handdator

Visa fullständig version : Datorköp- Bärbar vs stationär


Sparven från Minsk
2012-10-24, 13:58
Sitter just nu på en bärbar sak som lätt är 3-4 år gammal. Högljud, varm och äckligt långsam.

Dags att ta tag i detta och göra en nyinvestering.
Frågan är då, en ny bärbar eller en stationär?

Vet att man i regel får mer pengar för pengarna och man väljer stationär.
Nuvarande dator används enbart för musik, surf, chatt och liknande. Inge vidoeredigering eller spelande med andra ord.
Har ett bra skrivbord med kontrosstol men tillbringar just nu största tiden med datorn i soffan.

Tips och förslag kanske? Shoot!

Spettet
2012-10-24, 14:01
Sitter just nu på en bärbar sak som lätt är 3-4 år gammal. Högljud, varm och äckligt långsam.

Dags att ta tag i detta och göra en nyinvestering.
Frågan är då, en ny bärbar eller en stationär?

Vet att man i regel får mer pengar för pengarna och man väljer stationär.
Nuvarande dator används enbart för musik, surf, chatt och liknande. Inge vidoeredigering eller spelande med andra ord.
Har ett bra skrivbord med kontrosstol men tillbringar just nu största tiden med datorn i soffan.

Tips och förslag kanske? Shoot!

Då tycker jag du köper en ny bärbar.

Oxe
2012-10-24, 14:02
Vilken budget hade du tänkt ?

Bärbar med dockningsstation är alltid trevlig, då har man ju sitt ställe ifall man skall göra nåt seriöst och så kan man sitta och slösurfa i soffan

Sparven från Minsk
2012-10-24, 14:14
Då tycker jag du köper en ny bärbar.

Funderade hårt på det nyss, och tror faktiskt en stationär blir bättre, så kommer jag ur soffan lättare och oftare haha!

Vilken budget hade du tänkt ?

Bärbar med dockningsstation är alltid trevlig, då har man ju sitt ställe ifall man skall göra nåt seriöst och så kan man sitta och slösurfa i soffan

Runt 10.000.

Amfksp
2012-10-24, 14:15
Köp dig en bra bärbar och en riktigt stor bra skärm för om du inte är ute efter ngn spec prestanda.

Dreas
2012-10-24, 14:23
En bärbar med en SSD. Antingen väntar du på de nya datorerna med Windows 8a som också ger lite touchmöjligheter eller typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1275231

Asus Zenbook.

martikainen
2012-10-24, 14:59
Sambon har en zenbook, jag är sjukt nöjd över kvalitén på den! När mitt leasingavtal går ut på jobbPC'n ska jag försöka få pengar att köpa en sån och slippa släpa på en svart jävla kloss (IBM)...

Drfg
2012-10-24, 15:45
Har alltid haft stationär men sitter för tillfället på en bärbar, det är ju skitjobbigt. Sjukt obekväm att sitta vid. Bara jag som får ont och blir irriterad över bärbara? :)

Edit: Kanske hade varit bättre i dumma småfrågor men men..

King Grub
2012-10-24, 15:46
sitter för tillfället på en bärbar

Prova ställ upp den på bordet så känns det kanske bättre.

Drfg
2012-10-24, 15:46
Prova ställ upp den på bordet så känns det kanske bättre.

Sitter vid ett bord, är ju lite bättre än i knät men skillnaden mot den stationära är ju som natt och dag :)

Edit: jaha nu fatta jag

Akagi
2012-10-24, 16:02
Satsa på en stationär säger jag mycket skönare, så räcker det med 6-7k för datorn så köper du en bra skärm till den för resterande.

Lachrillo
2012-10-24, 16:18
Bärbar is the shit, men jag har en spel laptop var grym i början men nu är den idiotisk.. kör du på stationär är de bra tills dagen hårddisken kraschar... så if not spel = bärbar

Xtreme-G
2012-10-24, 17:12
Jag skulle aldrig vara utan en stationär dator pga komforten och skärmstorleken. Nu när AMD släppte Trinity kan man få sjukt billiga stationära datorer som går att spela en hel del spel på. Släng in en SSD så hamnar man nog kring 4.500 kr. En vettig skärm på det så har men en del pengar kvar.

Olegh
2012-10-24, 17:24
Bärbar is the shit, men jag har en spel laptop var grym i början men nu är den idiotisk.. kör du på stationär är de bra tills dagen hårddisken kraschar... så if not spel = bärbar

Va?


Behöver du inte ta med dig datorn till skola/jobb och inte har akut platsbrist så är stationär överlägset. Mer för pengarna och bättre ergonomi (jämfört med endast bärbar utan extra skärm och tangentbord).

Dreas
2012-10-24, 19:25
Eller så kör man på en bärbar + tangentbord, mus och skärm.

Olegh
2012-10-24, 19:29
Fast det är fortfarande ett sämre alternativ om man inte måste flytta på datorn. Att kunna sitta med den i soffan hade inte varit en tillräckligt bra anledning för min del iaf.

Dreas
2012-10-24, 19:49
Fast det är fortfarande ett sämre alternativ om man inte måste flytta på datorn. Att kunna sitta med den i soffan hade inte varit en tillräckligt bra anledning för min del iaf.Det beror väl helt på. Ska man bara surfa och göra småsaker så fungerar ju en laptop lika bra, bara att den blir mer lättflyttad.

Currenthill
2012-10-24, 19:55
Kanske en kombo? En lagom vettig stationär + en Nexus 7 för soffsurf?

Stoltz
2012-10-24, 19:57
Prova ställ upp den på bordet så känns det kanske bättre.

Sitter vid ett bord, är ju lite bättre än i knät men skillnaden mot den stationära är ju som natt och dag :)

Edit: jaha nu fatta jag

:laugh::laugh::laugh::laugh:

Dreas
2012-10-24, 19:57
Kanske en kombo? En lagom vettig stationär + en Nexus 7 för soffsurf?Det var också en tanke jag tänkte.

Speciellt med de nya AMD-processorerna. Då kan man få en icke-speldator för 5k, sen slänger man på en grym Koreansk Skärm eller liknande för 3-4k. WINNING!

Kimball
2012-10-24, 20:18
Kanske en kombo? En lagom vettig stationär + en Nexus 7 för soffsurf?

Precis det som slog mig också!