om folk som inte stämmer? Ja, det gör vi allihop i olika situationer.
Precis därför jag poängterade i mitt första inlägg att det varit bättre om mikaelj förtydligade att han menade väl så inte TS skulle missförstå.
Det betyder inte att jag missförstod, inte heller att TS skulle göra det - men chansen fanns. Det kan vara bra att ha i åtanke.
Är väl inte helt fel att vara rak när man tilltalar någon som inte ligger på samma våglängd socialt? Så slipper man besväret att gissa avsikter.
Fast då kan man kanske be om ursäkt för att man låter burdus, iallafall när ämnet är personligt.

Eller skall allt vara gullegull i alla trådar? Kan inte något diskuteras sakligt?
Fick jag till svar. Tycker mikaelj överreagerar på en rätt snäll poängtering. Och man kan diskutera sakligt utan att vara burdus och utan "gullegull".


jag har inte skrivit 10 inlägg om det heller så ingen höna.. kanske en liten kyckling, men ingen höna (än)
En halv fjäder då. Det kanske inte är ett hårklyveri? ;)

Greenlight
2012-10-27, 17:41
orkar inte läsa allt i tråden..

Jag har själv Asberger + ADD, fick diagnoserna för drygt ett år sedan.. dom har hjälpt mig grymt mycket!

läste att du haft problem med sömnproblem, det har jag haft hela livet.. är 27 år idag, äter sen något år tillbaka lergigan till kvällen, och sen i våras metamina för min ADD.

Livet har blivit från att försöka klara av dagen till att nu ha en fin framtidstro.
pluggar nu in gymnasiet.

filmjölk
2012-10-27, 17:41
Det mikaelJ gjort sig skyldig till här är att ha ställt en rad genuint intresserade frågor, och när han blev påhoppad, först då svarade han med att bli elak. Återigen, det är en tråd för personer med Aspergers. Att folk här ställer udda frågor som kan missuppfattas, eller beter sig utanför vanliga sociala normer, eller inte formulerar sig för att någon inte skall bli trampad på tårna, det får vi helt enkelt ta. Det hör till diagnosen. Så skärpning för faaan.

Oxe
2012-10-27, 17:42
Vems fel är det att nåt tolkas fel, den som skrivit det rakt eller den som läser in en massa hjärnspöken ifrågan och tolkar den godtyckligt ?

NNIF
2012-10-27, 17:43
Tror saker om folk som inte stämmer? Ja, det gör vi allihop i olika situationer.
Precis därför jag poängterade i mitt första inlägg att det varit bättre om mikaelj förtydligade att han menade väl så inte TS skulle missförstå.
Det betyder inte att jag missförstod, inte heller att TS skulle göra det - men chansen fanns. Det kan vara bra att ha i åtanke.



och som jag skrev, mikaelj's första inlägg i denna tråd borde ha satt hans agenda ganska klar, han är intresserad och ställer frågor. Han mobbar eller ifrågasätter inte.

mikaelj
2012-10-27, 17:52
+1 på Oxe. Och tack Filmjölk.

orkar inte läsa allt i tråden..

Jag har själv Asberger + ADD, fick diagnoserna för drygt ett år sedan.. dom har hjälpt mig grymt mycket!

läste att du haft problem med sömnproblem, det har jag haft hela livet.. är 27 år idag, äter sen något år tillbaka lergigan till kvällen, och sen i våras metamina för min ADD.

Livet har blivit från att försöka klara av dagen till att nu ha en fin framtidstro.
pluggar nu in gymnasiet.

Grymt att höra! Det måste vara en riktigt livsförändrare. Du skriver att det hjälpt dig: vad är det för saker som du gjort som hjälpt dig, utöver medicineringen? Samtalsterapi? Böcker? Annat?

Lergigan är en antihistamin. Blir du inte väldans groggy dagen efter? Vet att man blir det av Atarax. Och, kan du dela med dig av vad det är för sömnproblem du haft? Tänker för mycket? Eller bara "kan inte somna"? Hur svåra har sömnproblemen varit?

Det finns förresten ett test på http://rdos.net/Aspie-quiz/ som liknar en del av självskattningsformulären. Hur ser ditt resultat ut?

WHITEFOLKS
2012-10-27, 17:54
orkar inte läsa allt i tråden..

Jag har själv Asberger + ADD, fick diagnoserna för drygt ett år sedan.. dom har hjälpt mig grymt mycket!

läste att du haft problem med sömnproblem, det har jag haft hela livet.. är 27 år idag, äter sen något år tillbaka lergigan till kvällen, och sen i våras metamina för min ADD.

Livet har blivit från att försöka klara av dagen till att nu ha en fin framtidstro.
pluggar nu in gymnasiet.

På vilket sätt har samhället hjälpt dig?

