handdator

Visa fullständig version : Har jag en ätstörning?


Hysteria
2012-10-24, 15:20
Hej. Skulle vilja börja träna på gym för att biffa till mig lite, men det stora problemet jag har är helt klart kosten. Fram till att jag var 14-15 år så tränade jag brutalt hårt och kunde enligt kompisar äta 2-3ggr så mycket som dom. Om jag slarvade med frukosten så fick jag per automatik huvudvärk och panikkänslor för att jag var så hungrig, detta gjorde att jag aldrig slarvade med maten. Slutade träna aktivt i gymnasiet och var inte lika hungrig längre.

Flyttade hemifrån för ett tag sedan och har sedan dess slarvat med maten. Jag hatar att laga mat, vilket har gjort att jag föredrar att köpa pizza, färdigmat eller chips osv. Det är inte ovanligt att jag inte äter någonting vissa dagar för att jag inte orkar gå och handla. Nu sista dagarna har jag ätit:

Lördag: 1 ägg och 2,5 macka med ost.
Söndag: Ingenting.
Måndag: 6 cheeseburgare.
Tisdag: Kebabtallrik + läsk och en halv chipspåse + dip.
Onsdag: Idag har jag inte ätit någonting.

Kommer inte ihåg längre bak i tiden, men i stort är det såhär jag brukar äta. Kan gå och lägga mig och sova när jag är hungrig och när jag vaknar är jag inte hungrig längre. När jag tränade så drack jag väldigt lite, men nu dricker jag väldigt mycket mer vatten.

Jag började gymma för ett halvår sedan kanske, började träna sjukt hårt direkt och fortsatte att äta såhär dåligt. Tränade två dagar i rad och när jag gick och la mig efter andra dagens träning så var jag som vanligt lite hungrig men det brukar vara lugnt när man vaknar. Istället så vaknade jag och fick fullkomlig panik, var helt genomsvettig och klarade knappt att gå upp ur sängen för att jag var så orkeslös och hungrig. Aldrig varit så hungrig förut. Fick till sist i mig havregrynsgröt och bestämde mig för att sluta träna.

Grejen är kort och gott att jag hatar att laga mat, det är inte på något sätt att jag är orolig för att gå upp i vikt eller liknande. Tvärt om skulle jag vilja börja träna, men då behöver jag ta tag i mitt problem med maten först. Om jag är hemma hos föräldrarna över helgen så äter jag frukost, lunch och middag som vanligt, men har sjukt svårt att motivera mig att laga egen mat. Vad ska jag göra för att faktiskt ta tag i mina problem med maten? Anser ni att jag har en ätstörning?

King Grub
2012-10-24, 15:28
Beror kostvanorna på bristande intresse för matlagning och på att man inte orkar gå och handla har man inte en ätstörning. Då är man lat.

Teddy9
2012-10-24, 15:31
beror kostvanorna på bristande intresse för matlagning och på att man inte orkar gå och handla har man inte en ätstörning. Då är man lat.

+1

Perramja
2012-10-24, 15:36
Om du nu verkligen vill ta tag i det så måste du ju verkligen ta tag i det också. Att bryta dåliga vanor innebär ofta att man måste bryta bekväma och invanda mönster, helt enkelt göra saker som är ansträngande eller till en början känns obehagliga. Genvägar tenderar till att i slutändan bli senvägar. I vissa fall handlar det kanske om att börja träna, sluta dricka etc, i ditt fall låter det ju helt enkelt som att du måste börja laga bra mat och följa en en måltidsfrekvens hyffsat över dagen för att få in lite rutiner. Se till att du får i dig riktig frukost, lunch/middag och kvällsmat, det är en bra början! Man måste vara lite hård mot sig själv i början för att bryta dåliga mönster, tro mig, I've been there;)

Hysteria
2012-10-24, 15:38
Beror kostvanorna på bristande intresse för matlagning och på att man inte orkar gå och handla har man inte en ätstörning. Då är man lat.

Ja, det har du rätt i. Det märkliga är att jag knappt blir någon skillnad på vikten även om jag äter dåligt, har legat på 60-63kg eller däromkring hur länge som helst. Borde jag inte förlora vikt? Enligt ett inlägg jag skrev i april så vägde jag då 61kg och idag väger jag 60kg.

andeem
2012-10-24, 15:40
Beror kostvanorna på bristande intresse för matlagning och på att man inte orkar gå och handla har man inte en ätstörning. Då är man lat.Eller deprimerad.

robindenise
2012-10-24, 16:03
Jag tycker också att det låter som om du är deprimerad. Jag skulle prata med någon som kan hjälpa dig, en förälder, kompis eller ett syskon, eller en kurator/psykolog. Dina matvanor gör garanterat inte saken bättre.

