handdator

Visa fullständig version : Bicepsskada


MrBumblebee
2012-10-24, 12:41
Var och tränade chins för ett par månader sedan då jag i andra setet på andra repetitionen plötsligt fick väldigt ont i vänster biceps. Det hände när jag var hängde i lägsta läget och precis hunnit dra upp mig ca 10 cm som det kändes som att hela bicepsmuskeln "hoppade ur led" och drog sig till vänster. Hann dock avbryta övningen innan det gick längre.

Detta har hänt en gång tidigare för ca 2,5 år sen då jag också körde chins. Hade dock sånt tempo den gången så jag avbröt i ett senare skede och den gången gjorde det sjukt ont. Det var som att armen låste sig i ett 90-graders läge från kroppen, typ nazisthälsning fast lägre. Tog ca 10 min innan den "poppade" tillbaks i normalt läge igen. Hade därefter ont i ett par veckor mer eller mindre.
Denna gången gick det som sagt inte så långt utan jag hann avbryta i tid. Gjorde dock ont i nån vecka men har valt att inte träna överkroppen någonting för att låta det läka först.

Tänkte höra om nån på forumet har nån aning om var det kan vara. Ringde vårdcentralen när det hänt men dom tyckte bara jag skulle vila så skulle det läka av sig självt. Nån jag snackade med trodde det kunde vara en muskelbristning men då känns det väl mer som att nåt går av än att biceps "hoppar ur led"?
Idag känns det ingenting utom när jag har armen i enstaka vinklar då det kan kännas lite lätt.
Hoppas nån har nån bra idè vad det kan vara...

/Mattias

pezrulezhaakon
2012-10-24, 12:52
MrBumblebee

Du bör kontakta sjukgymnast eller naprapat för undersökning. Att endast vila är inte att rekommendera.
Troligen har du åkt på en muskelbristning eller sträckt någon av biceps senor. Därför krävs rätt
rehabträning.