Greenlight
2012-10-27, 18:25
+1 på Oxe. Och tack Filmjölk.



Grymt att höra! Det måste vara en riktigt livsförändrare. Du skriver att det hjälpt dig: vad är det för saker som du gjort som hjälpt dig, utöver medicineringen? Samtalsterapi? Böcker? Annat?

Lergigan är en antihistamin. Blir du inte väldans groggy dagen efter? Vet att man blir det av Atarax. Och, kan du dela med dig av vad det är för sömnproblem du haft? Tänker för mycket? Eller bara "kan inte somna"? Hur svåra har sömnproblemen varit?

Det finns förresten ett test på http://rdos.net/Aspie-quiz/ som liknar en del av självskattningsformulären. Hur ser ditt resultat ut?

jag har haft stora problem med kraftig ångest, rastlöshet, fokus, sociala delen mm..
sömnproblemen ledde till -> från början när jag va runt 18-19 år hade jag jätteproblem med att sova i perioder(även sen många år tillbaka) uppfattade själv att jag inte fick någon hjälp via psyk.
jag började leta efter olagliga alternativ.. droger provade det mesta inget funkade som jag ville... av till exempel cannabis blev jag "snurrig"
men så en dag när jag provade amfetamin(inte för att sova, utan av ren desperation kanske) så kände jag för första gången i livet att jag kände för att leva.. ångesten och rastlösheten försvann. jag kände att jag kunde funka bättre i sociala sammanhang...
det funkade ett tag sen kraschade hela livet när jag va 22år.. ingen bostad kraftiga missbruksproblem mm..
när jag va 24 åkte jag in på ett 3 år fängelsestraff för grov misshandel mm..
när jag va 26 kom jag till ett behandlingshem där jag fick mina diagnoser och en del hjälp med frågorna runt mig själv.
har idag varit drogfri i 3 år, har egen lägenhet .. plyggar in gymnasiet och tror på framtiden.
det som fick mig att vilja gå en nya väg va att jag var så jävla trött på alla falska människor man hade runt omkring sig, och att man till slut va beroende av nikotin alkohol amfetamin mm, jävligt jobbigt att varje dag hela tiden jaga efter droger... till slut blev jag så jävla trött på livet och va kraftigt motiverad till ett liv utan droger och skaffa mig ett liv jag trivs med.

jag har till exempel en gemensam lägenhet bunden till mig så att jag för hjälp när/om jag behöver.. samtalsterapi fick jag med men behöver inte det idag..
har än så länge aktivitetersättning genom FK

lergigan och atarax är de rogivande/sömn mediciner av de utan "benso" som jag blir minst trött dagen efter, nackdelarna med lergigan är att för mig tar det 2-3 timmar innan jag kan sova på dom, och dagar jag inte äter metamina så blir jag sjukligt hungrig av lergigan(så måste äta för att kunna sova ungefär)

däremot de flesta andra rogivande likt theralen, nosinan mm blir jag groggy på dagen efter

hoppas detta hjälpt något!
fråga mer så skriver jag när jag orkar å har tid
mvh

Doctor Snuggles
2012-10-27, 19:04
Tycker det alltid är lika lustigt när någon säger att de är drogfria, för att sedan rabbla upp vilka mediciner de använder.
Metamina är (i princip) amfetamin t.ex. ;)

Skämt åsido, trevligt att du hittat en vardag som fungerar, och håll dig borta från benzo. :)

Mantus
2012-10-27, 19:34
edit: Jag tror faktiskt jag fick mig en funderare. Jag kanske förväntar mig att folk ska vara alldeles för logiska och verkligheten ser inte ut så. Många är väldigt sociala/emotionella och tolkar in för mycket och man kanske bör ta hänsyn till det.
Ska gå och träna och fundera på om det kanske ligger något i det ni säger.

Jag tror inte ordet "logisk" är det ord du egentligen söker. Det du vill förmedla är nog snarare " jag blev förbryllad när jag just insåg att folk har olika referensramar och tolkar ett uttalande olika".
Det kan finnas mer eller mindre logiska tolkningar av ett uttalande men att ge sig själv ett tolkningsföreträde och kalla det den logiska tolkningen och benämna andra som tolkar annorlunda som emotionella är väl just att uppvisa en sådan emotionell ståndpunkt du blir brydd över hos andra?

Märk väl att jag inget säger om den mest logiska tolkningen i det här fallet i sig. Utifrån den förkunskap jag har i frågan gällande MikaelJ:s forumperson och kolozzeums sociala uppbyggnad osv så gjorde jag en liknande tolkning som du gjorde men jag blir heller inte förvånad över att andra tolkar uttalandet på ett annat sätt för mig (att inte tro att det finns ett otal olika tolkningar beroende på den kontext man läser uttalandet mot vore nämligen högst ologiskt i sammanhanget). Man får, för att bäst kunna argumentera och föra en vettig diskussion, se till att försöka förutse de möjliga tolkningar ett uttalande kan leda till i den sociala kontext där det tolkas.