Om det är genuint ointresse skulle jag rekommendera att du skaffar vanan att laga matlådor för hela veckan, då behöver du bara klämma fram lite ork var 7:e dag, och har sedan ingen ursäkt att slarva under veckan. Yoghurt och sockerfri müsli tar två sekunder på morgonen.

Ett annat alternativ är att ta kontakt med en PT som kan hjälpa dig med kosten och att lägga upp ett bra program för att komma igång i lagom takt med träningen. Då borde du få din aptit tillbaka, och förhoppningsvis väcker det intresset för goda smaker också.

Hysteria
2012-10-24, 16:10
Om du nu verkligen vill ta tag i det så måste du ju verkligen ta tag i det också. Att bryta dåliga vanor innebär ofta att man måste bryta bekväma och invanda mönster, helt enkelt göra saker som är ansträngande eller till en början känns obehagliga. Genvägar tenderar till att i slutändan bli senvägar. I vissa fall handlar det kanske om att börja träna, sluta dricka etc, i ditt fall låter det ju helt enkelt som att du måste börja laga bra mat och följa en en måltidsfrekvens hyffsat över dagen för att få in lite rutiner. Se till att du får i dig riktig frukost, lunch/middag och kvällsmat, det är en bra början! Man måste vara lite hård mot sig själv i början för att bryta dåliga mönster, tro mig, I've been there;)

Skulle det inte vara för att jag vill börja träna på gymmet så hade jag nog inte brytt mig, men jag inser att ska jag få full effekt av min träning så kräver det att jag äter bra också. Jag märkte senast att det inte funkar att äta såhär dåligt och träna hårt. Ni kanske bara tycker att "det bara är börja laga mat" men för mig är det inte lika enkelt, det kräver att jag lägger om hela mina kostvanor och det känns som världens omställning. Ska jag både ändra matvanor och börja träna så kommer det kräva att jag i stort sett förändrar hela min vardag och då är det så himla mycket enklare att falla tillbaka i gamla vanor igen.

Kischen
2012-10-24, 16:25
Sorry men låter helt eländigt.

mattilainen
2012-10-24, 16:38
Ja, det har du rätt i. Det märkliga är att jag knappt blir någon skillnad på vikten även om jag äter dåligt, har legat på 60-63kg eller däromkring hur länge som helst. Borde jag inte förlora vikt? Enligt ett inlägg jag skrev i april så vägde jag då 61kg och idag väger jag 60kg.

Det har troligtvis att göra med att du ena dagen äter jättemycket och nästa dag äter du ingenting. Då blir det ju som du hade ätit en mindre mängd båda dagarna istället. Förstår du vad jag menar? Ofta är det så här med folk som "aldrig kan gå upp i vikt hur mycket dom än äter". Dom äter jättemycket när dom är med folk, som får ögonen för sig och "Du som äter så mycket borde ju inte vara så smal.." men sen när dom är ensamma så äter dom ingenting etc.

Din totala kcal intag per vecka/månad kanske blir +- 0 och det gör att vikten står mer eller mindre stilla. Du pendlar mellan en vikt och en annan. Utan att tänka på det.

tjing
2012-10-24, 16:39
Sådär var jag också när jag var yngre.

Man mår bättre om man äter någorlunda regelbundet är väl det enda jag kan säga. Och nej, du har ingen ätstörning. Du vill inte laga nyttig mat och spontanäter skit istället eftersom det är mer belönande i stunden.

Duran
2012-10-24, 16:43
Jag tycker att det låter som om något är fel när du antingen inte känner tillräckliga hungerskänslor eller inte har motivationen att klara något så grundläggande som att handla och laga mat. Kanske depression som andra har sagt.

Själv har jag också svårt att veta hur mycket jag behöver äta och blir ofta svimfärdig, får panikkänslor osv. Jag avskyr också att laga mat. Jag brukar se till att ha sånt som knappt behöver tillagas hemma. Frysta bär med kvarg och Fun light , äggmackor, gröt, wokgrönsaker med keso, hamburgare t.ex. Och så söker jag på nätet efter lättlagat. Försöker laga nåt gott till middag, på dagtid äter jag enkel och tråkig mat. Lite då och då övar jag på nån särskild maträtt så att jag lär mig. Ett tag var det olika sorters lasagne, sen köttfärsbiffar på olika vis med olika tillbehör. När jag lagar ordentlig mat gör jag många potioner och sparar.