Trashcan
2012-10-27, 19:36
Hur får man diagnos som vuxen? Vi har lite misstankar om att tjejen har mild aspergers. Hennes lillebror fick diagnos för ett par år sedan (13 år). Hennes farsa är uppenbart fall även om han inte har någon diagnos.

mikaelj
2012-10-27, 19:38
Hur får man diagnos som vuxen? Vi har lite misstankar om att tjejen har mild aspergers. Hennes lillebror fick diagnos för ett par år sedan (13 år). Hennes farsa är uppenbart fall även om han inte har någon diagnos.

Kontakta din husläkare som skriver en remiss för neuropsykiatrisk undersökning på din lokala psykiatriska klinik. Beroende på var du bor i landet kan du få vänta allt från 3 månader till 3 år.

Greenlight
2012-10-27, 20:05
Tycker det alltid är lika lustigt när någon säger att de är drogfria, för att sedan rabbla upp vilka mediciner de använder.
Metamina är (i princip) amfetamin t.ex. ;)

Skämt åsido, trevligt att du hittat en vardag som fungerar, och håll dig borta från benzo. :)

ja det är trevligt med ett intressant liv..
tycker det är mer lustigt att vissa folk inte "förstår" skillnad på droger och medicin :smash: skämt åsido ;)

benzo är inget för mig, vilket som.

metamina är dex-amfetamin, amfetamin består av dex-amfetamin + levo-amfetamin.

Doctor Snuggles
2012-10-27, 20:51
ja det är trevligt med ett intressant liv..
tycker det är mer lustigt att vissa folk inte "förstår" skillnad på droger och medicin :smash: skämt åsido ;)

benzo är inget för mig, vilket som.

metamina är dex-amfetamin, amfetamin består av dex-amfetamin + levo-amfetamin.

Ja, jag vet att metamina är dex, och ena isomeren av amfetamin. Effekten är kortvarigare och lite snällare än amfetamin, men man kan fortfarande bli hög på det.
Du kan få rent amfetamin från farbror doktor (även om det är svårt) också.
Enda skillnaden mellan droger från doktorn och droger från gatan är att det förstnämnda har garanterat innehåll. Du kanske är fri från ett drogberoende som sänker ditt liv, men du är inte drogfri. ;)
Alltså jag har inga moraliska betänkligheter, bara att jag tycker det är lustigt att många verkar tycka att bara för att bruket är kontrollerat och pillrerna kommer från doktorn, så är det helt plötsligt inte droger. Rent tekniskt så skulle man kunna självmedicinera kontrollerat med t.ex. amfetamin från gatan, även om det förstås är bökigare och olagligt. Inget riktat till dig personligen, f.ö.

Greenlight
2012-10-27, 21:13
vi har helt enkelt olik definition vad gäller ordet droger.. vem som har mest "rätt"(ordboken) där spelar mig mindre roll.

jag är trygg i att äta mina mediciner och kalla mig drogfri, dock ej medicinfri..

kallar jag en diabetiker för drogfri? det gör jag, om det handlar om insulin vill säga..

jag känner inte av någon höghet på metamina.. därimot funkar hjärnan och livet.

Tolkia
2012-10-27, 21:24
Mitt intryck är att de flesta menar "icke missbrukare/drogberoende" när de skriver "drogfria". Mitt intryck är även att majoriteten uppfattar att/när det är vad som avses.

Jag tycker att det är fånigt att göra sig lustig över att folk behöver mediciner.

Greenlight
2012-10-27, 21:31
Mitt intryck är att de flesta menar "icke missbrukare/drogberoende" när de skriver "drogfria". Mitt intryck är även att majoriteten uppfattar att/när det är vad som avses.

Jag tycker att det är fånigt att göra sig lustig över att folk behöver mediciner.

Tack och bra skrivet :) men det finns ju de som är fyrkantigare än en kvadrat

Doctor Snuggles
2012-10-28, 03:13
Mitt intryck är att de flesta menar "icke missbrukare/drogberoende" när de skriver "drogfria". Mitt intryck är även att majoriteten uppfattar att/när det är vad som avses.

Jag tycker att det är fånigt att göra sig lustig över att folk behöver mediciner.

Vem gör sig lustig över att folk behöver mediciner?

Doctor Snuggles
2012-10-28, 03:25
vi har helt enkelt olik definition vad gäller ordet droger.. vem som har mest "rätt"(ordboken) där spelar mig mindre roll.

jag är trygg i att äta mina mediciner och kalla mig drogfri, dock ej medicinfri..

kallar jag en diabetiker för drogfri? det gör jag, om det handlar om insulin vill säga..

jag känner inte av någon höghet på metamina.. därimot funkar hjärnan och livet.

Skulle du ta "kliniska" mängder (d.v.s. små) av amfetamin så skulle du inte heller bli hög. Skulle du ta stora mängder av metamina så skulle du få ett rus, även om det kanske inte vore lika bra som på amfetamin (det är ju bl a av den anledningen som det tagits fram). Folk säljer metamina och ritalin på svarta marknaden i just det syftet. Att något är ett läkemedel gör inte att det är svårare att bli beroende av det. Benzo är ett bra exempel.
Återigen, det var bara en reflektion över språkbruk och synsätt på droger vs mediciner (som bland annat härstammar från en moralistisk syn på droger), och inte en värdebedömning av dig, eller det faktum att du tar medicin. Du ska förstås göra vad du behöver för att må bra.

Ska vi vara petnoga vad gäller definitioner, så betyder drog
"en substans, syntetisk eller icke-syntetisk, som har psykogen effekt och inte primärt intas för näringens skull."
Du syftar nog snarast på illegala droger, d.v.s. narkotika.

Men, men, nog om detta, tillräckligt med OT.

Greenlight
2012-10-28, 08:53
Skulle du ta "kliniska" mängder (d.v.s. små) av amfetamin så skulle du inte heller bli hög. Skulle du ta stora mängder av metamina så skulle du få ett rus, även om det kanske inte vore lika bra som på amfetamin (det är ju bl a av den anledningen som det tagits fram). Folk säljer metamina och ritalin på svarta marknaden i just det syftet. Att något är ett läkemedel gör inte att det är svårare att bli beroende av det. Benzo är ett bra exempel.
Återigen, det var bara en reflektion över språkbruk och synsätt på droger vs mediciner (som bland annat härstammar från en moralistisk syn på droger), och inte en värdebedömning av dig, eller det faktum att du tar medicin. Du ska förstås göra vad du behöver för att må bra.

Ska vi vara petnoga vad gäller definitioner, så betyder drog
"en substans, syntetisk eller icke-syntetisk, som har psykogen effekt och inte primärt intas för näringens skull."
Du syftar nog snarast på illegala droger, d.v.s. narkotika.

Men, men, nog om detta, tillräckligt med OT.

förstår hur du menar..

jag ska tillägga att jag anser att mediciner är just mediciner när man intar den efter läkarens rekommendation.
gör man inte det utan missbrukar medicinen så anser jag att man är en missbrukare

mn8eii
2012-10-28, 09:43
Ska vi vara petnoga vad gäller definitioner, så betyder drog
"en substans, syntetisk eller icke-syntetisk, som har psykogen effekt och inte primärt intas för näringens skull."
Du syftar nog snarast på illegala droger, d.v.s. narkotika.

Men, men, nog om detta, tillräckligt med OT.

Och ska vi vara riktigt petnoga är den ursprungliga definitionen av narkotika 'en substans, syntetisk eller icke-syntetisk, som har psykoaktiv sövande effekt.'

Ordet narkotika har dock våldtagits av rättsväsendet och syftar inom juridiken på alla 'illegala droger'.

tjing
2012-10-28, 11:24
Ritalin och concerta är ju mediciner som även medelsvensson blir glad av i mindre mängder, just p g a effekt i belöningssystemet.

tuthpicker
2012-10-28, 11:32
Ritalin och concerta är ju mediciner som även medelsvensson blir glad av i mindre mängder, just p g a effekt i belöningssystemet.

Ja men det avtar dock rätt snabbt om man inte hela tiden höjer dosen precis som med andra cs, de första 2 veckorna är underbara sen när man vant sig vid dosen känner man inte speciellt mycket längre, faktum är att vissa läkare hävdar att vid det stadiet avtar den.possitiva effekten vad gäller effekten på adhd och add, slutade med den skiten då jag tillslut enbart hade bieffekter som t.ex paranoia och aggresiva kännslo utbrott.

Mvh

tjing
2012-10-28, 11:34
Mmjo, fasta (+ kaffe) är en otippad kombo jag tror kan fungera mot ADHD/ADD också genom liknande effekter i hjärnan som med mediciner.

tuthpicker
2012-10-28, 12:02
Mmjo, fasta (+ kaffe) är en otippad kombo jag tror kan fungera mot ADHD/ADD också genom liknande effekter i hjärnan som med mediciner.