Morty
2012-10-24, 16:57
Om det bottnar i ångest, rädsla för att gå upp i vikt, en känsla av att du inte duger om du inte kan kontrollera din hunger, om du spenderar avsevärd tid på thinspobloggar samtidigt som du drar i ditt fett så är du nog ätstörd.

Pallar du bara inte inte äta så är du lat och har dåliga prioriteringar.

1684_
2012-10-24, 17:44
åldeer? bor du långt hemifrån?
Ge dig fan på att börja äta regelbundet igen, inte bra att leva sådär...

Glutenkatt
2012-10-24, 19:22
Beror kostvanorna på bristande intresse för matlagning och på att man inte orkar gå och handla har man inte en ätstörning. Då är man lat.

Förstår att det är bekvämt för dig att ta till den ogenomtänkta slutsatsen, men ingen försummar sig själv och sin kropp bara för att man är lat. Allt man gör har en klar kognitiv, diffus eller undermedveten process bakom sig.

OnT: Jag tror att du kan ha en depression som tidigare nämnt.
När jag var typ 15-16 så käkade jag också precis som du. Mest för att jag kände mig otillräckligt och att det inte fanns "anledning" nog att ta tag i allt och leva sunt och ordentligt.

Gå i samtalsterapi och prata med någon. Finns tillgängligt nästan överallt.

Hysteria
2012-10-24, 19:47
Det är flera som är inne på rätt spår, jag mår rent generellt inte bra och det är inte bara kosten som jag inte sköter. Jag har försökt att prata med en kurator på universitetet om mina problem, men jag gillade verkligen inte henne och hennes förslag på lösningar. Skulle gärna gå och prata med någon kurator på skolan igen, men då måste det vara någon helt annan.

Tänkte försöka fixa något att äta ikväll och hade tänkt att cykla till Willys som ligger typ 6km hemifrån. Sedan kom jag på mig själv med jag krånglar till allting så mycket, jag hade redan pasta, gullök, krossade tomater och lite kryddor hemma, så istället gick jag till lokala Ica Nära som ligger 2 minuter hemifrån och köpte köttfärs och gick hem och lagade till det. Har mat för 2-3 dagar framåt iaf.

Glutenkatt
2012-10-24, 19:59
Finns andra ställen där man kan snacka med folk:
1. Samtalsterapi. Något som kommunen i samarbete med andra instanser har. Googla; "Samtalsterapi [Namnet på din stad]". Ring. Boka tid. Gå dit.
2. Vårdcentraler är väldigt vana med människor som kommer dit med psykisk ohälsa också. Du får då snacka med någon läkare som skickar dig vidare (ger en remiss) till någon du kan prata med.

Somliga läkare är väldigt sugna på att skriva antidepressiva mediciner som SSRI och i värre fall Benzo. Kanske behövs det. Kanske inte. Ta med dig huvudet så ska de gå bra.

Take care!

newstick00
2012-10-24, 20:06
Gör lättare mat! Typ helstekt fläskfile, gör två åt gången och sedan sparar du dem i kylen i 5 dagar och äter samma sak varje dag. Komplettera med potatis och frysta grönsaker, eventuellt något vitamintillskott. Och ta tag i träningen igen, då blir både matlagningen roligare och man mår så mycket bättre.

1684_
2012-10-24, 20:08
makrill i tomatsås, grovt bröd med ägg, ha kokt å stekt ägg i kylen, ha frukt hemma, avokados osv... börja på nått sätt lägg upp en strategi :)

Hysteria
2012-10-24, 20:12
Finns andra ställen där man kan snacka med folk:
1. Samtalsterapi. Något som kommunen i samarbete med andra instanser har. Googla; "Samtalsterapi [Namnet på din stad]". Ring. Boka tid. Gå dit.
2. Vårdcentraler är väldigt vana med människor som kommer dit med psykisk ohälsa också. Du får då snacka med någon läkare som skickar dig vidare (ger en remiss) till någon du kan prata med.

Somliga läkare är väldigt sugna på att skriva antidepressiva mediciner som SSRI och i värre fall Benzo. Kanske behövs det. Kanske inte. Ta med dig huvudet så ska de gå bra.

Take care!

Kostar inte dina förslag pengar? Jag är student och har inte världens bästa ekonomi för tillfället. Skulle helst av allt vilja gå hos en riktig psykolog, men vill gärna att det ska vara billigt eller ännu hellre gratis.

EDIT: Gjorde som du sa och Googlade på samtalsterapi och min stad och det kostar cirka 450-600kr/tillfälle och det klarar inte min ekonomi av. Om det är så pass mycket det kostar så går det nog tyvärr bort.