Ja det kan jag helt klart skriva under på, dricker själv kaffe i perioder ju för att efter ett tag blir toleransen så pass hög att det knappt biter och stressen tar över, tror inte man kommer förbi det där, tyvärr om man inte äter i perioder typ 2v on 2v off

Doctor Snuggles
2012-10-28, 12:21
Ja men det avtar dock rätt snabbt om man inte hela tiden höjer dosen precis som med andra cs, de första 2 veckorna är underbara sen när man vant sig vid dosen känner man inte speciellt mycket längre, faktum är att vissa läkare hävdar att vid det stadiet avtar den.possitiva effekten vad gäller effekten på adhd och add, slutade med den skiten då jag tillslut enbart hade bieffekter som t.ex paranoia och aggresiva kännslo utbrott.

Mvh

Har aldrig hört att den positiva effekten försvinner efter 2 veckor. Visst höjs toleransen, men syftet är ju att täppa till ett hål i den egna signalsubstansmetabolismen vilket hypotetiskt innebär att eventuellt rus försvinner (nu får ju de flesta med ADHD inte ett rus vid kliniska doser), medan bara den medicinska effekten kvarstår.
Det finns ju dock sätt att komma runt detta, någorlunda, vilket är att cykla intaget, d.v.s. ta uppehåll. Sedan så finns det också mediciner, s.k. nmda-antagonister, som reverserar tolerans.
Många upplever dock tyvärr bieffekter från amfetamin-liknande mediciner. Det som antagligen har minst bieffekter är faktiskt rent amfetamin, men det är som sagt svårt att få på recept/licens i sverige.

tuthpicker
2012-10-28, 12:29
Har aldrig hört att den positiva effekten försvinner efter 2 veckor. Visst höjs toleransen, men syftet är ju att täppa till ett hål i den egna signalsubstansmetabolismen vilket hypotetiskt innebär att eventuellt rus försvinner (nu får ju de flesta med ADHD inte ett rus vid kliniska doser), medan bara den medicinska effekten kvarstår.
Det finns ju dock sätt att komma runt detta, någorlunda, vilket är att cykla intaget, d.v.s. ta uppehåll. Sedan så finns det också mediciner, s.k. nmda-antagonister, som reverserar tolerans.

Som transportör för att förstärka signaler i mellan recptorn och signalsunstanser ja, problemet är väl att antalet receptorer ökar ju mer signalsubstanster som utsöndras, tror där problemet ligger.

Jo då visst får dom ett rus precis som alla andrq, där är det nog ingen skillnad, däremot ett allmänt missförstånd att folk med dessa problem blir lugna ochvfår ett annorlunda gensvar, det stämmer dock inte vi reagerar precis likadant, vi blir ju alla mer fokuserad på dessa moderata doser oavsett adhd eller ej.

Mvh

Doctor Snuggles
2012-10-28, 13:02
Som transportör för att förstärka signaler i mellan recptorn och signalsunstanser ja, problemet är väl att antalet receptorer ökar ju mer signalsubstanster som utsöndras, tror där problemet ligger.

Jo då visst får dom ett rus precis som alla andrq, där är det nog ingen skillnad, däremot ett allmänt missförstånd att folk med dessa problem blir lugna ochvfår ett annorlunda gensvar, det stämmer dock inte vi reagerar precis likadant, vi blir ju alla mer fokuserad på dessa moderata doser oavsett adhd eller ej.

Mvh

Nja, folk med ADHD får ett rus men vanligtvis först på högre doser. Men även hos icke-bokstavsbarn så är ju det en individuell fråga vilka doser som behövs. Dessutom så är väl den gängse hypotesen att det är inte en generell lägre nivå av dopamin/noradrenalin det handlar om, utan blott i vissa specifika delar av hjärnan. Just den subjektiva bedömningen av "lugn" handlar kanske mer om att just kunna fokusera och känna sig mer normal, stresstålig osv. Dopamin har ju ganska många olika funktioner i hjärnan.

Manta
2012-10-28, 13:11
Som transportör för att förstärka signaler i mellan recptorn och signalsunstanser ja, problemet är väl att antalet receptorer ökar ju mer signalsubstanster som utsöndras, tror där problemet ligger.

Fast en ökad mängd receptorer skulle ju knappast leda till minskad effekt/tolerans. Snarare tvärtom.

filmjölk
2012-10-28, 14:26
Först mobbar vi MikaelJ för att han beter sig aspergigt i en aspergtråd. Sedan kör vi en illa dold drogliberal agenda där vi snart glider in på hasch, nu fattas bara SD, Per Ström, "men kristna då?", djuuuupa böj och rasbiologi så har vi gått såpass OT att vi komprimerat Kolozzeums senaste 4 år i en enda tråd. Starkt jobbat.

Duffman
2012-10-28, 14:58
Först mobbar vi MikaelJ för att han beter sig aspergigt i en aspergtråd. Sedan kör vi en illa dold drogliberal agenda där vi snart glider in på hasch, nu fattas bara SD, Per Ström, "men kristna då?", djuuuupa böj och rasbiologi så har vi gått såpass OT att vi komprimerat Kolozzeums senaste 4 år i en enda tråd. Starkt jobbat.

Ett tag trodde jag nästan att jag gått in på Hififorum igen... :)

Doctor Snuggles
2012-10-28, 15:27
Först mobbar vi MikaelJ för att han beter sig aspergigt i en aspergtråd. Sedan kör vi en illa dold drogliberal agenda där vi snart glider in på hasch, nu fattas bara SD, Per Ström, "men kristna då?", djuuuupa böj och rasbiologi så har vi gått såpass OT att vi komprimerat Kolozzeums senaste 4 år i en enda tråd. Starkt jobbat.

Filmjölk är kolloz egna godwin's law.

tjing
2012-10-28, 17:00
Först mobbar vi MikaelJ för att han beter sig aspergigt i en aspergtråd. Sedan kör vi en illa dold drogliberal agenda där vi snart glider in på hasch, nu fattas bara SD, Per Ström, "men kristna då?", djuuuupa böj och rasbiologi så har vi gått såpass OT att vi komprimerat Kolozzeums senaste 4 år i en enda tråd. Starkt jobbat.

Men seriöst?

Kolla hur många som får i sig amfetamin-liknande stimulantia via PWO's när de styrketränar ;)

Folk mår gött av att vara relativt lagom stimulerade och så är det med den saken. Fast jag undrar om inte män dras mer till stimulanter eftersom katekolaminer samverkar med och driver testosteron, vilket kan vara en kraftfull känsla av välbehag och att känna sig levande. Lite samma effekt som när folk tänder till i slagsmål.

filmjölk
2012-10-28, 17:11
Men seriöst?

Kolla hur många som får i sig amfetamin-liknande stimulantia via PWO's när de styrketränar ;)

Folk mår gött av att vara relativt lagom stimulerade och så är det med den saken. Fast jag undrar om inte män dras mer till stimulanter eftersom katekolaminer samverkar med och driver testosteron, vilket kan vara en kraftfull känsla av välbehag och att känna sig levande. Lite samma effekt som när folk tänder till i slagsmål.

Men seriöst, mer drogpropaganda i en Aspergerstråd?

tjing
2012-10-28, 17:11
Vad pratar du om?

Vad har droger med aspergers att göra?

filmjölk
2012-10-28, 17:15
Vad pratar du om?

Vad har droger med aspergers att göra?

Jag pratar om att ert drogprat (med från vissa illa dold liberal agenda) inte hör hemma i en Aspergerstråd. Tal om Medicinering javisst, drogpropaganda - fel tråd.

tjing
2012-10-28, 17:20
Fast nu kom ju diskussionen in på ett sidospår om skillnaden mellan "medicin" och "missbruk".

Var går gränsen för vad som är en drog och vad som är en medicin menar du?

filmjölk
2012-10-28, 17:31
Fast nu kom ju diskussionen in på ett sidospår om skillnaden mellan "medicin" och "missbruk".

Var går gränsen för vad som är en drog och vad som är en medicin menar du?

Diskussionen hann inte ens börja innan den kom in på ett sidospår.

TS: Hej, jag har Aspergers. Någon annan som har Aspergers?

MJ: Intressant, berätta mer! När, hur, var, varför?

NN/XX/AA/MM: MJ sluta var så Aspergig din Asperg!

MJ: Muppar!

NN/XX/AA/MM: MJ sluta var så Aspergig din Asperg!


DRS: Fö. anser jag att hasch borde legaliseras.

TJ: Tjack är gott. Det är manligt att vara speedad!

Doctor Snuggles
2012-10-28, 18:38
Vad babblar du om? Har du bränt en propp i proppskåpet?

filmjölk
2012-10-28, 18:49
Vad babblar du om? Har du bränt en propp i proppskåpet?

Tänt en jolle?

Doctor Snuggles
2012-10-28, 20:03
Tänt en jolle?

Är det något jag ska göra för att se världen på ditt sätt menar du?
Jag har inte förespråkat cannabis i tråden, även om jag förstår att din ilsket humorösa karakterisering av tråden kräver den tolkningen.

Spartansk
2012-10-28, 20:07
Så, är det några fler aspergare här?

Mrs Robinson
2012-10-28, 20:10
Så, är det några fler aspergare här?
Jag tror vi 10+ sidor senare kan konstatera att det finns ett halvt dussin aspergare till.

filmjölk
2012-10-28, 20:13
Jag har ADD.

Fyllot
2012-10-28, 20:14
Om man vill döda alla lite då och då...har man asperger då?

Spartansk
2012-10-28, 20:14
Jag har ADD.

Does it ADD to your problems?

filmjölk
2012-10-28, 20:20
Does it ADD to your problems?