TIMPA
2012-10-24, 20:16
Vad gillar du för mat rent generellt då? Om vi säger att du skulle ha en person som lagade mat åt dig, som te.x morsan ofta gjorde när man var pojkspoling.

sweetkarolina
2012-10-24, 20:32
När det gäller såna här problem går det ofta i cirklar, du orkar inte gå och handla utan skiter i att äta, dagen efter är du ännu tröttare eftersom du inte ätit ordentligt och ännu mindre sugen på att gå och handla. Köp hem storpack med något som har bra hållbarhet så att du alltid har något ätbart hemma. Typ knäckebröd. Köp hem en påse frukt i veckan. Ta en liten bit i taget mot vad du vet är rätt väg. Gör samma med andra delar av ditt liv som du försummar pga deppigheten. Typ skiter du i studier eller vänner eller familj, så försök ta steg för att förbättra din situation. Egentligen vet du vad som är bäst, men ibland är det svårt att börja, men ta små steg bara, börja någonstans. Vill du börja styrketräna jättebra, men du kan även börja med att ta en promenad/jogg nån gång i veckan. Lycka till

andeem
2012-10-24, 20:33
Tänkte försöka fixa något att äta ikväll och hade tänkt att cykla till Willys som ligger typ 6km hemifrån. Sedan kom jag på mig själv med jag krånglar till allting så mycket, jag hade redan pasta, gullök, krossade tomater och lite kryddor hemma, så istället gick jag till lokala Ica Nära som ligger 2 minuter hemifrån och köpte köttfärs och gick hem och lagade till det. Har mat för 2-3 dagar framåt iaf.:thumbup:

Hysteria
2012-10-24, 20:34
Vad gillar du för mat rent generellt då? Om vi säger att du skulle ha en person som lagade mat åt dig, som te.x morsan ofta gjorde när man var pojkspoling.

Ehm, väldigt svår fråga. Jag gillar väldigt mycket mat egentligen, så har ganska svårt att bestämma mig, men det får gärna vara varm mat istället för typ potatissallad och rostbiff eller pastasallad. Det skulle vara guld värt om man kunde laga mycket mat på en gång som man sedan kan leva på i flera dagar, typ större grytor och liknande. Eftersom jag är så himla dålig på att laga mat så blir allting jag väljer att laga en utmaning, måste helt enkelt lära mig.

Jag har köpt kyckling innerfilé som ligger i frysen, om någon har förslag vad jag kan hitta på med den skulle det uppskattas. Vet inte om det går att göra gryta på det, men om det går så hade det varit perfekt.

andeem
2012-10-24, 20:43
Kostar inte dina förslag pengar? Jag är student och har inte världens bästa ekonomi för tillfället. Skulle helst av allt vilja gå hos en riktig psykolog, men vill gärna att det ska vara billigt eller ännu hellre gratis.

EDIT: Gjorde som du sa och Googlade på samtalsterapi och min stad och det kostar cirka 450-600kr/tillfälle och det klarar inte min ekonomi av. Om det är så pass mycket det kostar så går det nog tyvärr bort.Gå till din husläkare (vårdcentral) så bör du kunna få remiss till psykolog eller psykiater. Då kostar det som mest som ett läkarbesök och går in under högkostnadsskyddet.

Edit: En sån grej borde t ex ens föräldrar kunna sponsra.

Sniggel
2012-10-24, 20:46
Tyckte Sweetkarolina hade bra råd. Köp hem mat som man kan förvara lite längre. Du kanske gillar lagad mat och det ska du väl också fortsätta försöka laga. Men utöver det kan du ha bra mat som inte behöver lagas - redo hemma.
För när du får dina hungerattacker för att du slarvat med maten och heller inte har något lagat, då kommer 10 knäckebröd med ost att kännas lockande. Och hellre det än att inte äta alls. Ta ett steg i taget. En strategi för att få i dig mer mat är väl första prio. Sen kan du fortsätta jobba på det här med matlagning på längre sikt. För du vill äta mer lagad mat än du gör nu förstår jag.

Hysteria
2012-10-24, 20:47
När det gäller såna här problem går det ofta i cirklar, du orkar inte gå och handla utan skiter i att äta, dagen efter är du ännu tröttare eftersom du inte ätit ordentligt och ännu mindre sugen på att gå och handla. Köp hem storpack med något som har bra hållbarhet så att du alltid har något ätbart hemma. Typ knäckebröd. Köp hem en påse frukt i veckan. Ta en liten bit i taget mot vad du vet är rätt väg. Gör samma med andra delar av ditt liv som du försummar pga deppigheten. Typ skiter du i studier eller vänner eller familj, så försök ta steg för att förbättra din situation. Egentligen vet du vad som är bäst, men ibland är det svårt att börja, men ta små steg bara, börja någonstans. Vill du börja styrketräna jättebra, men du kan även börja med att ta en promenad/jogg nån gång i veckan. Lycka till

Anledningen till att jag började med att ta tag i kosten är för att jag är så himla trött och orkeslös hela tiden. Det är ganska enkelt, det är sömnen, träningen, maten och studierna som ligger högst upp på min att-göra-lista, studierna är väl det som borde prioriteras men det är den jobbigaste delen också.