Nej, bara till min omgivnings:)

WHITEFOLKS
2012-10-28, 20:49
Jag brukar funka bättre om jag använder någon sorts cns-preparat typ dmaa i små doser.

KalleTeodor
2012-10-28, 21:06
Jag brukar funka bättre om jag använder någon sorts cns-preparat typ dmaa i små doser.

man blir lugn :)

WHITEFOLKS
2012-10-28, 21:10
man blir lugn :)

något sånt ja, bättre fokus men inte direkt speedad utan mer lugn.

Ondskapelsen
2012-11-01, 11:59
Den här tråden hade enorm potential fram tills 7:e inlägget. Nu tror jag era idiotfasoner har skrämt bort TS som faktiskt startade en enormt intressant tråd där jag själv har mycket att identifiera mig i. Har själv misstänkt att jag har mild aspergers men tycker själv att det är en alldeles för luddig diagnos.
Är också intresserad av vad aspergers kommer ifrån, är det verkligen medfött?

tobbo
2012-11-01, 12:34
gRZNQ06kWyc

Bra progress.

Kd2JUji07M8

LizaK
2012-11-02, 03:40
Synd att tråden "fick" spåra ur.

Kan rekommendera Flashback för alla som känner för att diskutera droger..
Som Filmjölk skrev (underbart roligt inlägg för övrigt - made my day) har ju den här tråden varit jorden runt. Lite osmakligt om man tänker på TS syfte med den..

Zoidy
2012-11-02, 14:53
gRZNQ06kWyc

Bra progress.

Kd2JUji07M8

Jag har tänkt på innan att vissa (speciellt unga) i USA har en helt fruktansvärt låg social intelligens. Den första videon är ett riktigt typexempel. Tror det bidrar rätt mycket till den lite grövre mobbningen de har i USA jämfört med Sverige. Undrar dock om det beror på att det är fler där som är homeschooled eller vad det är. Tycker mig aldrig se nån som är i den stilen i Sverige. Visst finns det nördiga/töntiga personer i Sverige också men inte riktigt till den graden...

Vinter
2012-11-02, 15:32
Jag har tänkt på innan att vissa (speciellt unga) i USA har en helt fruktansvärt låg social intelligens. Den första videon är ett riktigt typexempel. Tror det bidrar rätt mycket till den lite grövre mobbningen de har i USA jämfört med Sverige. Undrar dock om det beror på att det är fler där som är homeschooled eller vad det är. Tycker mig aldrig se nån som är i den stilen i Sverige. Visst finns det nördiga/töntiga personer i Sverige också men inte riktigt till den graden...

Du gick inte naturvetenskapliga programet? Jodå dom finns här med :d

tjing
2012-11-02, 16:13
Jag har ADD.

Diagnosticerar man ens ADD i någon utsträckning i Sverige?

Zoidy
2012-11-03, 15:20
Du gick inte naturvetenskapliga programet? Jodå dom finns här med :d

Jodå. Jag gick NV och jag läser till ingenjör så att... :) Men tycker ändå det känns mer ovanligt i Sverige än i USA. Jag tror det ligger mer sanning i amerikanska TV-seriers porträttering av nördar och jocks osv än vad man kanske först vill tro som svensk.

cero
2012-11-03, 15:33
Jodå. Jag gick NV och jag läser till ingenjör så att... :) Men tycker ändå det känns mer ovanligt i Sverige än i USA. Jag tror det ligger mer sanning i amerikanska TV-seriers porträttering av nördar och jocks osv än vad man kanske först vill tro som svensk.

Mer fattigdom och en befolkning på 300 miljoner kan nog också spela in.

Greenlight
2012-11-03, 16:01
Diagnosticerar man ens ADD i någon utsträckning i Sverige?

det känns som att ADD har blivit en vanligare diagnos sista åren..
läkarna har lite olika synpunkter om ADD , min läkare säger till exempel om jag haft ADHD som barn så har jag det nu med..

men det spelar väl en mindre roll vilket man får, de värderas likadant

tuthpicker
2012-11-03, 16:02
Diagnosticerar man ens ADD i någon utsträckning i Sverige?


Nej inte alls ofta enbart add men adhd/add sen damp försvann.

Greenlight
2012-11-03, 16:07
Nej inte alls ofta enbart add men adhd/add sen damp försvann.

att få dubbeldiagnos ADHD/ADD , vet nån som fått det.. men är man periodare då eller? då ADD saknar Hyperaktivitet, och adHd har Hyperaktivitet

tuthpicker
2012-11-03, 18:51
att få dubbeldiagnos ADHD/ADD , vet nån som fått det.. men är man periodare då eller? då ADD saknar Hyperaktivitet, och adHd har Hyperaktivitet

När du uppfyller kriterirna ifrån dem båda, folk med add har ofta lite klumpig motorik osv, sen är det inte ovanligt att med åren avveckla adhd tendrnser och istället börja luta mer åt add osv.

Sen kan man vara introvert hyperaktiv och där man inte utåt sett ser någon reaktion mer än att personen befinner sig i sin lilla egna värld helt plöttsligt.

Jag själv har blivit mindre hyperaktiv med åren och istället mer på insidan men jag har både asperger och adhd och då är det väldigt svårt att urskillja de olika symptomen vad gäller add och asperger då vissa drag är hyssat lika vad gäller att hyperfokusera osv så det är rätt många i sverige som får fel diagnos vad gäller add och asperger.

Loke
2012-11-03, 19:16
att få dubbeldiagnos ADHD/ADD , vet nån som fått det.. men är man periodare då eller? då ADD saknar Hyperaktivitet, och adHd har Hyperaktivitet

ADHD och ADD är väl formellt samma diagnos?

tuthpicker
2012-11-03, 19:23
ADHD och ADD är väl formellt samma diagnos?

Ja det kan man säga, det som skiljer sig är hur det yttrar sig.

Loke
2012-11-03, 19:29
Ja det kan man säga, det som skiljer sig är hur det yttrar sig.

fast det jag menar är att det inte finns någon "ADD"-diagnos enligt DSM, det hamnar under ADHD. Därför blir det konstigt att tala om en dubbeldiagnos ADD/ADHD.

WHITEFOLKS
2012-11-03, 19:33
Vad "händer" om man får diagnosen asperger/adhd, blir det medicinering, terapi, sjukskrivning?

Hur "behandlas" det och vilket stöd får man?

tuthpicker
2012-11-03, 19:41
fast det jag menar är att det inte finns någon "ADD"-diagnos enligt DSM, det hamnar under ADHD. Därför blir det konstigt att tala om en dubbeldiagnos ADD/ADHD.

Som sagt det är mer ett sätt att benämna hur adhd/add yttrar sig.

Dessa diagnoser är ständigt i utväckling.

Om man ska kolla på hur det skiljer sig mellan diagnoser skulle man kan sätta diagnosen (påhittad) periodiserad adhd istället för bipolär osv, det är samma sak som händer vid dessa två diagnpser och det enda som skilljer är hur och hur länge då det ena är frågan som signalsubstanser som seratonins och det andra med signalerna mellan recptorerna och signalsubstanser OCH tiden för hur länge de maniska lyckorusen varar men under en hyperperiod för någon med adhd som befinner sig i ett "lyckorus" är exakt samma som en bipolär under en manisk period.

tuthpicker
2012-11-03, 19:44
Vad "händer" om man får diagnosen asperger/adhd, blir det medicinering, terapi, sjukskrivning?

Hur "behandlas" det och vilket stöd får man?

Metylfenidat om det behövs lr stratera eller ssri snri.

Men sjäövklart behöver man varken göra det ena eller det andra om man klarar sig utan.

Jag äter ingeting och ingen terapi heller, prova concerta ett tag men.det var ingen höjdare då jag blev super manisk och aggresiv/paranoid.

Träningen är bra terapi och barn familj det räcker för mig.

Greenlight
2012-11-03, 20:06
När du uppfyller kriterirna ifrån dem båda, folk med add har ofta lite klumpig motorik osv, sen är det inte ovanligt att med åren avveckla adhd tendrnser och istället börja luta mer åt add osv.

Sen kan man vara introvert hyperaktiv och där man inte utåt sett ser någon reaktion mer än att personen befinner sig i sin lilla egna värld helt plöttsligt.

Jag själv har blivit mindre hyperaktiv med åren och istället mer på insidan men jag har både asperger och adhd och då är det väldigt svårt att urskillja de olika symptomen vad gäller add och asperger då vissa drag är hyssat lika vad gäller att hyperfokusera osv så det är rätt många i sverige som får fel diagnos vad gäller add och asperger.


ADD och klumpighet hållar jag inte med om..

Greenlight
2012-11-03, 20:08
Metylfenidat om det behövs lr stratera eller ssri snri.

Men sjäövklart behöver man varken göra det ena eller det andra om man klarar sig utan.

Jag äter ingeting och ingen terapi heller, prova concerta ett tag men.det var ingen höjdare då jag blev super manisk och aggresiv/paranoid.

Träningen är bra terapi och barn familj det räcker för mig.

mådde skit själv av metylfenidat och stratera... men metamina funkar superbra!
glad att jag höll ut genom alla biverkningar innan jag hittade rätt :)

mikaelj
2012-11-03, 20:39
Vid A.S./HFA erbjuds habilitering, dvs lära sig hur/vad man ska göra i vardagssituationer. Tror det är både praktiskt och teoretiskt.
Postat via en mobil enhet