Glutenkatt
2012-10-25, 06:08
Kostar inte dina förslag pengar? Jag är student och har inte världens bästa ekonomi för tillfället. Skulle helst av allt vilja gå hos en riktig psykolog, men vill gärna att det ska vara billigt eller ännu hellre gratis.

EDIT: Gjorde som du sa och Googlade på samtalsterapi och min stad och det kostar cirka 450-600kr/tillfälle och det klarar inte min ekonomi av. Om det är så pass mycket det kostar så går det nog tyvärr bort.

För mig, för många år sedan kostade det 100 spänn gången.

Fast som andeem säger så är det kanske allra bäst att få remiss från läkare. Det ska såklart inte vara för dyrt för att få vård/hjälp, och det är de inte.
Kolla vad dom säger, har du tur kanske du får terapi gratis, annars till priset av under hundralappen.

fallra
2012-10-25, 09:26
Jag har alltid något lättlagat i kylskåpet/frysen, som till exempel blodpudding, makrill, tonfisk, jag menar, det tar ju max 10 minuter att laga en måltid på dom sakerna. Men jag skulle nog råda dig till att göra storkok och ha enkla saker hemma, som beskrivet ovan.

Rova
2012-10-25, 09:32
Anledningen till att jag började med att ta tag i kosten är för att jag är så himla trött och orkeslös hela tiden. Det är ganska enkelt, det är sömnen, träningen, maten och studierna som ligger högst upp på min att-göra-lista, studierna är väl det som borde prioriteras men det är den jobbigaste delen också.

Tycker det borde vara maten som ska prioriteras fram tills du har fått ordning på det, gör allt det andra så mycket lättare.
Är det bara själva matlagningen som är problemet?

robindenise
2012-10-25, 14:30
Sedan kom jag på mig själv med jag krånglar till allting så mycket, jag hade redan pasta, gullök, krossade tomater och lite kryddor hemma, så istället gick jag till lokala Ica Nära som ligger 2 minuter hemifrån och köpte köttfärs och gick hem och lagade till det. Har mat för 2-3 dagar framåt iaf.

Det är ju jättebra! Inte alltid så lätt när man sätter mentala spärrar för sig själv. Men tänk på att om du äter bra kommer du få mer energi, och orka röra på dig, och sova bättre -> mer energi. Jag tror att om du ger dig sjutton på att få lite ordning på dina matvanor kommer kuggarna börja falla på plats, och då är du en bra bit på vägen! Du behöver säkert fortfarande någon att prata med om du känner så, men mer lite mer ork så kommer det att gå lite lättare.

robindenise
2012-10-25, 14:39
Jag har köpt kyckling innerfilé som ligger i frysen, om någon har förslag vad jag kan hitta på med den skulle det uppskattas. Vet inte om det går att göra gryta på det, men om det går så hade det varit perfekt.

Klart du kan göra gryta på det! Stek på så att det är nästan klart, stek gul lök, häll på en burk créme fraîche, lite broccoli och två tomater som du delat i mindre bitar, krydda med timjan, salt, peppar, låt stå och puttra. Lägg i fryspåsar på en liter, en portion i varje, och om du förvarar i kylskåpet kan du ha dem där 5-6 dagar utan problem. Koka ris eller potatis till, eller pasta, ja, vad du vill egentligen. Enkelt, få ingredienser, gott och massor med näring!

Omeletter är en annan lättlagad rätt som kan varieras enkelt: http://www.robindenise.se/2012/09/omelettpizza.html
Och när jag var student var havregrynsgröt min räddning. Billigt, supernyttigt, mättande och gott. Här är exempel på några sätt att variera gröt: http://www.robindenise.se/2012/10/fem-goda-satt-att-ata-havregrynsgrot.html

Tänk på att du kan äta havregrynsgröt med stekt ägg och bacon också, det är också jättegott och tar fem minuter att tillaga.

Kischen
2012-10-25, 14:44
Stek ett halvt kilo nötfärs, i med halvt kilo frysta grönsaker, vatten, grönsaksbuljong och cayennepeppar. Låt puttra 10 min. Standardmat för mig typ.

Enklare än enkelt.